• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105204 visningar
    3231 svar
    3231
    105204

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Mon 30 Mar 2020 08:55
    #71
    MiniNin skrev 2020-03-29 00:35:34 följande:
    Behandlingen med Letrozol innefattar ju en del besök med ultraljud för att kolla mognad och så. Antar att det är den risken de inte vill ta eftersom jag hade en förkylning. Det kan jag förstå iofs, en cykel är ju bara en cykel.

    Men rädslan för att det inte kommer ges behandlingar framöver är ju något annat. Har läst att många sjukhus får organisera runt sin personal och tänker då att det kommer gälla fertilitetsklinker så småningom. Den där känslan av hjälplöshet liksom, den där känslan att ha något att se fram emot bara försvinner nu i den här krisen.

    Har tänkt på att jag kunnat ta Letrozol "som vanligt" men eftersom jag bara hunnit ta en enkeldos så har jag ingen aning om hur den påverkar mig om jag skulle ta dubbeldos (som var planen). Jag har varit så trygg i att man får ultraljud under behandlingen och "going rogue" känns skrämmande.

    Men skrämmande även att missa chansen. Att bara få vänta. Hur säkert är det att ta utan uppföljning, utan koll? Har någon gjort det? Hur var era erfarenheter?

     Nej jag förstår hur du tänker men som jag har förstått det så gör man inte ens ultraljud i alla kommuner... jag menar jag ska börja med min dubbla dos nu när jag får mens och jag har inte sexförbud innan ultraljud trots ovissheten om hur jag reagerar på de. 


    Jag läste en blogg av en tjej som hade testat letrozol i 6-7 månader och skulle istället få göra IVF, i väntan på IVF fortsatte hon med letrozol (utan läkarens vetskap) hon ökade även till 3 tabletter och nu har hon barn :D 

  • Anonym­1Ha
    Mon 30 Mar 2020 14:42
    #72

    Ultraljud idag visade en äggblåsa på 15mm så ska ta ovitrelle på onsdag kväll. Det var ju skönt att kroppen svarat på behandlingen denna första gången så får vi se vad som händer!! Hur går det för er andra, var i processen är ni nu?

  • Tue 31 Mar 2020 11:28
    #73
    Anonym1Ha skrev 2020-03-30 14:42:54 följande:

    Ultraljud idag visade en äggblåsa på 15mm så ska ta ovitrelle på onsdag kväll. Det var ju skönt att kroppen svarat på behandlingen denna första gången så får vi se vad som händer!! Hur går det för er andra, var i processen är ni nu?


    Va spännande! Hoppas de går vägen :D

    Jag sitter här 17 dagar efter ovitrelle med ett otroligt svagt och garanterat spökstreck, utan mens och fortsatt hög temp. Vet inte alls vad jag ska tro :(
  • Thu 2 Apr 2020 08:13
    #74
    Obalem skrev 2020-03-31 11:28:19 följande:
    Va spännande! Hoppas de går vägen :D

    Jag sitter här 17 dagar efter ovitrelle med ett otroligt svagt och garanterat spökstreck, utan mens och fortsatt hög temp. Vet inte alls vad jag ska tro :(

    fy fasen, fortfarande inget garanterat positivt test eller mens? :/


    Jag själv tänkte nog börja med provera idag, trots att läkaren sa att jag ska vänta 3 veckor (har gått 2 +2). finner ingen mening med att vänta, hade ju ingen ägglossning och har inga känningar för mens....

  • Thu 2 Apr 2020 09:25
    #75
    Russin112 skrev 2020-04-02 08:13:30 följande:

    fy fasen, fortfarande inget garanterat positivt test eller mens? :/

    Jag själv tänkte nog börja med provera idag, trots att läkaren sa att jag ska vänta 3 veckor (har gått 2 +2). finner ingen mening med att vänta, hade ju ingen ägglossning och har inga känningar för mens....


    Mens igår! Äntligen... såklart ville jag inte ha den alls men efter negativa test så vill man bara börja om. Så första tabletterna letrozol idag!

    Jag förstår dig.. jag hade också tänkt samma :) uppdatera om hur de går!
  • Thu 2 Apr 2020 09:27
    #76

    Ska vi göra en bim lista?

    Obalem: första tabletten Letrozol 2/4, beräknad äl 15/4 och bim 30/4

  • Anonym­1Ha
    Thu 2 Apr 2020 11:52
    #77

    BIM lista

    Obalem: första tabletten Letrozol 2/4, beräknad äl 15/4 och bim 30/4

    Anonym1Ha: BIM 15/4 (tog ovitrelle den 1/4 men misstänker jag hade egen ägglossning samma dag).

  • Fri 3 Apr 2020 09:17
    #78
    Russin112 skrev 2020-04-02 08:13:30 följande:

    fy fasen, fortfarande inget garanterat positivt test eller mens? :/


    Jag själv tänkte nog börja med provera idag, trots att läkaren sa att jag ska vänta 3 veckor (har gått 2 +2). finner ingen mening med att vänta, hade ju ingen ägglossning och har inga känningar för mens....


    jag ska ockå börja med provera idag, kul att vi är på samma dag isåfall! :) har du ätit provera förut? när kom din mens? 
  • Fri 3 Apr 2020 16:35
    #79
    amandakollb skrev 2020-04-03 09:17:13 följande:

    jag ska ockå börja med provera idag, kul att vi är på samma dag isåfall! :) har du ätit provera förut? när kom din mens? 


    Spännande!

    Yes, en gång. Åt 10 dagar och mensen kom dag 11 på morgonen redan :)

    Är det din första gång?
  • Fri 3 Apr 2020 16:57
    #80
    Russin112 skrev 2020-04-03 16:35:58 följande:
    Spännande!

    Yes, en gång. Åt 10 dagar och mensen kom dag 11 på morgonen redan :)

    Är det din första gång?
    Ja det är min första gång, så känns väldigt spännande! okej får se när den kommer för mig. Fick du några biverkningar? :)
Svar på tråden Letrozol, PCO