• Tue 25 Feb 2020 15:53
    107089 visningar
    3231 svar
    3231
    107089

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Anonym (komig­ennu)
    Tue 5 May 2020 15:44
    amandakollb skrev 2020-05-05 15:33:25 följande:
    absolut, jag känner själv att jag blir helt galen av detta haha, man går ju och oroar sig konstant och tiden går så sakta!

    det känns inge bra alls :( forf ingen temphöjning så är nästan säker på att jag inte fick något ägglossning. men räknar med bim 13e maj, dvs 17 dagar efter sprutan, om jag haft ägglossning borde det ju synas då iaf.. men du plussade 12 dagar efter sprutan va? kanske ska våga mig på ett test då ändå haha :D 
    Jag förstår. Men jag håller tummarna för att detdär ägget släppte iallafall! Stort var det ju!<3 Kommer du börja smygtestar eller håller du dig till BIM?

    Jag fick ett dundersvart plus 10 dagar efter sprutan (dagarna innan dess totalt blanka tester), med testa tidigt kunde man dock se det tydligt sen samma kväll.11 dagar efter sprutan fick jag "Gravid 1-2 veckor" med digitalt. Men riktigt synligt på stickan var det nog först 12 dagar efter sprutan.
  • Tue 5 May 2020 16:11
    Anonym (komigennu) skrev 2020-05-05 15:44:17 följande:
    Jag förstår. Men jag håller tummarna för att detdär ägget släppte iallafall! Stort var det ju!<3 Kommer du börja smygtestar eller håller du dig till BIM?

    Jag fick ett dundersvart plus 10 dagar efter sprutan (dagarna innan dess totalt blanka tester), med testa tidigt kunde man dock se det tydligt sen samma kväll.11 dagar efter sprutan fick jag "Gravid 1-2 veckor" med digitalt. Men riktigt synligt på stickan var det nog först 12 dagar efter sprutan.
    jag hoppas också de, hoppas de är nåt jäkla fel på min termometer haha! så sjukt konstigt bara, läkaren sa ju tillochmed att det är chans på tvillingar då det var två stora mogna ägg så känns så sjukt att det inte ska vara nåt av de äggen som släppt.. jaja får vänta o se! 

    just nu tänker jag att jag håller mig till bim, eller någon dag innan kanske! brukar alltid få spottings typ en vecka innan bim så de lär ju dyka upp om några dagar och om de kommer så kommer jag tänka att det är kört denna gång. 

    vet du om man generellt plussar senare om man har längre lutealfas? jag har 14-15 dagar vilket jag tycker verkar långt jämfört med många här på familjeliv
  • Anonym (komig­ennu)
    Tue 5 May 2020 16:38
    amandakollb skrev 2020-05-05 16:11:43 följande:
    jag hoppas också de, hoppas de är nåt jäkla fel på min termometer haha! så sjukt konstigt bara, läkaren sa ju tillochmed att det är chans på tvillingar då det var två stora mogna ägg så känns så sjukt att det inte ska vara nåt av de äggen som släppt.. jaja får vänta o se! 

    just nu tänker jag att jag håller mig till bim, eller någon dag innan kanske! brukar alltid få spottings typ en vecka innan bim så de lär ju dyka upp om några dagar och om de kommer så kommer jag tänka att det är kört denna gång. 

    vet du om man generellt plussar senare om man har längre lutealfas? jag har 14-15 dagar vilket jag tycker verkar långt jämfört med många här på familjeliv
    Men precis, två stycken dessutom! Jag tror mer på att du ägglossat än att du inte har gjort det. Okej, i see! Låter klokt.

    Det tror jag inte ska spela någon roll faktiskt, allt handlar om hur lång tid det tar från ÄL tills att ägget vandrat ner till livmodern och fäst in (tar vanligtvis 6-10 dagar), därefter börjar man producera Hcg, vilket brukar synas på ett test ca 1-2 dagar efter infästningen. Jag har tillexempel en lutealfas på 16-18 dagar, vilket jag tycker är väldigt länge. Men plussar tidigt ändå. Men jag har hellre några dagar längre än för kort lutealfas, vissa har ju ca 9 dagar, vilket kan riskera att man stöter ut ett befruktat ägg som inte hunnit ner och fästa in ännu. Så jag försöker tänka att de är lite positivt ända :'D 
  • Tue 5 May 2020 17:08
    Anonym (komigennu) skrev 2020-05-05 16:38:24 följande:
    Men precis, två stycken dessutom! Jag tror mer på att du ägglossat än att du inte har gjort det. Okej, i see! Låter klokt.

    Det tror jag inte ska spela någon roll faktiskt, allt handlar om hur lång tid det tar från ÄL tills att ägget vandrat ner till livmodern och fäst in (tar vanligtvis 6-10 dagar), därefter börjar man producera Hcg, vilket brukar synas på ett test ca 1-2 dagar efter infästningen. Jag har tillexempel en lutealfas på 16-18 dagar, vilket jag tycker är väldigt länge. Men plussar tidigt ändå. Men jag har hellre några dagar längre än för kort lutealfas, vissa har ju ca 9 dagar, vilket kan riskera att man stöter ut ett befruktat ägg som inte hunnit ner och fästa in ännu. Så jag försöker tänka att de är lite positivt ända :'D 
    ja exakt! försöker intala mig att tempen är så låg för att jag vaknar så tidigt på morgonen nu senaste tiden (vid 03, 04 på morgonen jämfört med 06-07), man greppar ju efter alla halmstrån.. 

    justja de har jag läst, att det är dåligt om man har för kort lutealfas ut! okej men då kanske vi ska vara glada för att ha lång :D och skönt också att det inte spelar någon roll, att man ändå kan plussa tidigt :) 
  • Wed 6 May 2020 09:19
    Obalem skrev 2020-05-04 08:58:10 följande:
    Jag ser inget! Men ja tror mer på ditt ord än bilder på fl :)
    Hur går det för dig? :)
  • Wed 6 May 2020 21:57
    amandakollb skrev 2020-05-05 14:40:55 följande:

    hejhej :) vad spännande! äter du dubbel eller enkeldos? hur länge har ni försökt? :)


    Heej detta är första kuren och vi försöker med bebis nr 4 . Jag tar trippel ... dudå? Berätta lite gärna om dej ..

    Fick tid 12 Maj för kolla äggblåsorna och bestämma när vi ska ta sprutan..
  • Wed 6 May 2020 21:58
    amandakollb skrev 2020-05-05 16:11:43 följande:

    jag hoppas också de, hoppas de är nåt jäkla fel på min termometer haha! så sjukt konstigt bara, läkaren sa ju tillochmed att det är chans på tvillingar då det var två stora mogna ägg så känns så sjukt att det inte ska vara nåt av de äggen som släppt.. jaja får vänta o se! 

    just nu tänker jag att jag håller mig till bim, eller någon dag innan kanske! brukar alltid få spottings typ en vecka innan bim så de lär ju dyka upp om några dagar och om de kommer så kommer jag tänka att det är kört denna gång. 

    vet du om man generellt plussar senare om man har längre lutealfas? jag har 14-15 dagar vilket jag tycker verkar långt jämfört med många här på familjeliv


    Hur stora va äggblåsorna?
  • Wed 6 May 2020 22:28
    Längtar efter en bebis skrev 2020-05-06 21:57:02 följande:

    Heej detta är första kuren och vi försöker med bebis nr 4 . Jag tar trippel ... dudå? Berätta lite gärna om dej ..

    Fick tid 12 Maj för kolla äggblåsorna och bestämma när vi ska ta sprutan..


    Vi är 30 år och detta är första omgången med dubbeldos letrozol och ovitrelle. Inga barn sen tidigare.

    Mina äggblåsor va 20 och 16 mm på cd 14 så fick ta ovitrelle samma dag. Spännande att ni också är på första kuren! Du får meddela hur det gick på ultraljudet sen.

    Behövde ni hjälp med de första barnen med eller gick de naturligt?:)
  • Thu 7 May 2020 07:05
    amandakollb skrev 2020-05-06 22:28:24 följande:

    Vi är 30 år och detta är första omgången med dubbeldos letrozol och ovitrelle. Inga barn sen tidigare.

    Mina äggblåsor va 20 och 16 mm på cd 14 så fick ta ovitrelle samma dag. Spännande att ni också är på första kuren! Du får meddela hur det gick på ultraljudet sen.

    Behövde ni hjälp med de första barnen med eller gick de naturligt?:)


    Haha woow de finns ju risk att du kan få tvillingar spännande. Tror du kommer plussa håller tummarna ..

    Jaa då får berätta när jag har gjort ultraljudet hehe..

    Barn nr 1 försökte 3 år utan resultat börja första vanliga kur en dos blev gravid på första försöket. Barn nr 2 blev gravid utan hjälp när vi va utomlands. Barn nr 3 med hjälp av Letrozole fick dubbel kur direkt blev oxå gravid på första försöket .. så nu fick jag trippel utskriven eftersom när jag blev gravid med baby nr 3 hade jag en äggblåsa ca 12 och en ca 16 dom växte knappt . Så de fick jag utskriven direkt trippel.

    Vi går på en privat klinik dom är väldig snälla..

    Jag är 25 år gammal , missa o skriva hehe..

    När har du tänkt o testa dig ?
  • Thu 7 May 2020 07:28
    Längtar efter en bebis skrev 2020-05-07 07:05:04 följande:

    Haha woow de finns ju risk att du kan få tvillingar spännande. Tror du kommer plussa håller tummarna ..

    Jaa då får berätta när jag har gjort ultraljudet hehe..

    Barn nr 1 försökte 3 år utan resultat börja första vanliga kur en dos blev gravid på första försöket. Barn nr 2 blev gravid utan hjälp när vi va utomlands. Barn nr 3 med hjälp av Letrozole fick dubbel kur direkt blev oxå gravid på första försöket .. så nu fick jag trippel utskriven eftersom när jag blev gravid med baby nr 3 hade jag en äggblåsa ca 12 och en ca 16 dom växte knappt . Så de fick jag utskriven direkt trippel.

    Vi går på en privat klinik dom är väldig snälla..

    Jag är 25 år gammal , missa o skriva hehe..

    När har du tänkt o testa dig ?


    Ja läkaren sa att de finns chans på tvillingar så det hade ju varit jättekul! Men jag tempar varje morgon för att kunna följa min cykel och fick aldrig en hög tempökning som tyder på att jag fått äl, så är jätteorolig nu att jag inte ens fick ägglossning :( så bara vänta och se, men kommer nog inte testa förens nästa onsdag, då har det gått 16 dagar sedan sprutan. Vi går också till en privat klinik, är supernöjd!

    Låter ju lovande att du blivit gravid på första försöket med letrozolen! :) då måste du ha mycket hopp nu inför första kuren?
Svar på tråden Letrozol, PCO