• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105680 visningar
    3231 svar
    3231
    105680

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Mon 11 May 2020 07:38
    MiniNin skrev 2020-05-10 07:35:59 följande:

    Grattis till era graviditeter, Zamazo1 och Anonym (komig­ennu)! Det känns så hoppfullt att läsa om era lyckade försök.

    Jag har följt tråden sen vårt inställda försök i mars. Vi hade redan påbörjat vår resa och gjort första försöket med enkeldos Letrozol. Inför försök två hade jag haft en förkylning och vår klinik ville då för säkerhets skull vänta en månad innan vi startade en ny behandling. Då kändes det jättejobbigt och jag var så rädd för att behandlingarna inte skulle kunna fortsätta på grund av Corona. Att man bara skulle hamna i något sorts vakuum. Men som tur är rullar det på, någotsånär som vanligt!

    Idag ska jag ta sista tabletten Primolut-Nor och väntar sen mens under veckan. Förra gången fick jag mens på tredje dagen efter sista tabletten och hoppas att det går lika smidigt denna gång. Ska enligt planen ta dubbeldos Letrozol cd 3-7.

    Russin112, det verkar som vi är på samma ställe i "cykeln". Vet inte om Primolut-Nor och Provera funkar likadant. När har du fått mens efter Provera tidigare? Läste också att du nu ska prova trippeldos när mensen kommer. Har du provat både enkel och dubbel tidigare? Hur många cykler? Ingen reaktion? Läste också att ni ställt er i kö till IVF, var det ett eget beslut eller blev ni rekommenderade till det?

    Ser att många (i alla fall på Familjeliv) får ägglossningsspruta. Hur vanligt är det egentligen? Ni som är aktiva i tråden, när har det varit aktuellt för er att få det? Behöver man testa några cykler utan först?

    amandakollb, det är läskigt att läsa att ägglossningssprutan kanske inte funkat. Du skrev att vissa inte släpper ägg trots sprutan, hur vanligt kan det vara? Man tänker ju att sprutan ska få ägg att släppa och att man inte borde behöva oroa sig över om de ska släppa eller ej. Beklagar att du behövt vara orolig under tiden efter sprutan. Hoppas att det är som du skrev senast, att ägget släppte senare. Har du fått en temphöjning än?


    Hej! Vad skönt att du ska få börja! Väntan är fan värst!

    Jag är nu på CD 3 och börjar med trippla dos idag. Provera går fortare för mig att få igång mens kommer vid tablett 9 oftast (redan innan liten är slut) medans primolut-nor tar 5 dagar efter avslutad kur för mig.

    Jag har testat både enkel och dubbel men inte reagerat något als bortsätt från en tjockare Livmoderslemhinna, men inga äggblåsor har reagerar.

    Hoppas de ska gå vägen nu!
  • Mon 11 May 2020 16:07

    åh fick en ljusrosa blödning nu när jag var på toa :( har inte haft några bruna spottings som jag brukar få men nu kommer väl mensen snart iom denna blödning.. jaja bara börja om nästa cykel :(((

  • Mon 11 May 2020 17:48
    amandakollb skrev 2020-05-11 07:09:12 följande:

    Okej det låter ju bra! Dock så gick tempen ned idag så känner på mig att mensen kommer komma snart :/ men skönt iaf att få börja med letrozol direkt igen!

    Hur går det för dig, du har ätit klart provera nu va och väntar också mensen? :)


    Jag tog sista tabletter Primolut-Nor igår så nu väntar jag in mensen. Förra rundan fick jag mens på dag tre så hoppas på samma denna gång. Ska ringa in till kliniken när den dyker upp och sen startar vi med dubbeldos Letrozol (om allt går enligt plan). Ska bli skönt att komma igång igen!

    Läste att du fått början till blödning. Tråkigt! Men som du sa så är det bästa att man kan börja om direkt då! Skittråkigt när kroppen inte framkallar blödning på egen hand, tar mycket längre tid och mer hormoner. Så då kanske vi kommer i fas på andra rundan - det är inte helt fy skam! Härligt att följas åt :)
  • Mon 11 May 2020 17:58
    Russin112 skrev 2020-05-11 07:38:27 följande:

    Hej! Vad skönt att du ska få börja! Väntan är fan värst!

    Jag är nu på CD 3 och börjar med trippla dos idag. Provera går fortare för mig att få igång mens kommer vid tablett 9 oftast (redan innan liten är slut) medans primolut-nor tar 5 dagar efter avslutad kur för mig.

    Jag har testat både enkel och dubbel men inte reagerat något als bortsätt från en tjockare Livmoderslemhinna, men inga äggblåsor har reagerar.

    Hoppas de ska gå vägen nu!


    Undrar vad det är som gör att vissa läkare skriver ut Provera och andra Primolut-Nor? Är det beroende på diagnos, erfarenhet, reaktion? Hade varit intressant att veta. OK, så du reagerar annorlunda på de två och det är kanske inte så konstigt, man reagerar ju olika på olika mediciner och hormoner. Men så länge det funkar som det ska får man vara tacksam och nöjd!

    Åh, du startar med trippel idag, spännande! Hoppas verkligen att din kropp går igång på det och att det blir fina äggblåsor den här rundan. Att slemhinnan mognat och blivit fin är ju positivt, vissa har problem med det har jag läst... Vi får följas åt här nu när vi är nära varann i processen, så mycket tankar och känslor och precis som du säger är väntan värst men nu när man är igång är det bara iiihhh, äntligen!

    När har du VUL?
  • Mon 11 May 2020 18:05
    MiniNin skrev 2020-05-11 17:48:33 följande:
    Jag tog sista tabletter Primolut-Nor igår så nu väntar jag in mensen. Förra rundan fick jag mens på dag tre så hoppas på samma denna gång. Ska ringa in till kliniken när den dyker upp och sen startar vi med dubbeldos Letrozol (om allt går enligt plan). Ska bli skönt att komma igång igen!

    Läste att du fått början till blödning. Tråkigt! Men som du sa så är det bästa att man kan börja om direkt då! Skittråkigt när kroppen inte framkallar blödning på egen hand, tar mycket längre tid och mer hormoner. Så då kanske vi kommer i fas på andra rundan - det är inte helt fy skam! Härligt att följas åt :)
    låter ju jättebra! ja exakt, då hamnar vi nog väldigt i synk när vi börjar med letrozol, det blir kul att följas åt! :) tror att jag borde få mens på onsdag eller torsdag, de kanske blir så för dig med? :)

    jaaaa åh bara o bita ihop och fokusera på nästa cykel, verkligen så skönt att börja med ny omgång direkt och inte behöva vänta massa 
  • Mon 11 May 2020 18:55
    MiniNin skrev 2020-05-11 17:58:14 följande:

    Undrar vad det är som gör att vissa läkare skriver ut Provera och andra Primolut-Nor? Är det beroende på diagnos, erfarenhet, reaktion? Hade varit intressant att veta. OK, så du reagerar annorlunda på de två och det är kanske inte så konstigt, man reagerar ju olika på olika mediciner och hormoner. Men så länge det funkar som det ska får man vara tacksam och nöjd!

    Åh, du startar med trippel idag, spännande! Hoppas verkligen att din kropp går igång på det och att det blir fina äggblåsor den här rundan. Att slemhinnan mognat och blivit fin är ju positivt, vissa har problem med det har jag läst... Vi får följas åt här nu när vi är nära varann i processen, så mycket tankar och känslor och precis som du säger är väntan värst men nu när man är igång är det bara iiihhh, äntligen!

    När har du VUL?


    Ingen aning, de är olika läkare som har skrivit ut de till mig. Men provera verkar vara de vanligaste. De är 1 tablett om dagen vs primolut-nor som är 2 vilket kan vars jobbigt.

    Ja men jag hoppas också! Annars är de väl bara vänta på ivf.

    Förstår inte varför jag inte producerar stora äggblåsor när de verkar fungera på alla andra men ja de är ju bra att livmodern iaf reagerar :)

    Jag fick tid på dag 13, den 21a :) (dag 12 hade dem inga tider)

    Tycker de är så skönt att kunna skriva med er som går igenom samma sak, ingen annan i min krets som riktigt förstår vad man går igenom vilket är jobbigt...
  • Mon 11 May 2020 18:55
    amandakollb skrev 2020-05-11 18:05:36 följande:

    låter ju jättebra! ja exakt, då hamnar vi nog väldigt i synk när vi börjar med letrozol, det blir kul att följas åt! :) tror att jag borde få mens på onsdag eller torsdag, de kanske blir så för dig med? :)

    jaaaa åh bara o bita ihop och fokusera på nästa cykel, verkligen så skönt att börja med ny omgång direkt och inte behöva vänta massa 


    Yes, omkring onsdag för mig med! Så i helgen borde vi kunna köra igång med Letrozolen :)

    Vad har du med dig i ryggsäcken? Diagnos, försökt länge innan hjälp, erfarenheter inom vården?
  • Mon 11 May 2020 19:01
    Russin112 skrev 2020-05-11 18:55:18 följande:

    Ingen aning, de är olika läkare som har skrivit ut de till mig. Men provera verkar vara de vanligaste. De är 1 tablett om dagen vs primolut-nor som är 2 vilket kan vars jobbigt.

    Ja men jag hoppas också! Annars är de väl bara vänta på ivf.

    Förstår inte varför jag inte producerar stora äggblåsor när de verkar fungera på alla andra men ja de är ju bra att livmodern iaf reagerar :)

    Jag fick tid på dag 13, den 21a :) (dag 12 hade dem inga tider)

    Tycker de är så skönt att kunna skriva med er som går igenom samma sak, ingen annan i min krets som riktigt förstår vad man går igenom vilket är jobbigt...


    Det är verkligen en jäkla skillnad med bara en tablett istället för två! Har verkligen försökt ta dem med 12 h mellanrum men livet fungerar ju inte riktigt som en klocka alltid så det har blivit sådär med det.

    Hur var det nu med IVF? Hade ni själva tagit beslut om IVF eller fått det rekommenderat? Hur ser kön ut?

    Dag 13 kanske till och med kan bli din turdag denna gång, håller tummarna!
  • Mon 11 May 2020 19:07
    Russin112 skrev 2020-05-11 18:55:18 följande:

    Ingen aning, de är olika läkare som har skrivit ut de till mig. Men provera verkar vara de vanligaste. De är 1 tablett om dagen vs primolut-nor som är 2 vilket kan vars jobbigt.

    Ja men jag hoppas också! Annars är de väl bara vänta på ivf.

    Förstår inte varför jag inte producerar stora äggblåsor när de verkar fungera på alla andra men ja de är ju bra att livmodern iaf reagerar :)

    Jag fick tid på dag 13, den 21a :) (dag 12 hade dem inga tider)

    Tycker de är så skönt att kunna skriva med er som går igenom samma sak, ingen annan i min krets som riktigt förstår vad man går igenom vilket är jobbigt...


    Glömde fråga, hur mycket har du berättat för dina närstående, vänner? Det kan kännas svårt även om man har många runt sig som gärna lyssnar och vill stötta. Det där med att prata med någon som verkligen förstår, som har gått igenom samma process eller upplever det här och nu, det är annorlunda. Det ger en annan trygghet, förståelse, nästan en styrka liksom. Jag kan bara jämföra med att hamna i en utmattning, det är också så himla svårt att förstå utan att själv ha varit där.
  • Mon 11 May 2020 19:09
    Russin112 skrev 2020-05-11 18:55:18 följande:

    Ingen aning, de är olika läkare som har skrivit ut de till mig. Men provera verkar vara de vanligaste. De är 1 tablett om dagen vs primolut-nor som är 2 vilket kan vars jobbigt.

    Ja men jag hoppas också! Annars är de väl bara vänta på ivf.

    Förstår inte varför jag inte producerar stora äggblåsor när de verkar fungera på alla andra men ja de är ju bra att livmodern iaf reagerar :)

    Jag fick tid på dag 13, den 21a :) (dag 12 hade dem inga tider)

    Tycker de är så skönt att kunna skriva med er som går igenom samma sak, ingen annan i min krets som riktigt förstår vad man går igenom vilket är jobbigt...


    Jag håller med, tycker också det är jätteskönt att kunna följas åt här, alla är så förstående och hjälpsamma :)

    Åh jag känner ju lite samma, men för mig va de ovitrelle-sprutan som inte funkade så bra på mig. Men förhoppningsvis reagerar vi bättre nästa cykel med större ägg för dig och äl för mig!:)
Svar på tråden Letrozol, PCO