• Tue 25 Feb 2020 15:53
    107231 visningar
    3231 svar
    3231
    107231

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Wed 13 May 2020 15:28
    Zamaso1 skrev 2020-05-13 14:46:23 följande:
    Hoppas det går bättre den här gången! Håller tummarna för dig
    taaack <3
  • Wed 13 May 2020 15:29
    MiniNin skrev 2020-05-13 14:50:07 följande:

    Jag har också fått mens idag och precis som du amandakollb ska jag börja med dubbel dos Letrozol nu på fredag! Synkade till tusen här nu ju, haha!

    Jag har inbokat ultraljud redan på cd 10, den 22 maj. Var även så förra rundan så antar att vår klinik brukar göra det. Blir säkert aktuellt med fler ultraljud om jag reagerar bra eftersom det första är så tidigt. Hoppas i alla fall att jag reagerar på dubbel dos!

    Nu är vi igång! :)


    wie vad kul :D jätteroligt att följas åt! jaa cd 13 känns lite sent men hon sa att cd 10 blev lite tidigt så får hoppas cd 13 blir bra nu haha!

    åh bara för att det gick sämst första gången så känns det som att det inte kommer funka nån gång för mig.. :( 
  • Wed 13 May 2020 15:34
    Zamaso1 skrev 2020-05-13 14:46:23 följande:
    Hoppas det går bättre den här gången! Håller tummarna för dig
    hur mår du förresten, några gravidsymtom ännu? :D när har du bf?
  • Wed 13 May 2020 16:02
    amandakollb skrev 2020-05-13 15:29:51 följande:

    wie vad kul :D jätteroligt att följas åt! jaa cd 13 känns lite sent men hon sa att cd 10 blev lite tidigt så får hoppas cd 13 blir bra nu haha!

    åh bara för att det gick sämst första gången så känns det som att det inte kommer funka nån gång för mig.. :( 


    Det är nog olika bud på vad som egentligen är rätt dag att göra ultraljud. Kliniker gör olika och vi kvinnor fungerar ju inte likadant. Hoppas att det blir bra oavsett dag 10 eller 13! Min klinik gör ju flera ultraljud så jag är inte orolig för att mitt blev tidigt. Känns bra att få koll tidigt vad som händer och sker.

    Det är nog helt normalt att känna så. Hur många har man inte läst om som blivit gravida på försöket liksom? Men det är nog vanligare att vinna på Triss än att bli gravid på första försöket. Så vi får tänka att vi inte fått rätt vinstlott än.

    När fick du ultraljud sist? När du fick se alla fina äggblåsor?
  • Wed 13 May 2020 16:28
    MiniNin skrev 2020-05-13 16:02:56 följande:
    Det är nog olika bud på vad som egentligen är rätt dag att göra ultraljud. Kliniker gör olika och vi kvinnor fungerar ju inte likadant. Hoppas att det blir bra oavsett dag 10 eller 13! Min klinik gör ju flera ultraljud så jag är inte orolig för att mitt blev tidigt. Känns bra att få koll tidigt vad som händer och sker.

    Det är nog helt normalt att känna så. Hur många har man inte läst om som blivit gravida på försöket liksom? Men det är nog vanligare att vinna på Triss än att bli gravid på första försöket. Så vi får tänka att vi inte fått rätt vinstlott än.

    När fick du ultraljud sist? När du fick se alla fina äggblåsor?
    förra/första gången så blev det första ultraljudet CD 11 och då hade jag tre stora blåsor på 14,16 och 17 mm och sen var jag där på ett andra ultraljud CD 14 och då hade jag två stora på 16 och 20 mm och då fick jag ta sprutan samma dag (CD 14 alltså). så vi får hålla tummarna att vi får fina stora blåsor denna gång! :)

    hur ser det ut för dig, när har du fått ta sprutan och vilken CD? 
  • Wed 13 May 2020 16:49
    amandakollb skrev 2020-05-13 15:34:58 följande:

    hur mår du förresten, några gravidsymtom ännu? :D när har du bf?


    Jorå, jag känner mig gravid haha! Lite små ?värk? i magen eller vad man ska kalla det, annars mest sjukt trött :) 14/1 är de nog. Ska på första ultraljudet den 27de så får

    Väl se vad som sägs :D
  • Wed 13 May 2020 17:32
    amandakollb skrev 2020-05-13 16:28:09 följande:

    förra/första gången så blev det första ultraljudet CD 11 och då hade jag tre stora blåsor på 14,16 och 17 mm och sen var jag där på ett andra ultraljud CD 14 och då hade jag två stora på 16 och 20 mm och då fick jag ta sprutan samma dag (CD 14 alltså). så vi får hålla tummarna att vi får fina stora blåsor denna gång! :)

    hur ser det ut för dig, när har du fått ta sprutan och vilken CD? 


    Du reagerade ju jättefint på dubbeldos, då ska det nog gå bra denna gången med! Håller tummarna för bättre lycka med sprutan bara :)

    Förra (första) rundan fick jag enkel dos och ingen spruta. Hade ultraljud cd 10 och cd 18 som inte visade annat än cystor kvar sedan förra ägglossningen (naturlig efter typ 4 veckor med LCHF). Tror inte att det är aktuellt med ägglossningsspruta den här gången heller men ska lyfta frågan om när/om det kan bli aktuellt. Vi ska köra sex cykler med Letrozol så har fem kvar. Har ni någon sådan plan? Har din partner blivit utredd förresten?
  • Wed 13 May 2020 17:50
    Zamaso1 skrev 2020-05-13 16:49:48 följande:
    Jorå, jag känner mig gravid haha! Lite små ?värk? i magen eller vad man ska kalla det, annars mest sjukt trött :) 14/1 är de nog. Ska på första ultraljudet den 27de så får

    Väl se vad som sägs :D
    ååh kul med ultraljud så tidigt! vilken vecka blir det? är det ett tidigt ultraljud som ni bekostar själva? du måste uppdatera oss efter hur det gick :D
  • Wed 13 May 2020 17:53
    MiniNin skrev 2020-05-13 17:32:17 följande:
    Du reagerade ju jättefint på dubbeldos, då ska det nog gå bra denna gången med! Håller tummarna för bättre lycka med sprutan bara :)

    Förra (första) rundan fick jag enkel dos och ingen spruta. Hade ultraljud cd 10 och cd 18 som inte visade annat än cystor kvar sedan förra ägglossningen (naturlig efter typ 4 veckor med LCHF). Tror inte att det är aktuellt med ägglossningsspruta den här gången heller men ska lyfta frågan om när/om det kan bli aktuellt. Vi ska köra sex cykler med Letrozol så har fem kvar. Har ni någon sådan plan? Har din partner blivit utredd förresten?
    jaaa letrozolen verkar jag svara jättebra på, så synd att jag inte reagerade lika bra på ovitrellen :/ 

    hm ja har läst något om att det är vanligt att man får cystor av letrozol? eller har jag fel kanske? hade du dem innan? åh berätta gärna lite mer om det! 

    när vi började utredningen så fick han lämna ett blodprov och ett spermaprov och spermaprovet visade normalt. fick din sambo göra samma?

    nä har inte pratat om någon sådan plan ännu, får höra vad de säger när jag åker dit nästa gång. även fast jag kan tänka mig att köra letrozol+ovitrelle fram till årsskiftet, det blir typ 6-7 cykler, så kanske det är bäst att ställa sig i kö redan i sommar om det är lång kötid? 
  • Wed 13 May 2020 18:35
    amandakollb skrev 2020-05-13 17:50:35 följande:

    ååh kul med ultraljud så tidigt! vilken vecka blir det? är det ett tidigt ultraljud som ni bekostar själva? du måste uppdatera oss efter hur det gick :D


    Ja det är ett tidigt ultraljud, det blir i v 7 (6+5) :) kostar som ett vanligt läkarbesök så typ 200 kr
Svar på tråden Letrozol, PCO