• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105347 visningar
    3231 svar
    3231
    105347

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Fri 15 May 2020 15:41

    Jag tog sista dosen trippeldos idag och inväntar nu torsdagen för vul :D så nervös, har aldrig hört om någon som letrozol inte har fungerat als på men min kropp verkar ju inte reagera als :/ håller alla tummar och tår för att de ska bli ägglossning denna gång!

  • Fri 15 May 2020 15:48
    Russin112 skrev 2020-05-15 15:41:17 följande:

    Jag tog sista dosen trippeldos idag och inväntar nu torsdagen för vul :D så nervös, har aldrig hört om någon som letrozol inte har fungerat als på men min kropp verkar ju inte reagera als :/ håller alla tummar och tår för att de ska bli ägglossning denna gång!


    yeey snart ju :D vi håller alla tummar och tår på att trippeldos fungerar, det tror jag det kommer göra! så kul att vi är tre st som ligger så lika i cykeln, tror du är 4 dagar före oss bara :) 
  • Fri 15 May 2020 15:50
    chariots skrev 2020-05-15 15:30:50 följande:
    Syskonförsök för oss men sambons första. Förra barnet blev till på andra dosen pergotime (dåtidens Letrozol) nu har jag kört två enkeldoser och nu första dubbel. Inte kollat något dom första två cyklarna dock, verkade inte standard hos min gyn, men nu får jag äntligen det men jag har ju egentligen inget att jämföra med haha! : )
    fattade inte riktigt haha, får du ovitrellesprutan också eller inte? :D 
  • Fri 15 May 2020 16:22
    amandakollb skrev 2020-05-15 15:48:27 följande:

    yeey snart ju :D vi håller alla tummar och tår på att trippeldos fungerar, det tror jag det kommer göra! så kul att vi är tre st som ligger så lika i cykeln, tror du är 4 dagar före oss bara :) 


    Hoppas hoppas!

    Ja så kul! Vi alla kanske får februari bebisar :D
  • Fri 15 May 2020 16:26
    Russin112 skrev 2020-05-15 15:41:17 följande:

    Jag tog sista dosen trippeldos idag och inväntar nu torsdagen för vul :D så nervös, har aldrig hört om någon som letrozol inte har fungerat als på men min kropp verkar ju inte reagera als :/ håller alla tummar och tår för att de ska bli ägglossning denna gång!


    Så spännande! Hoppas det växer och knakar rejält nu! När på torsdag ska du in? Vilka tider har du fått ta tabletterna med trippel förresten? Har du haft några biverkningar, känningar?

    Vad säger din läkare om din situation? Tänker eftersom du inte reagerat. Vad är planen för dig liksom?
  • Fri 15 May 2020 16:48
    +1
    Russin112 skrev 2020-05-15 16:22:52 följande:

    Hoppas hoppas!

    Ja så kul! Vi alla kanske får februari bebisar :D


    Ja det vore ju helt underbart<3
  • Fri 15 May 2020 17:34
    MiniNin skrev 2020-05-15 16:26:03 följande:

    Så spännande! Hoppas det växer och knakar rejält nu! När på torsdag ska du in? Vilka tider har du fått ta tabletterna med trippel förresten? Har du haft några biverkningar, känningar?

    Vad säger din läkare om din situation? Tänker eftersom du inte reagerat. Vad är planen för dig liksom?


    14:30 :)

    Jag har tagit de på morgonen, konstigt nog så har jag inte haft så värst med biverkningar denna runda, idag har jag känt av pms sen har jag hela kuren haft den härliga migränen som verkar ingå ; ).

    Har ju en ny läkare/klinik från och med denna kur, men remissen för ivf är iaf ivägskickad :) så om detta inte funkar så kanske de blir ivf, jag vet faktiskt inte. Men just nu är barnlängtan större än någonsin... kan inte tänka på annat och det känns så avlägset
  • Fri 15 May 2020 18:23
    Russin112 skrev 2020-05-15 17:34:43 följande:

    14:30 :)

    Jag har tagit de på morgonen, konstigt nog så har jag inte haft så värst med biverkningar denna runda, idag har jag känt av pms sen har jag hela kuren haft den härliga migränen som verkar ingå ; ).

    Har ju en ny läkare/klinik från och med denna kur, men remissen för ivf är iaf ivägskickad :) så om detta inte funkar så kanske de blir ivf, jag vet faktiskt inte. Men just nu är barnlängtan större än någonsin... kan inte tänka på annat och det känns så avlägset


    Ganska najs att du får komma in på en röd dag. Det blir cd 11 för dig, eller? Jag ska in kl. 13.00 på fredag!

    Du tog alla tre på morgonen? Jag skulle ta min dubbeldos morgon och kväll. Även där verkar det vara olika, hmm. Migrän är ju inte kul men bra då att man bara tar dem i fem dagar.

    Vi diskuterade också att IVF kommer efter försöken med Letrozol. Ska fråga hur lång kön är och hur vi ska förbereda för säkerhets skull vid nästa besök.

    Ni hade försökt länge innan ni började med Letrozol, va?
  • Fri 15 May 2020 18:43
    MiniNin skrev 2020-05-15 18:23:10 följande:

    Ganska najs att du får komma in på en röd dag. Det blir cd 11 för dig, eller? Jag ska in kl. 13.00 på fredag!

    Du tog alla tre på morgonen? Jag skulle ta min dubbeldos morgon och kväll. Även där verkar det vara olika, hmm. Migrän är ju inte kul men bra då att man bara tar dem i fem dagar.

    Vi diskuterade också att IVF kommer efter försöken med Letrozol. Ska fråga hur lång kön är och hur vi ska förbereda för säkerhets skull vid nästa besök.

    Ni hade försökt länge innan ni började med Letrozol, va?


    Ja men visst! CD 13, men hon var ledig innan så därför de blev lite sent.

    Märkligt att de skiljer sig så mellan klinikerna... bor du i Stockholm? Som jag förstod min läkare så är de ingen kö als här nu :)

    Oskyddat i ett år men eftersom jag inte får mens regelbundet så kanske jag har haft äl 2 gånger... hur ser er resa ut?
  • Fri 15 May 2020 21:51
    Russin112 skrev 2020-05-15 18:43:32 följande:

    Ja men visst! CD 13, men hon var ledig innan så därför de blev lite sent.

    Märkligt att de skiljer sig så mellan klinikerna... bor du i Stockholm? Som jag förstod min läkare så är de ingen kö als här nu :)

    Oskyddat i ett år men eftersom jag inte får mens regelbundet så kanske jag har haft äl 2 gånger... hur ser er resa ut?


    Okej, då är du 4 dagar före mig och amandakollb. Så spännande att vi är nära varann i cykeln och kan följa, jämföra och peppa! :)

    Näe, jag bor i Malmö. Kön kanske ser annorlunda ut här i Skåne, jag har ingen aning. Bra att vara lite proaktiv så ska i alla fall lyfta frågan vid nästa besök.

    Barnlängtan växer sig stor snabbt så kan tänka mig att den här tiden har känts lång och jobbig för er. Men vi hoppas att det snart är dags :) Är detta ert femte försök då med ÄL kan man säga?

    Har skrivit en del tidigare i tråden (långa inlägg, läs gärna dem om du orkar) men kort och gott så slutade jag med p-piller i höstas och visste redan då efter utredning att vi skulle få hjälp direkt när vi önskade få barn så vi ställde oss i kö till hormonmottagningen och hade vårt första besök i slutet på februari i år. Min andra mens efter bekräftad ägglossning efter pillerstopp sammanföll med vårt besök och jag startade första enkla Letrozolkuren där. Reagerade inte alls på den och hade sen ett uppehåll efter en förkylning.

    Detta är alltså vårt andra försök, nu med dubbel dos Letrozol. Så vi har en väldigt kort resa bakom oss än så länge så vi är nog i "vi kör på, hoppas och längtar lagom"-stadiet.

    Jag har nära vänner som haft långa och kämpiga resor mot sina barn så tror jag har (eller försöker ha) en realistisk syn på min egen process och är tacksam för den hjälp vi får och bara hoppas på att vi får uppleva lyckan så snart förutsättningarna är rätt. Men visst, jag är redan i "bebisbubblan" på många sätt redan, hur kan man undvika det liksom?
Svar på tråden Letrozol, PCO