• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105626 visningar
    3231 svar
    3231
    105626

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Sat 16 May 2020 08:22
    MiniNin skrev 2020-05-15 21:51:53 följande:

    Okej, då är du 4 dagar före mig och amandakollb. Så spännande att vi är nära varann i cykeln och kan följa, jämföra och peppa! :)

    Näe, jag bor i Malmö. Kön kanske ser annorlunda ut här i Skåne, jag har ingen aning. Bra att vara lite proaktiv så ska i alla fall lyfta frågan vid nästa besök.

    Barnlängtan växer sig stor snabbt så kan tänka mig att den här tiden har känts lång och jobbig för er. Men vi hoppas att det snart är dags :) Är detta ert femte försök då med ÄL kan man säga?

    Har skrivit en del tidigare i tråden (långa inlägg, läs gärna dem om du orkar) men kort och gott så slutade jag med p-piller i höstas och visste redan då efter utredning att vi skulle få hjälp direkt när vi önskade få barn så vi ställde oss i kö till hormonmottagningen och hade vårt första besök i slutet på februari i år. Min andra mens efter bekräftad ägglossning efter pillerstopp sammanföll med vårt besök och jag startade första enkla Letrozolkuren där. Reagerade inte alls på den och hade sen ett uppehåll efter en förkylning.

    Detta är alltså vårt andra försök, nu med dubbel dos Letrozol. Så vi har en väldigt kort resa bakom oss än så länge så vi är nog i "vi kör på, hoppas och längtar lagom"-stadiet.

    Jag har nära vänner som haft långa och kämpiga resor mot sina barn så tror jag har (eller försöker ha) en realistisk syn på min egen process och är tacksam för den hjälp vi får och bara hoppas på att vi får uppleva lyckan så snart förutsättningarna är rätt. Men visst, jag är redan i "bebisbubblan" på många sätt redan, hur kan man undvika det liksom?


    Verkligen! Då kan vi följas åt och vara otåliga tillsammans ;)

    Okej okej. Ja men de är ju lika bra. Så man inte står där sen och har 1-2 år kö...

    Jag har inte fastslagit en enda ägglossning så det kan vara så att jag aldrig har ögglossat men jag tror att jag har gjort det 2 gånger.

    Juste ja, de var ju du som fick ta uppehåll där. Måste kännas så surt att få vänta ?i onödan? men kredd till er som tar ett ansvar i dessa tider! :)

    På ett sätt älskar jag bebisbubblam, jag planerar, fantiserar och ja föreställer mig om hur det kommer bli men en annan sida hatar de för tänk om de aldrig blir verklighet... jag arbetar som förskolelärare så varje dag får jag träffa underbara små barn och bli ?sucktad? ...
  • Sat 16 May 2020 12:12
    Russin112 skrev 2020-05-16 08:22:23 följande:

    Verkligen! Då kan vi följas åt och vara otåliga tillsammans ;)

    Okej okej. Ja men de är ju lika bra. Så man inte står där sen och har 1-2 år kö...

    Jag har inte fastslagit en enda ägglossning så det kan vara så att jag aldrig har ögglossat men jag tror att jag har gjort det 2 gånger.

    Juste ja, de var ju du som fick ta uppehåll där. Måste kännas så surt att få vänta ?i onödan? men kredd till er som tar ett ansvar i dessa tider! :)

    På ett sätt älskar jag bebisbubblam, jag planerar, fantiserar och ja föreställer mig om hur det kommer bli men en annan sida hatar de för tänk om de aldrig blir verklighet... jag arbetar som förskolelärare så varje dag får jag träffa underbara små barn och bli ?sucktad? ...


    Det är klart att det blir av! Fortsätt planera, drömma och längta! Du är ju bara 26 år, har en jäkla massa ägg som bara ligger och väntar och nu får du fin hjälp från vården. Vi följs åt här och är som du sa otåliga tillsammans, men också hoppfulla <3

    Jag arbetar också som förskollärare så jag vet vad du menar med dem där underbara barnen på jobbet :)
  • Sat 16 May 2020 13:02
    MiniNin skrev 2020-05-16 12:12:51 följande:

    Det är klart att det blir av! Fortsätt planera, drömma och längta! Du är ju bara 26 år, har en jäkla massa ägg som bara ligger och väntar och nu får du fin hjälp från vården. Vi följs åt här och är som du sa otåliga tillsammans, men också hoppfulla <3

    Jag arbetar också som förskollärare så jag vet vad du menar med dem där underbara barnen på jobbet :)


    Jag hoppas verkligen att du har rätt och mitt förnuft säger ju att du har det men ibland tar negativiteten över tyvärr. Men tillslut så ska vi alla lyckas! Det är jag egentligen övertygad om!

    Vad härligt. : D
  • Sat 16 May 2020 22:50

    Funderar över det här med ägglossning på Letrozol. Har läst att man vanligtvis får ägglossning ca en vecka efter sista tabletten. Hur har det varit för er här i tråden? Vilken dag har ni fått ägglossning?

  • Sat 16 May 2020 23:11
    MiniNin skrev 2020-05-16 22:50:41 följande:

    Funderar över det här med ägglossning på Letrozol. Har läst att man vanligtvis får ägglossning ca en vecka efter sista tabletten. Hur har det varit för er här i tråden? Vilken dag har ni fått ägglossning?


    Jag har bara kört en omgång ännu men jag tog sista tabletten på cd 7 och tog ovitrelle på cd 14, men sen verkar det inte som att jag fick äl inom normalt tidsram på 1,5-2 dygn efter ovitrelle, utan några dagar senare, enligt natural cycles på cd 17 så jag fick snarare äl 10 dagar efter :) hur ser det ut för dig?
  • Sun 17 May 2020 18:14

    Någon som är haj på äl test? Visst ser det lovande ut? Torsdagen var jag på vul cd15 och en blåsa på 15mm. :)

    Är det positivt idag eller ska det bli ännu starkare? :)


    Alexande 11.08.30 / Justababy.blogg.se
  • Sun 17 May 2020 18:20
    chariots skrev 2020-05-17 18:14:07 följande:

    Någon som är haj på äl test? Visst ser det lovande ut? Torsdagen var jag på vul cd15 och en blåsa på 15mm. :)

    Är det positivt idag eller ska det bli ännu starkare? :)


    Är inte så bra på äl-tester men jag tycker det ser positivt ut! Ska du ta ovitrelle när du fått positivt?:)
  • Sun 17 May 2020 19:29
    amandakollb skrev 2020-05-17 18:20:52 följande:

    Är inte så bra på äl-tester men jag tycker det ser positivt ut! Ska du ta ovitrelle när du fått positivt?:)


    Ovitrelle är inget jag fått från min läkare! Utan skulle följa upp med äl test och sen komma tillbaka för progesteron test och se om jag ägglossat eller inte :)
    Alexande 11.08.30 / Justababy.blogg.se
  • Sun 17 May 2020 19:44
    chariots skrev 2020-05-17 18:14:07 följande:

    Någon som är haj på äl test? Visst ser det lovande ut? Torsdagen var jag på vul cd15 och en blåsa på 15mm. :)

    Är det positivt idag eller ska det bli ännu starkare? :)


    Vad jag har förstått så ska test-strecket vara lika starkt eller starkare för att räknas som positivt. Så det är det absolut! Superfin stegring, det är ju drömmen. Kör på och lycka till!
  • Mon 18 May 2020 23:07
    amandakollb skrev 2020-05-16 23:11:58 följande:

    Jag har bara kört en omgång ännu men jag tog sista tabletten på cd 7 och tog ovitrelle på cd 14, men sen verkar det inte som att jag fick äl inom normalt tidsram på 1,5-2 dygn efter ovitrelle, utan några dagar senare, enligt natural cycles på cd 17 så jag fick snarare äl 10 dagar efter :) hur ser det ut för dig?


    Jag har inte fått ägglossning på Letrozol ännu, reagerade ju inte på första omgången. Men hoppas på dubbeldosen. När har du tagit dina tabletter, morgon och kväll? Sista dagen imorrn och sen väntar VUL :)

    På tal om ägglossning igen, hur stora bör äggblåsorna vara för att släppa? Är det över 20 mm? Har läst att de växer typ 2 mm/dag så då borde man ju kunna uppskatta redan på första ultraljudet tänker jag. Ser så fram emot fredag nu så många tankar snurrar!
Svar på tråden Letrozol, PCO