• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105278 visningar
    3231 svar
    3231
    105278

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Fri 22 May 2020 11:40
    amandakollb skrev 2020-05-22 11:34:38 följande:

    Jaså? Vad skönt! Vilken klinik är det?

    Nej alltså behöver inte ta paus, får bara ingen ovitrelle den cykeln. Så det är ju lite segt men då kanske jag kan boka ultraljud hos en annan klinik bara och kanske kan få ovitrelle därifrån?


    Ja men visst, precis så jag mena. Den heter elivaclinic, helt nyöppnad.
  • Fri 22 May 2020 12:30
    Russin112 skrev 2020-05-22 11:40:04 följande:

    Ja men visst, precis så jag mena. Den heter elivaclinic, helt nyöppnad.


    Okej ska kolla upp de! Kommer ju kunna göra två omgångar med min nuvarande klinik innan dess så hoppas så att det tagit sig innan dess :/
  • Fri 22 May 2020 13:15
    amandakollb skrev 2020-05-22 12:30:40 följande:

    Okej ska kolla upp de! Kommer ju kunna göra två omgångar med min nuvarande klinik innan dess så hoppas så att det tagit sig innan dess :/


    Ja men de har det säkert! Bara skönt att ha en plan B
  • Fri 22 May 2020 14:58

    Nu har jag också varit på ultraljud och tyvärr har jag inte reagerat alls på dubbel dos. Slemhinnan var ca 5 mm och jag hade massor men HELT vilande äggblåsor. Däremot har jag en stor cysta (30 mm) på höger äggstock. Tidigare försök/cyklar har jag haft cystor (troligtvis kvar sedan ägglossningen i februari) men de har visat sig krympa långsamt och inte varit hormonaktiva. Antar nu att cystan reagerat och växt utav Letrozolen? Aja, läkaren sa att den måste punkteras i alla fall så fick tid för det redan på måndag.

    Trodde planen sen skulle vara att boka in ultraljud längre fram i cykeln för att se om något hänt och sen kanske prova trippeldos som dig, Russin112. Men icke. Enligt läkaren jag träffade idag (träffar olika varje gång) så är man "mättad" efter dubbel dos Letrozol och har man inte reagerat alls så är det inte lönt att prova med högre dos än så. Konstigt att olika läkare/kliniker säher och gör så olika!

    Jag ska därför börja med Bemfola-sprutor (follikelstimulerande hormon), redan nu på måndag! Ska ta en spruta om dagen måndag-torsdag och ska sen på ultraljud igen på fredag 29/5. Ska även få utskrivet Ovitrelle om/när äggblåsorna väl växt till sig.

    Detta var inte alls vad jag hoppats på eller förväntat mig men jag känner mig ändå trygg med planen och litar på att detta får vara rätt väg för mig. Är också så tacksam för att inte behöva VÄNTA utan kommer igång med sprutor direkt typ. Lite läskigt ändå men enligt läkaren skulle detta väcka de vilande äggblåsorna och förhoppningsvis få dem att växa. Så det blir en händelserik vecka för mig nästa vecka, minst sagt!

  • Fri 22 May 2020 15:03
    amandakollb skrev 2020-05-22 08:48:19 följande:

    Åh det gick sådär :( slemhinnan va jättetunn, typ 2-3 mm och hade flera äggblåsor men de va typ 11-12 mm bara. Åh hon sa att de är ju fortf tidigt, cd 10, men förra gången när jag va på cd 11 så hade jag ju två på 16-17 mm..

    Positivt iaf att de sa att de inte var någon kö alls på ivf och vi fick köra igång efter sommaren om vi ville


    Tråkigt att du inte reagerat så bra (vi sitter i samma båt där) men som läkaren och någon annan skrev här så är det tidigt, kanske växer dem till sig? Var läkaren hoppfull? Har du kvar din tid på måndag för ultraljud så ni förhoppningsvis kan se en utveckling tills dess?

    Jag frågade idag hur tjock slemhinnan bör vara på cd 10 och hon sa ca 7 mm så då låter 2-3 mm lite.

    Jag hade inte ens en tanke på att fråga om IVF-kö etc. idag för blev så överraskad av allt som hände på mitt besök så det får vänta. Men skönt att läsa att ni kan starta så snart om det skulle behövas och ni önskar!
  • Fri 22 May 2020 15:04
    MiniNin skrev 2020-05-22 14:58:41 följande:

    Nu har jag också varit på ultraljud och tyvärr har jag inte reagerat alls på dubbel dos. Slemhinnan var ca 5 mm och jag hade massor men HELT vilande äggblåsor. Däremot har jag en stor cysta (30 mm) på höger äggstock. Tidigare försök/cyklar har jag haft cystor (troligtvis kvar sedan ägglossningen i februari) men de har visat sig krympa långsamt och inte varit hormonaktiva. Antar nu att cystan reagerat och växt utav Letrozolen? Aja, läkaren sa att den måste punkteras i alla fall så fick tid för det redan på måndag.

    Trodde planen sen skulle vara att boka in ultraljud längre fram i cykeln för att se om något hänt och sen kanske prova trippeldos som dig, Russin112. Men icke. Enligt läkaren jag träffade idag (träffar olika varje gång) så är man "mättad" efter dubbel dos Letrozol och har man inte reagerat alls så är det inte lönt att prova med högre dos än så. Konstigt att olika läkare/kliniker säher och gör så olika!

    Jag ska därför börja med Bemfola-sprutor (follikelstimulerande hormon), redan nu på måndag! Ska ta en spruta om dagen måndag-torsdag och ska sen på ultraljud igen på fredag 29/5. Ska även få utskrivet Ovitrelle om/när äggblåsorna väl växt till sig.

    Detta var inte alls vad jag hoppats på eller förväntat mig men jag känner mig ändå trygg med planen och litar på att detta får vara rätt väg för mig. Är också så tacksam för att inte behöva VÄNTA utan kommer igång med sprutor direkt typ. Lite läskigt ändå men enligt läkaren skulle detta väcka de vilande äggblåsorna och förhoppningsvis få dem att växa. Så det blir en händelserik vecka för mig nästa vecka, minst sagt!


    Oj! Gud vad tråkigt med cystan! Hoppas den går att punktera smärtfritt och du blir av med den!

    De var mycket märkligt att du inte får testa trippla dos med tanke på att jag inte reagerade als på varken enkel eller dubbel men ändå fick... dock reagerade min slemhinna båda gångerna med enkel och trippel dos, kanske är därför jag får fortsätta men inte du.

    Verkligen tråkigt att de inte fungerat för dig men det låter ändå som en väldigt bra lösning med sprutorna, och som du säger så skönt att slippa vänta och bara köra igång direkt!

    Nu håller jag alla tummar och tår för dig!
  • Fri 22 May 2020 15:06

    En tanke slog mig precis... Den här tråden handlar ju om Letrozol och nu ska jag inte ta det mer :/ Känns det OK om jag hänger kvar ändå?

  • Fri 22 May 2020 15:26
    MiniNin skrev 2020-05-22 15:06:31 följande:

    En tanke slog mig precis... Den här tråden handlar ju om Letrozol och nu ska jag inte ta det mer :/ Känns det OK om jag hänger kvar ändå?


    Men självklart! Tråden är för oss alla som har det svårt och behöver någon att prata med! Oavsett medicinering
  • Fri 22 May 2020 15:51
    Russin112 skrev 2020-05-22 15:04:45 följande:

    Oj! Gud vad tråkigt med cystan! Hoppas den går att punktera smärtfritt och du blir av med den!

    De var mycket märkligt att du inte får testa trippla dos med tanke på att jag inte reagerade als på varken enkel eller dubbel men ändå fick... dock reagerade min slemhinna båda gångerna med enkel och trippel dos, kanske är därför jag får fortsätta men inte du.

    Verkligen tråkigt att de inte fungerat för dig men det låter ändå som en väldigt bra lösning med sprutorna, och som du säger så skönt att slippa vänta och bara köra igång direkt!

    Nu håller jag alla tummar och tår för dig!


    Vad jag förstod så skulle det vara ett ganska okomplicerat ingrepp. Tar ca 30 min.

    Visst är det märkligt! Men absolut, det kan ju vara så att du fick fortsätta eftersom du reagerade på nåt sätt. Verkar vara den mest logiska förklaringen i detta fallet. När jag läser på nätet så står det ju om trippel dos på många ställen så det är ju ändå mystiskt...

    Hade varit skönare om det bara gått med tabletterna för det är ju så enkelt, men hoppas på att sprutorna ska fungera för mig!

    Tack för att jag får vara kvar! Vill ju gärna fortsätta följa er resa.

    När har du bim nu då? När kan du börja testa? (eftersom ägglossningssprutan ger utslag ett tag efter)
  • Fri 22 May 2020 18:51
    MiniNin skrev 2020-05-22 15:51:32 följande:

    Vad jag förstod så skulle det vara ett ganska okomplicerat ingrepp. Tar ca 30 min.

    Visst är det märkligt! Men absolut, det kan ju vara så att du fick fortsätta eftersom du reagerade på nåt sätt. Verkar vara den mest logiska förklaringen i detta fallet. När jag läser på nätet så står det ju om trippel dos på många ställen så det är ju ändå mystiskt...

    Hade varit skönare om det bara gått med tabletterna för det är ju så enkelt, men hoppas på att sprutorna ska fungera för mig!

    Tack för att jag får vara kvar! Vill ju gärna fortsätta följa er resa.

    När har du bim nu då? När kan du börja testa? (eftersom ägglossningssprutan ger utslag ett tag efter)


    Okej, vad bra!

    Jag förstår det men samtidigt så är man ju villig att göra vad som helst för att få barn :D sprutor tabletter ja vad som!

    Jag antar att de är om 13 dagar (14 dagar efter sprutan) men är min första gång så vet faktiskt inte.
Svar på tråden Letrozol, PCO