• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105195 visningar
    3231 svar
    3231
    105195

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Fri 22 May 2020 19:34
    MiniNin skrev 2020-05-22 15:03:22 följande:

    Tråkigt att du inte reagerat så bra (vi sitter i samma båt där) men som läkaren och någon annan skrev här så är det tidigt, kanske växer dem till sig? Var läkaren hoppfull? Har du kvar din tid på måndag för ultraljud så ni förhoppningsvis kan se en utveckling tills dess?

    Jag frågade idag hur tjock slemhinnan bör vara på cd 10 och hon sa ca 7 mm så då låter 2-3 mm lite.

    Jag hade inte ens en tanke på att fråga om IVF-kö etc. idag för blev så överraskad av allt som hände på mitt besök så det får vänta. Men skönt att läsa att ni kan starta så snart om det skulle behövas och ni önskar!


    Åh läste precis hur de gick för dig, tråkigt med cystan :( men ah verkligen, vi är lite i samma sits! Ja hon verkade ändå hoppfull och ville att jag skulle komma tillbaka på måndag på cd 13 så tolkar de som positivt! Sist jag va o kolla på cd 11 hade jag också jättetunn slemhinna men sen på cd 14 va den helt plötsligt 10 mm så hoppas den växer så fort denna gång med!

    Förstår att de blev mkt så du inte tänkte på ivf, men lät ju ändå superbra att du får köra på direkt, fast med sprutor bara! De kommer gå hur bra som helst tror jag!:)
  • Fri 22 May 2020 19:34
    MiniNin skrev 2020-05-22 15:06:31 följande:

    En tanke slog mig precis... Den här tråden handlar ju om Letrozol och nu ska jag inte ta det mer :/ Känns det OK om jag hänger kvar ändå?


    Ja självklart ska du va kvar i denna tråd!! Vi är ju i detta tillsammans :)
  • Fri 22 May 2020 20:41
    amandakollb skrev 2020-05-22 19:34:04 följande:

    Åh läste precis hur de gick för dig, tråkigt med cystan :( men ah verkligen, vi är lite i samma sits! Ja hon verkade ändå hoppfull och ville att jag skulle komma tillbaka på måndag på cd 13 så tolkar de som positivt! Sist jag va o kolla på cd 11 hade jag också jättetunn slemhinna men sen på cd 14 va den helt plötsligt 10 mm så hoppas den växer så fort denna gång med!

    Förstår att de blev mkt så du inte tänkte på ivf, men lät ju ändå superbra att du får köra på direkt, fast med sprutor bara! De kommer gå hur bra som helst tror jag!:)


    Superbra att du redan har ett ultraljud till inbokat. Får verkligen hoppas att både slemhinnan och äggen växer till sig så fint som förra gången tills måndag. Det är helt fantastiskt hur kroppen fungerar alltså!

    Yes, känns verkligen så bra att få fortsätta med behandling och köra på :)

    Tack, då hänger jag kvar! :) Trevlig helg så hörs vi.
  • Fri 22 May 2020 20:46
    Russin112 skrev 2020-05-22 18:51:10 följande:

    Okej, vad bra!

    Jag förstår det men samtidigt så är man ju villig att göra vad som helst för att få barn :D sprutor tabletter ja vad som!

    Jag antar att de är om 13 dagar (14 dagar efter sprutan) men är min första gång så vet faktiskt inte.


    Då är det bara att vänta nu då... Det värsta!
  • Fri 22 May 2020 20:54
    MiniNin skrev 2020-05-22 20:41:48 följande:

    Superbra att du redan har ett ultraljud till inbokat. Får verkligen hoppas att både slemhinnan och äggen växer till sig så fint som förra gången tills måndag. Det är helt fantastiskt hur kroppen fungerar alltså!

    Yes, känns verkligen så bra att få fortsätta med behandling och köra på :)

    Tack, då hänger jag kvar! :) Trevlig helg så hörs vi.


    Ja jag håller med, helt otroligt egentligen! Förstår det :)

    Men sprutorna, är det som letrozol fast starkare? Och de gör att äggblåsorna växer ännu mer än med letrozol?:)

    Om det inte är helt kört för mig på måndag så lär jag säkert få ett nytt ultraljud senare i veckan och då kanske ovitrelle ändå blir ganska samtidigt som dig!:)
  • Fri 22 May 2020 21:52
    amandakollb skrev 2020-05-22 20:54:21 följande:

    Ja jag håller med, helt otroligt egentligen! Förstår det :)

    Men sprutorna, är det som letrozol fast starkare? Och de gör att äggblåsorna växer ännu mer än med letrozol?:)

    Om det inte är helt kört för mig på måndag så lär jag säkert få ett nytt ultraljud senare i veckan och då kanske ovitrelle ändå blir ganska samtidigt som dig!:)


    Jag tror inte det behöver vara starkare eller bättre. Men de fungerar olika. Vad jag har kunnat läsa mig till så innehåller sprutorna den aktiva substansen follitropin alfa, som nästan är samma som det FSH som finns i kroppen. Så antar att det direkt stimulerar folliklarna medan Letrozol hämmar produktionen av östrogen vilket sen leder till att det frisätts mer FSH. Så båda stimulerar ju ägglossning men på olika sätt.

    Antar att vissa kroppar (som min) inte reagerar så bra på det där med att hämma östrogenet för att få ökat FSH utan behöver en rakare väg dit, inte vet jag, haha!

    Vi får helt enkelt se hur det ser ut för dig på måndag så tar vi det därifrån! Hoppas hoppas. Trevlig helg så hörs vi :)
  • Fri 22 May 2020 22:33
    MiniNin skrev 2020-05-22 21:52:34 följande:

    Jag tror inte det behöver vara starkare eller bättre. Men de fungerar olika. Vad jag har kunnat läsa mig till så innehåller sprutorna den aktiva substansen follitropin alfa, som nästan är samma som det FSH som finns i kroppen. Så antar att det direkt stimulerar folliklarna medan Letrozol hämmar produktionen av östrogen vilket sen leder till att det frisätts mer FSH. Så båda stimulerar ju ägglossning men på olika sätt.

    Antar att vissa kroppar (som min) inte reagerar så bra på det där med att hämma östrogenet för att få ökat FSH utan behöver en rakare väg dit, inte vet jag, haha!

    Vi får helt enkelt se hur det ser ut för dig på måndag så tar vi det därifrån! Hoppas hoppas. Trevlig helg så hörs vi :)


    Okej vilken bra förklaring, tack! Jaaa det låter bra, ha en fin helg! :)
  • Sat 23 May 2020 17:10
    Russin112 skrev 2020-05-22 08:31:22 följande:

    Vad spännande då är vi precis efter varandra också! :D


    Tog sprutan den 13 Maj kl 24:00 imorgon är det 11 dagar sen efter ovitrille tror du man kan testa sig eller ? Brukar alltid testa den dagen har har bim men orkar inte vänta denna gång
  • Sat 23 May 2020 18:39
    Längtar efter en bebis skrev 2020-05-23 17:10:33 följande:

    Tog sprutan den 13 Maj kl 24:00 imorgon är det 11 dagar sen efter ovitrille tror du man kan testa sig eller ? Brukar alltid testa den dagen har har bim men orkar inte vänta denna gång


    Hmm...Jag hade väntat för att få ett säkert svar.
  • Sun 24 May 2020 09:52

    Hur har ni mått efter ovitrelle?

    Biverkningar? Jag har haft sjukt ont i äggledarna, som extrem mensvärk och De har suttit i i ca 48 h....

Svar på tråden Letrozol, PCO