• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105660 visningar
    3231 svar
    3231
    105660

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Anonym­1Ha
    Mon 25 May 2020 18:14
    amandakollb skrev 2020-05-25 11:32:07 följande:

    åh tack vad gulligt <3 

    alltså mina äggblåsor verkar ju helt coco haha, i fredags var några 11 och nu var det en på 18, så en av dem har växt 7 mm på 3 dagar.. och slemhinnan har växt från 2mm till 8mm på 3 dagar. 

    så nu är jag jätteglad! läkaren sa att jag kunde ta ovitrelle antingen idag eller imorgon, jag kommer att ta den imorgon då jag tänker att äggblåsan får växa lite ytterligare!

    berätta sen hur det gick för dig idag, stort lycka till!


    Va skönt å höra att det hänt så mycket på dessa dagarna!! Vilken cd var du på nu då?

    Jag ska på VUL cd 11 på torsdag för det var ända som passade innan helgen.. får se om jag kanske får gå på måndag också för cd 11 är ju tidigt..

    Glömde fråga om dubbel dos när jag fick tid så ska prata mer med dem när jag är där tänker jag!

    Håller tummarna för oss alla nu!! Kom igen!!
  • Mon 25 May 2020 18:19
    Anonym1Ha skrev 2020-05-25 18:14:28 följande:
    Va skönt å höra att det hänt så mycket på dessa dagarna!! Vilken cd var du på nu då?

    Jag ska på VUL cd 11 på torsdag för det var ända som passade innan helgen.. får se om jag kanske får gå på måndag också för cd 11 är ju tidigt..

    Glömde fråga om dubbel dos när jag fick tid så ska prata mer med dem när jag är där tänker jag!

    Håller tummarna för oss alla nu!! Kom igen!!
    ja så himla skönt! var lite deppad innan jag gick dit för tänkte att de kanske inte skulle växt något alls och att man kanske får avbryta. så det var skönt! jag är på CD 13 idag :) 

    jaaa gör det, men förhoppningsvis tar det sig denna cykel för dig och då behöver du inte dubbeldos :D wie vad kul, du får uppdatera oss efter du varit där på torsdag!! 
  • Mon 25 May 2020 19:40
    amandakollb skrev 2020-05-25 15:31:01 följande:

    min medeltemp enligt NC ligger på 36,21 i follikulärfasen och 36,64 i lutealfasen. men som du säger, den hoppar en del! just nu hoppar den mellan 36,10-36,30 beroende på när jag mätar, så svårt för vaknar oftast till vid 04, 05 och sen somnar jag om och vaknar runt 06 så vet inte vilken av dem jag borde mäta på, nu har jag tagit den senare iaf. 

    ja hon sa att hon inte tyckte jag skulle tempa för min egen skull haha. ja hon sa först idag men sen sa jag att jag hellre ville ta imorgon för att låta ägget växa lite ytterligare och det sa hon ok på, sa att det typ inte spelade så stor roll. 

    jaa tänkte väl, vi är ju på samma dag=) okej spännande! men då är det en bemfolaspruta varje kväll från ikväll till och med fredag? vad händer sen? :) 


    Jag vaknar ofta till många gånger där under tidiga morgonen, har en hel del svåra nätter, men så länge jag inte går upp och somnar om snabbt så brukar det hålla sig 'på linjen'.

    Härligt! Då är det Ovitrelle för dig imorrn och sen en låååång väntan? Tänker du att du ska testa Ovitrelle+14 sen eller?

    Yes, för mig är det nu Bemfola-spruta (75IU f.ö) i fyra dagar och sen har jag ultraljud på fredag eftermiddag. Beroende på vad det visar så får vi se vad nästa steg blir. Förhoppningsvis har det skakat om dem där äggblåsorna lite i alla fall!
  • Tue 26 May 2020 08:05
    MiniNin skrev 2020-05-25 19:40:46 följande:
    Jag vaknar ofta till många gånger där under tidiga morgonen, har en hel del svåra nätter, men så länge jag inte går upp och somnar om snabbt så brukar det hålla sig 'på linjen'.

    Härligt! Då är det Ovitrelle för dig imorrn och sen en låååång väntan? Tänker du att du ska testa Ovitrelle+14 sen eller?

    Yes, för mig är det nu Bemfola-spruta (75IU f.ö) i fyra dagar och sen har jag ultraljud på fredag eftermiddag. Beroende på vad det visar så får vi se vad nästa steg blir. Förhoppningsvis har det skakat om dem där äggblåsorna lite i alla fall!
    okej ah då har vi samma typ, men förra gången när jag aldrig tyckte tempen gick upp som den skulle så tog jag temp vid 04 typ, men nu ska jag försöka ta den senare, då kanske den blir lite högre och jag slipper oroa mig haha! 

    yes jag tänkte ta den i eftermiddag vid 15 och sen blir det en lång väntan.. jag tänker att bim är ovitrelle+16 då jag har 14 dagars lutealfas och får typ äl 2 dagar efter ovitrelle. men får se om jag testar tidigare än +16, har en massa test hemma som jag inte fått använda än.. 

    okej spännande! jaaa det borde verkligen ha rört till det där inne :D är sprutorna lika "snälla" som ovitrelle eller är de jobbiga och stora? 
  • Tue 26 May 2020 10:42
    amandakollb skrev 2020-05-26 08:05:17 följande:

    okej ah då har vi samma typ, men förra gången när jag aldrig tyckte tempen gick upp som den skulle så tog jag temp vid 04 typ, men nu ska jag försöka ta den senare, då kanske den blir lite högre och jag slipper oroa mig haha! 

    yes jag tänkte ta den i eftermiddag vid 15 och sen blir det en lång väntan.. jag tänker att bim är ovitrelle+16 då jag har 14 dagars lutealfas och får typ äl 2 dagar efter ovitrelle. men får se om jag testar tidigare än +16, har en massa test hemma som jag inte fått använda än.. 

    okej spännande! jaaa det borde verkligen ha rört till det där inne :D är sprutorna lika "snälla" som ovitrelle eller är de jobbiga och stora? 


    Det låter bra! Vettigt att vänta i alla fall 14 dagar eftersom det står på FASS att Ovitrelle kan ge falskt positivt i upp till 10 dagar. Bra att ha lite marginal tänker jag!

    Bemfola-sprutorna är supertunna så kan tänka mig att de är lika 'snälla' som Ovitrelle.

    Hur har rekommendationerna kring sex sett ut från er läkare? Alltså innan/efter Ovitrelle?
  • Tue 26 May 2020 13:46
    MiniNin skrev 2020-05-26 10:42:23 följande:

    Det låter bra! Vettigt att vänta i alla fall 14 dagar eftersom det står på FASS att Ovitrelle kan ge falskt positivt i upp till 10 dagar. Bra att ha lite marginal tänker jag!

    Bemfola-sprutorna är supertunna så kan tänka mig att de är lika 'snälla' som Ovitrelle.

    Hur har rekommendationerna kring sex sett ut från er läkare? Alltså innan/efter Ovitrelle?


    Ja verkligen! Förra gången sa hon att om jag tog sprutan på eftermiddagen så skulle vi ha sex samma kväll och kvällen efter. Men denna gång sa hon ingenting haha så antar samma! Men vi tar sprutan i em och tänkte ha sex ikväll, imorgonkväll och torsdagkväll. De borde räcka!

    Har du fått några rekommendationer? :)
  • Tue 26 May 2020 14:06

    Tjejer tog sprutan den 12 Maj kl 23:00 och vi sexa samma kväll sen blev de inget pågrund av förhinder ... testa mig idag efter 13 dagar inget minus ... tror de lagom tid de skulle vissa annars om jag va gravid eller hur ?

  • Tue 26 May 2020 14:38
    Längtar efter en bebis skrev 2020-05-26 14:06:00 följande:

    Tjejer tog sprutan den 12 Maj kl 23:00 och vi sexa samma kväll sen blev de inget pågrund av förhinder ... testa mig idag efter 13 dagar inget minus ... tror de lagom tid de skulle vissa annars om jag va gravid eller hur ?


    är det positivt eller negativt? vet inte hur strecket ska bli på de där stickorna. men om det är positvit så borde det vara det för att du är gravid iaf, ovitrellen borde ha gått ur efter 13 dagar!! :) 
  • Tue 26 May 2020 15:48


    9 dagar efter ovitrelle och testet ser ut såhär! Vad tror ni?
  • Tue 26 May 2020 15:52

    Det finns verkligen ingen anledning till att testa sig innan bim, vad testet än visar så är det inte tillförlitligt... det är som att kasta pengar i sjön och ge än falska förhoppningar eller falska bakslag eftersom testen inte visst korrekt svar förens BIM.

Svar på tråden Letrozol, PCO