• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105256 visningar
    3231 svar
    3231
    105256

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Anonym­1Ha
    Thu 28 May 2020 15:26
    Obalem skrev 2020-05-28 13:58:30 följande:

    Förståligt!

    Bim är lite oväsentligt för mig för jag har ofta så långt mellan äl och mens och de kan variera en del :)

    Men jag är 10 dagar efter ägglossning och 11 dagar efter ovitrelle och får fortfarande positiva test, kanske lite skarpare men ja vet inte.


    Spännande! Ser ju ett streck iaf, håller verkligen tummarna att det är en graviditet! Håll oss uppdaterade hur det går <3
  • Thu 28 May 2020 17:17
    Obalem skrev 2020-05-28 13:58:30 följande:

    Förståligt!

    Bim är lite oväsentligt för mig för jag har ofta så långt mellan äl och mens och de kan variera en del :)

    Men jag är 10 dagar efter ägglossning och 11 dagar efter ovitrelle och får fortfarande positiva test, kanske lite skarpare men ja vet inte.


    Okej håller tummarna för att det är en graviditet :D du får fortsätta uppdatera oss!!
  • Thu 28 May 2020 17:18
    Anonym1Ha skrev 2020-05-28 15:24:04 följande:

    Åh bra dag idag!

    Cd11 och var på VUL idag. En äggblåsa på 16mm och slemhinna på 9mm som såg bra ut! Jag trodde det var alldeles för tidigt för vul redan idag, tur det blev av ändå!

    Frågade om det kunde vara aktuellt att pröva dubbel dos letrozol om det inte tar sig denna gången och det var helt okej. Men vi får vara medvetna om risken att om det blir fler än två blåsor så får man hoppa över den månaden. Detta är min tredje stimulerade månad vi är på nu. Men jag hoppas innerligt det tar sig denna gången istället så slipper vi fundera på det !! Ovitrelle på lördag men tänkte ta ägglossningstest upptill nu så får vi se om kroppen är med på banan också!

    Håller tummarna för er andra också!!


    Åh wow de va ju superbra!! Hejaheja :) vilka dagar tänkte ni ligga?
  • Anonym­1Ha
    Thu 28 May 2020 19:51
    amandakollb skrev 2020-05-28 17:18:22 följande:

    Åh wow de va ju superbra!! Hejaheja :) vilka dagar tänkte ni ligga?


    Hehe så mycket som möjligt!

    Idag, lör och sönd och mer om vi orkar ;) men det borde ju va en träff på det kan man ju tycka :O
  • Fri 29 May 2020 08:53
    Anonym1Ha skrev 2020-05-28 19:51:24 följande:
    Hehe så mycket som möjligt!

    Idag, lör och sönd och mer om vi orkar ;) men det borde ju va en träff på det kan man ju tycka :O
    ja verkligen!! vi fick bara till det på samma dag som sprutan togs och dagen efter.. så hoppas verkligen det räcker!
  • Fri 29 May 2020 08:55

    åh fortf knappt någon temphöjning, 3 dagar efter sprutan.. 

    lycka till på ultraljudet idag!! :) uppdatera oss efter! 

  • Fri 29 May 2020 14:43

    Hallå, allihopa!

    Tyvärr visade mitt ultraljud inte något positivt resultat idag heller. Slemhinnan var ca 7,5mm och största äggblåsan var strax under 10 mm vilket tydde på att reaktion uteblivit. Planen nu är att fortsätta med Bemfola-sprutor, samma dos, varje dag fram tills onsdag nästa vecka 3/6. Då görs ett nytt ultraljud för att kolla reaktion.

    Man tänker att det är en bättre approach att långsamt och försiktigt stimulera med låg dos för att få 1-2 äggblåsor att växa till sig istället för att höja dosen i detta läget och riskera att det blir en explosion och alldeles för många äggblåsor på samma gång. Skulle det inte bli någon reaktion tills 3/6 KANSKE man provar att höja dosen, det beror helt på vad man ser då.

    Frågade om IVF idag, om/när det kan bli aktuellt och som jag förstod det finns ingen kö eftersom jag redan är patient. Som det ser ut i nuläget tror man på att sprutorna ska få igång det hela, vid rätt dos, men skulle det bli en kraftig oväntad reaktion vid en kommande doshöjning, typ 5-10 ägg som mognat, kan man göra en akutändring i planen på plats och besluta om äggplock och IVF direkt. Att man liksom 'halkar in på ett bananskal-IVF'.

    Känner mig okej idag, är trygg med planen och tacksam för att man tar det lite lugnt och förbereder kroppen istället för att ta till drastiska åtgärder direkt. Är också glad och lättad för hur man resonerar kring IVF! Nu ser jag framåt och hoppas på att nästa veckas ultraljud ger mer hoppfulla besked.

    Hur har ni det - amandakollb? Russin112?

  • Fri 29 May 2020 15:45
    MiniNin skrev 2020-05-29 14:43:14 följande:

    Hallå, allihopa!

    Tyvärr visade mitt ultraljud inte något positivt resultat idag heller. Slemhinnan var ca 7,5mm och största äggblåsan var strax under 10 mm vilket tydde på att reaktion uteblivit. Planen nu är att fortsätta med Bemfola-sprutor, samma dos, varje dag fram tills onsdag nästa vecka 3/6. Då görs ett nytt ultraljud för att kolla reaktion.

    Man tänker att det är en bättre approach att långsamt och försiktigt stimulera med låg dos för att få 1-2 äggblåsor att växa till sig istället för att höja dosen i detta läget och riskera att det blir en explosion och alldeles för många äggblåsor på samma gång. Skulle det inte bli någon reaktion tills 3/6 KANSKE man provar att höja dosen, det beror helt på vad man ser då.

    Frågade om IVF idag, om/när det kan bli aktuellt och som jag förstod det finns ingen kö eftersom jag redan är patient. Som det ser ut i nuläget tror man på att sprutorna ska få igång det hela, vid rätt dos, men skulle det bli en kraftig oväntad reaktion vid en kommande doshöjning, typ 5-10 ägg som mognat, kan man göra en akutändring i planen på plats och besluta om äggplock och IVF direkt. Att man liksom 'halkar in på ett bananskal-IVF'.

    Känner mig okej idag, är trygg med planen och tacksam för att man tar det lite lugnt och förbereder kroppen istället för att ta till drastiska åtgärder direkt. Är också glad och lättad för hur man resonerar kring IVF! Nu ser jag framåt och hoppas på att nästa veckas ultraljud ger mer hoppfulla besked.

    Hur har ni det - amandakollb? Russin112?


    Oj de måste vara Mycket för dig att in nu... jag tänker att likt det du säger så en plan och ni är igång. De är ingen onödig väntan utan full gång för att ni ska få ert barn <3

    Och vad smidigt om överstimulering sker att kunna plocka äggen direkt :D låter som att din läkare vet vad hen gör och anpassar behandlingen just efter dina förutsättningar!

    För mig har de inte hänt mycket. Tog ovitrelle den 21/5 så dag 8 idag. Känner absolut ingenting men väntan är ju seg som attans.
  • Fri 29 May 2020 16:46
    Russin112 skrev 2020-05-29 15:45:44 följande:

    Oj de måste vara Mycket för dig att in nu... jag tänker att likt det du säger så en plan och ni är igång. De är ingen onödig väntan utan full gång för att ni ska få ert barn <3

    Och vad smidigt om överstimulering sker att kunna plocka äggen direkt :D låter som att din läkare vet vad hen gör och anpassar behandlingen just efter dina förutsättningar!

    För mig har de inte hänt mycket. Tog ovitrelle den 21/5 så dag 8 idag. Känner absolut ingenting men väntan är ju seg som attans.


    Jamen, precis. Får tänka att den här kringelikrok-vägen kommer leda till vårt barn, så är det ju <3

    Jag träffar iofs olika läkare varje gång men de har alla känts bra, har blivit bra bemött och jag har känt att besluten har varit välmotiverade utifrån min förståelse av situationen. Det känns verkligen super att man kan och vill anpassa behandling efter ens egna förutsättningar, så smidigt liksom. Nu får vi hoppas att vi inte behöver det men går det så långt så känns det också okej.

    Väntan, ja :/ Hur tar du dig igenom dagarna?

    Har er klinik något uppehåll i sommar förresten, eller har de öppet som vanligt? Nu börjar det nalkas sommar och semester.
  • Fri 29 May 2020 20:57
    MiniNin skrev 2020-05-29 16:46:57 följande:

    Jamen, precis. Får tänka att den här kringelikrok-vägen kommer leda till vårt barn, så är det ju <3

    Jag träffar iofs olika läkare varje gång men de har alla känts bra, har blivit bra bemött och jag har känt att besluten har varit välmotiverade utifrån min förståelse av situationen. Det känns verkligen super att man kan och vill anpassa behandling efter ens egna förutsättningar, så smidigt liksom. Nu får vi hoppas att vi inte behöver det men går det så långt så känns det också okej.

    Väntan, ja :/ Hur tar du dig igenom dagarna?

    Har er klinik något uppehåll i sommar förresten, eller har de öppet som vanligt? Nu börjar det nalkas sommar och semester.


    De minns jag från min förra klinik att jag tyckte var superjobbigt, nya läkare varje gång som man får förklara läget för om och om igen...

    Alltid skönt med plan B även fast vi hoppa plan A fungerar :D

    Ja du, de är segt. Men min enda förhoppning är att jag har haft ägglossning och mensen kommer, bara det är ett stort framsteg för mig. Slippa provera och faktiskt ha haft en chans att bli gravid för första gången.

    Jag tror min har öppet :D hur har er det?
Svar på tråden Letrozol, PCO