• Russin112

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Anonym1Ha
    amandakollb skrev 2020-05-30 11:23:04 följande:

    Blev sex igår, fredag, också men kanske va för sent då, vet inte. Idag höjdes tempen mycket iaf så är väldigt glad för det!

    Jag fick äl-flytningar cd 13 och 14, exakt samma som fg cykel. Och tog ovitrelle cd 14 på båda cyklerna, har inte fått någon äl-flytning efter ovitrelle, borde man få det?:(


    Nej, det är mer jag som undrar om jag tar ovitrelle för tidigt i cykeln så att kroppen egentligen inte är redo. Det låter ju nästan som du började ägglossning själv då! Jag hade velat vänta och ta ovitrelle när min kropp också visar tecken på det, eller LH ökning på ägglossningstest eller börja få lite flytningar men tog ovitrelle idag ändå.. utan dessa tecken.. men enligt ordination.. går det inte denna månaden heller är jag sugen på att vänta till jag får såna tecken. Men hoppas det kommer om ett par dagar! Fick ju inga känningar av ägglossning förra cykeln.. man kanske övertänker och överanalyserar men vill ju ha bästa förutsättningarna för graviditet!!
  • MiniNin
    amandakollb skrev 2020-05-30 13:40:31 följande:

    Den brukar ligga på runt 36,2 och nu hoppade den upp till 36,7 typ! Kan visa bild:

    Det är tabletter som man för upp där nere, jag ska ta två tabletter om dagen. Det är extra progesteron och jag får det för att jag har problem med spottings innan mens, kan få det typ 5-6 dagar innan mens vilket kan tyda på lågt progesteron. Får ibland sega temphöjningar efter äl, vilket också kan bero på att kroppen inte tar upp progesteron lika snabbt som om tempen höjs direkt. Så skadar inte att testa tänker jag!:)


    Aha, men det låter ju positivt med att tempen ökat med minst 0,4 grader! Hoppas att den håller sig hög nu då :)

    Super att du fått prova med extra progesteron. Då antar jag att dem stabiliserar det hela efter ägglossningen och håller kvar hormonhalterna på rätt nivåer för en graviditet? Ska du ta dem tills det är dags att testa?
  • MiniNin
    Russin112 skrev 2020-05-30 14:48:40 följande:

    Ja men precis :)

    Okej, jag räknas nog som normalviktig men likt de du säger så tänker jag att de räcker med några kg för att få ner testosteronhalten :D

    Socker är även min stora last i livet... försöker att totalt sloppa de raffinerade sockret och äta bättre överlag.

    Problemet för mig med lchf är att jag typ lever på kolhydraterna, pasta, potatis och bröd är min största källa till föda. När man äter kött, fågel, fisk är de lätt att hålla sig mätt på de med en sallad till. Men för min del blir de sallad och i bästa fall något halvdant supplement för kött


    Socker är för jävla gott, så är det. I princip alla kolhydrater faktiskt. Så det krävs ju all disciplin man har för att hitta alternativ, vara nöjd och undvika återfall.

    Jag förstår. Om du ändå skulle vara intresserad så har jag läst en del bra här: www.dietdoctor.com/se/lchf/vegetarisk-lchf

    Fortsatt trevlig helg :)
  • amandakollb
    MiniNin skrev 2020-05-30 18:14:22 följande:

    Aha, men det låter ju positivt med att tempen ökat med minst 0,4 grader! Hoppas att den håller sig hög nu då :)

    Super att du fått prova med extra progesteron. Då antar jag att dem stabiliserar det hela efter ägglossningen och håller kvar hormonhalterna på rätt nivåer för en graviditet? Ska du ta dem tills det är dags att testa?


    Ja jag hoppas också de.. tror dock den kommer göra de iom lutinus, är ju progesteronet som höjer tempen så lär höjas hursom!

    Verkligen! Får hoppas det gör susen. Ja exakt, så har jag förstått det som! :) jag ska fortsätta ta dem fram till testdag och om gravtest är negativt så ska jag sluta, viktigt att man inte fortsätter för den kan hindra mensen från att komma. Och vill ju inte skjuta upp nästa cykel om det inte skulle ta sig denna omgång.. hur mår du?:)
  • amandakollb
    Anonym1Ha skrev 2020-05-30 17:49:57 följande:

    Nej, det är mer jag som undrar om jag tar ovitrelle för tidigt i cykeln så att kroppen egentligen inte är redo. Det låter ju nästan som du började ägglossning själv då! Jag hade velat vänta och ta ovitrelle när min kropp också visar tecken på det, eller LH ökning på ägglossningstest eller börja få lite flytningar men tog ovitrelle idag ändå.. utan dessa tecken.. men enligt ordination.. går det inte denna månaden heller är jag sugen på att vänta till jag får såna tecken. Men hoppas det kommer om ett par dagar! Fick ju inga känningar av ägglossning förra cykeln.. man kanske övertänker och överanalyserar men vill ju ha bästa förutsättningarna för graviditet!!


    Justja kom ihåg att du nämnde de förra omgången! Men brukar du känna av äl de omgångar du inte tagit ovitrelle? Tänker att vissa får ju inga äl-flytningar alls. Brukade du få positiva äl-test förut? Jag har aldrig fått de tex. Brukar dock då äl-flytningar några dagar innan äl. Ja så är det verkligen!! Man blir ju nojig över minsta lilla grej liksom.

    Men skönt att du tagit ovitrelle idag! När hade ni sex? Då börjar den långa väntan på bim för dig med!
  • Russin112
    MiniNin skrev 2020-05-30 18:53:40 följande:

    Socker är för jävla gott, så är det. I princip alla kolhydrater faktiskt. Så det krävs ju all disciplin man har för att hitta alternativ, vara nöjd och undvika återfall.

    Jag förstår. Om du ändå skulle vara intresserad så har jag läst en del bra här: www.dietdoctor.com/se/lchf/vegetarisk-lchf

    Fortsatt trevlig helg :)


    Åh tack för tipset! Ska kika in där! :D
  • MiniNin
    amandakollb skrev 2020-05-30 21:27:11 följande:

    Ja jag hoppas också de.. tror dock den kommer göra de iom lutinus, är ju progesteronet som höjer tempen så lär höjas hursom!

    Verkligen! Får hoppas det gör susen. Ja exakt, så har jag förstått det som! :) jag ska fortsätta ta dem fram till testdag och om gravtest är negativt så ska jag sluta, viktigt att man inte fortsätter för den kan hindra mensen från att komma. Och vill ju inte skjuta upp nästa cykel om det inte skulle ta sig denna omgång.. hur mår du?:)


    Javisst, ja! Det är ju progesteron som höjer tempen! Då lär du ha hög temp ett tag :)

    Jomen, jag mår bra. Hade migrän och huvudvärk varje dag sedan förra helgen men det la sig i fredags och har hållt sig så. Vet inte om det var sprutorna som höll den kvar eller vad det var. Har även haft lite känningar i magen igår och idag, typ molande i sidorna. Hoppas att det händer saker där inne!

    Vilken dag har du testdag?
  • amandakollb
    MiniNin skrev 2020-05-31 15:50:38 följande:

    Javisst, ja! Det är ju progesteron som höjer tempen! Då lär du ha hög temp ett tag :)

    Jomen, jag mår bra. Hade migrän och huvudvärk varje dag sedan förra helgen men det la sig i fredags och har hållt sig så. Vet inte om det var sprutorna som höll den kvar eller vad det var. Har även haft lite känningar i magen igår och idag, typ molande i sidorna. Hoppas att det händer saker där inne!

    Vilken dag har du testdag?


    Glädjen blev kortvarig, fick mkt lägre temp idag så fortf kan nc inte bekräfta äl. Suck att det aldrig ska gå ens väg. Så nu har jag ställt in mig på att det inte kommer bli något denna omgång heller då progesteronet är dåligt. Tänker att bim är 11 juni men har så många test hemma så tror jag kommer börja testa tidigare.

    Intressant de ni skriver om lchf, jag äter mest pasta och kolhydrater och älskar kakor och sötsaker så min diet är helt kaos just nu. Jag väger rätt lite, har BMI på knappt 19 så har alltid tänkt de är bra jag äter pasta osv så jag inte tappar ännu mer i vikt, men om den maten är dåligt för fertiliteten kanske jag måste tänka om..
Svar på tråden Letrozol, PCO