• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105590 visningar
    3231 svar
    3231
    105590

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Fri 5 Jun 2020 12:09
    MiniNin skrev 2020-06-05 11:47:27 följande:
    Så härligt, en riktig sommarpresent! Läste att du ska in på ultraljud 18/6, det är ju perfekt. Då är du i vecka 6, eller hur? 5+6 eller något sånt enligt mensen?

    Då är det förresten bara att ändra i listan nu då och så får vi andra försöka hänga på :)

    Men verkligen!! Är nog världens lyckligaste och mest chockade människa just nu.


    Ja men det borde stämma, mensen började 9/5 :D

  • Fri 5 Jun 2020 12:27
    Russin112 skrev 2020-06-05 12:08:17 följande:
    Ja men helt fantastisk! tänk att jag för första gången kan säga att "jag är gravid" wow!
    och ja de är tredje kuren, men första gången jag har fått ägglossning
  • Fri 5 Jun 2020 14:02
    Russin112 skrev 2020-06-05 12:27:16 följande:
    och ja de är tredje kuren, men första gången jag har fått ägglossning
    stort grattis igen!! :) du får uppdatera när du varit på tidigt ultraljud=) 
  • Fri 5 Jun 2020 16:24
    MiniNin skrev 2020-06-04 10:24:51 följande:
    Tack! Uppdaterar DIREKT efter ;)

    Sant! Men väntar med att addera mig till listan tills jag vet hur det ser ut imorrn.
    hur gick det för dig idag? <3 
  • Fri 5 Jun 2020 16:29

    Hej!

    Hade tyvärr inget kort och positivt att meddela direkt efter läkarbesöket idag utan behövde knåpa ner lite mer text... Mitt besök hos läkaren idag blev nämligen inte alls vad jag hoppats på.

    Det stämde att östradiolet ökat men man kunde inte se någon äggblåsa och slemhinnan hade inte växt. Man kunde fortfarande se cystan idag, om än lite mindre. Det är oklart vad den här cystan "håller på med" och hur man ska förhålla sig till den men klart var i alla fall att det inte fanns någon större äggblåsa än typ 10 mm. Så det var ju supertråkigt och förvirrande. Varför har då östradiolet ökat?

    Läkaren (som jag träffade för första gången idag) menade på att det var svårt att veta hur man skulle tolka fynden och hur man skulle gå vidare så hon passade på att bolla mitt fall med resten av läkarteamet i konferensrummet (läkare som jag träffat tidigare) när hon skulle kolla om de faktiskt har öppet för hormonstimuleringar under sommaren (vilket dem har!!!). De beslutade tillsammans att jag ska fortsätta med sprutorna jag hämtat ut men öka dosen ytterligare (100 IE) över helgen och komma tillbaka på måndag för blodprov och VUL. Eventuellt kunde det vara så att en äggblåsa faktiskt vaknat och börjat producera hormoner men att man ännu inte kunde se någon tillväxt, varken på slemhinna eller äggblåsa. Ibland blir det tydligen så? Förhoppningen är alltså att ökad dos ger en rejäl skjuts och att man ska kunna se detta på måndag, att östradiolet ökat ytterligare och att man också kan se att en äggblåsa växt till sig.

    Om det inte hänt något så är TROLIGTVIS planen att avbryta eftersom det i så fall gått väldigt lång tid med stimulering utan reaktion. Ska då ta en kur Primolut-Nor för att få mens och sen starta om med andra sprutor; Menopur. Vi får se vad måndagens fynd blir och var planen blir... Det visade sig i alla fall att de har öppet för hormonstimuleringar under sommaren, vilket är en sån stor lättnad! Att ta en paus mitt i allt hade ju varit jobbigt. Speciellt nu när vissa av oss blir gravida och ger oss hopp (wink wink, Russin112).

    Suck allt. Man blir lite trött av allt. Är helt slut efter den här veckan :/ Hoppas att detta bara är starten och att den här sommaren leder oss mot lyckligare dagar!

    Trevlig helg på er!

  • Fri 5 Jun 2020 17:23
    MiniNin skrev 2020-06-05 16:29:26 följande:

    Hej!

    Hade tyvärr inget kort och positivt att meddela direkt efter läkarbesöket idag utan behövde knåpa ner lite mer text... Mitt besök hos läkaren idag blev nämligen inte alls vad jag hoppats på.

    Det stämde att östradiolet ökat men man kunde inte se någon äggblåsa och slemhinnan hade inte växt. Man kunde fortfarande se cystan idag, om än lite mindre. Det är oklart vad den här cystan "håller på med" och hur man ska förhålla sig till den men klart var i alla fall att det inte fanns någon större äggblåsa än typ 10 mm. Så det var ju supertråkigt och förvirrande. Varför har då östradiolet ökat?

    Läkaren (som jag träffade för första gången idag) menade på att det var svårt att veta hur man skulle tolka fynden och hur man skulle gå vidare så hon passade på att bolla mitt fall med resten av läkarteamet i konferensrummet (läkare som jag träffat tidigare) när hon skulle kolla om de faktiskt har öppet för hormonstimuleringar under sommaren (vilket dem har!!!). De beslutade tillsammans att jag ska fortsätta med sprutorna jag hämtat ut men öka dosen ytterligare (100 IE) över helgen och komma tillbaka på måndag för blodprov och VUL. Eventuellt kunde det vara så att en äggblåsa faktiskt vaknat och börjat producera hormoner men att man ännu inte kunde se någon tillväxt, varken på slemhinna eller äggblåsa. Ibland blir det tydligen så? Förhoppningen är alltså att ökad dos ger en rejäl skjuts och att man ska kunna se detta på måndag, att östradiolet ökat ytterligare och att man också kan se att en äggblåsa växt till sig.

    Om det inte hänt något så är TROLIGTVIS planen att avbryta eftersom det i så fall gått väldigt lång tid med stimulering utan reaktion. Ska då ta en kur Primolut-Nor för att få mens och sen starta om med andra sprutor; Menopur. Vi får se vad måndagens fynd blir och var planen blir... Det visade sig i alla fall att de har öppet för hormonstimuleringar under sommaren, vilket är en sån stor lättnad! Att ta en paus mitt i allt hade ju varit jobbigt. Speciellt nu när vissa av oss blir gravida och ger oss hopp (wink wink, Russin112).

    Suck allt. Man blir lite trött av allt. Är helt slut efter den här veckan :/ Hoppas att detta bara är starten och att den här sommaren leder oss mot lyckligare dagar!

    Trevlig helg på er!


    nej vad tråkigt att höra:/ skönt att cystan hade blivit mindre iaf! sa de något om att de vill punktera den igen? 

    jaa vad märkligt.. kroppen är ju så konstig ibland! men skönt att få fortsätta med en högre dos och komma in på måndag och kolla om de kanske växt :) 

    skönt också att ni får fortsätta under sommaren! min klinik är stängd tyvärr men skulle ändå få fortsätta med letrozol om jag ville (men inte ovitrelle då jag inte kommer kunna göra något ultraljud) så det är ju lite segt, skönt dock som du säger att kunna fortsätta och inte ha en paus, hade också tyckt det var jättejobbigt.. vart bor du? är det en privatklinik? 

    skönt också att det finns andra sorts sprutor man kan börja med om inte detta skulle fungera. mm vi får hålla tummarna för att det ska gå för oss tillslut! men det är jag övertygad om att de kommer göra:) 
  • Fri 5 Jun 2020 17:48
    amandakollb skrev 2020-06-05 17:23:50 följande:

    nej vad tråkigt att höra:/ skönt att cystan hade blivit mindre iaf! sa de något om att de vill punktera den igen? 

    jaa vad märkligt.. kroppen är ju så konstig ibland! men skönt att få fortsätta med en högre dos och komma in på måndag och kolla om de kanske växt :) 

    skönt också att ni får fortsätta under sommaren! min klinik är stängd tyvärr men skulle ändå få fortsätta med letrozol om jag ville (men inte ovitrelle då jag inte kommer kunna göra något ultraljud) så det är ju lite segt, skönt dock som du säger att kunna fortsätta och inte ha en paus, hade också tyckt det var jättejobbigt.. vart bor du? är det en privatklinik? 

    skönt också att det finns andra sorts sprutor man kan börja med om inte detta skulle fungera. mm vi får hålla tummarna för att det ska gå för oss tillslut! men det är jag övertygad om att de kommer göra:) 


    Näe, inget snack om punktering igen. Det vill jag i så fall inte lyssna på! ;) Jag bor i Malmö och går genom landstinget. Verkligen så skönt att inte behöva ta en paus utan kämpa på. Så kanske man kan filura lite mer på preparat och dos utan att för mycket tid försvinner.

    MEN...det verkar som att Menopur är krångligt att administrera. Det kommer tydligen med vätska och pulver som man själv ska blanda ihop innan man sprutar in. Det finns en väldigt lång manual på FASS. Är spontant inte supersugen på det nu när jag läst om det...

    Men vad kommer man inte göra, prova och acceptera för att få ett barn. Det får vi veta under processen. Nån gång ska det gå!
  • Fri 5 Jun 2020 18:40

    Såg idag i min journal efter mitt besök på kk i veckan att dom skriver om hjärtformad livmoder.. någon som har någon vetskap/erfarenhet av det? Har läst lite om det men kan va skönt att prata med någon med.

    Det ska tilläggas med att jag såg på mitt senaste vul när de letade efter fostret att de såg lite konstigt ut och ifrågasatte det men fick inte något svar ... ska dit på onsdag igen och då såklart ifrågasätta.

  • Anonym­1Ha
    Fri 5 Jun 2020 20:44
    Russin112 skrev 2020-06-05 07:27:14 följande:

    Jag tror att jag är gravid.

    Jag förstår ingenting


    Men Wow va fint och se!!! Stort grattis <3

    Tänk om man får se det nån gång!!

    Vilken överraskning du fick idag du!!
  • Anonym­1Ha
    Fri 5 Jun 2020 20:44
    Russin112 skrev 2020-06-05 07:27:14 följande:

    Jag tror att jag är gravid.

    Jag förstår ingenting


    Men Wow va fint och se!!! Stort grattis <3

    Tänk om man får se det nån gång!!

    Vilken överraskning du fick idag du!!
Svar på tråden Letrozol, PCO