• Russin112

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • amandakollb
    Russin112 skrev 2020-06-06 05:32:32 följande:

    Tack till er alla :D

    Känns så overkligt


    Åh så härligt att få det svart på vitt :D
  • Anonym1Ha
    MiniNin skrev 2020-06-05 16:29:26 följande:

    Hej!

    Hade tyvärr inget kort och positivt att meddela direkt efter läkarbesöket idag utan behövde knåpa ner lite mer text... Mitt besök hos läkaren idag blev nämligen inte alls vad jag hoppats på.

    Det stämde att östradiolet ökat men man kunde inte se någon äggblåsa och slemhinnan hade inte växt. Man kunde fortfarande se cystan idag, om än lite mindre. Det är oklart vad den här cystan "håller på med" och hur man ska förhålla sig till den men klart var i alla fall att det inte fanns någon större äggblåsa än typ 10 mm. Så det var ju supertråkigt och förvirrande. Varför har då östradiolet ökat?

    Läkaren (som jag träffade för första gången idag) menade på att det var svårt att veta hur man skulle tolka fynden och hur man skulle gå vidare så hon passade på att bolla mitt fall med resten av läkarteamet i konferensrummet (läkare som jag träffat tidigare) när hon skulle kolla om de faktiskt har öppet för hormonstimuleringar under sommaren (vilket dem har!!!). De beslutade tillsammans att jag ska fortsätta med sprutorna jag hämtat ut men öka dosen ytterligare (100 IE) över helgen och komma tillbaka på måndag för blodprov och VUL. Eventuellt kunde det vara så att en äggblåsa faktiskt vaknat och börjat producera hormoner men att man ännu inte kunde se någon tillväxt, varken på slemhinna eller äggblåsa. Ibland blir det tydligen så? Förhoppningen är alltså att ökad dos ger en rejäl skjuts och att man ska kunna se detta på måndag, att östradiolet ökat ytterligare och att man också kan se att en äggblåsa växt till sig.

    Om det inte hänt något så är TROLIGTVIS planen att avbryta eftersom det i så fall gått väldigt lång tid med stimulering utan reaktion. Ska då ta en kur Primolut-Nor för att få mens och sen starta om med andra sprutor; Menopur. Vi får se vad måndagens fynd blir och var planen blir... Det visade sig i alla fall att de har öppet för hormonstimuleringar under sommaren, vilket är en sån stor lättnad! Att ta en paus mitt i allt hade ju varit jobbigt. Speciellt nu när vissa av oss blir gravida och ger oss hopp (wink wink, Russin112).

    Suck allt. Man blir lite trött av allt. Är helt slut efter den här veckan :/ Hoppas att detta bara är starten och att den här sommaren leder oss mot lyckligare dagar!

    Trevlig helg på er!


    Tänk ändå vilken hjälp vi kan få och att det finns engagerade läkare/gynekologer som gör allt för att vi ska kunna få uppfylla våra drömmar <3

    Men ibland känns vägen minst sagt lång och onödigt krånglig, men som du säger, va gör man inte :/ :) jag har också haft en mycket tuff omgång med så mycket känslor och då har jag ändå inte mött de du har gjort. Heja dig! Heja oss!
  • amandakollb
    Zamaso1 skrev 2020-06-05 18:40:26 följande:

    Såg idag i min journal efter mitt besök på kk i veckan att dom skriver om hjärtformad livmoder.. någon som har någon vetskap/erfarenhet av det? Har läst lite om det men kan va skönt att prata med någon med.

    Det ska tilläggas med att jag såg på mitt senaste vul när de letade efter fostret att de såg lite konstigt ut och ifrågasatte det men fick inte något svar ... ska dit på onsdag igen och då såklart ifrågasätta.


    Nej har inte hört talas om det.. vad står det när du googlar på hjärtformad livmoder? Det kanske är vanligt?:)
  • amandakollb
    MiniNin skrev 2020-06-05 17:48:12 följande:

    Näe, inget snack om punktering igen. Det vill jag i så fall inte lyssna på! ;) Jag bor i Malmö och går genom landstinget. Verkligen så skönt att inte behöva ta en paus utan kämpa på. Så kanske man kan filura lite mer på preparat och dos utan att för mycket tid försvinner.

    MEN...det verkar som att Menopur är krångligt att administrera. Det kommer tydligen med vätska och pulver som man själv ska blanda ihop innan man sprutar in. Det finns en väldigt lång manual på FASS. Är spontant inte supersugen på det nu när jag läst om det...

    Men vad kommer man inte göra, prova och acceptera för att få ett barn. Det får vi veta under processen. Nån gång ska det gå!


    Okej skönt de iaf!:) jaså det lät lite jobbigt men de kommer ni klara galant! Ja verkligen, så är det ju, man är typ beredd att göra vad som helst!

    Jag va lite sugen på testa imorse men hejdade mig i sista stund. Är ju bara på ovitrelle+11.. men kanske gör de imorgon då jag har så många test hemma haha!
  • Zamaso1
    amandakollb skrev 2020-06-06 09:37:51 följande:

    Nej har inte hört talas om det.. vad står det när du googlar på hjärtformad livmoder? Det kanske är vanligt?:)


    Det är ju det det inte är tyvärr :/ hittar inte jätte mycket info om det så därför jag ställde frågan..
  • amandakollb
    Zamaso1 skrev 2020-06-06 09:40:03 följande:

    Det är ju det det inte är tyvärr :/ hittar inte jätte mycket info om det så därför jag ställde frågan..


    Googlade lite och det verkar vanligt att man föder för tidigt om man har en hjärtformad livmoder samt att bebisen är mindre än vanligt, samt att det ofta blir kejsarsnitt då bebisen har svårt att vända sig där inne, men jag tänker att så länge man vet om detta så borde läkarna kunna planera för det osv?:) du får gärna uppdatera oss efter du varit där på onsdag!:)
  • Zamaso1
    amandakollb skrev 2020-06-06 10:44:37 följande:

    Googlade lite och det verkar vanligt att man föder för tidigt om man har en hjärtformad livmoder samt att bebisen är mindre än vanligt, samt att det ofta blir kejsarsnitt då bebisen har svårt att vända sig där inne, men jag tänker att så länge man vet om detta så borde läkarna kunna planera för det osv?:) du får gärna uppdatera oss efter du varit där på onsdag!:)


    Ja så mycket har jag läst med, men verkar ju inte så vanligt så hade varit skönt att hitta någon mer med samma ?diagnos? :)
  • amandakollb

    Åh jag tog ett test imorse, var helt blankt :( ovitrelle+12 så vet att det är tidigt men tänker att det borde synas något jättesvagt om det skulle va att jag var gravid. Blir en deppig dag :((

  • Zamaso1
    amandakollb skrev 2020-06-07 06:03:57 följande:

    Åh jag tog ett test imorse, var helt blankt :( ovitrelle+12 så vet att det är tidigt men tänker att det borde synas något jättesvagt om det skulle va att jag var gravid. Blir en deppig dag :((


    Men då :( hoppas bara det var lite tidigt! Håller alla tummar jag kan för dig!
Svar på tråden Letrozol, PCO