• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105443 visningar
    3231 svar
    3231
    105443

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Mon 8 Jun 2020 13:05
    MiniNin skrev 2020-06-08 12:23:02 följande:

    Hej! Mina aviseringar för den här tråden har klöddat men gick in idag och då har mycket hänt! Har varit och lämnar blodprov för en stund sen och väntar nu in mitt besök med ultraljud kom 14.00 idag.

    Russin112 - så skönt att du fått bekräftat även med digitalt test! Spännande att läsa om dina gravidsymptom, fortsätt gärna uppdatera oss om allt du känner, tänker och upplever så länge du känner för det. Grattis än en gång!

    amandakollb - hoppas SÅ att du får ett positivt test här i veckan! När man blir gravid ökar ju oftast HCG väldigt mycket i starten så det kan nog skilja mycket från dag till dag? Fortsätt testa nu! Kommer mensen så är det såklart tråkigt men då har du i alla fall en ägglossning och ett bra försök i ryggsäcken innan du startar om igen. Visst skulle det hinnas med innan din klinik stänger i så fall?

    Anonym1Ha - tack för peppen!

    Zamaso1 - har förstått att en hjärtformad livmoder räknas som en riskgraviditet med bl.a. låg födselvikt, förtidig födsel eller kejsarsnitt. Jag tycker det är väldigt beklagligt att du fått läsa om det här i din journal utan att någon vårdpersonal berättat och haft en dialog om det med dig. Om jag hade varit du hade jag tagit upp det så fort som möjligt och krävt information så du kan få förståelse för situationen och förbereda dig på eventuella konsekvenser! Hoppas såklart att allt går bra för dig. Lycka till!


    undrade vart du tagit vägen! :) åh spännande med blodprov och ultraljud nu kl 14, du får uppdatera direkt efter! :) 

    tack för pepp!! jag tänkte skippa testa imorgon utan kör istället ett på onsdag eller torsdag om inte mensen kommit innan. tänkte ta sista tabletten lutinus ikväll så att mensen kan komma om jag inte skulle va gravid (lutinus kan annars förhindra/skjuta upp mensen om man fortsätter ta det). så får avvakta några dagar till..

    dock har jag fått ont i nedre delen av magen från igår efter vårt sex, så är lite orolig vad det kan vara för något :( 
  • Mon 8 Jun 2020 14:36
    amandakollb skrev 2020-06-08 08:11:13 följande:

    Ja tar sista tabletten lutinus imorgon (de kan göra så mensen inte kommer) så väntar in mensen på onsdag eller torsdag.

    Är det någon som vet om chansen för graviditet är lika stor om man äter letrozol som om man försöker vanligt? Är väl runt 25% chans varje gång har jag hört?


    Okej okej, men håller tummarna för att de är ett litet frö där inne och det är anledningen :)

    Har hört att de är samma om inte ännu lite bättre då man garanterar ägglossning och övervakar storleken på blåsan
  • Mon 8 Jun 2020 14:38
    akalei skrev 2020-06-08 08:39:26 följande:

    GRATTIS Russin112!!!!! Wow va kul att få läsa om positiva resultat :)

    Jag har inte varit aktiv i just denna tråd tidigare men min kortfattade status är att jag snart ska påbörja min andra Letrozolomgång, äter just nu Provera för att starta ny cykel. Denna gång ska jag testa dubbel dos Letrozol för första gången då jag inte reagerade på enkel dos. Har PCO-aktiga äggstockar med väldigt högt AMH-värde så verkar vara lite svårstimulerad.


    Tack :)

    Okej! Välkommen då sitter du i precis samma sits som jag gjorde. Tyvärr reagerade jag inte på dubbel heller men trippel fungerade ju tydligen alldeles utmärkt ;) håller tummarna för att de räcker med dubbelt för dig så du inte behöver ?slösa? en månad.
  • Mon 8 Jun 2020 14:40
    MiniNin skrev 2020-06-08 12:23:02 följande:

    Hej! Mina aviseringar för den här tråden har klöddat men gick in idag och då har mycket hänt! Har varit och lämnar blodprov för en stund sen och väntar nu in mitt besök med ultraljud kom 14.00 idag.

    Russin112 - så skönt att du fått bekräftat även med digitalt test! Spännande att läsa om dina gravidsymptom, fortsätt gärna uppdatera oss om allt du känner, tänker och upplever så länge du känner för det. Grattis än en gång!

    amandakollb - hoppas SÅ att du får ett positivt test här i veckan! När man blir gravid ökar ju oftast HCG väldigt mycket i starten så det kan nog skilja mycket från dag till dag? Fortsätt testa nu! Kommer mensen så är det såklart tråkigt men då har du i alla fall en ägglossning och ett bra försök i ryggsäcken innan du startar om igen. Visst skulle det hinnas med innan din klinik stänger i så fall?

    Anonym1Ha - tack för peppen!

    Zamaso1 - har förstått att en hjärtformad livmoder räknas som en riskgraviditet med bl.a. låg födselvikt, förtidig födsel eller kejsarsnitt. Jag tycker det är väldigt beklagligt att du fått läsa om det här i din journal utan att någon vårdpersonal berättat och haft en dialog om det med dig. Om jag hade varit du hade jag tagit upp det så fort som möjligt och krävt information så du kan få förståelse för situationen och förbereda dig på eventuella konsekvenser! Hoppas såklart att allt går bra för dig. Lycka till!


    Hej! Vad är det blodprover mäter denna gång?

    Håller verkligen tummarna för att de har vuxit rejält nu på vul!

    Ja men verkligen, trots positiva test varje dag (testar fortfarande varje dag) så tror jag inte riktigt på det... och nu har ju paniken för eventuellt missfall tagit fart. Aldrig kan man vara lugn ha ha ha.
  • Mon 8 Jun 2020 14:55

    Hej!

    Äntligen kan jag komma med lite bättre nyheter! :) Blodproven visade idag på skyhöga östradiolvärden, alltså händer det faktiskt något! VUL visade att slemhinnan börjat växa och att en äggblåsa nu tagit sig över spärren. Den var typ 11-12 mm och man kan anta att den fortsätter växa med rätt stimulans. Ska ta två sprutor till, samma dos på 100 IE idag och imorrn och sen in för nytt blodprov och VUL på onsdag morgon.

    Eftersom östradiolet var så högt (antar att det var därför) så finns risk för överstimulering och det är därför man fortsätter på samma dos i några få dagar så att man hinner avbryta om det blir en explosion.

    16 dagar med sprutor har äntligen gett något och jag känner mig lite mer hoppfull idag!)

  • Mon 8 Jun 2020 15:11
    MiniNin skrev 2020-06-08 14:55:43 följande:

    Hej!

    Äntligen kan jag komma med lite bättre nyheter! :) Blodproven visade idag på skyhöga östradiolvärden, alltså händer det faktiskt något! VUL visade att slemhinnan börjat växa och att en äggblåsa nu tagit sig över spärren. Den var typ 11-12 mm och man kan anta att den fortsätter växa med rätt stimulans. Ska ta två sprutor till, samma dos på 100 IE idag och imorrn och sen in för nytt blodprov och VUL på onsdag morgon.

    Eftersom östradiolet var så högt (antar att det var därför) så finns risk för överstimulering och det är därför man fortsätter på samma dos i några få dagar så att man hinner avbryta om det blir en explosion.

    16 dagar med sprutor har äntligen gett något och jag känner mig lite mer hoppfull idag!)


    Åh vad kul med lite glada nyheter!
    Med över spärren menar du att den blivit dominant? Hur vet man om den tagit sig dit, är det vid en viss storlek? :)
  • Mon 8 Jun 2020 15:26
    MiniNin skrev 2020-06-08 14:55:43 följande:

    Hej!

    Äntligen kan jag komma med lite bättre nyheter! :) Blodproven visade idag på skyhöga östradiolvärden, alltså händer det faktiskt något! VUL visade att slemhinnan börjat växa och att en äggblåsa nu tagit sig över spärren. Den var typ 11-12 mm och man kan anta att den fortsätter växa med rätt stimulans. Ska ta två sprutor till, samma dos på 100 IE idag och imorrn och sen in för nytt blodprov och VUL på onsdag morgon.

    Eftersom östradiolet var så högt (antar att det var därför) så finns risk för överstimulering och det är därför man fortsätter på samma dos i några få dagar så att man hinner avbryta om det blir en explosion.

    16 dagar med sprutor har äntligen gett något och jag känner mig lite mer hoppfull idag!)


    åh toppen, vad kul att höra :D förstår att du känner dig hoppfull!! nu får vi hålla tummarna för onsdag och att äggblåsan har växt sig perfekt :) får du ovitrelle då? 
  • Mon 8 Jun 2020 15:38
    akalei skrev 2020-06-08 15:11:14 följande:

    Åh vad kul med lite glada nyheter!

    Med över spärren menar du att den blivit dominant? Hur vet man om den tagit sig dit, är det vid en viss storlek? :)


    Vad jag har förstått sedan tidigare är att en äggblåsa behöver ta sig över 10 mm för att man ska räkna med att den reagerat på stimulans och kommer fortsätta att växa. Så det är verkligen glada nyheter för mig! Dominant vet jag inte om den är, just idag kanske ja, eftersom ingen annan verkade ligga över 10 mm men skulle det bli en äggblåsa till som växer till sig hade det varit bra! Fler än så vill vi inte att det ska bli dock ;)
  • Mon 8 Jun 2020 15:43
    amandakollb skrev 2020-06-08 15:26:03 följande:

    åh toppen, vad kul att höra :D förstår att du känner dig hoppfull!! nu får vi hålla tummarna för onsdag och att äggblåsan har växt sig perfekt :) får du ovitrelle då? 


    Ja, verkligen! Så glad man kan bli över en 11-12 mm äggblåsa är jag, haha! Perfekt vet jag inte om den hinner bli till på onsdag men den borde åtminstone ha blivit typ 15 kanske? Förhoppningsvis blir det bara den och kanske någon till som reagerat bra. Det hoppas vi på! Hade varit så underbart att kunna få en ägglossning och ett ordentligt försök <3
  • Mon 8 Jun 2020 15:53
    Russin112 skrev 2020-06-08 14:40:51 följande:

    Hej! Vad är det blodprover mäter denna gång?

    Håller verkligen tummarna för att de har vuxit rejält nu på vul!

    Ja men verkligen, trots positiva test varje dag (testar fortfarande varje dag) så tror jag inte riktigt på det... och nu har ju paniken för eventuellt missfall tagit fart. Aldrig kan man vara lugn ha ha ha.


    Mätte östradiol och progesteron bland annat. Östradiol var skyhögt och progesteron jättelågt.

    Klart man kan testa varje dag nu, måste vara underbart och bara bli mer verkligt efter varje plus så varför inte? :) Usch ja, missfall är ju verkligen det värsta utfallet men du får försöka acceptera att de tankarna och känslorna finns där och sen bara njuta.

    Har ni funderat på KUB och sånt förresten?
Svar på tråden Letrozol, PCO