• Tue 25 Feb 2020 15:53
    106623 visningar
    3231 svar
    3231
    106623

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Mon 8 Jun 2020 16:14
    MiniNin skrev 2020-06-08 15:43:09 följande:
    Ja, verkligen! Så glad man kan bli över en 11-12 mm äggblåsa är jag, haha! Perfekt vet jag inte om den hinner bli till på onsdag men den borde åtminstone ha blivit typ 15 kanske? Förhoppningsvis blir det bara den och kanske någon till som reagerat bra. Det hoppas vi på! Hade varit så underbart att kunna få en ägglossning och ett ordentligt försök <3
    ja wow så kul ju!! :D min äggblåsa växte ju från 11 till 18 mm på tre dagar så de kan ju växa fort med! och när du tar sprutorna så får de säkert en extraskjuts med :) vilken tid är vul på onsdag? 
  • Mon 8 Jun 2020 16:39
    MiniNin skrev 2020-06-08 15:38:27 följande:

    Vad jag har förstått sedan tidigare är att en äggblåsa behöver ta sig över 10 mm för att man ska räkna med att den reagerat på stimulans och kommer fortsätta att växa. Så det är verkligen glada nyheter för mig! Dominant vet jag inte om den är, just idag kanske ja, eftersom ingen annan verkade ligga över 10 mm men skulle det bli en äggblåsa till som växer till sig hade det varit bra! Fler än så vill vi inte att det ska bli dock ;)


    Fattar! 10 är den magiska gränsen då :)
  • Mon 8 Jun 2020 16:42
    amandakollb skrev 2020-06-08 16:14:03 följande:

    ja wow så kul ju!! :D min äggblåsa växte ju från 11 till 18 mm på tre dagar så de kan ju växa fort med! och när du tar sprutorna så får de säkert en extraskjuts med :) vilken tid är vul på onsdag? 


    Men oj, just det! Det hade jag glömt att du skrev. Det hade ju varit helt magiskt om det kunde hända mig med ;) Oavsett så hoppas jag bara den fortsätter växa! Jag ska vara där redan kl. 9.15 så uppdaterar där på förmiddagen :)
  • Mon 8 Jun 2020 16:48
    MiniNin skrev 2020-06-08 16:42:55 följande:
    Men oj, just det! Det hade jag glömt att du skrev. Det hade ju varit helt magiskt om det kunde hända mig med ;) Oavsett så hoppas jag bara den fortsätter växa! Jag ska vara där redan kl. 9.15 så uppdaterar där på förmiddagen :)
    låter jättebra! :) hejaheja! 
  • Tue 9 Jun 2020 09:45

    Hmmm jag fick mens idag. Ganska otippat för det var sista dagen med Provera och man brukar ju få det ett par dagar efter. Förväntade mig mens på torsdag. Det är lite problem för då hamnar CD12-13 när jag behöver göra VUL mitt på midsommarhelgen då min läkare har stängt 3,5 dagar, suck. Om jag bokar tid för VUL på måndagen efter midsommar så är det CD14. Tror ni det är för sent?

    Ska såklart prata med kliniken också (har bokat telefontid). Fan hoppas jag kan köra ändå. 

    Gah, att kroppen aldrig kan bete sig som förväntat alltså...

  • Tue 9 Jun 2020 10:14
    akalei skrev 2020-06-09 09:45:29 följande:

    Hmmm jag fick mens idag. Ganska otippat för det var sista dagen med Provera och man brukar ju få det ett par dagar efter. Förväntade mig mens på torsdag. Det är lite problem för då hamnar CD12-13 när jag behöver göra VUL mitt på midsommarhelgen då min läkare har stängt 3,5 dagar, suck. Om jag bokar tid för VUL på måndagen efter midsommar så är det CD14. Tror ni det är för sent?

    Ska såklart prata med kliniken också (har bokat telefontid). Fan hoppas jag kan köra ändå. 

    Gah, att kroppen aldrig kan bete sig som förväntat alltså...


    jag har fått ta ovitrellesprutan båda omgångarna på CD 14 och då va äggblåsorna bra storlek, behöver ju inte säga nånting om hur de kommer va för dina äggblåsor, men kan du inte boka en tid precis innan de stänger samt tiden på måndag? så på torsdag fm, CD 10 va och sen på måndag CD 14? :) 
  • Tue 9 Jun 2020 12:00
    akalei skrev 2020-06-09 09:45:29 följande:

    Hmmm jag fick mens idag. Ganska otippat för det var sista dagen med Provera och man brukar ju få det ett par dagar efter. Förväntade mig mens på torsdag. Det är lite problem för då hamnar CD12-13 när jag behöver göra VUL mitt på midsommarhelgen då min läkare har stängt 3,5 dagar, suck. Om jag bokar tid för VUL på måndagen efter midsommar så är det CD14. Tror ni det är för sent?

    Ska såklart prata med kliniken också (har bokat telefontid). Fan hoppas jag kan köra ändå. 

    Gah, att kroppen aldrig kan bete sig som förväntat alltså...


    Jag brukar också få mensen innan proverakuren är avslutad, har hänt att jag fått på tablett 8.

    Jag fick ta min spruta på CD 13, så för mig hade de varit för sent. Men som Amanda säger så är ju alla olika :)
  • Tue 9 Jun 2020 15:14

    amandakollb & Russin112: Tack för råd :) Nu har jag pratat med kliniken och det blev besök redan på torsdag 18 juni (CD10) och beroende på hur det ser ut då kanske jag får komma tillbaka veckan efter eller så får jag testa själv med ÄL-stickor. :)

    Även om det blev lite opraktiskt med tajmingen känns det najs att något gick snabbare än förväntat för en gångs skull haha :P

  • Tue 9 Jun 2020 15:17
    akalei skrev 2020-06-09 15:14:29 följande:

    amandakollb & Russin112: Tack för råd :) Nu har jag pratat med kliniken och det blev besök redan på torsdag 18 juni (CD10) och beroende på hur det ser ut då kanske jag får komma tillbaka veckan efter eller så får jag testa själv med ÄL-stickor. :)

    Även om det blev lite opraktiskt med tajmingen känns det najs att något gick snabbare än förväntat för en gångs skull haha :P


    tänkte precis säga det, att du kan ju alltid testa med ÄL-stickor efter CD 10 så ser du om du skulle få ÄL tidigare :) men det låter ju grymt!! :)

    jaaa men faktiskt, superbra ju! jag känner samma, om jag nu inte är gravid så vill jag ba att mensen ska komma så snart som möjligt så vi kan hoppas på nästa omgång liksom. 
  • Wed 10 Jun 2020 08:19
    MiniNin skrev 2020-06-08 15:53:27 följande:

    Mätte östradiol och progesteron bland annat. Östradiol var skyhögt och progesteron jättelågt.

    Klart man kan testa varje dag nu, måste vara underbart och bara bli mer verkligt efter varje plus så varför inte? :) Usch ja, missfall är ju verkligen det värsta utfallet men du får försöka acceptera att de tankarna och känslorna finns där och sen bara njuta.

    Har ni funderat på KUB och sånt förresten?


    Aaah... :/

    Ja men precis. Att se de bli starkare och starkare gör mig lugn.

    Efter att ha förstått hur sjukt vanligt de är så är de svårt att inte tänka på det, varje gång jag går på toa kollar jag efter blod liksom.

    Fick ultraljud den 18/6 för att se efter hjärtslag men som jag har förstått de nu så är de nog för tidigt för att se hjärtslag (5+5) ....

    Kub gör vi nog men bara för att kunna förbereda oss :)
Svar på tråden Letrozol, PCO