• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105231 visningar
    3231 svar
    3231
    105231

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Wed 10 Jun 2020 16:57
    amandakollb skrev 2020-06-10 16:25:06 följande:

    Jag slutade faktiskt ta lutinus i måndags redan för vill inte att den ska skjuta upp mensen, tydligen går det ur kroppen rätt fort så nu idag och igår tror jag att de är min egen kropps progesteron som höjer tempen. Men tänker att de är normalt att den är hög fortf innan mensen kommer så vågar inte hoppas på att jag är gravid ännu :(


    Men det låter ju faktiskt väldigt positivt så vi andra får hoppas ordentligt för din skull! <3

    Har kollat upp hur många landstingsfinansierande IVF-försök (hela processen inkl. äggplock) man får och det är tre stycken. Så skulle detta försök konverteras till IVF så kommer troligtvis det räknas av från dem tre.
  • Wed 10 Jun 2020 17:05
    amandakollb skrev 2020-06-10 16:15:57 följande:

    Ovitrelle+15.. borde ha bim imorgon. Tidigare har tempen sjunkit samma dag som jag ska ha mens så känns nervöst inför att vakna imorgon och ta tempen, om den sjunkit eller är fortsatt hög. Har fortf inte fått några spottings alls så är jätteglad över det, men har säkert med lutinus att göra. Kan ju va så att lutinus skjuter upp min mens också, så ska inte ta ut något i förskott om mensen inte kommer imorgon. Så nervöst!!


    Åh vad spännande! Låter ju lovande!!

    Tar du test imorgonbitti? :D
  • Wed 10 Jun 2020 17:10
    MiniNin skrev 2020-06-10 10:30:16 följande:

    Hej, allihopa!

    Inte så goda nyheter idag som jag hoppats på. Istället för att en eller två äggblåsor växt ordentligt så hade 11 (!!!) stycken utvecklats över spärren. På två dagar! Inte konstigt att mitt östradiol visade på tredubbla värden sen i måndags.Risken för överstimulering är alltså överhängande!

    Så självklart fick vi avbryta och jag fick ta en spruta för att förhindra ägglossning direkt på kliniken, Fyremadel heter den. Ska även ta en imorrn mitt på dagen. Enligt läkaren är mina östradiol-värden så höga som vid IVF och trots att vi nu fick avbryta och behöver förhindra ägglossning började vi prata om möjligheten att konvertera till IVF denna omgång.

    Ska lämna nya blodprover på fredag och har fått en längre tid för att diskutera hur vi ska göra, om vi avbryter helt för att sen starta ny omgång med Menopur efter nästa mens eller kanske 'rädda' detta med IVF.

    Spontant så känner nog både jag och min man att vi vill få möjlighet att försöka själva (1-3 gånger åtminstone) men ja, eftersom saker oftast inte blir som man vill ändå så får man väl bara acceptera och köra på. Dessutom vill vi inte bara vänta för sakens skull. Men på fredag vet vi mer om vilka möjligheter och vägar som finns att tillgå så tills dess så får vi bara vara tacksamma att den här hjälpen finns <3


    Oherre... 11 st :O

    Det här är verkligen en helt egen vetenskap med alla behandlingar och hormoner... man förstår ju ingenting.

    Jag tänker att på något vis är de väl ändå positivt för nu vet vi att du verkligen reagerar på sprutorna :D vilket är bra ifall ivf blir aktuellt.

    Håller tummarna för lite glädjande besked på fredag och en plan som fungerar för er <3
  • Wed 10 Jun 2020 17:25
    MiniNin skrev 2020-06-10 16:57:16 följande:

    Men det låter ju faktiskt väldigt positivt så vi andra får hoppas ordentligt för din skull! <3

    Har kollat upp hur många landstingsfinansierande IVF-försök (hela processen inkl. äggplock) man får och det är tre stycken. Så skulle detta försök konverteras till IVF så kommer troligtvis det räknas av från dem tre.


    Tack!! Hoppas så mycket jag med!

    Okej är ju super att man får tre st gratis! Ska bli spännande att höra vad de säger på fredag!:)
  • Wed 10 Jun 2020 17:26
    Russin112 skrev 2020-06-10 17:05:07 följande:

    Åh vad spännande! Låter ju lovande!!

    Tar du test imorgonbitti? :D


    Om tempen är hög imorgon och på fredag så tar jag nog ett test på fredag:D men åh vågar inte hoppas:( kommer bli så ledsen om det inte blev något
  • Wed 10 Jun 2020 18:22
    Russin112 skrev 2020-06-10 17:10:10 följande:

    Oherre... 11 st :O

    Det här är verkligen en helt egen vetenskap med alla behandlingar och hormoner... man förstår ju ingenting.

    Jag tänker att på något vis är de väl ändå positivt för nu vet vi att du verkligen reagerar på sprutorna :D vilket är bra ifall ivf blir aktuellt.

    Håller tummarna för lite glädjande besked på fredag och en plan som fungerar för er <3


    Det är verkligen en djungel! Men visst är det bra att veta att jag reagerar på nåt, absolut. Får se hur det blir med Menopur om det ev. blir det. Kanske kan läkarna veta hur man ska dosera den utifrån hur jag reagerat på Bemfola.

    Tack för pepp och hållna tummar! Hur mår du? Har ni hunnit smälta beskedet, du och sambon? Har ni berättat för någon eller väntar ni ett tag?
  • Wed 10 Jun 2020 18:38
    amandakollb skrev 2020-06-10 17:26:04 följande:

    Om tempen är hög imorgon och på fredag så tar jag nog ett test på fredag:D men åh vågar inte hoppas:( kommer bli så ledsen om det inte blev något


    Åh så spännande! Hoppas hoppas!!
  • Wed 10 Jun 2020 18:43
    MiniNin skrev 2020-06-10 18:22:03 följande:

    Det är verkligen en djungel! Men visst är det bra att veta att jag reagerar på nåt, absolut. Får se hur det blir med Menopur om det ev. blir det. Kanske kan läkarna veta hur man ska dosera den utifrån hur jag reagerat på Bemfola.

    Tack för pepp och hållna tummar! Hur mår du? Har ni hunnit smälta beskedet, du och sambon? Har ni berättat för någon eller väntar ni ett tag?


    Ja men hoppas att de har gett dem något att gå på :D Tänker att även fast resan känns lång så ha i åtanke att jag endast fått en enda ägglossning och blev gravid så de är de enda som krävs :)

    Jag mår bra, jag har berättat för min familj men han vill vänta några veckor så missfallsrisken sjunker. Förstår honom men jag tänker samtidigt att ?nu är vi gravida, nu är vi glada och delar med oss? sen om de går åt skogen så får man ta det då.

    Oron för missfall är fanimej ännu värre än längtan efter graviditeten...
  • Wed 10 Jun 2020 19:21
    amandakollb skrev 2020-06-10 17:26:04 följande:
    Om tempen är hög imorgon och på fredag så tar jag nog ett test på fredag:D men åh vågar inte hoppas:( kommer bli så ledsen om det inte blev något
    Så himla spännande, håller tummarna för dig :D
  • Wed 10 Jun 2020 19:49
    akalei skrev 2020-06-10 19:21:02 följande:

    Så himla spännande, håller tummarna för dig :D


    Tack :D visst börjar du med letrozol imorgon? Skulle du köra enkel eller dubbeldos?:)
Svar på tråden Letrozol, PCO