• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105235 visningar
    3231 svar
    3231
    105235

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Sun 28 Jun 2020 12:53
    amandakollb skrev 2020-06-27 16:52:10 följande:

    Hur gick samtalet hos läkaren igår? Vad är planen framåt?:)


    Hej! Det gick så bra som de kunde gå :) allt ser ut att vara ute, skall ta ett gravtest (som jag fick av kliniken som är extra känsligt) om 11 dagar om testet är negativt skall jag vänta i 19 dagar för att sedan börja med prover och sen trippeldos letrozol igen.

    Jag känner mig hoppfull. Läkaren sa de att ?nu har ni kommit mer än halvvägs, nu vet ni att ni kan bli gravida? och de är precis de jag försöker tänka. Det får bli en semester utan stressen med alla vul och den ständiga väntan och oron för att sedan börja på en ny kula om ca en månad :D
  • Sun 28 Jun 2020 13:07
    Russin112 skrev 2020-06-28 12:53:16 följande:

    Hej! Det gick så bra som de kunde gå :) allt ser ut att vara ute, skall ta ett gravtest (som jag fick av kliniken som är extra känsligt) om 11 dagar om testet är negativt skall jag vänta i 19 dagar för att sedan börja med prover och sen trippeldos letrozol igen.

    Jag känner mig hoppfull. Läkaren sa de att ?nu har ni kommit mer än halvvägs, nu vet ni att ni kan bli gravida? och de är precis de jag försöker tänka. Det får bli en semester utan stressen med alla vul och den ständiga väntan och oron för att sedan börja på en ny kula om ca en månad :D


    Så skönt att höra :D jamen verkligen, måste kännas så bra att veta att ni faktiskt kan bli gravida! Tycker man hör om många som blir gravida tätt inpå ett missfall.

    Skönt också att ta det lugnt nu under sommaren, och inte behöva tänka på det som du säger. Så hoppas vi att mensen kommer i slutet av juli/början på augusti om jag räknat rätt så ni kan börja om med letrozol :)
  • Sun 28 Jun 2020 17:30
    amandakollb skrev 2020-06-28 10:48:16 följande:

    Uppdatering från mig: tog alltså ovitrelle sent i onsdags, cd 13, och har haft sex tisdag, torsdag fredag lördag. Kurvan ser bra ut tycker jag med höjning så började med lutinus imorse vilket jag ska ta morgon och kväll varje dag fram till testdag. Tänker bim fredag 10e juli, 16 dagar efter ovitrelle. Nu håller jag alla tummar och tår att det blir tredje gången gillt!! :)


    Heja heja! Hoppas det är er tur denna gång :)
  • Sun 28 Jun 2020 17:31
    Russin112 skrev 2020-06-28 12:53:16 följande:

    Hej! Det gick så bra som de kunde gå :) allt ser ut att vara ute, skall ta ett gravtest (som jag fick av kliniken som är extra känsligt) om 11 dagar om testet är negativt skall jag vänta i 19 dagar för att sedan börja med prover och sen trippeldos letrozol igen.

    Jag känner mig hoppfull. Läkaren sa de att ?nu har ni kommit mer än halvvägs, nu vet ni att ni kan bli gravida? och de är precis de jag försöker tänka. Det får bli en semester utan stressen med alla vul och den ständiga väntan och oron för att sedan börja på en ny kula om ca en månad :D


    Åh va skönt att höra att det går efter omständigheterna bra. Låter som en jättebra plan med lagom mycket vila innan ni kör igång igen. Och det är ju helt sant att nu vet ni att det funkar. Hoppas du får en vilsam och härlig sommar :)
  • Sun 28 Jun 2020 20:33
    akalei skrev 2020-06-28 17:30:26 följande:

    Heja heja! Hoppas det är er tur denna gång :)


    Yey! Hoppas så jäkla mkt! Men känns typ redan som att det inte kommer gå, vet inte varför jag har den känslan.

    Är du taggad på onsdag?:)) fortsätter ni ha sex typ varannan dag?
  • Mon 29 Jun 2020 10:48
    amandakollb skrev 2020-06-28 20:33:16 följande:

    Yey! Hoppas så jäkla mkt! Men känns typ redan som att det inte kommer gå, vet inte varför jag har den känslan.

    Är du taggad på onsdag?:)) fortsätter ni ha sex typ varannan dag?


    Jo jag förstår vad du menar, man försöker typ skydda sig från besvikelse genom att hålla nere förväntningarna? Men du får ju bra ÄL nu så förr eller senare kommer det ju funka :)

    Ja jag ser fram emot onsdag med spänning :) hoppas verkligen det blir lika bra som det kändes.

    Nä vi har inte orkat/velat köra på så mycket... upplever att det tär ganska mycket på relationen när man behöver köra så schemalagt och eftersom sannolikheten att jag skulle ha ÄL nu är så mikroskopisk känns det typ inte värt det :/
  • Mon 29 Jun 2020 11:11
    akalei skrev 2020-06-29 10:48:02 följande:
    Jo jag förstår vad du menar, man försöker typ skydda sig från besvikelse genom att hålla nere förväntningarna? Men du får ju bra ÄL nu så förr eller senare kommer det ju funka :)

    Ja jag ser fram emot onsdag med spänning :) hoppas verkligen det blir lika bra som det kändes.

    Nä vi har inte orkat/velat köra på så mycket... upplever att det tär ganska mycket på relationen när man behöver köra så schemalagt och eftersom sannolikheten att jag skulle ha ÄL nu är så mikroskopisk känns det typ inte värt det :/
    ja verkligen! jaaa jag hoppas ju det.. men har börjat tänka mer och mer att jag ångrar så mycket att vi inte gjorde äggledarspolning i början av utredningen, tänk om jag har stopp och det inte kommer att funka med letrozol?! :( har du gjort spolningen?

    nä jag fattar verkligen! jag tycker också det tär på relationen, ibland har det typ blivit dålig stämning för att jag vill ha sex för att säkra upp och min sambo inte är så sugen..
  • Mon 29 Jun 2020 14:04

    Hoppar in här om det är okej.. försökt att bli gravida sedan juli förra året, men fick aldrig igång min mens efter ppillerstopp. Sökte hjälp i januari tror jag det var och fick primolut-nor för att framjalla en blödning.. sedan fick vi vänta och vänta. Redan från början har min gyn misstänkt pcos men inte fastslagit att detta är orsaken till att jag inte får ägglossning eller mens. Denna månad har jag ätit provera och letrozol. Var på vul dag 12, och hade då en blåsa på ca 13mm. Var tillbaka idag dag 15 och det verkar inte som om blåsan växer nå mer.. hörde inte vilket mått hon tog idag men hon uttryckte att det inte gett resultat :( ska tillbaka på fredag då dag 19 och håller alla tummar och tår att blåsan ska ha vuxit till sig och att jag bara är en late bloomer;) men blir så ledsen och frustrerad!

    Jag har en dotter sedan innan på 7år och har varit gravid tidigare så när jag var yngre fungerade min kropp trots oregelbunden mens. Nu verkar ingenting fungera :'(

    Följs gärna åt för att dela erfarenheter och se andras resa då man känner sig väldigt ensam i sådana här lägen.

  • Mon 29 Jun 2020 14:23
    JesFon skrev 2020-06-29 14:04:09 följande:

    Hoppar in här om det är okej.. försökt att bli gravida sedan juli förra året, men fick aldrig igång min mens efter ppillerstopp. Sökte hjälp i januari tror jag det var och fick primolut-nor för att framjalla en blödning.. sedan fick vi vänta och vänta. Redan från början har min gyn misstänkt pcos men inte fastslagit att detta är orsaken till att jag inte får ägglossning eller mens. Denna månad har jag ätit provera och letrozol. Var på vul dag 12, och hade då en blåsa på ca 13mm. Var tillbaka idag dag 15 och det verkar inte som om blåsan växer nå mer.. hörde inte vilket mått hon tog idag men hon uttryckte att det inte gett resultat :( ska tillbaka på fredag då dag 19 och håller alla tummar och tår att blåsan ska ha vuxit till sig och att jag bara är en late bloomer;) men blir så ledsen och frustrerad!

    Jag har en dotter sedan innan på 7år och har varit gravid tidigare så när jag var yngre fungerade min kropp trots oregelbunden mens. Nu verkar ingenting fungera :'(

    Följs gärna åt för att dela erfarenheter och se andras resa då man känner sig väldigt ensam i sådana här lägen.


    hejhej och välkommen hit :) åt du dubbeldos eller enkeldos letrozol? vad tråkigt att den inte växt mer, men som du säger så kanske äggblåsan behöver lite tid på sig :) har hört att om den tar sig över 10 mm brukar den oftast fortsätta växa. 

    Hur gammal är du? :) det är väldigt skönt att följas åt tycker jag! man har så mycket frågor och funderingar i detta! 
  • Mon 29 Jun 2020 14:54
    amandakollb skrev 2020-06-29 11:11:50 följande:

    ja verkligen! jaaa jag hoppas ju det.. men har börjat tänka mer och mer att jag ångrar så mycket att vi inte gjorde äggledarspolning i början av utredningen, tänk om jag har stopp och det inte kommer att funka med letrozol?! :( har du gjort spolningen?

    nä jag fattar verkligen! jag tycker också det tär på relationen, ibland har det typ blivit dålig stämning för att jag vill ha sex för att säkra upp och min sambo inte är så sugen..


    Jag har inte gjort någon äggledarspolning ännu. Får se om det blir aktuellt framöver. Om det slutar med IVF vilket känns allt mer sannolikt (allt jag läser tyder på att man ofta inte svarar så bra på Letrozol med mina värden) så spelar det ju inte så stor roll antar jag ^^

    Förstår hur du menar, man vill liksom få ok på att det inte är något annat som stökar så att man inte kör på med Letrozol jättelänge och sen visar det sig att det va nåt annat problem liksom. Vi håller iaf på att kolla upp så att allt ser ok ut hos min kille så att inte jag sitter och proppar i mig hur mkt hormoner som helst helt i onödan.

    Är detta din tredje eller fjärde gång med Letrozol? Om det är 20% chans varje gång så kommer det ju statistiskt sett i genomsnitt ta ett antal gånger innan man lyckas så du är ju fortfarande inom ramen för det förväntade/normala :)

    Men om du är orolig kanske du kan göra spolningen om inte detta försök tar sig? Hur funkar det, måste man göra det vid ett visst tillfälle? Och det kan väl inte va så himla vanligt att ha stopp... eller?
Svar på tråden Letrozol, PCO