• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105323 visningar
    3231 svar
    3231
    105323

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Mon 29 Jun 2020 14:56
    JesFon skrev 2020-06-29 14:04:09 följande:

    Hoppar in här om det är okej.. försökt att bli gravida sedan juli förra året, men fick aldrig igång min mens efter ppillerstopp. Sökte hjälp i januari tror jag det var och fick primolut-nor för att framjalla en blödning.. sedan fick vi vänta och vänta. Redan från början har min gyn misstänkt pcos men inte fastslagit att detta är orsaken till att jag inte får ägglossning eller mens. Denna månad har jag ätit provera och letrozol. Var på vul dag 12, och hade då en blåsa på ca 13mm. Var tillbaka idag dag 15 och det verkar inte som om blåsan växer nå mer.. hörde inte vilket mått hon tog idag men hon uttryckte att det inte gett resultat :( ska tillbaka på fredag då dag 19 och håller alla tummar och tår att blåsan ska ha vuxit till sig och att jag bara är en late bloomer;) men blir så ledsen och frustrerad!

    Jag har en dotter sedan innan på 7år och har varit gravid tidigare så när jag var yngre fungerade min kropp trots oregelbunden mens. Nu verkar ingenting fungera :'(

    Följs gärna åt för att dela erfarenheter och se andras resa då man känner sig väldigt ensam i sådana här lägen.


    Välkommen :)

    Vissa får sen ägglossning av Letrozol så håller tummarna för att det ser bra ut på fredag för dig :)
  • Mon 29 Jun 2020 15:04
    akalei skrev 2020-06-29 14:54:55 följande:
    Jag har inte gjort någon äggledarspolning ännu. Får se om det blir aktuellt framöver. Om det slutar med IVF vilket känns allt mer sannolikt (allt jag läser tyder på att man ofta inte svarar så bra på Letrozol med mina värden) så spelar det ju inte så stor roll antar jag ^^

    Förstår hur du menar, man vill liksom få ok på att det inte är något annat som stökar så att man inte kör på med Letrozol jättelänge och sen visar det sig att det va nåt annat problem liksom. Vi håller iaf på att kolla upp så att allt ser ok ut hos min kille så att inte jag sitter och proppar i mig hur mkt hormoner som helst helt i onödan.

    Är detta din tredje eller fjärde gång med Letrozol? Om det är 20% chans varje gång så kommer det ju statistiskt sett i genomsnitt ta ett antal gånger innan man lyckas så du är ju fortfarande inom ramen för det förväntade/normala :)

    Men om du är orolig kanske du kan göra spolningen om inte detta försök tar sig? Hur funkar det, måste man göra det vid ett visst tillfälle? Och det kan väl inte va så himla vanligt att ha stopp... eller?
    exakt! hade varit skönt att veta att det inte är något annat problem liksom.. man gör spolningen direkt efter mens, så man inte råkar spola bort något ägg typ :) jag ska kolla med min läkare efter sommaren (de stänger nu om två veckor) om jag får göra spolningen ändå. 

    det är min tredje omgång, så det är sant, vi får hoppas att det tar sig inom kommande månader. så jäkla segt att det ska ta sån tid bara haha! 

    läste precis att det är typ runt 10% av de som har problem med att bli gravida som har stopp, så inte jättevanligt! och jag har inte haft klamydia, ingen endometrios, eller operationer som kan göra att man får stopp. har ju varit gravid en gång förut också (vilket var anledningen till att läkaren inte tyckte vi behövde göra spolningen). men frågan är ju om stopp kan uppkomma senare? det var ju trots allt 7 år sedan.. 
  • Mon 29 Jun 2020 15:22

    Tack för välkomnandet! Jag fyller 32 i augusti.

    Denna gång fick jag en enkeldos men hon sa att går det inte vägen nu så ska jag ta dubbel nästa gång. Jag antar att jag kommer behöva äta en till kur provera för att framkalla blödning igen innan. Gyn har nämnt äggledarspolning så ska se om det blir aktuellt för mig! Det jag däremot reagerat på är att hon så snabbt tar upp ivf.. ska man vara så så är denna månad det första "riktiga" försöket att få igång ägglossningen och hon menar på att om jag inte blivit gravid under sommaren att ivf då är alternativet? Är det så krasst?

  • Mon 29 Jun 2020 15:23

    Tack för välkomnandet! Jag fyller 32 i augusti.

    Denna gång fick jag en enkeldos men hon sa att går det inte vägen nu så ska jag ta dubbel nästa gång. Jag antar att jag kommer behöva äta en till kur provera för att framkalla blödning igen innan. Gyn har nämnt äggledarspolning så ska se om det blir aktuellt för mig! Det jag däremot reagerat på är att hon så snabbt tar upp ivf.. ska man vara så så är denna månad det första "riktiga" försöket att få igång ägglossningen och hon menar på att om jag inte blivit gravid under sommaren att ivf då är alternativet? Är det så krasst?

  • Mon 29 Jun 2020 15:25

    Tack för välkomnandet! Jag fyller 32 i augusti.

    Denna gång fick jag en enkeldos men hon sa att går det inte vägen nu så ska jag ta dubbel nästa gång. Jag antar att jag kommer behöva äta en till kur provera för att framkalla blödning igen innan. Gyn har nämnt äggledarspolning så ska se om det blir aktuellt för mig! Det jag däremot reagerat på är att hon så snabbt tar upp ivf.. ska man vara så så är denna månad det första "riktiga" försöket att få igång ägglossningen och hon menar på att om jag inte blivit gravid under sommaren att ivf då är alternativet? Är det så krasst?

  • Mon 29 Jun 2020 15:26

    Ursäkta spamandet ???? strul med internetuppkopplningen

  • Mon 29 Jun 2020 15:34
    JesFon skrev 2020-06-29 15:25:25 följande:

    Tack för välkomnandet! Jag fyller 32 i augusti.

    Denna gång fick jag en enkeldos men hon sa att går det inte vägen nu så ska jag ta dubbel nästa gång. Jag antar att jag kommer behöva äta en till kur provera för att framkalla blödning igen innan. Gyn har nämnt äggledarspolning så ska se om det blir aktuellt för mig! Det jag däremot reagerat på är att hon så snabbt tar upp ivf.. ska man vara så så är denna månad det första "riktiga" försöket att få igång ägglossningen och hon menar på att om jag inte blivit gravid under sommaren att ivf då är alternativet? Är det så krasst?


    okej ja du får du säkert ta dubbeldos istället, det gör jag tex! 

    hm det var ändå konstigt tycker jag, tror man iaf brukar försöka 6 månader med letrozol, om man nu får ägglossning av det. om det inte funkar med letrozol så tror jag man kollar på andra alternativ till letrozol, som det är några i denna grupp tar, som sprutor för att framkalla ägglossning. och som sista alternaiv ivf. men beror ju såklart helt på vilken "diagnos" osv man får, alla är ju unika :) men säg att du gärna testar med ägglossningsstimulerande först några omgångar såsom letrozol innan ni överväger ivf  om ni vill det :) tycker läkarna är bra på att lyssna och ta hänsyn till vad man själv vill och tycker, så har det varit för mig och min sambo iaf. 
  • Mon 29 Jun 2020 16:33

    Hallå tjejer!

    Håller tummarna för dig inför onsdag, akalei!

    Välkommen, JesFon! Tänker att IVF inte nödvändigtvis behöver vara dumt att ta upp tidigt i processen. En del behöver ställa sig i kö och ibland kan behandlingen visa att IVF trots allt är det bästa valet. I mitt fall har jag en stor äggreserv som gör att jag är svårstimulerad. Letrozol har inte funkat för mig och sprutor har gett effekt men alldeles för bra effekt så fått avbryta. Jag försöker tänka att även om vi inte 'kan skapa barn naturligt' så är det ingens fel utan bara så det är och oavsett väg så är ju vårt barn målet. <3

    Idag hade jag telefontid med min läkare. Hade ju lämnat blodprov för insulin/glukos/smitt innan midsommar och alla prover visade sig vara bra och/eller normala.

    Även om insulin-värdet var okej så bedömde läkaren att Metformin kunde vara bra för mig då jag har lite övervikt (ca 6-7 kg) och det skulle inte direkt stjälpa hormonerna utan snarare tvärtom. Så det börjar jag på imorrn! Tror det blev 3×500mg.

    Eftersom smittproverna var okej så är vi nu även redo för IVF om det skulle bli aktuellt vid nästa stimulering.

    Har varken fått mens eller fått positivt graviditetstest så planen framöver är att vänta in spontan mens fram till 15 juli, alltså två veckor till. Det fanns ju faktiskt slemhinna som behöver komma ut någon gång! Kommer den spontant så är det bra och då ger vi det fyra veckor och ser om kroppen fattar grejen och att jag ägglossar/får mens på egen hand innan stimuleringsstart. Kommer det ingen mens på fyra veckor ska vi framkalla blödning med Primolut-Nor och därefter stimulering med Menopur-sprutor. Tid för stimuleringsstart är oklart för den här planen.

    Om mensen däremot inte kommit tills 15/7 så börjar jag på Primolut-Nor för att framkalla den då. Brukar få mens på tredje dagen efter avslutad kur så borde bli cd 1 runt 27/7. Så då är det direkt start av stimulering med Menopur-sprutor i slutet av juli!

    Så en plan A och en plan B som känns tryggt och bra. Så tacksam!!! Plan A hade känts bra för då hade vi gett kroppen tid och möjlighet att sköta sig själv och kanske en chans att försöka hemma med ev. egen ägglossning. Men plan B känns bättre tidsmässigt, att vi inte spiller någon tid att vänta in utan bara kör på vilket är allt man vill i detta läget. Vi får helt enkelt se vad det blir om/när mensen dyker upp...

  • Mon 29 Jun 2020 16:37
    amandakollb skrev 2020-06-29 11:11:50 följande:

    ja verkligen! jaaa jag hoppas ju det.. men har börjat tänka mer och mer att jag ångrar så mycket att vi inte gjorde äggledarspolning i början av utredningen, tänk om jag har stopp och det inte kommer att funka med letrozol?! :( har du gjort spolningen?

    nä jag fattar verkligen! jag tycker också det tär på relationen, ibland har det typ blivit dålig stämning för att jag vill ha sex för att säkra upp och min sambo inte är så sugen..


    Det har inte ens varit tal om äggledarspolning för mig, så tänker att det inte nödvändigtvis är standard att göra på alla kliniker?
  • Mon 29 Jun 2020 16:44
    akalei skrev 2020-06-29 14:54:55 följande:

    Jag har inte gjort någon äggledarspolning ännu. Får se om det blir aktuellt framöver. Om det slutar med IVF vilket känns allt mer sannolikt (allt jag läser tyder på att man ofta inte svarar så bra på Letrozol med mina värden) så spelar det ju inte så stor roll antar jag ^^

    Förstår hur du menar, man vill liksom få ok på att det inte är något annat som stökar så att man inte kör på med Letrozol jättelänge och sen visar det sig att det va nåt annat problem liksom. Vi håller iaf på att kolla upp så att allt ser ok ut hos min kille så att inte jag sitter och proppar i mig hur mkt hormoner som helst helt i onödan.

    Är detta din tredje eller fjärde gång med Letrozol? Om det är 20% chans varje gång så kommer det ju statistiskt sett i genomsnitt ta ett antal gånger innan man lyckas så du är ju fortfarande inom ramen för det förväntade/normala :)

    Men om du är orolig kanske du kan göra spolningen om inte detta försök tar sig? Hur funkar det, måste man göra det vid ett visst tillfälle? Och det kan väl inte va så himla vanligt att ha stopp... eller?


    Min man fick lämna spermaprov direkt i samband med vår första Letrozol-kur. Kliniken menade på att det var nödvändigt för att veta att vi ens hade chans att lyckas på egen hand (om jag nu hade fått ägglossning). Vi tyckte det var så bra för mannen är ju MINST lika viktig att utreda som kvinnan. Jag tycker det är bra att ni kollar upp din sambo så ni vet vad ni har att 'spela med'!
Svar på tråden Letrozol, PCO