• Russin112

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • JesFon
    akalei skrev 2020-06-29 17:44:52 följande:

    Om man får ägglossning på Letrozol brukar man köra det åtminstone ett halvår innan man går vidare. Ivf är ju både dyrare (för en själv eller skattebetalarna haha) och mer invasivt så dumt att gå dit i onödan. Vet ju inte exakt hur din gyn formulerade sig men ibland så är de mer proaktiva med att få iväg remiss till ivf verkar det som, och det är ju bra för då blir det lite mindre väntetid. :)

    Du fick väl ändå en om än lite liten blåsa på enkeldos bara så det låter ju ändå som att du reagerar på letrozolen, förhoppningsvis får du fina resultat med ökad dos :) får jag fråga om du vet hur ditt amh ligger till?


    Ska ta prov innan fredag och se vad mitt amh ligger på! Som man ser på ultraljudet så är det fullt av ägg där inne men mogna och trilla ner verkar de inte vilja göra.

    Lite så jag tänker (försöker vara optimist) att om jag ändå svarat nu så bör det kanske gå vägen med ökad dos. Skulle få otriville när blåsan var mogen, var planerat för idag.

    Vad har ni för symptom kring ägglossning? Jag har testat med ägglossningstest tidigare och de ger utslag varje gång, gav starkt positivt vid jul men det stämde inte. Därför kan jag inte testa med sånna och se utan får gå på ett ungefär antar jag.
    akalei skrev 2020-06-29 18:51:34 följande:

    Spännande med amh provet, du får rapportera sen :) ja samma för mig, ägg finns det gott om men att ramla ned vill de inte alls... :p

    Jag har inte riktigt några ägglossningssymptom. Har iofs bara lyckats identifiera en enda ägglossning men då kände jag inte av den alls. Äl flytningar möjligtvis men det tycker jag att jag har lite titt som tätt hela tiden...

    Får också mkt halvpositiva äl test... den gången jag hade äl så var det iofs extra starkt men ändå svårt att avgöra skillnaden.

    Många här inne verkar tempa för att hålla koll på äl men jag har inte kommit igång med det.


    Ska bli lite spännande och se amh, vad är ett "bra"resultat? Vad har ni?

    Varit lite inne på det där med att tempa och har läst att det krävs en mer pålitlig temp än örontermometern ????
  • akalei
    JesFon skrev 2020-06-29 23:02:35 följande:

    Ska bli lite spännande och se amh, vad är ett "bra"resultat? Vad har ni?


    Har för mig att min läkare sa att 0,7-2,3 ng/ml är ?normalt?, har läst att över 1 är bra om man försöker bli gravid. Obs att det ibland mäts i en annan enhet (något med mol) så det kan bli lite snurrigt med siffrorna ibland.

    Med PCOS har man ofta mkt högre värden. Mitt amh värde låg på 18 vilket verkar va väldigt högt t o m för PCOS personer. i teorin jättebra med så mycket ägg men istället blir det så att äggen typ konkurrerar ut varann och inte lyckas mogna och man brukar tyvärr inte heller svara så bra på Letrozol och dyl med så högt värde.
  • amandakollb
    JesFon skrev 2020-06-29 23:02:35 följande:
    Ska ta prov innan fredag och se vad mitt amh ligger på! Som man ser på ultraljudet så är det fullt av ägg där inne men mogna och trilla ner verkar de inte vilja göra.

    Lite så jag tänker (försöker vara optimist) att om jag ändå svarat nu så bör det kanske gå vägen med ökad dos. Skulle få otriville när blåsan var mogen, var planerat för idag.

    Vad har ni för symptom kring ägglossning? Jag har testat med ägglossningstest tidigare och de ger utslag varje gång, gav starkt positivt vid jul men det stämde inte. Därför kan jag inte testa med sånna och se utan får gå på ett ungefär antar jag.
    akalei skrev 2020-06-29 18:51:34 följande:

    Spännande med amh provet, du får rapportera sen :) ja samma för mig, ägg finns det gott om men att ramla ned vill de inte alls... :p

    Jag har inte riktigt några ägglossningssymptom. Har iofs bara lyckats identifiera en enda ägglossning men då kände jag inte av den alls. Äl flytningar möjligtvis men det tycker jag att jag har lite titt som tätt hela tiden...

    Får också mkt halvpositiva äl test... den gången jag hade äl så var det iofs extra starkt men ändå svårt att avgöra skillnaden.

    Många här inne verkar tempa för att hålla koll på äl men jag har inte kommit igång med det.


    Ska bli lite spännande och se amh, vad är ett "bra"resultat? Vad har ni?

    Varit lite inne på det där med att tempa och har läst att det krävs en mer pålitlig temp än örontermometern ????
    jag har AMH på 8,8 vilket är högt. jag tempar och du måste använda en termometer med två decimaler, antar att en örontemp kanske inte har det. jag rekommenderar att tempa! :) 
  • JesFon
    amandakollb skrev 2020-06-30 08:30:05 följande:

    jag har AMH på 8,8 vilket är högt. jag tempar och du måste använda en termometer med två decimaler, antar att en örontemp kanske inte har det. jag rekommenderar att tempa! :) 


    Vad för temp bör man då ha vid ägglossning?

    Jag normal tempar på allt mellan 36.5-37,4 ????
  • amandakollb
    JesFon skrev 2020-06-30 10:22:59 följande:

    Vad för temp bör man då ha vid ägglossning?

    Jag normal tempar på allt mellan 36.5-37,4 ????


    Alla har olika temp men tror de flesta har mellan 36-36,5 innan ägglossning och sen en höjning på 0,4-1 efter ägglossning.

    Jag ligger tex i snitt på 36,2 innan äl och snitt på 36,6 efter äl, kan bifoga min graf där man rätt tydligt ser ett mönster.

  • MiniNin
    amandakollb skrev 2020-06-29 17:53:04 följande:

    vad skönt att alla prover osv såg bra ut! :) och skönt med två olika planer, så får helt enkelt se vilken det blir :) vilken hoppas du på? 

    vad är metmorfin för något? är det sprutor? gör de något med äggblåsorna eller tar man det för att gå ned lite i vikt? :) 


    Jag hoppas på att mensen uteblir så det blir Primolut-Nor den 15/7 och sen direkt börja med stimulering i slutet på juli. Mest för att vi inte förlorar tid. Även om det andra alternativet skulle innebära en liten chans för egen ägglossning och ett försök och allt så hade man säkert haft en del huvudbry och oro som kanske inte gett något i alla fall. Så känns bäst att bara gå efter en plan och köra på där.

    Metformin är egentligen en diabetesmedicin i tablettform. Men vad jag har förstått så används det också ibland för PCOS-kvinnor med övervikt. En del är ju insulinresistenta och har svårt att gå ner i vikt och då kan det hjälpa till att förbättra/stabilisera insulinnivåerna och göra så att man lättare ägglossar. I mitt fall tror jag att det kan hjälpa till att stabilisera så att det förhoppningsvis blir en bra/normal reaktion av stimuleringen. Ska starta imorrn med 3x500mg/dag.
  • MiniNin
    akalei skrev 2020-06-30 08:20:24 följande:

    Har för mig att min läkare sa att 0,7-2,3 ng/ml är ?normalt?, har läst att över 1 är bra om man försöker bli gravid. Obs att det ibland mäts i en annan enhet (något med mol) så det kan bli lite snurrigt med siffrorna ibland.

    Med PCOS har man ofta mkt högre värden. Mitt amh värde låg på 18 vilket verkar va väldigt högt t o m för PCOS personer. i teorin jättebra med så mycket ägg men istället blir det så att äggen typ konkurrerar ut varann och inte lyckas mogna och man brukar tyvärr inte heller svara så bra på Letrozol och dyl med så högt värde.


    Kollade upp mina AMH-värden från utredningen som gjordes 2017 och då hade jag 121 pmol/L. Hittar inget värde från i våras, det stod bara väldigt högt (antar att det inte förändras så mycket?) men får fråga om det vid tillfälle. Hittade ett omräkning-sätt på nätet (1 µg/L = 7,14 pmol/L) vilket gav 16,95, alltså nästan 17 pmol/L. Så jag är verkar också vara där uppe i höjden med dig akalei! På gotr och ont ;)
  • akalei
    MiniNin skrev 2020-06-30 16:36:24 följande:
    Kollade upp mina AMH-värden från utredningen som gjordes 2017 och då hade jag 121 pmol/L. Hittar inget värde från i våras, det stod bara väldigt högt (antar att det inte förändras så mycket?) men får fråga om det vid tillfälle. Hittade ett omräkning-sätt på nätet (1 µg/L = 7,14 pmol/L) vilket gav 16,95, alltså nästan 17 pmol/L. Så jag är verkar också vara där uppe i höjden med dig akalei! På gotr och ont ;)
    Åh, känns lite skönt att inte vara ensam :) När jag har googlat runt i diverse trådar och studier och allt möjligt så hittar man knappt någon med så höga värden, inte ens i PCOS-kretsar. Så det känns lite skönt att ha stött på en till haha :)
  • MiniNin
    akalei skrev 2020-06-30 20:02:41 följande:

    Åh, känns lite skönt att inte vara ensam :) När jag har googlat runt i diverse trådar och studier och allt möjligt så hittar man knappt någon med så höga värden, inte ens i PCOS-kretsar. Så det känns lite skönt att ha stött på en till haha :)


    Ja, jag känner också en sån där mysig tillhörighet nu! :)

    Lycka till imorrn på mötet med nya kliniken! Hoppas det ser bra ut så du kan få påbörja trippel-dos där under sommaren. Hör av dig efter!
  • Gullvivan89

    Hej är ny här på Familjeliv :)

    Har själv PCOS fick jag reda på för ca 1,5 år sedan. Jag & min sambo har äntligen bestämt oss för att vilja skaffa familj. Vi ska på vårat första besök & ta prover i Augusti. Är så himla spänd & förväntansfull :)

    Har alltid haft oregelbunden mens. Misstänkte redan i tonåren att det var något som inte stämde... Då mensen knappt existerade för mig. Har alltid varit underviktigt & kunnat äta som en häst utan att kroppen har förändrats. Har idag ett BMI på 17 eller om det var 18. Minns inte exakt! Det senaste året så har mensen rullat på hyfsat. Men har ingen aning om den ska komma nästa månad igen eller hur lång cykel jag har! Ska bli kul att följas åt & se hur det går för er andra. :) Kram

Svar på tråden Letrozol, PCO