• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105265 visningar
    3231 svar
    3231
    105265

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Wed 1 Jul 2020 14:19
    MiniNin skrev 2020-07-01 14:09:33 följande:

    Ungefär hälften av alla kvinnor med PCOs har lätt för att gå upp i vikt och särskilt runt magen. Så visst är det väldigt vanligt med övervikt. Men alla drabbas inte av det utan kan precis som du ha lågt BMI men ändå ha andra symptom som indikerar PCOs.

    Vet inte hur vanligt det är med undervikt och PCOs, någon som har siffror på det?


    Ja har också läst att det är vanligt med övervikt, ökad behåring osv men jag har typ inget av de symtomen, bara pärlhalsbandet och högt amh som tyder på pco! Men som du säger, alla får säkert lika olika symtom!:)
  • Wed 1 Jul 2020 19:17

    Då verkar inte utredning vara särskilt komplicerad.. jag kan ha vad som kallas typiskt pco-stockar.. har testar mina värden då det visade sig att jag hade skyhöga värden prolaktin, men inte särskilt markant högre värde av testosteron. Man trodde då att prolaktin hämmade min ägglossning men det värdet har jag fått i shack sedan ca 4månader. Tog blodprovet för amh värdet idag och hoppas det ska ge nån klarhet om min situation, annars väntar jag spänt på ultraljudet på fredag och se om äggblåsan vuxit något. Haft lite molande värk men kan vara vad som egentligen :(

  • Wed 1 Jul 2020 20:18
    MiniNin skrev 2020-07-01 13:54:38 följande:
    Det som kan adderas till detta är att man KAN ha äggstockar av PCO-typ utan att nödvändigtvis ha PCOs.

    Det finns mycket att läsa om detta på nätet. Det finns väldigt många kvinnor som har PCO-äggstockar men som inte har några hormonella rubbningar så som ökad behåring, övervikt, utebliven ägglossning/mens, för höga/låga värden av hormoner kopplade till reproduktion (ex. testosteron). Sen finns det såklart kvinnor som drabbas av några av dessa rubbningar och vissa kvinnor drabbas av allt.

    Det är viktigt att man utreder både med VUL och blodprover för att vara säker på att man har diagnosen PCOs. Det spelar ju väldigt stor roll i vilken väg man tar i behandlingen mot ett barn och även i behandling för symptom när man inte önskar barn. Så rekommenderar er att ta upp detta med era läkare.

    Hur är det med er andra i tråden? Hur har era utredningar sett ut?
    För mig har det varit rätt stökigt med PCOS-begreppet, fick från början ingen diagnos då mina blodprover var normala (förutom det skyhöga AMH:t) så min första läkare ansåg att jag inte hade PCOS. Men tittar man på diagnoskriterierna (klipper in från Janusinfo):
    1. Glesa menstruationer eller utebliven menstruation.
    2. Hyperandrogenism antingen biokemisk (testosteron/SHBG-kvot över 0,05) eller klinisk som till exempel hirsutism.
    3. Polycystiska ovarier på ultraljud.

    Så uppfyller jag definitivt kriterierna 1 & 3.
    Sen har jag haft läkare som "diagnosticerat" mig enbart utefter mitt AMH-värde men det är ju väldigt slarvigt egentligen...

    Upplever att läkare gör lite hur som helst med PCOS och att det skiljer sig väldigt mycket från läkare till läkare.
  • Wed 1 Jul 2020 21:23
    akalei skrev 2020-07-01 20:18:15 följande:

    För mig har det varit rätt stökigt med PCOS-begreppet, fick från början ingen diagnos då mina blodprover var normala (förutom det skyhöga AMH:t) så min första läkare ansåg att jag inte hade PCOS. Men tittar man på diagnoskriterierna (klipper in från Janusinfo):


    1. Glesa menstruationer eller utebliven menstruation.
    2. Hyperandrogenism antingen biokemisk (testosteron/SHBG-kvot över 0,05) eller klinisk som till exempel hirsutism.
    3. Polycystiska ovarier på ultraljud.

    Så uppfyller jag definitivt kriterierna 1 & 3.

    Sen har jag haft läkare som "diagnosticerat" mig enbart utefter mitt AMH-värde men det är ju väldigt slarvigt egentligen...

    Upplever att läkare gör lite hur som helst med PCOS och att det skiljer sig väldigt mycket från läkare till läkare.
    När jag har googlat och vad min läkare sa så har jag PCO och inte PCOS. Vår utredning gick till så att min sambo fick lämna spermaprov och jag fick lämna blodprov där de mätte amh och tsh, och sen träffade vi en läkare nån vecka senare där vi fick veta att sambon hade bra spermier och jag hade amh på 8,8 och tsh på 1,8. Sen gjordes ultraljud där läkaren såg äggblåsor på pärlband så jag tror det var pärlbandet och högt amh som gjorde att hon ställde diagnoser pco, tillsammans med mina glesa menstruationer. Sen fick vi utskrivet letrozol och ovitrelle, och där är vi nu :)

    Instrssant att höra om hur er andras utredningar gick till!
  • Wed 1 Jul 2020 21:25
    MiniNin skrev 2020-07-01 13:54:38 följande:

    Det som kan adderas till detta är att man KAN ha äggstockar av PCO-typ utan att nödvändigtvis ha PCOs.

    Det finns mycket att läsa om detta på nätet. Det finns väldigt många kvinnor som har PCO-äggstockar men som inte har några hormonella rubbningar så som ökad behåring, övervikt, utebliven ägglossning/mens, för höga/låga värden av hormoner kopplade till reproduktion (ex. testosteron). Sen finns det såklart kvinnor som drabbas av några av dessa rubbningar och vissa kvinnor drabbas av allt.

    Det är viktigt att man utreder både med VUL och blodprover för att vara säker på att man har diagnosen PCOs. Det spelar ju väldigt stor roll i vilken väg man tar i behandlingen mot ett barn och även i behandling för symptom när man inte önskar barn. Så rekommenderar er att ta upp detta med era läkare.

    Hur är det med er andra i tråden? Hur har era utredningar sett ut?


    Oj tror jag svarade på fel tråd, skulle svara på din fråga om utredning, se svar ovan :)
  • Wed 1 Jul 2020 21:53
    akalei skrev 2020-07-01 20:18:15 följande:

    För mig har det varit rätt stökigt med PCOS-begreppet, fick från början ingen diagnos då mina blodprover var normala (förutom det skyhöga AMH:t) så min första läkare ansåg att jag inte hade PCOS. Men tittar man på diagnoskriterierna (klipper in från Janusinfo):


    1. Glesa menstruationer eller utebliven menstruation.
    2. Hyperandrogenism antingen biokemisk (testosteron/SHBG-kvot över 0,05) eller klinisk som till exempel hirsutism.
    3. Polycystiska ovarier på ultraljud.

    Så uppfyller jag definitivt kriterierna 1 & 3.

    Sen har jag haft läkare som "diagnosticerat" mig enbart utefter mitt AMH-värde men det är ju väldigt slarvigt egentligen...

    Upplever att läkare gör lite hur som helst med PCOS och att det skiljer sig väldigt mycket från läkare till läkare.
    Föresten, var det inte idag du var på ultraljud igen?! Hur gick det?
  • Thu 2 Jul 2020 08:04
    amandakollb skrev 2020-07-01 21:53:47 följande:
    Föresten, var det inte idag du var på ultraljud igen?! Hur gick det?
    Kom just på att jag hade glömt rapportera :D
    Jo jag var på nya kliniken igår. De kändes bra och kompetenta och framförallt måna om att jag skulle komma vidare istället för att harva runt med saker som inte har någon effekt. Kändes mycket mer positiva och peppiga, hon var övertygad om att det skulle funka om jag bara får rätt hjälp.

    På VUL var det inget som hade växt till sig, så vi avslutar försöket med dubbeldos nu. Hon tyckte dock att jag kunde testa trippeldos först och om det inte funkar går vi över till IVF (dvs inga försök med bara FSH-stimulering pga hög risk för överstimulering).  

    Men först blir det att starta mens med Provera och sedan försöka med trippeldos Letrozol. Jag ska på semester ett par veckor i juli så måste vänta lite med start så att VUL inte krockar med resan bara, så kan köra igång med Provera först i nästa vecka.
  • Thu 2 Jul 2020 08:13
    akalei skrev 2020-07-02 08:04:04 följande:

    Kom just på att jag hade glömt rapportera :D

    Jo jag var på nya kliniken igår. De kändes bra och kompetenta och framförallt måna om att jag skulle komma vidare istället för att harva runt med saker som inte har någon effekt. Kändes mycket mer positiva och peppiga, hon var övertygad om att det skulle funka om jag bara får rätt hjälp.

    På VUL var det inget som hade växt till sig, så vi avslutar försöket med dubbeldos nu. Hon tyckte dock att jag kunde testa trippeldos först och om det inte funkar går vi över till IVF (dvs inga försök med bara FSH-stimulering pga hög risk för överstimulering).  

    Men först blir det att starta mens med Provera och sedan försöka med trippeldos Letrozol. Jag ska på semester ett par veckor i juli så måste vänta lite med start så att VUL inte krockar med resan bara, så kan köra igång med Provera först i nästa vecka.


    Vad härligt att de va så peppade och positiva :D okej de låter ju jättebra, bra plan! Känns det bra för er?:) har ni några preldatum för provera, beräknad mens, start av letrozol, ultraljud osv?:)
  • Thu 2 Jul 2020 10:48
    amandakollb skrev 2020-07-02 08:13:22 följande:

    Vad härligt att de va så peppade och positiva :D okej de låter ju jättebra, bra plan! Känns det bra för er?:) har ni några preldatum för provera, beräknad mens, start av letrozol, ultraljud osv?:)


    Ja det känns ok, men blev lite segt när jag insåg att jag måste vänta till 12 juli med start med Provera :p För då är det beräknad mens någon gång 21-23 juli och ultraljud tyckte hon vi skulle ta på CD14 så då hinner jag precis hem.

    Är ganska inställd på att trippeldos inte funkar, även om det är bra att testa såklart för det är ju mycket smidigare än IVF. Men det som kändes skönt var att hon sa att det kommer gå snabbt att komma till IVF om det behövs och att det skulle kunna bli redan i slutet av september. Nya kliniken gör även IVF så då kan jag göra det på samma ställe. Förra kliniken hade behövt skicka mig vidare och de sa att det skulle va väntetider på flera månader bara för att få testa FSH-stimulering (som vi nu dessutom skippar) och att det skulle kunna komma igång ?i slutet av hösten?. Så det känns nåt oerhört mycket bättre med nya stället :) Även om jag helst hade kört igång med trippeldosen redan idag :p men får väl skylla mig själv som vill ha lite semester haha :p
  • Thu 2 Jul 2020 11:02
    akalei skrev 2020-07-02 10:48:55 följande:
    Ja det känns ok, men blev lite segt när jag insåg att jag måste vänta till 12 juli med start med Provera :p För då är det beräknad mens någon gång 21-23 juli och ultraljud tyckte hon vi skulle ta på CD14 så då hinner jag precis hem.

    Är ganska inställd på att trippeldos inte funkar, även om det är bra att testa såklart för det är ju mycket smidigare än IVF. Men det som kändes skönt var att hon sa att det kommer gå snabbt att komma till IVF om det behövs och att det skulle kunna bli redan i slutet av september. Nya kliniken gör även IVF så då kan jag göra det på samma ställe. Förra kliniken hade behövt skicka mig vidare och de sa att det skulle va väntetider på flera månader bara för att få testa FSH-stimulering (som vi nu dessutom skippar) och att det skulle kunna komma igång ?i slutet av hösten?. Så det känns nåt oerhört mycket bättre med nya stället :) Även om jag helst hade kört igång med trippeldosen redan idag :p men får väl skylla mig själv som vill ha lite semester haha :p
    okej vad bra att det känns bra!! :) så första ultraljud blir runt första veckan i augusti om jag räknat rätt. Jag hoppas på att trippeldos fungerar! som du säger är det ju mkt bättre att testa det innan att ni kör på ivf direkt! 

    skönt med semester, vart ska ni? har kliniken öppet hela sommaren? :)
Svar på tråden Letrozol, PCO