• Russin112

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • MiniNin
    akalei skrev 2020-07-01 20:18:15 följande:

    För mig har det varit rätt stökigt med PCOS-begreppet, fick från början ingen diagnos då mina blodprover var normala (förutom det skyhöga AMH:t) så min första läkare ansåg att jag inte hade PCOS. Men tittar man på diagnoskriterierna (klipper in från Janusinfo):


    1. Glesa menstruationer eller utebliven menstruation.
    2. Hyperandrogenism antingen biokemisk (testosteron/SHBG-kvot över 0,05) eller klinisk som till exempel hirsutism.
    3. Polycystiska ovarier på ultraljud.

    Så uppfyller jag definitivt kriterierna 1 & 3.

    Sen har jag haft läkare som "diagnosticerat" mig enbart utefter mitt AMH-värde men det är ju väldigt slarvigt egentligen...

    Upplever att läkare gör lite hur som helst med PCOS och att det skiljer sig väldigt mycket från läkare till läkare.
    Ja, som du säger så verkar det som att man slänger runt den diagnosen lite hur som och det är väldigt tråkigt!

    Jag tror man behöver uppfylla två av tre för att få diagnosen om jag minns rätt. Vilka symptom har du annars?

    Jag uppfyller alla kriterier. Fick aldrig mens när jag var yngre utan första utan p-piller fick jag hösten 2019, 33 år gammal (en total chock). Har högt testosteron och lätt ökad behåring samt tunt hår. Det där klassiska pärlbandet på äggstockarna och väldigt högt AMH. Lätt för att gå upp i vikt, nästan all övervikt sitter runt magen. Högt blodtryck. Skulle kalla mig sockerberoende och har alltid stressat (tills jag blev utmattad). Så jag kör hardcore PCOs kan man väl säga, haha!
  • MiniNin
    amandakollb skrev 2020-07-01 21:23:43 följande:

    När jag har googlat och vad min läkare sa så har jag PCO och inte PCOS. Vår utredning gick till så att min sambo fick lämna spermaprov och jag fick lämna blodprov där de mätte amh och tsh, och sen träffade vi en läkare nån vecka senare där vi fick veta att sambon hade bra spermier och jag hade amh på 8,8 och tsh på 1,8. Sen gjordes ultraljud där läkaren såg äggblåsor på pärlband så jag tror det var pärlbandet och högt amh som gjorde att hon ställde diagnoser pco, tillsammans med mina glesa menstruationer. Sen fick vi utskrivet letrozol och ovitrelle, och där är vi nu :)

    Instrssant att höra om hur er andras utredningar gick till!


    Om man utgår från kriterierna så hade du kunnat ha PCOs med tanke på dina äggstockar och glesa menstruationen. Men okej, vi får tro på att din läkare gjort en avvägning av resultaten och att bedömningen då landade i PCO :)
  • MiniNin
    akalei skrev 2020-07-02 10:48:55 följande:

    Ja det känns ok, men blev lite segt när jag insåg att jag måste vänta till 12 juli med start med Provera :p För då är det beräknad mens någon gång 21-23 juli och ultraljud tyckte hon vi skulle ta på CD14 så då hinner jag precis hem.

    Är ganska inställd på att trippeldos inte funkar, även om det är bra att testa såklart för det är ju mycket smidigare än IVF. Men det som kändes skönt var att hon sa att det kommer gå snabbt att komma till IVF om det behövs och att det skulle kunna bli redan i slutet av september. Nya kliniken gör även IVF så då kan jag göra det på samma ställe. Förra kliniken hade behövt skicka mig vidare och de sa att det skulle va väntetider på flera månader bara för att få testa FSH-stimulering (som vi nu dessutom skippar) och att det skulle kunna komma igång ?i slutet av hösten?. Så det känns nåt oerhört mycket bättre med nya stället :) Även om jag helst hade kört igång med trippeldosen redan idag :p men får väl skylla mig själv som vill ha lite semester haha :p


    Skönt med en bra plan! Njut av semestern men kanske bra ändå att ni får prova med trippel dos Letrozol innan IVF, då har ni något att prova medans ni väntar in IVF och behöver inte ha tankarna kring 'tänk om' ni testat allt innan.

    Jag fick ju inte ens testa trippel dos innan vi gick över till FSH. Men precis som du skriver, risken för överstimulering är stor och det är ju därför man planerar för konvertering till IVF i mitt fall om det blir för många äggblåsor. Jag och min man är inställda på att det kommer bli IVF. I så fall blir det i augusti/september beroende på när jag får mens. Får se om det ens är möjligt att göra färsk IVF eller om det blir fryst...
  • amandakollb
    MiniNin skrev 2020-07-02 11:52:03 följande:
    Om man utgår från kriterierna så hade du kunnat ha PCOs med tanke på dina äggstockar och glesa menstruationen. Men okej, vi får tro på att din läkare gjort en avvägning av resultaten och att bedömningen då landade i PCO :)
    ah vet faktiskt inte haha! lite oklart antar jag, men tror du att det hade varit någon skillnad i behandling om läkaren sagt att jag haft pcos istället? är det någon annan behandling då eller hade det varit letrozol och ovitrelle ändå? :) 
  • amandakollb

    Ringde föresten en läkare idag så ska få ta blodprov nästa vecka för att kolla tsh igen, samt järnvärde

    och några andra värden som kunde va bra att kolla när man vill bli gravid!

  • JesFon
    amandakollb skrev 2020-07-02 14:57:21 följande:

    Ringde föresten en läkare idag så ska få ta blodprov nästa vecka för att kolla tsh igen, samt järnvärde

    och några andra värden som kunde va bra att kolla när man vill bli gravid!


    Spännande! Återkom gärna med vilka värden de testar.

    En generell fråga till er alla då ni verkar vara väldigt pålästa och mer insatta i detta än mig då jag aldrig tidigare satt mig in i det :s vad är igentligen skillnaden mellan pco och pcos?
  • MiniNin
    amandakollb skrev 2020-07-02 13:40:27 följande:

    ah vet faktiskt inte haha! lite oklart antar jag, men tror du att det hade varit någon skillnad i behandling om läkaren sagt att jag haft pcos istället? är det någon annan behandling då eller hade det varit letrozol och ovitrelle ändå? :) 


    Inte nödvändigtvis. Troligtvis inte, men hade jag varit du så hade jag velat veta om det är PCO eller PCOs :) Det är ju två olika diagnoser där PCOs kan yttra sig på sätt som man nog ska ha lite koll på, hormoner osv. som kan störa eller påverka på sätt som yttrar sig i andra symptom än kopplat till reproduktion.

    Hade ni planerat in en tid för blodprov eller önskade du veta mer om dina värden?
  • amandakollb
    JesFon skrev 2020-07-02 18:54:22 följande:

    Spännande! Återkom gärna med vilka värden de testar.

    En generell fråga till er alla då ni verkar vara väldigt pålästa och mer insatta i detta än mig då jag aldrig tidigare satt mig in i det :s vad är igentligen skillnaden mellan pco och pcos?


    Will do! Vet inte faktiskt, inte så bra insatt :( men hoppas nån annan kan förklara!
  • amandakollb
    MiniNin skrev 2020-07-02 19:05:05 följande:

    Inte nödvändigtvis. Troligtvis inte, men hade jag varit du så hade jag velat veta om det är PCO eller PCOs :) Det är ju två olika diagnoser där PCOs kan yttra sig på sätt som man nog ska ha lite koll på, hormoner osv. som kan störa eller påverka på sätt som yttrar sig i andra symptom än kopplat till reproduktion.

    Hade ni planerat in en tid för blodprov eller önskade du veta mer om dina värden?


    Ja de hade ändå varit skönt att veta! Kanske får fråga min läkare nästa gång i augusti om det..

    Nej detta var till min vårdcentral jag ringde, har två kompisar som precis blivit gravida efter flera års försök och de hade upptäckt problem med sköldkörteln så jag gick in och kollade på symtom och kände igen mig på ganska många så ringde och berättade om det och hoppas nu på att kunna utesluta de iaf
  • akalei
    amandakollb skrev 2020-07-02 11:02:42 följande:

    okej vad bra att det känns bra!! :) så första ultraljud blir runt första veckan i augusti om jag räknat rätt. Jag hoppas på att trippeldos fungerar! som du säger är det ju mkt bättre att testa det innan att ni kör på ivf direkt! 

    skönt med semester, vart ska ni? har kliniken öppet hela sommaren? :)


    Ja precis du har räknat rätt med dagarna :) kliniken har öppet hela sommaren vilket känns så himla skönt. Orkar inte vänta en månad på att nån läkare ska ha semester :p

    Vi ska till Höga kusten och vandra :)
Svar på tråden Letrozol, PCO