• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105457 visningar
    3231 svar
    3231
    105457

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Thu 27 Aug 2020 16:01
    akalei skrev 2020-08-27 15:02:28 följande:

    En uppdatering från mig, var idag på VUL efter andra försöket med trippeldos. Är idag på CD12 och VUL visade en blåsa på 13mm så det ser peppar peppar ut att va på gång, håll tummarna!! Förra cykeln hade jag VUL några dagar senare i cykeln så svårt att jämföra.

    Ska på återbesök på måndag och då kan de antingen se att den släppt av sig själv eller om den är tillräckligt stor för Otrivelle. (Eller om den inte växt till sig :S Men gyn verkade inte va så orolig för det.) Men vi får väl gå hem och börja säkra upp så länge :p


    yey gud vad kul att höra :D låter ju jättebra med 13mm på cd12 tycker jag! hejaheja blåsan att det växer till sig så du kan ta ovitrelle nästa vecka! håller tummarna! 
  • Anonym (St932­)
    Fri 28 Aug 2020 08:28

    Hej,

    Ni som har pco/pcos, vad har ni för symtom?

    Jag har kraftigare hårväxt på magen (under naveln), bröstvårtor, lite hårstrån längst upp på ryggen, några strån på hakan och vid polisongerna (mörka grova)

    Jag har dock okej cykel på 31-33 dagar med ÄL på Dag 18-20 varje månad (tempar). Kan jag ändå ha pco?

    Vi fick ma i februari 2020 (blev gravid på 2a försöket). Är nu uppe i försök nr 6 efter ma och det verkar inte fungera längre

  • Fri 28 Aug 2020 08:47
    MiniNin skrev 2020-08-27 15:18:44 följande:

    Men ja! Vilka härliga nyheter! 13 mm på CD12 verkar hur bra som helst i min bok. Jag hade en 16 mm blåsa på CD19 ju. Då har ni en trevlig helg framför er, lycka till :)


    amandakollb skrev 2020-08-27 16:01:38 följande:

    yey gud vad kul att höra :D låter ju jättebra med 13mm på cd12 tycker jag! hejaheja blåsan att det växer till sig så du kan ta ovitrelle nästa vecka! håller tummarna! 


    Tack! Så himla skönt att det Peppe Peppe verkar funka, även om jag såklart väntar/längtar till måndag för att få det ?bekräftat?. Men ser ju lovande ut. Kom igen nu ägget :D
  • Fri 28 Aug 2020 08:49
    Anonym (St932) skrev 2020-08-28 08:28:31 följande:

    Hej,

    Ni som har pco/pcos, vad har ni för symtom?

    Jag har kraftigare hårväxt på magen (under naveln), bröstvårtor, lite hårstrån längst upp på ryggen, några strån på hakan och vid polisongerna (mörka grova)

    Jag har dock okej cykel på 31-33 dagar med ÄL på Dag 18-20 varje månad (tempar). Kan jag ändå ha pco?

    Vi fick ma i februari 2020 (blev gravid på 2a försöket). Är nu uppe i försök nr 6 efter ma och det verkar inte fungera längre


    Jag har en del acne som jag först senaste året nog har fattat är pga PCO.

    Och så har jag extremt sällan ägglossning/mens naturligt.

    Jag har förstått det som att du kan ha PCO men ändå ägglossa naturligt. Men så länge du ägglossar så borde väl PCOn inte ställa till några problem med att bli gravid?
  • Anonym (St932­)
    Fri 28 Aug 2020 09:22
    akalei skrev 2020-08-28 08:49:38 följande:

    Jag har en del acne som jag först senaste året nog har fattat är pga PCO.

    Och så har jag extremt sällan ägglossning/mens naturligt.

    Jag har förstått det som att du kan ha PCO men ändå ägglossa naturligt. Men så länge du ägglossar så borde väl PCOn inte ställa till några problem med att bli gravid?


    Åh okej, förstår. Acne har jag dock inte.

    Ja men precis, det är så jag också förstått det som. Att man kan ha relativt regelbunden cykel ändå.

    Nej visserligen.. tänkte mer om det kan påverka östrogenet som gör att livmoderslemhinnan inte blir tillräckligt tjock. Tänker att vi får fortsätta försöka och söka hjälp längre fram om det inte går tack för att du tog dig tid att svara!
  • Fri 28 Aug 2020 09:42
    Anonym (St932) skrev 2020-08-28 09:22:56 följande:

    Åh okej, förstår. Acne har jag dock inte.

    Ja men precis, det är så jag också förstått det som. Att man kan ha relativt regelbunden cykel ändå.

    Nej visserligen.. tänkte mer om det kan påverka östrogenet som gör att livmoderslemhinnan inte blir tillräckligt tjock. Tänker att vi får fortsätta försöka och söka hjälp längre fram om det inte går tack för att du tog dig tid att svara!


    Lycka till, hoppas det går vägen för er snart :) Har för mig att man pratar om att det i genomsnitt tar 7 mån att bli gravid? Så 6 försök betyder nog inte nödvändigtvis att något är fel :)
  • Sat 29 Aug 2020 08:47
    Anonym (St932) skrev 2020-08-28 08:28:31 följande:

    Hej,

    Ni som har pco/pcos, vad har ni för symtom?

    Jag har kraftigare hårväxt på magen (under naveln), bröstvårtor, lite hårstrån längst upp på ryggen, några strån på hakan och vid polisongerna (mörka grova)

    Jag har dock okej cykel på 31-33 dagar med ÄL på Dag 18-20 varje månad (tempar). Kan jag ändå ha pco?

    Vi fick ma i februari 2020 (blev gravid på 2a försöket). Är nu uppe i försök nr 6 efter ma och det verkar inte fungera längre


    Hej!

    Mitt främsta och tydligaste symtom är avsaknaden av mens men bortsett från det så har jag lite mer hår än vad som anses ?normalt?.

    Som akalei skev så betyder 6 månader inte att de är något knasigt. Håller tummarna för att de tar sig för er :)
  • Sat 29 Aug 2020 14:08
    Anonym (St932) skrev 2020-08-28 08:28:31 följande:

    Hej,

    Ni som har pco/pcos, vad har ni för symtom?

    Jag har kraftigare hårväxt på magen (under naveln), bröstvårtor, lite hårstrån längst upp på ryggen, några strån på hakan och vid polisongerna (mörka grova)

    Jag har dock okej cykel på 31-33 dagar med ÄL på Dag 18-20 varje månad (tempar). Kan jag ändå ha pco?

    Vi fick ma i februari 2020 (blev gravid på 2a försöket). Är nu uppe i försök nr 6 efter ma och det verkar inte fungera längre


    Fick aldrig mens när jag var yngre. Har bara haft mens naturligt två gånger som vuxen så troligtvis bara ägglossning två gånger. Klassikt pärlband på äggstockarna och högt AMH, ca 17. Blodprov visar högt testosteron. Mycket acne i tonåren och som ung vuxen, inte så mycket nu. Övervikt runt magen sen jag var 20 år och all övervikt sitter där. Ökad behåring i ljumskar och mellan underliv och navel samt ökad behåring (ljusa men många hårstrån) på kinder och överläpp. Högt blodtryck och har alltid upplevt mig stressad (tills jag fick utmattning).

    Man kan ha PCO utan att nödvändigtvis ha problem med varken ägglossning eller menscykel. Med PCOs däremot brukar man ha symptom i kombination.
  • Sun 30 Aug 2020 09:31
    MiniNin skrev 2020-08-29 14:08:43 följande:

    Fick aldrig mens när jag var yngre. Har bara haft mens naturligt två gånger som vuxen så troligtvis bara ägglossning två gånger. Klassikt pärlband på äggstockarna och högt AMH, ca 17. Blodprov visar högt testosteron. Mycket acne i tonåren och som ung vuxen, inte så mycket nu. Övervikt runt magen sen jag var 20 år och all övervikt sitter där. Ökad behåring i ljumskar och mellan underliv och navel samt ökad behåring (ljusa men många hårstrån) på kinder och överläpp. Högt blodtryck och har alltid upplevt mig stressad (tills jag fick utmattning).

    Man kan ha PCO utan att nödvändigtvis ha problem med varken ägglossning eller menscykel. Med PCOs däremot brukar man ha symptom i kombination.


    Wie snart testdags, inte många dagar kvar! Hur mår du, känner du några symtom? :D kommer du vänta med att testa till onsdag eller testa tidigare?
  • Sun 30 Aug 2020 09:56
    Russin112 skrev 2020-08-17 08:02:23 följande:

    Välkommen hit :) kommer du köra enkeldos cd 3-7? :)


    Ja precis. Nu är det bara en lång ovisshet tills jag kan testa mig.. Är på dag 16 idag.
Svar på tråden Letrozol, PCO