• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105618 visningar
    3231 svar
    3231
    105618

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Fri 25 Sep 2020 10:32

    Idag vid kl,15 ska jag på vul och se om trippla dos har fungerat denna gång...jag är så nervös. Om det inte har funkat så vet jag inte vad jag ska göra eftersom hon sist sa att hon inte ville behandla mig med FHS stimulerande injektioner... väntar de mig ett år av väntan inför Ivf för mig då (?) :( eftersom jag blev gravid i somras så måste jag ju vänta ett år innan de blir aktuellt igen. 

  • Anonym (Längt­anefte­rettpl­us)
    Fri 25 Sep 2020 11:40

    Hej!

    Ber om ursäkt för långt inlägg.

    Jag har denna månad kört min 7e letrozol behandling efter ett litet uppehåll i somras. Dem andra behandlingarna har funkat bra för mig och 1 gång av 6 st har jag fått gå på ultraljud nr 2 för att äggblåsan inte växt tillräckligt vid första. Jag va på ultraljud i tisdags och då hade jag en äggblåsa på ca 12,3 mm. Va tillbaka på ultraljud nummer 2 idag och då va den på ca 13 mm. Den hade alltså växt 0,7 mm på 3 dagar. Jag fick tips om att fortsätta med ägglossningstest och välja själv om jag ville komma tillbaka på ultraljud i slutet av nästa vecka. Men jag känner att jag inte orkar ett till för hon sa att chansen är ganska liten och att det då va bättre att köra på med ägglossningstesten en vecka till. Har det inte gett något utslag så kunde jag ta graviditets test ca en vecka till efter och då börja med proverna om det skulle vara negativt. Det innebär att denna månad kanske gick till spillo :( känns jävligt jobbigt just nu då jag betalar 3000 kr per försök nu :( är det någon annan som har varit med om att det funkat bra flera månader och sen att det inte hänt något?

  • Fri 25 Sep 2020 13:40
    Anonym (Längtanefterettplus) skrev 2020-09-25 11:40:39 följande:

    Hej!

    Ber om ursäkt för långt inlägg.

    Jag har denna månad kört min 7e letrozol behandling efter ett litet uppehåll i somras. Dem andra behandlingarna har funkat bra för mig och 1 gång av 6 st har jag fått gå på ultraljud nr 2 för att äggblåsan inte växt tillräckligt vid första. Jag va på ultraljud i tisdags och då hade jag en äggblåsa på ca 12,3 mm. Va tillbaka på ultraljud nummer 2 idag och då va den på ca 13 mm. Den hade alltså växt 0,7 mm på 3 dagar. Jag fick tips om att fortsätta med ägglossningstest och välja själv om jag ville komma tillbaka på ultraljud i slutet av nästa vecka. Men jag känner att jag inte orkar ett till för hon sa att chansen är ganska liten och att det då va bättre att köra på med ägglossningstesten en vecka till. Har det inte gett något utslag så kunde jag ta graviditets test ca en vecka till efter och då börja med proverna om det skulle vara negativt. Det innebär att denna månad kanske gick till spillo :( känns jävligt jobbigt just nu då jag betalar 3000 kr per försök nu :( är det någon annan som har varit med om att det funkat bra flera månader och sen att det inte hänt något?


    Hej! vilken dos är det du tar? Jag tänker att du måste öka dosen om de är så att de inte fungerar längre. har läst om folk som blir "resistenta" och behöver därför öka dosen efter några månader. 


    Jag själv har haft 5/6 månader som gar gått till "spillo" förstår din frustration....

  • Fri 25 Sep 2020 13:48
    akalei skrev 2020-09-23 08:45:08 följande:

    Hej! En uppdatering från mig, går idag in i vecka 6 enligt mina beräkningar, peppar peppar. Tycker dagarna går SÅ långsamt, förra veckan var den längsta veckan någonsin!

    Har bokat tidigt UL 4 okt, lite osäker på om det ev är lite för tidigt (slutet på vecka 7) men kliniken verkade tycka det va rimligt.

    Har ganska mycket oro men försöker fokusera på att vara glad åt delmålen, typ ?vi har kommit så här långt nu?. Typ ta en dag i taget helt enkelt.

    Jag hänger kvar här lite och ser fram emot att fira fler plus med er alla <3


    Jag håller med Russin112, försök att glädjas åt det som faktiskt är och inte det som kanske kan hända! Det är väl jättebra att ni försöker se det som delmål, låter sunt. Nästa delmål är det tidiga ultraljudet och tycker kliniken 4 oktober är bra så kör på det.

    Ja, häng kvar här ett tag! Vi vill ha kvar er här som ger hopp och är på till oss andra som ännu inte påbörjat resan!
  • Fri 25 Sep 2020 13:56
    Russin112 skrev 2020-09-25 10:32:23 följande:

    Idag vid kl,15 ska jag på vul och se om trippla dos har fungerat denna gång...jag är så nervös. Om det inte har funkat så vet jag inte vad jag ska göra eftersom hon sist sa att hon inte ville behandla mig med FHS stimulerande injektioner... väntar de mig ett år av väntan inför Ivf för mig då (?) :( eftersom jag blev gravid i somras så måste jag ju vänta ett år innan de blir aktuellt igen. 


    Det har väl funkat superbra tidigare? Att du fått ägglossning och ett försök? Då tänker jag att det är låg risk att det inte funkat denna gång? Men oavsett så är det så himla konstigt att de inte vill prova FSH. Är ju klart subjektiv här med det är ju det som funkade för mig! Jag är innerligt tacksam för att det alternativet fanns så vi inte behövde gå från Letrozol till IVF direkt.

    Menar du att du inte får gå vidare med IVF förrän nästa sommar eftersom du blev gravid? Det låter konstigt. Är det sant?

    Men OM denna omgång Letrozol inte fungerar, då kan man väl inte bara vänta med behandling tills IVF är aktuellt. Av vilken anledning provar man inte FSH?
  • Fri 25 Sep 2020 13:58
    Russin112 skrev 2020-09-25 10:32:23 följande:

    Idag vid kl,15 ska jag på vul och se om trippla dos har fungerat denna gång...jag är så nervös. Om det inte har funkat så vet jag inte vad jag ska göra eftersom hon sist sa att hon inte ville behandla mig med FHS stimulerande injektioner... väntar de mig ett år av väntan inför Ivf för mig då (?) :( eftersom jag blev gravid i somras så måste jag ju vänta ett år innan de blir aktuellt igen. 


    Glömde skriva LYCKA TILL! (fastnade i irritation över hur olika det kan vara) Men håller såklart tummarna för att VULet visar fina äggblåsor :)
  • Fri 25 Sep 2020 13:58
    Russin112 skrev 2020-09-25 10:32:23 följande:

    Idag vid kl,15 ska jag på vul och se om trippla dos har fungerat denna gång...jag är så nervös. Om det inte har funkat så vet jag inte vad jag ska göra eftersom hon sist sa att hon inte ville behandla mig med FHS stimulerande injektioner... väntar de mig ett år av väntan inför Ivf för mig då (?) :( eftersom jag blev gravid i somras så måste jag ju vänta ett år innan de blir aktuellt igen. 


    Åh, håller tummarna för bra resultat på VUL! <3

    Om det inte funkar - jag vet inte var du bor men kanske kan du gå till en annan klinik för second opinion? Kanske det går att få remiss till ivf tidigare med rätt läkare...
  • Fri 25 Sep 2020 14:18
    MiniNin skrev 2020-09-25 13:56:03 följande:

    Det har väl funkat superbra tidigare? Att du fått ägglossning och ett försök? Då tänker jag att det är låg risk att det inte funkat denna gång? Men oavsett så är det så himla konstigt att de inte vill prova FSH. Är ju klart subjektiv här med det är ju det som funkade för mig! Jag är innerligt tacksam för att det alternativet fanns så vi inte behövde gå från Letrozol till IVF direkt.

    Menar du att du inte får gå vidare med IVF förrän nästa sommar eftersom du blev gravid? Det låter konstigt. Är det sant?

    Men OM denna omgång Letrozol inte fungerar, då kan man väl inte bara vänta med behandling tills IVF är aktuellt. Av vilken anledning provar man inte FSH?


    Det fungerade en gång (av trippel dos), då jag blev gravid. Men förra månaden växter det ingenting als av trippla dos, därav oron.

    Ja jag håller med. Men om de inte har fungerat kommer jag ?kräva? att få testa något annat. Vill inte bara vänta ....

    För att få ivf landstingsfinansierat så ska man inte ha blivit gravid på ett år, därför måste jag vänta eller betala. Min läkare skickade ändå en remiss och typ bönade om att jag skulle få ivf trots min graviditet men jag har inte fått svar än.
  • Fri 25 Sep 2020 14:19
    akalei skrev 2020-09-25 13:58:11 följande:

    Åh, håller tummarna för bra resultat på VUL! <3

    Om det inte funkar - jag vet inte var du bor men kanske kan du gå till en annan klinik för second opinion? Kanske det går att få remiss till ivf tidigare med rätt läkare...


    Tack!

    Som sagt har hon skrivit remiss men den blir inte godkänd eftersom det finns registrerat i min journal att jag har varit gravid. :(
  • Fri 25 Sep 2020 14:24
    Russin112 skrev 2020-09-25 14:18:38 följande:
    Det fungerade en gång (av trippel dos), då jag blev gravid. Men förra månaden växter det ingenting als av trippla dos, därav oron.

    Ja jag håller med. Men om de inte har fungerat kommer jag ?kräva? att få testa något annat. Vill inte bara vänta ....

    För att få ivf landstingsfinansierat så ska man inte ha blivit gravid på ett år, därför måste jag vänta eller betala. Min läkare skickade ändå en remiss och typ bönade om att jag skulle få ivf trots min graviditet men jag har inte fått svar än.

    Ang det där med ett år så står det i rekommendationerna/reglerna "Om olikkönade par försökt bli med barn under ett års tid utan att det blivit någon graviditet kan de få hjälp med utredning och behandling i hälso- och sjukvården. Om det är känt att det finns medicinska orsaker till barnlöshet behöver paret inte vänta ett år för utredning."


    Och t ex PCOs vet jag räknas som medicinska orsaker, det sa iaf min gyn när vi diskuterade ev nästa steg. Så håller tummarna för att du får positivt svar på remissen (om inte detta Letrozolförsök tar sig) :) :) Skickar lite pepp! Lycka till på VUL nu!

Svar på tråden Letrozol, PCO