• Russin112

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • MiniNin
    Russin112 skrev 2020-09-25 14:18:38 följande:

    Det fungerade en gång (av trippel dos), då jag blev gravid. Men förra månaden växter det ingenting als av trippla dos, därav oron.

    Ja jag håller med. Men om de inte har fungerat kommer jag ?kräva? att få testa något annat. Vill inte bara vänta ....

    För att få ivf landstingsfinansierat så ska man inte ha blivit gravid på ett år, därför måste jag vänta eller betala. Min läkare skickade ändå en remiss och typ bönade om att jag skulle få ivf trots min graviditet men jag har inte fått svar än.


    Sorry, det är jag som missuppfattat. Missade att det inte funkat förra gången efter missfallet. Beklagar! Då förstår jag absolut din oro. Känns som Letrozolen då bara funkar när den själv vill? Det känns ju verkligen inte okej att de inte vill prova något annat.

    Verkar ju inte vettigt att vänta in IVF när man vet din bakgrund, om Letrozol inte fungerar. Det borde vara självklart att ge FSH en chans. Finns ju en del olika att testa. Själv har jag fått testa Bemfola och Menopur.

    Men GUD, detta med kön till IVF för dig! Det verkar ju som att du 'straffas' för att du blev gravid om du tvingas vänta. Det är inte mänskligt! Hade jag varit du hade jag ifrågasatt och krävt förklaringar på hur de tänker.

    Beklagar så att du har det såhär nu. Hoppas verkligen det löser sig! Kanske rent av att Letrozolen funkat denna gång. Hoppas! Hör av dig efter.
  • MiniNin
    Russin112 skrev 2020-09-25 15:50:12 följande:

    17 mm!!!!!!!


    WOHO! Där satt den! :) Nu vet vi alla vad du ska göra i helgen!
  • Russin112
    MiniNin skrev 2020-09-25 15:57:20 följande:

    Men du, frågade du något om allt det andra?


    Hahah ja men visst!

    Frågade Inte så mycket, blev så exalterad Hahaha. Men frågade angående eventuell medicin ifall jag blir gravid igen och då skulle jag tydligen få blodförtunnande och eventuellt progresteron för att motverka mf.

    Ivf remissen hade inte besvarats men förhoppningsvis behöver vi inte det :)
  • Russin112
    akalei skrev 2020-09-25 14:24:58 följande:

    Ang det där med ett år så står det i rekommendationerna/reglerna "Om olikkönade par försökt bli med barn under ett års tid utan att det blivit någon graviditet kan de få hjälp med utredning och behandling i hälso- och sjukvården. Om det är känt att det finns medicinska orsaker till barnlöshet behöver paret inte vänta ett år för utredning."

    Och t ex PCOs vet jag räknas som medicinska orsaker, det sa iaf min gyn när vi diskuterade ev nästa steg. Så håller tummarna för att du får positivt svar på remissen (om inte detta Letrozolförsök tar sig) :) :) Skickar lite pepp! Lycka till på VUL nu!


    Jaha! Det hade jag ingen aning om! Då är det ju helt andra spelregler :D vad skönt att höra!
  • MiniNin
    Russin112 skrev 2020-09-25 16:14:13 följande:

    Hahah ja men visst!

    Frågade Inte så mycket, blev så exalterad Hahaha. Men frågade angående eventuell medicin ifall jag blir gravid igen och då skulle jag tydligen få blodförtunnande och eventuellt progresteron för att motverka mf.

    Ivf remissen hade inte besvarats men förhoppningsvis behöver vi inte det :)


    Ah, okej. Jag vet hur det känns att helt tappa förståndet när man får goda nyheter, haha! Det låter ju som en bra plan! Vad är anledningen till blodförtunnande?

    Men härligt att det fungerade! Så när tar du Ovitrelle?
  • Russin112
    MiniNin skrev 2020-09-25 16:42:51 följande:

    Ah, okej. Jag vet hur det känns att helt tappa förståndet när man får goda nyheter, haha! Det låter ju som en bra plan! Vad är anledningen till blodförtunnande?

    Men härligt att det fungerade! Så när tar du Ovitrelle?


    Ja men precis xD jag skulle ta ovitrelle på söndag men tid glömde jag att fråga, men de kanske inte är så jätte noggrant... hon sa om två dagar så tänker att jag kör runt lunch på söndag :)

    Tydligen är blodförtunnande bra för att inte orsaka små blodproppar som kan leda till missfall. (Aldrig hört om de förr)
  • akalei
    Russin112 skrev 2020-09-25 15:50:12 följande:

    17 mm!!!!!!!


    Wohooo! Åh va skönt med så bra resultat!! :)
  • Anonym (Längtanefterettplus)
    Russin112 skrev 2020-09-25 13:40:28 följande:

    Hej! vilken dos är det du tar? Jag tänker att du måste öka dosen om de är så att de inte fungerar längre. har läst om folk som blir "resistenta" och behöver därför öka dosen efter några månader. 

    Jag själv har haft 5/6 månader som gar gått till "spillo" förstår din frustration....


    Hej, jag tar enkel dos men hon sa att jag skulle ta samma dos för att det har funderat tidigare :( usch det är inte alls kul!
Svar på tråden Letrozol, PCO