• Tue 25 Feb 2020 15:53
    107012 visningar
    3231 svar
    3231
    107012

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Anonym (St932­)
    Fri 16 Oct 2020 16:26
    MiniNin skrev 2020-10-16 15:38:13 följande:

    Hej!

    Senast man tog prover på testosteron för min del var i februari och då var mitt värde 3,7. Mitt AMH ligger på 25 µg/L. Har ingen aning om vad gränsen är där jag bor, har bara hört att mina värden är väldigt höga.

    Är din hårväxt fjun eller grova hårstrån? Jag är fjunig på käkpartiet, överläppen, magen och ryggen medan jag har lite grövre hårstrån på hakan, i ljumskarna och "raggarsträng" som jag behöver underhålla.

    Önskar ni bli gravida? Hur länge har ni försökt? Har du konstaterar ÄL?


    Det är grova hårstrån på hakan, samt raggarsträng. På sidorna enstaka grova, resten fjun. Sen har jag väldigt håriga ben och ja, ljumskar. Är dock mörkhårig så de syns ju mer då.

    Vi har varit gravida en gång, fick ma i början på året. Blev gravida på 2a försöket efter att ha ätit minipiller i 8 är.

    Så nu går vi in på 7e försöket efter ma. Har konstaterad ÄL genom temp samt var till gyn förra månaden som såg att jag precis haft ÄL. Min längsta cykel hittills har varit 34 dagar, annars allt mellan 29-32. ÄL kom tillbaka 25 dagar efter ma. Men ska upp till privat klinik snart så får de verkligen kolla ordentligt... :(
  • Fri 16 Oct 2020 17:34
    Anonym (St932) skrev 2020-10-16 16:26:08 följande:

    Det är grova hårstrån på hakan, samt raggarsträng. På sidorna enstaka grova, resten fjun. Sen har jag väldigt håriga ben och ja, ljumskar. Är dock mörkhårig så de syns ju mer då.

    Vi har varit gravida en gång, fick ma i början på året. Blev gravida på 2a försöket efter att ha ätit minipiller i 8 är.

    Så nu går vi in på 7e försöket efter ma. Har konstaterad ÄL genom temp samt var till gyn förra månaden som såg att jag precis haft ÄL. Min längsta cykel hittills har varit 34 dagar, annars allt mellan 29-32. ÄL kom tillbaka 25 dagar efter ma. Men ska upp till privat klinik snart så får de verkligen kolla ordentligt... :(


    Beklagar ert MA. En cykel på 34 dagar låter helt normalt ändå. Många här i tråden med PCOs har ingen egen ägglossning eller har mycket längre cykler. Så det ska du inte oroa dig för :)

    Att du blivit gravid tidigare och att du har en egen regelbunden ägglossning är ju positivt. Man säger ju att det är normalt att det tar upp till ett år att bli gravid så kanske är det er tur snart ändå?

    Men misstänker du att det kan finnas grund för att det är något tokigt med dina värden och som kanske gör att det är svårare för er att bli gravida, ta kontakt med en fertilitetsklinik. Bli utredd med både blodprov och VUL!
  • Fri 16 Oct 2020 17:34

    Någon mer som vill fylla i?

    MiniNin: Tredje försöket med Menopur. Ovitrelle 16/10 Graviditettest 2/11.

    Russin 112: Letrozol Tripplados. Vul på CD10, 23/10.

  • Sat 17 Oct 2020 23:30
    Anonym (St932) skrev 2020-10-16 15:19:04 följande:

    Har en liten fråga till alla er med pcos! Hur högt ligger erat testosteron på? Jag ligger på 2,6 nmol/l och i Västmanland är allt under 3 ?normalt? medan i typ alla andra län är gränsen för ?normalt? 1.8.... vården avfärdar mig totalt. Har lite hårväxt i ansiktet, på magen, övre ryggen, sidan av kinderna. Får ÄL på dag 18-19 oftast. Har dock vad jag tror obalans mellan testosteron och östrogen. Tack på förhand och jag är sååå glad för er alla som plussar! Största grattiskramar till er!


    Jag vet inte ens om de har tagit prov på testosteron-nivån för mig? Hur förkortas det i journalen? Kan se förkortningarna S-LH, S-FSH, S-Prolaktin, S-TSH OCH S-T4 fritt. Är något av det testosteron?
  • Sat 17 Oct 2020 23:32

    Fyller i!

    MiniNin: Tredje försöket med Menopur. Ovitrelle 16/10 Graviditettest 2/11.

    Russin 112: Letrozol Tripplados. Vul på CD10, 23/10.

    Vicki89: Letrozol dubbeldos, andra försöket, vul på cd12, 26/10

  • Sun 18 Oct 2020 09:08

    Idag börja jag mixa lite med min letrozoldosering... har kört 3 tabletter 1:a och 2:a dagen men idag tog jag 4 tabletter... tänker ta 3 imorgon och sedan 4 sista dagen. Kanske är helt galet att hålla på såhär men är så rädd att ingen blåsa ska växa till sig. Hellre fler än ingen

  • Sun 18 Oct 2020 11:39
    Russin112 skrev 2020-10-18 09:08:52 följande:

    Idag börja jag mixa lite med min letrozoldosering... har kört 3 tabletter 1:a och 2:a dagen men idag tog jag 4 tabletter... tänker ta 3 imorgon och sedan 4 sista dagen. Kanske är helt galet att hålla på såhär men är så rädd att ingen blåsa ska växa till sig. Hellre fler än ingen


    You go, girl! :)
  • Mon 19 Oct 2020 08:38
    MiniNin skrev 2020-10-16 15:07:20 följande:
    Russin112 skrev 2020-10-15 10:30:33 följande:

    Ja precis, jag har hitintills ätit letrozol 6 gånger och fått 2 ägglossningar. :)

    Vad kul att höra att det fortsätter att fungera för er! Nu får det bara se till att bli en bebis också! känns som att vi har fokuserat på att bara få ägglossning så länge att man nästan har glömt målet, att få ett barn! Önskar er lycka till idag!


    akalei skrev 2020-10-15 20:35:21 följande:

    Och det va tredje försöket gillt (andra stimulerade) för oss också!! Tredje gången är tur-gången!! :) :)


    TREDJE GÅNGEN GILLT, NU KÖR VI! <3

    VULet idag visade nämligen en äggblåsa på 20 mm så ikväll blir det Ovitrelle och mys hela helgen! Hoppas SÅ att det tar sig nu och vi, precis som ni andra, blir gravida på tredje försöket.
    wow hejaheja äggblåsan!! nu är det bara att räkna ned till bim! är det 2 nov? 
  • Mon 19 Oct 2020 08:40
    MiniNin: Tredje försöket med Menopur. Ovitrelle 16/10 Graviditettest 2/11.

    Russin 112: Letrozol Tripplados. Vul på CD10, 23/10.

    Vicki89: Letrozol dubbeldos, andra försöket, vul på cd12, 26/10

    amandakollb: gravid v.19, rul den 22/10. 
  • Mon 19 Oct 2020 11:33
    amandakollb skrev 2020-10-19 08:38:55 följande:

    wow hejaheja äggblåsan!! nu är det bara att räkna ned till bim! är det 2 nov? 


    Vet inte när BIM är men test blir det iaf Ovitrelle+17 och det blir 2/11. Exakt två veckor dit. Tempar fortfarande och tänker göra det tills min app bekräftar ÄL och sen kommer jag ha uppehåll för att undvika för mycket huvudbry.

    Detta kan gott och väl vara sista försöket för oss innan året är slut. Om detta inte tar sig kommer vi göra ett uppehåll och göra äggledarspolning och det är osäkert om vi i så fall hinner med ett försök i december. Försöker vara positiv men ändå skönt att ha ett hum om framtiden.

    Hoppas att det går nu på tredje gången gillt och att det blir fler plus här i tråden innan året är slut:)
Svar på tråden Letrozol, PCO