• Russin112

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Russin112

    Idag var jag på vul på cd 10 och det var inget ägg som var moget:/ ska tillbaka på måndag och hoppas på tillväxt då:)

  • CairoCarro
    Russin112 skrev 2020-10-23 08:52:55 följande:

    Välkommen hit! Beklagar ditt missfall <3 var det länge sen? Har ni försökt länge? 


    Förstår att du är superspänd! väntan är banne mig olidlig... Hoppas Letrozol fungerar bra för dig! Clomid är jag inte insatt i, har läst lite på amerikanska forum om det, som jag förstod de så är det ungefär som letrozol? 


    Hur fungerar det med kostnader för er när ni bor utomlands? :( Att även behöva tänka på det ekonomiska är något jag är fruktansvärt tacksam över att vi slipper i Sverige! 


    Tack :) Det var i juli, när vi hade försökt några månader. Det var väldigt tidigt dock, i typ vecka 6-7. Vi har försökt sedan i våras, och när jag blev gravid och månaden efter så funkade ägglossningen normalt, men sedan har jag haft några månader utan ägglossning. Har även varit utan preventivmedel i 5 år och kört på "slarviga säkra perioder" utan att råka bli gravid, så.. nåt är ju off. 

    Ja precis, de verkar vara ganska lika, vet att denna läkaren sagt att studier visat att en kombo kan funka bra för kvinnor med PCOS, men min PCOS verkar ju vara ganska mild så jag behöver förmodligen inget extremt.. men vem vet! Man kan ju reagera hur som helst. Jag fick precis en mensliknande blödning så jag hoppas att jag inte behöver vänta till efter nästa gång för att börja med kuren.. kan ju ta lång tid :/ Har ni testat AMH, och vad låg det på isf? Mitt var högre än "normalt" men vet inte riktigt vad som är vanligt för PCOS, läser så mkt olika hela tiden. 

    Jo, det funkar okej som tur är. Bor i USA och har en försäkring via min arbetsplats som gör att jag får allt gratis, så det är en väldig tur då sjukvårdssystemet här är helt knäppt annars.. 

    Hur länge har du försökt? Funkar det bra med Letrozol för dig nu? 
  • Russin112
    CairoCarro skrev 2020-10-23 16:29:32 följande:
    Tack :) Det var i juli, när vi hade försökt några månader. Det var väldigt tidigt dock, i typ vecka 6-7. Vi har försökt sedan i våras, och när jag blev gravid och månaden efter så funkade ägglossningen normalt, men sedan har jag haft några månader utan ägglossning. Har även varit utan preventivmedel i 5 år och kört på "slarviga säkra perioder" utan att råka bli gravid, så.. nåt är ju off. 

    Ja precis, de verkar vara ganska lika, vet att denna läkaren sagt att studier visat att en kombo kan funka bra för kvinnor med PCOS, men min PCOS verkar ju vara ganska mild så jag behöver förmodligen inget extremt.. men vem vet! Man kan ju reagera hur som helst. Jag fick precis en mensliknande blödning så jag hoppas att jag inte behöver vänta till efter nästa gång för att börja med kuren.. kan ju ta lång tid :/ Har ni testat AMH, och vad låg det på isf? Mitt var högre än "normalt" men vet inte riktigt vad som är vanligt för PCOS, läser så mkt olika hela tiden. 

    Jo, det funkar okej som tur är. Bor i USA och har en försäkring via min arbetsplats som gör att jag får allt gratis, så det är en väldig tur då sjukvårdssystemet här är helt knäppt annars.. 

    Hur länge har du försökt? Funkar det bra med Letrozol för dig nu? 
     Okej okej. Jag fick mitt missfall lika tidigt (vecka 6) och fy fan, inget jag önskar någon...

    Då har ni inte försökt allt för länge (även fast det känns som en evighet) och med en graviditet i bagaget så bådar det ju gott för er! Något jag har börjar reflektera kring sedan jag började försöka bli gravid är hur säker egentligen säkra perioder är, jag menar när vi får stimulerande så blir vi ombedda att ha sex 2 gånger på äl-dagen och flera gånger efter och innan... Så mycket som ska matcha för att man skall bli gravid! Eller ja, säkra för oss utan stabil ägglossning iaf... 

    Min pco skall inte heller vara så extrem utan rätt mild, hade lite förhöjd amh men osäker på siffror. Vi har försökt med hjälp sedan februari, började direkt med letrozol men har endast fått två ägglossningar sedan dess (varav en graviditet). Jag kör nu 8,5-10 mg letrozol. 
  • Vicki89
    Russin112 skrev 2020-10-23 15:40:13 följande:

    Idag var jag på vul på cd 10 och det var inget ägg som var moget:/ ska tillbaka på måndag och hoppas på tillväxt då:)


    Lycka till på måndag, hoppas att det har hänt grejer tills dess! Jag ska också på ultraljud på måndag (cd12). Jag tycker att det känns mycket den här gången, kommer bli förvånad om det inte finns en stor äggblåsa på vänster äggstock, för jag tycker att det spänner och värker där. Är bara rädd att det känns mycket av fel anledning -typ överstimulering. Någon annan som tycker att det brukar spänna och värka i äggstockarna när man tar letrozol?
  • CairoCarro
    Russin112 skrev 2020-10-23 17:49:30 följande:
     Okej okej. Jag fick mitt missfall lika tidigt (vecka 6) och fy fan, inget jag önskar någon...

    Då har ni inte försökt allt för länge (även fast det känns som en evighet) och med en graviditet i bagaget så bådar det ju gott för er! Något jag har börjar reflektera kring sedan jag började försöka bli gravid är hur säker egentligen säkra perioder är, jag menar när vi får stimulerande så blir vi ombedda att ha sex 2 gånger på äl-dagen och flera gånger efter och innan... Så mycket som ska matcha för att man skall bli gravid! Eller ja, säkra för oss utan stabil ägglossning iaf... 

    Min pco skall inte heller vara så extrem utan rätt mild, hade lite förhöjd amh men osäker på siffror. Vi har försökt med hjälp sedan februari, började direkt med letrozol men har endast fått två ägglossningar sedan dess (varav en graviditet). Jag kör nu 8,5-10 mg letrozol. 
    Åh, jag beklagar verkligen. Det är vidrigt. Jag undrade länge om det var något jag själv hade gjort fel även om man logiskt fattar att så inte är fallet, och nästa gång man blir gravid så kommer det ju definitvt bli en extra stressfaktor, att man är orolig att det ska hända igen :/ 

    Nä, om man räknar bort månaden vi fick missfall plus månaderna då jag inte haft ägglossning så blir det ju inte så mycket kvar, haha. Jag är glad att jag kan få hjälp redan trots att vi inte försökt i ett år än :) Ja, problemet med säkra perioder för mig är att när jag får ägglossning så skiljer det en del på vilken cykeldag, men sedan funkar inte ägglossningtest så bra för mig heller tror jag. Jag misstänker att jag fick utslag för tidigt, har du upplevt samma?

    Åh ok! Men det bådar ju ändå gott för dig också då, att av de två ägglossningarna så tog det sig en gång. Även om utgången såklart är hemsk. När beräknar du att det är dags nästa gång? Hoppas ägglossningen lyckas :)
  • akalei
    Russin112 skrev 2020-10-23 15:40:13 följande:

    Idag var jag på vul på cd 10 och det var inget ägg som var moget:/ ska tillbaka på måndag och hoppas på tillväxt då:)


    Åh trist, men Cd10 kan va för tidigt. Håller tummarna att det ser bra ut imorgon :)
  • Russin112
    Vicki89 skrev 2020-10-24 23:50:25 följande:

    Lycka till på måndag, hoppas att det har hänt grejer tills dess! Jag ska också på ultraljud på måndag (cd12). Jag tycker att det känns mycket den här gången, kommer bli förvånad om det inte finns en stor äggblåsa på vänster äggstock, för jag tycker att det spänner och värker där. Är bara rädd att det känns mycket av fel anledning -typ överstimulering. Någon annan som tycker att det brukar spänna och värka i äggstockarna när man tar letrozol?


    Spännande, då är vi bara en dag ifrån varandra (jag är på CD 13).

    Jag kände som attans i fredags, var säker på att mitt experiment med 4 tabletter skulle ha lett till massor med blåsor men nej inte en enda mogen... jag kan tydligen inte lite på mina känningar :/
  • Russin112
    CairoCarro skrev 2020-10-25 00:00:38 följande:
    Åh, jag beklagar verkligen. Det är vidrigt. Jag undrade länge om det var något jag själv hade gjort fel även om man logiskt fattar att så inte är fallet, och nästa gång man blir gravid så kommer det ju definitvt bli en extra stressfaktor, att man är orolig att det ska hända igen :/ 

    Nä, om man räknar bort månaden vi fick missfall plus månaderna då jag inte haft ägglossning så blir det ju inte så mycket kvar, haha. Jag är glad att jag kan få hjälp redan trots att vi inte försökt i ett år än :) Ja, problemet med säkra perioder för mig är att när jag får ägglossning så skiljer det en del på vilken cykeldag, men sedan funkar inte ägglossningtest så bra för mig heller tror jag. Jag misstänker att jag fick utslag för tidigt, har du upplevt samma?

    Åh ok! Men det bådar ju ändå gott för dig också då, att av de två ägglossningarna så tog det sig en gång. Även om utgången såklart är hemsk. När beräknar du att det är dags nästa gång? Hoppas ägglossningen lyckas :)

    samma här... hade sex när vi märkte blodet/missfallet... så nu har både jag och min partner bestämt att när jag blir gravid igen så blir det inget sex de första 12 veckorna, även fast jag egentligen vet att det inte var därför...


    Samma här, äl test visar antingen positivt varje dag eller negativt varje dag så kan inte als lita på dem :P


     


    Ja men visst 1/2 är ju ändå super! Idag är jag på CD 13 och ska in om 2 timmar och kolla om äl är påväg, men jag borde ha äl inom några dagar ifall denna kur har lyckats :) 
    hur ligger du till i cykeln?

  • Russin112

    Uppdatering från mig:

    Cd13 en blåsa på nästan 15

    Återbesök på onsdag för att se att den växt till sig innan ovetrelle

  • MiniNin
    akalei skrev 2020-10-22 13:34:33 följande:

    Jag har bara berättat för min bästa kompis. Familjen och de övriga nära tänkte vi ta efter KUB tror jag. Ser fram emot att få berätta det för det är jäkligt svårt att dölja ibland, särskilt vad gäller en del mat och alkohol. Har redan fått ett ?grattis? från en person jag inte ens berättat för bara för att jag var alkoholfri vid ett tillfälle, lite sjukt tycker jag... Nu var jag ju faktiskt gravid vid det tillfället om än väldigt tidigt men det kunde ju lika gärna vara att vi höll på att försöka liksom. Fan att folk ska va så uppmärksamma och nyfikna ^^

    Tror inte vi kommer lägga ut nåt stort announcement på sociala medier eller så, nog främst för att jag själv tyckte det var så himla jobbigt när andra gjorde det fram tills nyligen.


    Skönt att du har berättat för någon iaf. Att det är någon nära dig som vet och som du kan prata med. Tills efter KUB låter vettigt.

    Så tråkigt att folk bara antar att det är okej att kommentera saker hur som helst. Att dra egna slutsatser utan att veta bakgrunden. Även om de är nyfikna! Beklagar att du fick uppleva det.

    När har du nu KUB?
Svar på tråden Letrozol, PCO