• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105216 visningar
    3231 svar
    3231
    105216

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Sun 22 Nov 2020 09:12
    Russin112 skrev 2020-11-22 08:52:18 följande:

    Vissa påstår ju att de kan känna det. När jag blev gravid kände jag ingenting förens vecka 5 men de är ju individuellt :)


    Ja det förstår jag! Men jag ska avvakta och bara hoppas på det bästa :)
  • Sun 22 Nov 2020 12:10
    MiniNin skrev 2020-11-21 11:29:48 följande:
    Men herregud, v. 24 redan? :) Så underbart att allt är bra med er bebis! Kan ändå förstå att tiden kanske går saktare nu, ni har ju passerat alla delmål med bravur! Nu är det bara att vänta på den där lilla ju! När är BF?

    Jag kommer få bild med mig hem samt kunna ta foto/film så kommer definitivt filma, det finns ju inget som slår det. Hoppas allt ser bra ut nu bara :) De här första delmålen är så viktiga och allt kan verkligen hända. Men är 7+0 idag och missfallsrisken är ju en bra bit under 10% nu. Tack för den där listan, den här hjälpt att titta på, precis som du sa!
    ja känns skönare att ha delmål att se fram emot, då känns det som att det går fortare! efter träff med bm just efter rul så är det 6 veckor till nästa träff (nu 2 veckor kvar) så antar att det är därför det känns som att det inte händer något då det är så långt mellan varje. 
    BF är 18 mars =) 

    okej vad bra! det gör mycket att få hem bilder och filmer tycker jag =) så kan man kika tillbaka tillsammans i efterhand. oj v.8, det går snabbt för dig med!! :)

    ja visst är den, jag tror jag kollade på den ända upp till v.20.. så skönt att se när det sjunker. visst är det nu på fredag 27e du har första vul? gud så spännande! har du några symtom ? 
  • Sun 22 Nov 2020 12:12
    Anonym1Ha skrev 2020-11-21 19:36:06 följande:
    V24!!! Det går då fort för oss som är bredvid! Förstår om du ändå längtar ännu mer framåt! <3
    jaaa så mycket <3

    åh läste att mensen kom, så tråkigt :( men så skönt att ha ett datum 16e dec att räkna ned till för att göra alla prover och skicka iväg ivf-remiss, så att man känner att det händer något ! ska ni försöka utan letrozol fram tills ivf eller känner ni att ni vill ta en liten paus tills dess? :) 
  • Sun 22 Nov 2020 17:11
    Russin112 skrev 2020-11-22 08:23:41 följande:

    Gud så fort tiden går! :D

    Ja jag blev helt chockad :) tänkte köra ovitrelle + 14 så det blir 5/12


    Den gör ju det, men längtar så till jul nu, tills delmålet KUB är över!

    Ovitrelle+14 låter bra! Kommer du ta test för att se att sprutan går ur eller verkligen hålla dig tills 5/12? ;)
  • Sun 22 Nov 2020 17:18
    barnlängtan2021 skrev 2020-11-21 22:05:04 följande:

    Hejsan! Jag hoppar in lite här!

    Jag har ätit min första letrozol kur och var på vul på CD14, hade ett stort fint ägg på 24 mm och treskiktad slemhinna. Fick ovitrelle samma dag. Hade sex CD14-16. Dagen efter fick jag ont på högra sidan så hade antagligen ägglossning då. Har sedan haft lite ömma bröst sen CD17. Idag är jag på CD19 och haft otroligt mycket vita flytningar, så det blir fläckar i trosorna och som mensvärk i mitten av magen typ så antar att det är livmodern.

    Är det fler som varit med om liknande? Kan jag lyckats bli gravid?


    Grattis till ett fint ägg! Jag kan omöjligt säga vad som skett i din kropp och ifall dina känningar betyder något. Men det verkar vara för tidigt för att ägget ska ha hunnit fästa.

    Jag fick en väldigt stark smärta, ihållande och nästan knivig, på höger sida dagen EFTER ägglossningen. Ingen smärta eller känsla jag haft varken tidigare eller efter. Jag visste sedan VUL att ägget skulle släppa från höger äggstock så KANSKE lät min kropp mig känna att befruktningen skett, trots att det faktiskt är omöjligt att känna.

    Vissa får ju sen ett bevis på att ägget fäst i livmodern, ett sånt bevis kan vara en nidblödning. Detta fick jag på ÄL+9. Man kan också känna av smärta.

    När är det dags för graviditetstest? Håll ut :)
  • Sun 22 Nov 2020 17:23
    amandakollb skrev 2020-11-22 12:10:23 följande:

    ja känns skönare att ha delmål att se fram emot, då känns det som att det går fortare! efter träff med bm just efter rul så är det 6 veckor till nästa träff (nu 2 veckor kvar) så antar att det är därför det känns som att det inte händer något då det är så långt mellan varje. 

    BF är 18 mars =) 

    okej vad bra! det gör mycket att få hem bilder och filmer tycker jag =) så kan man kika tillbaka tillsammans i efterhand. oj v.8, det går snabbt för dig med!! :)

    ja visst är den, jag tror jag kollade på den ända upp till v.20.. så skönt att se när det sjunker. visst är det nu på fredag 27e du har första vul? gud så spännande! har du några symtom ? 


    Jag förstår, så många veckor är lång tid att vänta på något. Men i mitten av mars, det är ju ändå inte så långt fram! En vårbebis <3 Har ni förberett något ännu? Vagn etc?

    Yes, fredag 27/11 är det dags för tidiga ultraljudet. Hoppas att allt ser bra ut där :) Jag har en hel del symptom. Ändå ganska milda och tacksamma än så länge men man mår ju inte bra :/ Känns som jag är konstant sjuk. Har mensvärk och molande värk till och från, illamående stora delar av dagen, hunger och sug på kolhydrater, muntorrhet och trötthet.
  • Sun 22 Nov 2020 17:45
    MiniNin skrev 2020-11-22 17:18:45 följande:

    Grattis till ett fint ägg! Jag kan omöjligt säga vad som skett i din kropp och ifall dina känningar betyder något. Men det verkar vara för tidigt för att ägget ska ha hunnit fästa.

    Jag fick en väldigt stark smärta, ihållande och nästan knivig, på höger sida dagen EFTER ägglossningen. Ingen smärta eller känsla jag haft varken tidigare eller efter. Jag visste sedan VUL att ägget skulle släppa från höger äggstock så KANSKE lät min kropp mig känna att befruktningen skett, trots att det faktiskt är omöjligt att känna.

    Vissa får ju sen ett bevis på att ägget fäst i livmodern, ett sånt bevis kan vara en nidblödning. Detta fick jag på ÄL+9. Man kan också känna av smärta.

    När är det dags för graviditetstest? Håll ut :)


    Den smärtan som du beskriver på höger sida låter rätt lik den smärtan som jag hade dagen efter sprutan. Också på höger sida som ägget släppte från.

    Har haft fortsatt mensvärk ungefär, inte lika stark idag som de två tidigare dagarna. Ska göra test 1 december så det är fortfarande en vecka kvar ungefär.
  • Anonym­1Ha
    Sun 22 Nov 2020 20:48
    amandakollb skrev 2020-11-22 12:12:50 följande:

    jaaa så mycket <3

    åh läste att mensen kom, så tråkigt :( men så skönt att ha ett datum 16e dec att räkna ned till för att göra alla prover och skicka iväg ivf-remiss, så att man känner att det händer något ! ska ni försöka utan letrozol fram tills ivf eller känner ni att ni vill ta en liten paus tills dess? :) 


    Jag tänker att vi iaf försöker men utan ägglossningstest, bara kör på fram till 16/12 liksom hoppet är ju den sista som försvinner!
  • Anonym­1Ha
    Sun 22 Nov 2020 20:49
    Russin112 skrev 2020-11-21 19:40:52 följande:

    Tråkigt att höra att det inte tog sig men så skönt att ha ivf nu! Det är ju näst intill garanterat att leverera en bebis ;D

    Ja men verkligen! Och tack :)


    Tack! Kände mig positiv efter din kommentar! Det kanske inte går på första ivf men klart vi hoppas på bebis på ett eller annat sätt nu!! Kom igen kroppen <3
  • Tue 24 Nov 2020 09:42
    +1

    Hej alla! Ville bara berätta att vi nu fått svar på snabbanalysen av moderkaksprovet och att DET SÅG BRA UT!!! <3<3<3 Är så obeskrivligt glad och lättad!!!!!!!

    I snabbanalysen så kollar de på trisomi 13, 18 och 21 och det kan man alltså utesluta nu :) :) Eftersom jag fick en så extremt hög risk på KUB så kommer man även att göra en fullständig kromosomanalys men det tar ganska lång tid, typ flera veckor. Risken att man hittar något där är dock väldigt mycket mindre. Om det ser bra ut blir det även ett utökat/riktat UL men jag känner mig ganska lugn inför det då man i de fall jag läst om främst verkar hitta hanterbara missbildningar som går att behandla/operera (typ klumpfot eller små hål i hjärtat som kan opereras etc).

    Så en del kontroller kvar innan man kan andas ut 100% men känns ändå som att vi har ?avverkat? det värsta vilket känns heeeeeeeelt underbart. Nu tänker jag vara optimistisk och hoppfull :) :) :) :)

Svar på tråden Letrozol, PCO