• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105229 visningar
    3231 svar
    3231
    105229

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Anonym (M)
    Tue 5 Jan 2021 12:46
    MiniNin skrev 2021-01-05 11:58:58 följande:

    Jag blev gravid på tredje försöket efter Menopur/Ovitrelle. Men de två första försöken fick jag mens på Ovitrelle+16 och Ovitrelle+14.


    Tack för svar! Och grattis till graviditeten:)

    Är på ovitrelle+15 idag så då kommer den förhoppningsvis snart då.
  • Wed 6 Jan 2021 11:12
    amandakollb skrev 2021-01-05 09:43:30 följande:
    Vilken lättnad, så härligt att höra <3 ville ni ta reda på kön?:)
    Superskönt :) Ja det blir en kille :) Såg det redan i moderkaksprovet. Men det var omöjligt att missa även på UL hahaha :)
  • Wed 6 Jan 2021 11:19
    MiniNin skrev 2021-01-05 11:56:40 följande:
    Skönt att du hamnade hos en bra läkare och att allt såg bra ut med bebisen! :) Hoppas på detsamma då när du gör den extra kollen. Bara att få se det där lilla livet är ju underbart och helt overkligt så förstår att det är en lättnad när allt nu visar normalt när ni fått tråkiga besked tidigare! Kan de förklara varför KUB blev som det blev? Jag kan knappt vänta på nästa gång vi får se vårt lilla <3 i februari...

    Jag opererades när jag var 15 år så troligtvis kommer det inte behöva göras något vid födseln/när barnet är litet men man vet ju aldrig om det blir samma bekymmer eller andra... Skönt i alla fall att det kollas upp!
    Ja så himla skönt! Det där med patientbemötande är så himla viktigt alltså... vissa borde inte jobba i sådana yrken :/

    Har inte riktigt fått någon förklaring till KUB mer än att "man ser den avvikelsen ibland även på friska bebisar". Det kan vara lymfsystemet som var lite sent utvecklat vilket förekommer även på helt friska barn även om det förekommer i högre grad hos barn med kromosomavvikelser/andra missbildningar. Har nu i efterhand förstått att KUB är "designat" just som en screeningmetod dvs att hitta så många avvikelser som möjligt, med syfte att se vilka som borde skickas vidare till mer invasiv provtagning. Det är inte designat för att minimera andelen falska dåliga svar, om du förstår vad jag menar... Liksom, det har ansetts viktigare att hitta så många kromosomavvikelser som möjligt, än att inte skrämma upp folk i onödan. Typ så. Enligt min barnmorska är det vanligare än man tror att få dåligt resultat men att det ofta visar sig vara friska barn ändå. Vilket ju är vettigt såklart, men informationen kring det är lite bristfällig och de som utför KUB är inte alltid så bra på att förmedla det...

    Hur som helst skönt att de har så noggrann koll oavsett om det är dåliga KUB-resultat eller hjärtfel osv :) Är väldigt imponerad och tacksam för sjukvården vi har :)
  • Wed 6 Jan 2021 11:21
    Anonym (M) skrev 2021-01-05 08:29:20 följande:

    Ätit min första kur letrozol och tagit ovitrelle.

    Ni som tagit ovitrelle hur långt efter Äl fick ni mens? Är på äl +13 och inte fått någon mens ännu (ej gravid). Brukar få mens 11-12 dagar efter äl ?i vanliga fall?.

    Tacksam för svar :)


    Jag fick mens på Ovitrelle+13 vilket borde vara ÄL+11. Men lutealfasen kan ju variera från person till person. Men den brukar ju vara hyfsat konstant hos samma person från cykel till cykel. Säker på att du inte är gravid ändå? :)
  • Anonym (M)
    Wed 6 Jan 2021 11:54
    akalei skrev 2021-01-06 11:21:31 följande:

    Jag fick mens på Ovitrelle+13 vilket borde vara ÄL+11. Men lutealfasen kan ju variera från person till person. Men den brukar ju vara hyfsat konstant hos samma person från cykel till cykel. Säker på att du inte är gravid ändå? :)


    Jaa det är de jag tänker också. Men har inte haft naturlig mens sedan apr 2020 så vet inte om den kanske ändrats. Önskar jag vore men tog ett cb digital den 3:e som var negativt och känner mig inte gravid. Tempen hade gått ned 0.20 imorse så mensen är nog på igång hoppas jag. Allt är ett evigt väntande ;).
  • Anonym (M)
    Wed 6 Jan 2021 11:56
    akalei skrev 2021-01-06 11:21:31 följande:

    Jag fick mens på Ovitrelle+13 vilket borde vara ÄL+11. Men lutealfasen kan ju variera från person till person. Men den brukar ju vara hyfsat konstant hos samma person från cykel till cykel. Säker på att du inte är gravid ändå? :)


    Jaa det är de jag tänker också. Men har inte haft naturlig mens sedan apr 2020 så vet inte om den kanske ändrats. Önskar jag vore men tog ett cb digital den 3:e som var negativt och känner mig inte gravid. Tempen hade gått ned 0.20 imorse så mensen är nog på igång hoppas jag. Allt är ett evigt väntande ;).
    Anonym (M) skrev 2021-01-06 11:54:17 följande:

    Jaa det är de jag tänker också. Men har inte haft naturlig mens sedan apr 2020 så vet inte om den kanske ändrats. Önskar jag vore men tog ett cb digital den 3:e som var negativt och känner mig inte gravid. Tempen hade gått ned 0.20 imorse så mensen är nog på igång hoppas jag. Allt är ett evigt väntande ;).


    Tillägg menade den 5:e jan inte den 3:e.
  • Wed 6 Jan 2021 14:59
    MiniNin skrev 2021-01-05 11:50:24 följande:

    Menade såklart Russin112, hur det går för dig?


    Jag är inte gravid:(

    Mensen har inte kommit än men känner att den är påväg. Börjar verkligen tappa hoppet om att någonsin få bli mamma...
  • Wed 6 Jan 2021 16:20
    Russin112 skrev 2021-01-06 14:59:17 följande:

    Jag är inte gravid:(

    Mensen har inte kommit än men känner att den är påväg. Börjar verkligen tappa hoppet om att någonsin få bli mamma...


    Men neeej, så här skulle det inte bli :( Har ju tänkt på dig i flera dagar nu och hoppats! Säker på att det är mensen? Ovitrelle+16 idag väl så än finns det väl lite hopp? Jag blev rekommenderad att vänta med test till Ovitrelle+17 för att vara helt säker.

    Så ledsen för er skull om det inte gått denna gång heller. Jag tycker själv att jag fick vänta länge på vårt lilla pluss men det är ju inget jämfört med er andra som fortfarande kämpar... Kan inte ens föreställa mig den resa ni gör. Hoppas så innerligt att det blir er tur snart <3 Stor kram!
  • Wed 6 Jan 2021 17:46
    Anonym (M) skrev 2021-01-06 11:54:17 följande:
    Jaa det är de jag tänker också. Men har inte haft naturlig mens sedan apr 2020 så vet inte om den kanske ändrats. Önskar jag vore men tog ett cb digital den 3:e som var negativt och känner mig inte gravid. Tempen hade gått ned 0.20 imorse så mensen är nog på igång hoppas jag. Allt är ett evigt väntande ;).
    Aha, förstår. Attans. Ja på så lång tid kanske lutealfasen kan ha ändrat sig. Hoppas mensen kommer snart så att ni får komma igång med nästa försök :)
  • Wed 6 Jan 2021 17:54
    Russin112 skrev 2021-01-06 14:59:17 följande:
    Jag är inte gravid:(

    Mensen har inte kommit än men känner att den är påväg. Börjar verkligen tappa hoppet om att någonsin få bli mamma...
    Men nej :( Jag beklagar verkligen och lider med er. Förstår att det måste vara jättetufft, ni har kämpat så himla länge och det känns väldigt orättvist att det ska behöva ta så lång tid. Förr eller senare KOMMER ni att få er bebis, jag har läst att statistiskt sett idag så får alla de barn de vill ha i slutändan även om några tyvärr får kämpa väldigt länge :/ Men det KOMMER funka till slut. Hoppas hoppas hoppas hoppas det går vägen även för er snart <3
Svar på tråden Letrozol, PCO