• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105417 visningar
    3231 svar
    3231
    105417

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Anonym (M)
    Tue 19 Jan 2021 21:51
    Russin112 skrev 2021-01-19 19:23:58 följande:

    De behöver du nog inte oroa dig för de är så ovanligt :)

    Ja men de är de minsta våra mån kan göra tycker jag. Så mycket vi får gå igenom, tabletter, smärta, biverkningar, mensvärk osv då kan de åtminstone ligga lite haha.

    När tog du ovitrelle? :)


    Ja jag vet men känns emellanåt som man blir knäpp av allt de här haha. En till knäpp grej (varning för mycket info). Vi låg och jag skulle gå kissa en stund efter, vad händer? Jo jag nyser och känner ba neeej nu åker ju allt ut. Tänkte direkt på koppen att jag borde fan köpt en sån :P.

    Jaa jag känner de med! Men sambon kan va lite nonchalant kring de och bara äh vadå nu har vi haft sex två dagar i rad de räcker väl. Man ba mm tack för den!

    Jag tog imorse vid 09.30 efter jag vart hos gyn hon tyckte jag skulle ta den så fort som möjligt. Vilken tid tog du?
  • Anonym (M)
    Wed 20 Jan 2021 07:02
    amandakollb skrev 2021-01-19 13:52:26 följande:

    Hejaheja, håller alla tummarna för att denna omgång ska gå vägen för er :D jättefina äggblåsor!


    Åh tack så mycket :)! Hur mår du?
  • Wed 20 Jan 2021 09:41
    Anonym (M) skrev 2021-01-19 21:51:46 följande:
    Ja jag vet men känns emellanåt som man blir knäpp av allt de här haha. En till knäpp grej (varning för mycket info). Vi låg och jag skulle gå kissa en stund efter, vad händer? Jo jag nyser och känner ba neeej nu åker ju allt ut. Tänkte direkt på koppen att jag borde fan köpt en sån :P.

    Jaa jag känner de med! Men sambon kan va lite nonchalant kring de och bara äh vadå nu har vi haft sex två dagar i rad de räcker väl. Man ba mm tack för den!

    Jag tog imorse vid 09.30 efter jag vart hos gyn hon tyckte jag skulle ta den så fort som möjligt. Vilken tid tog du?

    åh vad typiskt :/ (iofs trot jag inte als det påverkar med tanke på att de endast behövs en spermie som sagt) men förstår frustrationen... :/


    Just det där med sex har varit ett hett samtalsämne för mig och min man, i början av året kunde han likt din man vara lite nonchalant men nu efter att han verkligen har fått se (och höra!!) vad jag går igenom för att nå vårt gemensamma mål (ett barn) så ligger han gärna 2/dagen om de så behövs. Jag menar vi stoppar oss fulla med hormoner som får oss att må skit på olika sätt, åker på läkartider, vi tar sprutor, vi får mens och vissa av oss missfall som i mitt fall ledde till extrem smärta... att våra män ska ligga med oss är fanimej det MINSTA de kan göra!!

    Okej :) jag tog kl 17:30 och låg direkt efter :)

  • Anonym (M)
    Wed 20 Jan 2021 09:58
    Russin112 skrev 2021-01-20 09:41:40 följande:

    åh vad typiskt :/ (iofs trot jag inte als det påverkar med tanke på att de endast behövs en spermie som sagt) men förstår frustrationen... :/


    Just det där med sex har varit ett hett samtalsämne för mig och min man, i början av året kunde han likt din man vara lite nonchalant men nu efter att han verkligen har fått se (och höra!!) vad jag går igenom för att nå vårt gemensamma mål (ett barn) så ligger han gärna 2/dagen om de så behövs. Jag menar vi stoppar oss fulla med hormoner som får oss att må skit på olika sätt, åker på läkartider, vi tar sprutor, vi får mens och vissa av oss missfall som i mitt fall ledde till extrem smärta... att våra män ska ligga med oss är fanimej det MINSTA de kan göra!!

    Okej :) jag tog kl 17:30 och låg direkt efter :)


    Nej jag tror inte heller att det gör de egentligen men känslan blev ändå nu nös jag ut massa potentiella bebisar haha :P

    Gud vad skönt! Jaa jag tror att det är svårt för dom att greppa. Jag tror inte heller de förstår pressen/stressen man känner av att det är fel på ens kropp och att man kämpar med allt runtomkring för att få ens kropp att fungera "normalt".
    Jag har faktiskt visat statistik om hur liten chans det är att bli gravid även när man ligger på ägglossningsdagen. Då blev han lite chockad, han blev också chockad när jag sa det att ägget lever bara 12-24 timmar. Så jag hoppas jag får honom att inse att ligga tre dagar i rad för att vi ska få barn är det minsta han kan göra.

    Jaa jag har inte känt av ovitrellen något ännu? Sist fick jag ganska ont i äggstockarna men kanske är för tidigt ännu, kanske känner mer när ägget väl släpper. 

    Åååh nu hoppas vi på en massa sex, grymma ägg och spermier och att detta är vår månad och vårt år <3
  • Wed 20 Jan 2021 12:57
    Anonym (M) skrev 2021-01-20 09:58:35 följande:
    Nej jag tror inte heller att det gör de egentligen men känslan blev ändå nu nös jag ut massa potentiella bebisar haha :P

    Gud vad skönt! Jaa jag tror att det är svårt för dom att greppa. Jag tror inte heller de förstår pressen/stressen man känner av att det är fel på ens kropp och att man kämpar med allt runtomkring för att få ens kropp att fungera "normalt".
    Jag har faktiskt visat statistik om hur liten chans det är att bli gravid även när man ligger på ägglossningsdagen. Då blev han lite chockad, han blev också chockad när jag sa det att ägget lever bara 12-24 timmar. Så jag hoppas jag får honom att inse att ligga tre dagar i rad för att vi ska få barn är det minsta han kan göra.

    Jaa jag har inte känt av ovitrellen något ännu? Sist fick jag ganska ont i äggstockarna men kanske är för tidigt ännu, kanske känner mer när ägget väl släpper. 

    Åååh nu hoppas vi på en massa sex, grymma ägg och spermier och att detta är vår månad och vårt år <De är nog som du säger, svårt för de att förstå. 

    Jag har aldrig känt av ovitrelle faktiskt. 2 av 5 gånger har jag känt av ägglossningen ca 48 h efter jag har tagit sprutan men aldrig något annat. Vet inte vad det beror på att jag ibland känner och ibland inget als...

    Hoppas hoppas hoppas att de är vår månad! <3 2 veckor av hemsk väntan kvar

  • Anonym (M)
    Wed 20 Jan 2021 13:46
    Russin112 skrev 2021-01-20 12:57:09 följande:

    Jag har aldrig känt av ovitrelle faktiskt. 2 av 5 gånger har jag känt av ägglossningen ca 48 h efter jag har tagit sprutan men aldrig något annat. Vet inte vad det beror på att jag ibland känner och ibland inget als...

    Hoppas hoppas hoppas att de är vår månad! <3 2 veckor av hemsk väntan kvar


    Nej verkar vara väldigt olika och även att de kan skilja sig från gång till gång. Jag fick ömma bröst och molvärk av ovitrellen sist så hoppas på att de inte blir så nu. Skönt ändå om du inte känner av ovitrellen man blir ju mindfuck när de känns som man är gravid men man är inte de.  
    Näe kroppen är ju som den är och gör som den vill haha! 

    Jaa jag hopppas verkligen de! Det vore underbart <3

    När har du tänkt testa? Jag vill inte göra som sist och testa "tidigt" och få en massa negativa test. Så funderar på 13-14 dagar efter äl. 
  • Wed 20 Jan 2021 20:01
    Anonym (M) skrev 2021-01-20 07:02:03 följande:

    Åh tack så mycket :)! Hur mår du?


    När beräknar du testdag? :)

    Jag mår bra! V 33 nu och var hos barnmorskan i måndags, där magen inte hade växt så mkt från sist och hjärtljuden som brukar ligga runt 150 hade sjunkit till 140 så nu är jag orolig att hon inte växer som hon ska.. men ska försöka att inte oroa mig!

    Hur mår du? Känner du av något av ovitrellen?
  • Wed 20 Jan 2021 21:16

    Hej!

    Nu är jag tillbaka här igen. Fick ju missfall i mellandagarna, men blödde bara i drygt en vecka, så det var ändå skönt. Sedan har jag varit i något deppigt limbo där jag känt mig tom och hopplös efter missfallet och inte heller på väg någonstans eftersom jag inte tog Letrozol. Kändes liksom som att jag bara stod och stampade. Började testa med ägglossningstester för någon vecka sedan, men inget hände (såklart, jag har ju väldigt gles mens i vanliga fall så varför skulle det vara någon skillnad nu efter ett missfall?). Vi har börjat fundera på IVF, om det kan vara någonting med Letrozolen som gör att ?fel? ägg släpper? Alltså ett ägg av dålig kvalitet. Omöjligt att veta. Det här är mitt andra missfall med Letrozol (även om jag har fått ett barn däremellan). Pratade med kliniken som sa att jag får fortsätta med Letrozol om jag vill, eller gå över till IVF om jag känner att jag inte orkar Letrozol mer.

    Men hur som helst så fick jag väldigt oväntat en glad gubbe på ägglossningstestet igår!!! Känns så skönt att vara med i svängen igen, att kunna försöka igen. Det är lite mer hoppingivande. Nu hoppas vi på den ultimata turen att det skulle kunna ta sig första ägglossningen efter ett missfall. Det är värt att hoppas i alla fall....

    Har inte orkat läsa och så härinne, har inte velat tänka på nåt kring detta mer än jag redan gör, men jag ser nu att ni är flera som väntar på att få testa - önskar stort lycka till till er allihop!

  • Anonym (M)
    Thu 21 Jan 2021 06:25
    amandakollb skrev 2021-01-20 20:01:11 följande:

    När beräknar du testdag? :)

    Jag mår bra! V 33 nu och var hos barnmorskan i måndags, där magen inte hade växt så mkt från sist och hjärtljuden som brukar ligga runt 150 hade sjunkit till 140 så nu är jag orolig att hon inte växer som hon ska.. men ska försöka att inte oroa mig!

    Hur mår du? Känner du av något av ovitrellen?


    Om jag fick Äl så borde jag fått de igår så då tänker jag nog testa 3/2.

    Åh jag förstår att du blir orolig <3. Men bli inte de! sf mått är väldigt yxigt sätt att mäta och vanligt med liten mage vid första barnet. Jag fick göra TUL då magen inte växt på två kontroller och allt såg fint ut. Ut kom en normalstor bebis :) Så har inte magen växt nästa gång så kommer de förmodligen skicka dig på TUL. Kollade igenom sonens hjärtslag och som lägst hade han 132 och som högst 145 så de skiljer sig ibland beroende på hur aktiva de är atm.

    Väldigt lite faktiskt lite molvärk och lite ömma bröst.
  • Thu 21 Jan 2021 09:01
    Anonym (M) skrev 2021-01-20 13:46:26 följande:
    Nej verkar vara väldigt olika och även att de kan skilja sig från gång till gång. Jag fick ömma bröst och molvärk av ovitrellen sist så hoppas på att de inte blir så nu. Skönt ändå om du inte känner av ovitrellen man blir ju mindfuck när de känns som man är gravid men man är inte de.  
    Näe kroppen är ju som den är och gör som den vill haha! 

    Jaa jag hopppas verkligen de! Det vore underbart <3

    När har du tänkt testa? Jag vill inte göra som sist och testa "tidigt" och få en massa negativa test. Så funderar på 13-14 dagar efter äl. 
    min läkare har sagt ovitrelle + 14, sist jag plussade var det ovitrelle + 15 men brukar inte kunna hålla mig så länge så börjar nog testa redan på ovitrelle + 13 :) 
Svar på tråden Letrozol, PCO