• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105369 visningar
    3231 svar
    3231
    105369

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Sun 31 Jan 2021 07:40
    Anonym (M) skrev 2021-01-31 07:31:17 följande:

    Jaa jag har också alltid tänkt att de borde vara enklare för dom som har barn sen innan och får kämpa med syskon. Men nu förstår jag ju dom på ett helt annat sätt. Känner ibland att fan att man inte fick tvillingar haha! Blev sån käftsmäll när man ska försöka med tvåan och då får reda på att man har PCOS.

    Jaa vi får hoppas att vi alls får de/dom barn vi önskar <3

    Nej hade ingen aning om de heller trodde ?alla? som försökt mer än ett år var berättigade till ivf. Njae ekonomiskt har vi inte den möjligheten tyvärr om vi inte skulle ta lån dvs.

    Har ni någon plan på hur länge ni vill köra på med letrozol osv?


    Förstår det, vilken chock de måste ha varit. :/

    Okej, ja de är ju inte direkt gratis. Tycker alla borde ha rätt att få det finansierat iaf en gång oavsett om man har barn sedan tidigare. Vi har ätit letrozolen sedan februari, vart gravid i maj så nu i maj 2021 får vi ivf om det inte har tagit sig tills dess. Så planen är 3-4 försök till annars ivf :) känns skönt att ha en ?backup-plan? :) har ni fått något info om hur länge ni får köra med letrozol?

    Mitt test var föresten negativt idag, men de var jag helt förberedd på :)
  • Anonym (M)
    Sun 31 Jan 2021 07:41
    Vicki89 skrev 2021-01-30 23:19:29 följande:

    Vet känslan. Vi försöker också få vårt andra, första kom också till med Letrozol. Men nu har jag faktiskt bestämt att det bara blir 2 omgångar Letrozol till, sedan kommer vi göra IVF. Har sparat ihop pengar då det ju kostar en del när det inte går via landstinget nu när det är andra barnet, men det får det vara värt.

    Hur gammalt är ett första barn? Vårt är 17 månader nu.


    Ja den är så hemsk! Trodde inte att de skulle vara såhär jävla jobbigt :(. Mina kompisar behöver bara titta på en kille så blir de gravida. Och de känns som att alla i min bf grupp är/blir gravida hela tiden eller redan fött barn.

    Okej känns de skönt att de finns ett ?slut? på kurerna?

    Vad bra att ni har pengar undansparat då slipper ni stressen med pengar iaf <3

    Hur lång tid tog de att få till ert första barn?

    Han är 18 månader :) så nästan lika gamla!
  • Sun 31 Jan 2021 08:36
    Anonym (M) skrev 2021-01-31 07:41:21 följande:

    Ja den är så hemsk! Trodde inte att de skulle vara såhär jävla jobbigt :(. Mina kompisar behöver bara titta på en kille så blir de gravida. Och de känns som att alla i min bf grupp är/blir gravida hela tiden eller redan fött barn.

    Okej känns de skönt att de finns ett ?slut? på kurerna?

    Vad bra att ni har pengar undansparat då slipper ni stressen med pengar iaf <3

    Hur lång tid tog de att få till ert första barn?

    Han är 18 månader :) så nästan lika gamla!


    Ja, då är de ju verkligen jämngamla! Hade önskat ha typ två år mellan barnet, men inser ju nu att man får ta vad man får. Jag blir glad bara jag får en till unge, men finns ju en viss stress i känslan att det blir längre och längre mellan barnen för varje försök.

    Vi började försöka i maj 2017. Sökte hjälp i oktober 2017 och fick då diagnosen PCOS. Höll sedan på jättelänge att försöka hitta rätt dosering. När jag till slut lyckades hitta rätt dosering (trippel dos) tog det 3 försök innan jag blev gravid i augusti 2018, vilket sedan slutade i ett väldigt långdraget MA. Kunde till slut börja försöka igen och efter tredje Letrozolkuren blev jag gravid igen i januari 2019 vilket resulterade i sonen. Så totalt försökte vi ju i ett år och sju månader.

    Nu blev jag återigen gravid på tredje försöket men fick missfall. Tycker det känns jätteskönt att se ett slut på Letrozolen och att då lite mer släppa kontrollen till någon annan. Skulle jag hinna bli gravid på de två Letrozol-kurerna är det bara en bonus.

    Skönt ändå att det gick enkelt för er med första barnet så att ni inte behöver uppleva det här två gånger, det håller verkligen på att suga musten ur mig nu. Orkar inte fler bakslag.
  • Anonym (M)
    Sun 31 Jan 2021 12:02
    Russin112 skrev 2021-01-31 07:40:35 följande:

    Förstår det, vilken chock de måste ha varit. :/

    Okej, ja de är ju inte direkt gratis. Tycker alla borde ha rätt att få det finansierat iaf en gång oavsett om man har barn sedan tidigare. Vi har ätit letrozolen sedan februari, vart gravid i maj så nu i maj 2021 får vi ivf om det inte har tagit sig tills dess. Så planen är 3-4 försök till annars ivf :) känns skönt att ha en ?backup-plan? :) har ni fått något info om hur länge ni får köra med letrozol?

    Mitt test var föresten negativt idag, men de var jag helt förberedd på :)


    Ja var verkligen en chock! Men kände i hela kroppen att något i stod rätt till. Och jag fick ju rätt till slut. Sambon är även 10 år äldre än mig så känner även lite press där hehe. Ja exakt! Det tycker jag med! Finns människor som har 1-2% chans att få barn ja menar de kan ju ta huuur många år som helst.

    Åh gud vad skönt! Kanske är skönare med ivf då får de liksom fixa de så att all press inte hamnar på en själv liksom?

    Ingen aning, vet inte hur länge man får köra med letrozol? Men börjar redan känna att de är tungt men de är ju för att vi försökt innan utan letrozolen.

    Usch vad tråkigt :( men än är de himla tidigt så jag skulle inte lita på de ännu :).
  • Anonym (M)
    Sun 31 Jan 2021 12:11
    Vicki89 skrev 2021-01-31 08:36:54 följande:

    Ja, då är de ju verkligen jämngamla! Hade önskat ha typ två år mellan barnet, men inser ju nu att man får ta vad man får. Jag blir glad bara jag får en till unge, men finns ju en viss stress i känslan att det blir längre och längre mellan barnen för varje försök.

    Vi började försöka i maj 2017. Sökte hjälp i oktober 2017 och fick då diagnosen PCOS. Höll sedan på jättelänge att försöka hitta rätt dosering. När jag till slut lyckades hitta rätt dosering (trippel dos) tog det 3 försök innan jag blev gravid i augusti 2018, vilket sedan slutade i ett väldigt långdraget MA. Kunde till slut börja försöka igen och efter tredje Letrozolkuren blev jag gravid igen i januari 2019 vilket resulterade i sonen. Så totalt försökte vi ju i ett år och sju månader.

    Nu blev jag återigen gravid på tredje försöket men fick missfall. Tycker det känns jätteskönt att se ett slut på Letrozolen och att då lite mer släppa kontrollen till någon annan. Skulle jag hinna bli gravid på de två Letrozol-kurerna är det bara en bonus.

    Skönt ändå att det gick enkelt för er med första barnet så att ni inte behöver uppleva det här två gånger, det håller verkligen på att suga musten ur mig nu. Orkar inte fler bakslag.


    Åh de hade jag också önskat! Är 4 år mellan mig och min syster och de känns lite för långt emellan. Så känner också den stressen. Men resonerar som du jag får vara tacksam om vi ens får ett barn till.

    Oj ja det var långt! Måste varit oerhört tufft med både dosering och sen ett missfall på de :(.

    Hm, de känns som att de är vanligare med missfall hos de som ätit letrozol? Eller så kanske de är för att vi är så öppna med våra problem.

    Ja gud det förstår jag verkligen <3 skrev de till russin112 att de är nog skönt att pressen förflyttas lite från en själv på något sätt.

    Jaa jag är så oerhört tacksam för de! Men kan känna att om jag vetat om att jag hade PCOS tidigare så hade jag börjat försöka med barn myyyycket tidigare. Min dröm om tre barn känns liksom helt jävla oövervinnlig så den drömmen har jag släppt nu.

    Jag förstår de! Finns inga starkare varelser än kvinnor och speciellt kvinnor som går igenom sånt här<3 ni är så starka både du och russin112.
  • Sun 31 Jan 2021 17:07
    Anonym (M) skrev 2021-01-31 12:02:50 följande:

    Ja var verkligen en chock! Men kände i hela kroppen att något i stod rätt till. Och jag fick ju rätt till slut. Sambon är även 10 år äldre än mig så känner även lite press där hehe. Ja exakt! Det tycker jag med! Finns människor som har 1-2% chans att få barn ja menar de kan ju ta huuur många år som helst.

    Åh gud vad skönt! Kanske är skönare med ivf då får de liksom fixa de så att all press inte hamnar på en själv liksom?

    Ingen aning, vet inte hur länge man får köra med letrozol? Men börjar redan känna att de är tungt men de är ju för att vi försökt innan utan letrozolen.

    Usch vad tråkigt :( men än är de himla tidigt så jag skulle inte lita på de ännu :).


    Aah de ökar ju stressen ännu mer. Dock har ju män den fantastiska egenskapen att kunna föröka sig livet ut;) får jag fråga hur gamla ni är?

    Olika, min läkare säger ?så länge jag orkar? men har hört om vissa som endast fått köra 7 månader:/

    Både skönare men ändå inte med ivf, som du säger hänger det inte längre på en själv men det är ju även ens sista alternativ. Funkar inte ivf blir det ju inga biologiska barn.

    Kommer fortsätta testa varje dag och hoppas:)
  • Anonym (M)
    Sun 31 Jan 2021 18:54
    Russin112 skrev 2021-01-31 17:07:47 följande:

    Aah de ökar ju stressen ännu mer. Dock har ju män den fantastiska egenskapen att kunna föröka sig livet ut;) får jag fråga hur gamla ni är?

    Olika, min läkare säger ?så länge jag orkar? men har hört om vissa som endast fått köra 7 månader:/

    Både skönare men ändå inte med ivf, som du säger hänger det inte längre på en själv men det är ju även ens sista alternativ. Funkar inte ivf blir det ju inga biologiska barn.

    Kommer fortsätta testa varje dag och hoppas:)


    Ja de är väl mest att han inte vill känna sig för gammal. Jag blir 32 nu i mars och sambon 42.

    Jag misstänker att ni är runt 30? Tänkte på din sambos 30-års fest :).

    Ja men skönt att de ligger på er och att de inte finns någon gräns. Vet inte varför vissa har en gräns.

    Jaa iofs blir ju en helt annan press på så sätt. Men å andra sidan även om ni fick ett mf. Så vet ni att ni kan bli gravida. Vart jag än läser så verkar ivf vara superbra för oss med PCOS så tänker att chanserna borde vara väldigt bra och goda.
  • Mon 1 Feb 2021 09:24
    Anonym (M) skrev 2021-01-31 18:54:19 följande:
    Ja de är väl mest att han inte vill känna sig för gammal. Jag blir 32 nu i mars och sambon 42.

    Jag misstänker att ni är runt 30? Tänkte på din sambos 30-års fest :).

    Ja men skönt att de ligger på er och att de inte finns någon gräns. Vet inte varför vissa har en gräns.

    Jaa iofs blir ju en helt annan press på så sätt. Men å andra sidan även om ni fick ett mf. Så vet ni att ni kan bli gravida. Vart jag än läser så verkar ivf vara superbra för oss med PCOS så tänker att chanserna borde vara väldigt bra och goda.

    jag förstår. Ja vi är runt 30 båda två. 
    Som jag har förstått gränsen så är det som att : har det inte gått på sju försök så kommer det inte gå på fler försök heller och att det endast utsätter kroppen för onödig påfrestning...


    Jo det har du rätt i, så tänker jag med vårt tidigare mf också. Hoppas på att slippa ivf men skönt att ha det som plan 2.

    Negativt idag med. Har du testat dig?

  • Anonym (M)
    Mon 1 Feb 2021 10:20
    Russin112 skrev 2021-02-01 09:24:00 följande:

    jag förstår. Ja vi är runt 30 båda två. 
    Som jag har förstått gränsen så är det som att : har det inte gått på sju försök så kommer det inte gå på fler försök heller och att det endast utsätter kroppen för onödig påfrestning...


    Jo det har du rätt i, så tänker jag med vårt tidigare mf också. Hoppas på att slippa ivf men skönt att ha det som plan 2.

    Negativt idag med. Har du testat dig?


    Grattis på födelsedagen! Visst var det idag du fyllde år?

    Ouch, den var ganska tung alltså. Känner att då är letrozol och ovitrelle verkligen vår enda chans. Om vi inte skulle kunna få ihop pengar till ivf dvs. 

    Jaa då vet man iaf att kroppen kan även om man såklart inte vill ha ett mf någonsin. Jaa blir ju lite som ett säkerhetsnät med en plan b. 

    Åh nej! Kommer vara jobbig och säga igen att det ändå inte betyder något. Kan komma en hcg ökning imorgon eller övermorgon.

    Nej inte testat ännu. Men känner att mensen är på g. Så tänkte försöka hålla mig till på onsdag om jag kan! Tyckte de var så jobbigt förra gången att få 411 negativa test iom att mensen blev ett par dagar sen. Känner mig typ rädd för att få ett negativt fast jag känner att mensen är på gång så vill inte testa för tidigt denna gång. Tänker att de kanske lindrar lite stress på något sätt :P.
  • Mon 1 Feb 2021 11:54
    Anonym (M) skrev 2021-02-01 10:20:10 följande:
    Grattis på födelsedagen! Visst var det idag du fyllde år?

    Ouch, den var ganska tung alltså. Känner att då är letrozol och ovitrelle verkligen vår enda chans. Om vi inte skulle kunna få ihop pengar till ivf dvs. 

    Jaa då vet man iaf att kroppen kan även om man såklart inte vill ha ett mf någonsin. Jaa blir ju lite som ett säkerhetsnät med en plan b. 

    Åh nej! Kommer vara jobbig och säga igen att det ändå inte betyder något. Kan komma en hcg ökning imorgon eller övermorgon.

    Nej inte testat ännu. Men känner att mensen är på g. Så tänkte försöka hålla mig till på onsdag om jag kan! Tyckte de var så jobbigt förra gången att få 411 negativa test iom att mensen blev ett par dagar sen. Känner mig typ rädd för att få ett negativt fast jag känner att mensen är på gång så vill inte testa för tidigt denna gång. Tänker att de kanske lindrar lite stress på något sätt :P.yes
    Yes det är idag, Tack! :D
    Ja jag förstår det, men som sagt verkar det vara så olika från klinik till klinik så om din läkare inte har sagt något så är det nog ingen gräns för er :)

    Du har rätt, det betyder inget men ändå kan jag inte låta bli att testa haha, det blir som att jag förbereder mig på att det inte har fungerat denna gång heller och att jag blir mindre nedslagen när mensen väl kommer.  När jag plussade sist var det på ovitrelle + 15 som sagt, så av tidigare erfarenhet borde jag inte ge upp förens på onsdag/torsdag. 

    Okej, ja man får ju göra det man mår bättre av! Det lilla som kan lindra stressen, vare sig det är att testa sig 114 gånger eller att inte testa sig als. <3
Svar på tråden Letrozol, PCO