• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105418 visningar
    3231 svar
    3231
    105418

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Thu 4 Feb 2021 08:45

    Inatt kom mensen med besked. Låg vaken säkert en timme med kraftig mensvärk - hade glömt att det var såhär jag hade det innan Letrozolen. Känner verkligen att jag får mycket mindre mensvärk av Letrozol. Så nu börjar jag på kuren i övermorgon!

  • Thu 4 Feb 2021 09:14
    Vicki89 skrev 2021-02-04 08:45:01 följande:

    Inatt kom mensen med besked. Låg vaken säkert en timme med kraftig mensvärk - hade glömt att det var såhär jag hade det innan Letrozolen. Känner verkligen att jag får mycket mindre mensvärk av Letrozol. Så nu börjar jag på kuren i övermorgon!


    Vad ?skönt? att den kom! Jag själv har tvärt om, mer mensvärk med letrozol än utan. Så olika det kan se ut.

    Min mens har inte kommit än... hoppas på att den kommer under dagen!
  • Thu 4 Feb 2021 10:45

    Jag har funderat massor nu i dagarna och jag tror att jag har kommit fram till att det endast får bli ett till försök med letrozol för mig för att sedan ta uppehåll i väntan på ivf i sommar... Jag känner att ett år med den ständiga besvikelsen och sorgen med letrozol räcker gott och väl. Jag vill kunna vara mig själv och inte "hon som försöker bli gravid", vilket jag numera identifierar mig som. 

    Kände att jag behövde skriva av mig lite.

  • Anonym (M)
    Thu 4 Feb 2021 10:45
    Russin112 skrev 2021-02-03 22:11:07 följande:
    Anonym (M) skrev 2021-02-03 15:19:05 följande:

    Hittade detta:

    Vanligaste felen ? vid ovulationssimulering

    ? trots att patienten har ägglossning

    ? Bristfällig (nivå)diagnostik - ger fel preparat

    ? Behandlingen följs ej med ultraljud eller LH-test ? antal folliklar, blev det ovulation?

    ? hCG-injektion ges i onödan eller på fel tidpunkt

    ? Avbryter kontroller för tidigt i cykeln

    ? Ger upp fungerande ovulationsstimulering för tidigt

    ? Tror att dosen av Letrozol ska ökas även om patienten ägglossar på given dos

    ? Byter till FSH-stimulering trots ägglossar på given dos

    ? Går direkt på IVF utan att pröva ovulationsstimulering vid anovatorisk infertilitet

    Tänk om vi tar ovitrelle i onödan? Har ni någonsin testar utan?


    Precis så! Som sagt, folk tittar på en penis och blir gravida medans vi får kämpa i år med medicin och ändå inte lyckas...

    Hmmm på den där listan är det bara ovitrelle som skulle kunna vara boven i dramat, jag har aldrig testat utan men man är ju rädd att isf riskera att man inte ägglossar. Den gången jag blev gravid var det med ovitrelle dessutom.

    Undrar verkligen vart vår mens har tagit vägen, märkligt att ingen av oss tre har fått den och att vi alla får negativa tester... snacka om att vi sitter i samma båt haha
    Jaa känns så deppigt ibland! 

    Exakt så känner jag med!
    Men tänker också att tänk om ovitrellen stör den naturliga ägglossningen som KANSKE skulle kunna bli. Men samtidigt vågar jag inte riktigt testa utan.
    Min gyn känns inte jätteinsatt så det känns inte som något jag kan bolla med henne.
    Men förra kuren sa hon du kommer ha ägglossning idag då var ju äggblåsan 24 mm. Men ägglossningen dröjde ju ändå två dygn och enligt natural cycles 3-4 dygn efter sprutan. Så de är därför jag tänker att jag kanske hade ägglossat själv samma dag om jag inte tagit sprutan. 
    Tänker att är äggblåsan 18-20mm så är ovitrelle nog jättebra men undrar om de är dumt att ta ovitrelle när blåsorna redan är såpass stora.

    Jag har inte heller fått min mens :(:( har fortfarande mensvärk så vette fan vart den tagit vägen! Hahah ja vi gör ju verkligen de :P
  • Anonym (M)
    Thu 4 Feb 2021 10:50
    Vicki89 skrev 2021-02-04 08:45:01 följande:

    Inatt kom mensen med besked. Låg vaken säkert en timme med kraftig mensvärk - hade glömt att det var såhär jag hade det innan Letrozolen. Känner verkligen att jag får mycket mindre mensvärk av Letrozol. Så nu börjar jag på kuren i övermorgon!


    Vad skönt! Äntligen!
  • Anonym (M)
    Thu 4 Feb 2021 10:53
    Russin112 skrev 2021-02-04 10:45:07 följande:

    Jag har funderat massor nu i dagarna och jag tror att jag har kommit fram till att det endast får bli ett till försök med letrozol för mig för att sedan ta uppehåll i väntan på ivf i sommar... Jag känner att ett år med den ständiga besvikelsen och sorgen med letrozol räcker gott och väl. Jag vill kunna vara mig själv och inte "hon som försöker bli gravid", vilket jag numera identifierar mig som. 

    Kände att jag behövde skriva av mig lite.


    Åh jag förstår! Jag är bara inne på tredje kuren (snart) och är redan så less! Så förstår att du känner dig utmattad och vill få vara dig själv. 
    Jag känner likadant att det tar så mycket att hålla på med de här.
    Jag tror att de är jättebra att du/ni tar en paus så att ni får vila och bara vara ni innan det är dags för ivf <3. Då är ni förmodligen utvilade och redo att sätta igång och vem vet ni kanske känner er jättepepp då :).
  • Anonym (M)
    Thu 4 Feb 2021 10:55
    Vicki89 skrev 2021-02-03 23:24:18 följande:
    Min läkare har sagt att runt 14-15 mm är på gränsen, då kan de fortfarande gå tillbaka. Men blir de större än så så fortsätter de att mogna, så kan ju vara att ditt ägg återbildades strax efter ultraljudet.

    Tog bara progesteronprov efter första omgången med Letrozol då de hade bekräftat att jag hade en mogen äggblåsa med ultraljud, och har aldrig varit med om att ägget inte har släppt vid någon av de andra behandlingarna heller. :) Men förstår känslan att du inte vill slösa en kur i onödan om det skulle bli så att ägget inte släpper.

    Ja, detta är konstigt med mensen. Var helt säker på att den skulle komma idag, men tydligen inte. Inga tecken på att den är på gång heller...
    Ja exakt det var ju de blåsan gjorde. Dock trodde inte gyn mig men det var innan diagnosen sattes så nu tror hon mig :P.

    Kommer du ihåg hur stor äggblåsan var då?

    Jag kanske kan fråga henne iaf om jag  borde testa utan sprutan en gång och sen ta ett progesteronprov för att se om äl skett.
  • Thu 4 Feb 2021 13:46
    Anonym (M) skrev 2021-02-04 10:55:46 följande:

    Ja exakt det var ju de blåsan gjorde. Dock trodde inte gyn mig men det var innan diagnosen sattes så nu tror hon mig :P.

    Kommer du ihåg hur stor äggblåsan var då?

    Jag kanske kan fråga henne iaf om jag  borde testa utan sprutan en gång och sen ta ett progesteronprov för att se om äl skett.


    Jag tror att den var 18-19 mm den gången. Ja, fråga det! Min gynekolog har forskat om PCOS så känns som att hon verkligen har bra koll!
  • Thu 4 Feb 2021 13:52
    Anonym (M) skrev 2021-02-04 10:53:24 följande:
    Åh jag förstår! Jag är bara inne på tredje kuren (snart) och är redan så less! Så förstår att du känner dig utmattad och vill få vara dig själv. 
    Jag känner likadant att det tar så mycket att hålla på med de här.
    Jag tror att de är jättebra att du/ni tar en paus så att ni får vila och bara vara ni innan det är dags för ivf <3. Då är ni förmodligen utvilade och redo att sätta igång och vem vet ni kanske känner er jättepepp då :).
    Jag har kört 10 kurer tror jag men endast 7 lyckade kurer varav ett missfall. minns i början att jag redan var less vid tredje kuren så jag har ändå kämpat på länge... Ja men man får ju hoppas det.

    Nu kom det lite blod på pappret (äntligen)så mensen sätter nog igång under dagen. Din har inte dykt upp än? <3
  • Anonym (M)
    Thu 4 Feb 2021 13:57
    Russin112 skrev 2021-02-04 13:52:06 följande:
    Jag har kört 10 kurer tror jag men endast 7 lyckade kurer varav ett missfall. minns i början att jag redan var less vid tredje kuren så jag har ändå kämpat på länge... Ja men man får ju hoppas det.

    Nu kom det lite blod på pappret (äntligen)så mensen sätter nog igång under dagen. Din har inte dykt upp än? <3
    Ja alltså att du har orkat<3 beundrar det! Riktig krigare!
    Jo men de tror jag :) Kroppen och knoppen får lite vila så är ni fit for fight sedan!

    Åh skönt! Äntligen!
    Nej börjar bli riktigt irriterad på denna mensvärk minus mens. Man kan ju inte låta bli att bli stressad över att "tiden går" i onödan och att man återigen väntar haha.
Svar på tråden Letrozol, PCO