• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105241 visningar
    3231 svar
    3231
    105241

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Sat 13 Feb 2021 14:10
    Anonym (M) skrev 2021-02-12 10:23:58 följande:
    Oj vad jobbigt! Förstår att du blir orolig! Får du utslag på älstickor? Tänkte om du kanske kan ta ett och se om de visar något. Håller tummarna att allt är som det ska och att vul:et går bra på måndag<3

    Vicki89: Känner av någon konstig anledning mig nervös inför måndag. Har inte varit nervös tidigare men är jättenervös! Kanske för att jag inte haft så mycket biverkningar eller känningar. 
    Äl-test fungerar inte på mig :/  men förhoppningsvis kan de synas på vul om det skett äl. 
  • Anonym (Sysko­nförsö­k)
    Sat 13 Feb 2021 14:32
    Anonym (M) skrev 2021-02-13 07:52:15 följande:

    Åh spännande :). Jaa men då förstår jag att de känns väldigt långt! Speciellt när man försökt själv innan. Min senaste naturliga mens var i april så de känns som vi försökt sen dess (visste inte att jag hade pcos då) och är redan lite småless. Har sån respekt för alla som orkar kriga på!

    Märkte du någon skillnad den kuren du blev gravid?

    Får du några biverkningar av ovitrellen?

    Ja jättekul ju!

    Ja jag fick ovitrelle båda kurerna innan men de var nog mest på mitt initativ känner att jag inte vill stoppa i mig tabletter och sen kanske ägget inte lossar. Och nu vågar jag inte testa utan känns de som haha.


    Sen april, jag förstår verkligen att det känns länge! Varje cykel är jättejobbig ju! Först längta till ägglossning och sen till BIM och sen besvikelsen om det inte blivit något! Kämpa på, helt plötsligt kommer plusset!

    Vi tog det lite lugnt och sa blir det så blir det, jag bytte jobb och så under tiden, fick reda på att jag har pcos när det tog 7 månader efter p-piller stop innan jag fick mens, gick och kolla upp varför den inte kom.

    Inte direkt någon större skillnad tyvärr, kanske lite mindre ömma bröst. Märkligt egentligen ju.

    Fick Gonal-f också den gången det tog sig.

    Läkaren blev sjuk så skulle tagit Gonal-f denna gången men iom att det inte blev något VUL så vågade han inte det utan fick endast ta Ovitrelle. Jag blev aldrig överstimulerad inför dottern så därför fick jag ta Ovitrelle iaf, fick 1-2 äggblåsor som mest med 3 tabletter Letrozol CD 3-7.

    Vi är inte rädda för tvillingar så blir det två blir vi bara glada då vi gärna vill ha 1-2 barn till och jag mår inte bra som gravid, hade kraftigt gravidillamående hela förra graviditeten.

    Jag får mest ömma bröst och ett riktigt taskigt humör av den. Vad får du för biverkningar?

    Har du kollat om Ovitrelle gått ur kroppen?

    Jag kolla för 3 dagar sen och då var graviditetstest negativt så blir det ett positivt sen så vet jag att det inte beror på sprutan.

    BIM -8 idag, hur sjutton ska jag orka vänta på att testa
  • Anonym (Sysko­nförsö­k)
    Sat 13 Feb 2021 14:36
    Russin112 skrev 2021-02-13 14:10:05 följande:

    Äl-test fungerar inte på mig :/  men förhoppningsvis kan de synas på vul om det skett äl. 


    Hopps VUL visar att ägglossning skett!

    Är jobbigt att inte veta, man vill ju ha så mycket kontroll som det går i en situation där man egentligen inte har så mycket kontroll
  • Sat 13 Feb 2021 18:37
    Anonym (Syskonförsök) skrev 2021-02-12 14:25:09 följande:

    Hej!

    Är ny här men jag kanske kan få vara med ändå.

    Har en dotter på 1,5 och nu vill vi ha syskon. Har pco och det tog lång tid att bli gravid med tösen. Har ätit letrozol och tagit ovitrelle. BIM den 21/2 och väntan på att testa är olidlig, vill så gärna få plus men tänker att det säkert kommer ta lång tid denna gången med.


    Välkommen hit! Jag har också en 1,5-åring hemma! Och tar också trippel dos. Håller tummarna för dig på söndag. :)
    Russin112 skrev 2021-02-12 09:44:23 följande:

    Jag har mått väldigt konstigt igår och idag, precis som om jag har ägglossning... börjar oroa mig som sjutton över att jag ska vara överstimulerad eller kanske redan ha ägglossat. Har riktigt ont och mår illa konstant :( 


    Förstår verkligen att du blir orolig. Har ni haft sex nu eller avvaktat? Jag har också varit rädd att få ägglossning för tidigt med för många ägg så har inte har vågat ha sex nu innan ultraljudet på måndag, men jag kan ju i alla fall ta ägglossningstest och de har varit negativa. Har du fått ägglossning så tidigt vid någon av de andra behandlingsomgångarna?
  • Sat 13 Feb 2021 21:01
    Anonym (Syskonförsök) skrev 2021-02-13 14:36:45 följande:
    Hopps VUL visar att ägglossning skett!

    Är jobbigt att inte veta, man vill ju ha så mycket kontroll som det går i en situation där man egentligen inte har så mycket kontroll
    ja men antingen det eller att jag bara känner extra mycket denna månad :) 
    Läste dina inlägg och välkommen till vår lilla gemenskap, den otroligt jobbiga, sega, förjävliga väntan känner jag verkligen till efter ett år med letrzol och ovitrelle.... fy fan... dagarna känns som månader! Hoppas verkligen det är din sista väntan och att du plussar nu!! <3
  • Sat 13 Feb 2021 21:05
    Vicki89 skrev 2021-02-13 18:37:41 följande:
    Välkommen hit! Jag har också en 1,5-åring hemma! Och tar också trippel dos. Håller tummarna för dig på söndag. :)
    Russin112 skrev 2021-02-12 09:44:23 följande:

    Jag har mått väldigt konstigt igår och idag, precis som om jag har ägglossning... börjar oroa mig som sjutton över att jag ska vara överstimulerad eller kanske redan ha ägglossat. Har riktigt ont och mår illa konstant :( 


    Förstår verkligen att du blir orolig. Har ni haft sex nu eller avvaktat? Jag har också varit rädd att få ägglossning för tidigt med för många ägg så har inte har vågat ha sex nu innan ultraljudet på måndag, men jag kan ju i alla fall ta ägglossningstest och de har varit negativa. Har du fått ägglossning så tidigt vid någon av de andra behandlingsomgångarna?
    Vi har legat för säkerhetskull, förstår din rädsla men känner att risken för flerbördgraviditet är så liten trots att man har flera ägg så för mig är det verkligen värt det, plus att jag gärna får tvillingar för att slippa gå igenom den här resan en gång till ...
    Min ägglossning har varit så oregelbunden även med letrozol så den har faktiskt skett redan på cd 9 en gång tidigare men oftast på cd 13-16 men ja man vet ju aldrig. 

    Men dina äl test brukar väl vara tillförlitliga? tänker att risken att din ägglossning redan skett isf är minimal :) 
  • Anonym (Sysko­nförsö­k)
    Sat 13 Feb 2021 23:13

    Tack :) Väldigt skönt att slippa känna sig ensam i allt detta!

    Vi har inte berättat för någon att vi försöker få ett till barn.

  • Anonym (Sysko­nförsö­k)
    Sat 13 Feb 2021 23:18
    Russin112 skrev 2021-02-13 21:05:24 följande:

    Vi har legat för säkerhetskull, förstår din rädsla men känner att risken för flerbördgraviditet är så liten trots att man har flera ägg så för mig är det verkligen värt det, plus att jag gärna får tvillingar för att slippa gå igenom den här resan en gång till ...

    Min ägglossning har varit så oregelbunden även med letrozol så den har faktiskt skett redan på cd 9 en gång tidigare men oftast på cd 13-16 men ja man vet ju aldrig. 

    Men dina äl test brukar väl vara tillförlitliga? tänker att risken att din ägglossning redan skett isf är minimal :) 


    Blir det tvillingar så blir det bara en bonus och en graviditet mindre!

    Vi kan med tänka oss tvillingar så är inte orolig för om det är 2 ägg som släpper :)
  • Anonym (Sysko­nförsö­k)
    Sat 13 Feb 2021 23:26

    Fick precis kraftig kort som mensvärk, kan det varit ett ägg som fäst (hoppas hoppas hoppas) ÄL +7 idag

  • Sun 14 Feb 2021 07:45
    Russin112 skrev 2021-02-13 21:05:24 följande:

    Vi har legat för säkerhetskull, förstår din rädsla men känner att risken för flerbördgraviditet är så liten trots att man har flera ägg så för mig är det verkligen värt det, plus att jag gärna får tvillingar för att slippa gå igenom den här resan en gång till ...

    Min ägglossning har varit så oregelbunden även med letrozol så den har faktiskt skett redan på cd 9 en gång tidigare men oftast på cd 13-16 men ja man vet ju aldrig. 

    Men dina äl test brukar väl vara tillförlitliga? tänker att risken att din ägglossning redan skett isf är minimal :) 


    Ja, nej jag tänkte mer om du var orolig för fler än två ägg. :) Men då har ni ju gjort vad ni har kunnat även om du redan har haft ägglossning, och så kan de säkert se det på ultraljudet imorgon. Förstår att du är orolig om du hr haft äl så tidigt som cd 9 innan! Konstigt att de låter dig ha ultraljud så sent om de vet att du kan ägglossning tidigt.

    Nej, jag är inte orolig att jag har haft ägglossning, har blivit glad varje morgon som ältestet visat negativt, men håller tummarna för EN stor äggblåsa imorgon, eftersom det har gått så dåligt för mig när det varit två innan.
Svar på tråden Letrozol, PCO