• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105650 visningar
    3231 svar
    3231
    105650

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Anonym (Sysko­nförsö­k)
    Mon 15 Feb 2021 10:14
    Vicki89 skrev 2021-02-15 09:34:23 följande:

    Så orolig att inget ägg ska ha vuxit den här gången... är

    mer nervös än vanligt av någon anledning. Ni måste uppdatera hur det hr gått för er ni som ska på ultraljud nu på morgonen/förmiddagen! Jag har inte mitt förrän i eftermiddag.


    Förstår oron!

    Håller tummarna att det växt bra!
  • Anonym (Sysko­nförsö­k)
    Mon 15 Feb 2021 10:15
    Russin112 skrev 2021-02-15 10:09:18 följande:

    Samma här! Är på väg dit nu... hör av mig efteråt


    Lycka till!
  • Anonym (M)
    Mon 15 Feb 2021 10:26
    Vicki89 skrev 2021-02-15 09:34:23 följande:

    Så orolig att inget ägg ska ha vuxit den här gången... är

    mer nervös än vanligt av någon anledning. Ni måste uppdatera hur det hr gått för er ni som ska på ultraljud nu på morgonen/förmiddagen! Jag har inte mitt förrän i eftermiddag.


    Exakt den känslan jag också haft! Har varit väldigt orolig. Min oro var befogad den största äggblåsan låg på 13 mm CD 12. De två andra gångerna jag varit där har de legat på 20 mm och 24 mm på CD 13. Såå ja jag vet inte jag ska ta äl-test på ons em och får jag utslag ska jag ta sprutan. Dock har jag aldrig någonsin fått utslag på äl-test så tror tyvärr inte att de funkar på mig.

    Är de vanligt att man hela tiden måste öka letrozol dosen? Om ja, någon som vet varför?

    Russin112 och Vicki89 håller tummarna att det går bättre för er<3

  • Mon 15 Feb 2021 11:50
    Anonym (M) skrev 2021-02-15 10:26:18 följande:

    Exakt den känslan jag också haft! Har varit väldigt orolig. Min oro var befogad den största äggblåsan låg på 13 mm CD 12. De två andra gångerna jag varit där har de legat på 20 mm och 24 mm på CD 13. Såå ja jag vet inte jag ska ta äl-test på ons em och får jag utslag ska jag ta sprutan. Dock har jag aldrig någonsin fått utslag på äl-test så tror tyvärr inte att de funkar på mig.

    Är de vanligt att man hela tiden måste öka letrozol dosen? Om ja, någon som vet varför?

    Russin112 och Vicki89 håller tummarna att det går bättre för er<3


    Men nej vad tråkigt att höra! Måste kännas skit! Ska du tillbaka för ett till ultraljud för att se om det växt eller endast ta äl-test?

    Jag fick ju öka hela tiden tills jag nu äter 4 tabletter vilket verkar fungera för mig...

    Jag hade en blåsa på 17mm och slemhinna på 7 så jag skall ta Ovitrelle imorgon kväll. Hon skickade även iväg ytterligare en remiss för ivf (vilken säkerligen blir nekad då det endast är 10 månader sedan jag var gravid och det måste gå 12) men hellre skicka en för mycket :)
  • Anonym (M)
    Mon 15 Feb 2021 12:03
    Russin112 skrev 2021-02-15 11:50:40 följande:
    Men nej vad tråkigt att höra! Måste kännas skit! Ska du tillbaka för ett till ultraljud för att se om det växt eller endast ta äl-test?

    Jag fick ju öka hela tiden tills jag nu äter 4 tabletter vilket verkar fungera för mig...

    Jag hade en blåsa på 17mm och slemhinna på 7 så jag skall ta Ovitrelle imorgon kväll. Hon skickade även iväg ytterligare en remiss för ivf (vilken säkerligen blir nekad då det endast är 10 månader sedan jag var gravid och det måste gå 12) men hellre skicka en för mycket :)
    Nej endast äl-test då hon bara jobbar administrativt ons-fre denna veckan. 
    Blir ju nojjig sist jag hade en liten blåsa på 15 mm (utan letrozol) så tillbakabildades den så jag räknar med att denna omgång så blir det inget och att jag förmodligen får öka till 3 tabletter nästa gång. 

    Jaa kanske är så att man reagerar i början men sen måste man öka till man hittar sin dos som alltid fungerar!

    Åh vad härligt att höra <3 Håller tummarna att denna gång är det ett riktigt jävla guldägg så att remissen inte behövs :).
  • Mon 15 Feb 2021 12:12
    Russin112 skrev 2021-02-15 11:50:40 följande:

    Men nej vad tråkigt att höra! Måste kännas skit! Ska du tillbaka för ett till ultraljud för att se om det växt eller endast ta äl-test?

    Jag fick ju öka hela tiden tills jag nu äter 4 tabletter vilket verkar fungera för mig...

    Jag hade en blåsa på 17mm och slemhinna på 7 så jag skall ta Ovitrelle imorgon kväll. Hon skickade även iväg ytterligare en remiss för ivf (vilken säkerligen blir nekad då det endast är 10 månader sedan jag var gravid och det måste gå 12) men hellre skicka en för mycket :)


    Skönt att höra! Då håller vi tummarna! När vi försökte med sonen fick jag remiss till IVF innan ett år hade gått som blev godkänd, skulle börjat med IVF samma månad som jag blev gravid med sonen så det behövdes aldrig. Men min gyn då sa att det där med ett år inte ska räknas om man har en bekräftad diagnos, att något är ?fel? eller vad man ska säga.
    Anonym (M) skrev 2021-02-15 10:26:18 följande:

    Exakt den känslan jag också haft! Har varit väldigt orolig. Min oro var befogad den största äggblåsan låg på 13 mm CD 12. De två andra gångerna jag varit där har de legat på 20 mm och 24 mm på CD 13. Såå ja jag vet inte jag ska ta äl-test på ons em och får jag utslag ska jag ta sprutan. Dock har jag aldrig någonsin fått utslag på äl-test så tror tyvärr inte att de funkar på mig.

    Är de vanligt att man hela tiden måste öka letrozol dosen? Om ja, någon som vet varför?

    Russin112 och Vicki89 håller tummarna att det går bättre för er<3


    Usch vad tråkigt att höra. :( Hur många tabletter tar du nu? Jag fick också öka successivt till 3 tabletter per dag. Med 2 tabletter blev det ägglossning ibland och ibland inte så då fick vi öka. Hoppas ändå att den där på 13 kan växa till sig fint så att du ändå kan få en ägglossning, det har hänt mig förr, även om jag behövt vänta lite längre inna jag fått utslag på äl-stickan då.
  • Mon 15 Feb 2021 14:22
    Anonym (M) skrev 2021-02-15 12:03:02 följande:
    Nej endast äl-test då hon bara jobbar administrativt ons-fre denna veckan. 
    Blir ju nojjig sist jag hade en liten blåsa på 15 mm (utan letrozol) så tillbakabildades den så jag räknar med att denna omgång så blir det inget och att jag förmodligen får öka till 3 tabletter nästa gång. 

    Jaa kanske är så att man reagerar i början men sen måste man öka till man hittar sin dos som alltid fungerar!

    Åh vad härligt att höra <3 Håller tummarna att denna gång är det ett riktigt jävla guldägg så att remissen inte behövs :).
    Men gud vad dåligt! kan du inte gå någon annanstans och gör vul? de får ju banne mig anpassa sig efter våra menscyklar! förstår verkligen din frustration/rädsla att gå miste om en månad :(

    tack <3
  • Mon 15 Feb 2021 14:25
    Vicki89 skrev 2021-02-15 12:12:07 följande:
    Skönt att höra! Då håller vi tummarna! När vi försökte med sonen fick jag remiss till IVF innan ett år hade gått som blev godkänd, skulle börjat med IVF samma månad som jag blev gravid med sonen så det behövdes aldrig. Men min gyn då sa att det där med ett år inte ska räknas om man har en bekräftad diagnos, att något är ?fel? eller vad man ska säga.
    Anonym (M) skrev 2021-02-15 10:26:18 följande:

    Exakt den känslan jag också haft! Har varit väldigt orolig. Min oro var befogad den största äggblåsan låg på 13 mm CD 12. De två andra gångerna jag varit där har de legat på 20 mm och 24 mm på CD 13. Såå ja jag vet inte jag ska ta äl-test på ons em och får jag utslag ska jag ta sprutan. Dock har jag aldrig någonsin fått utslag på äl-test så tror tyvärr inte att de funkar på mig.

    Är de vanligt att man hela tiden måste öka letrozol dosen? Om ja, någon som vet varför?

    Russin112 och Vicki89 håller tummarna att det går bättre för er<3


    Usch vad tråkigt att höra. :( Hur många tabletter tar du nu? Jag fick också öka successivt till 3 tabletter per dag. Med 2 tabletter blev det ägglossning ibland och ibland inte så då fick vi öka. Hoppas ändå att den där på 13 kan växa till sig fint så att du ändå kan få en ägglossning, det har hänt mig förr, även om jag behövt vänta lite längre inna jag fått utslag på äl-stickan då.
    Det där är så märkligt, jag frågade henne idag och sa att jag har hört att PCOS räknas som "att något hindrar graviditet" och hon sa nej, de är ett år som gäller med pcos... vilket tidigare nekande av remiss även sa, men det som avgör verkar helt enkelt vara vem som bedömer den. olika bud om allt från alla när det kommer till fertilitet 
  • Mon 15 Feb 2021 14:52
    Russin112 skrev 2021-02-15 14:25:32 följande:

    Det där är så märkligt, jag frågade henne idag och sa att jag har hört att PCOS räknas som "att något hindrar graviditet" och hon sa nej, de är ett år som gäller med pcos... vilket tidigare nekande av remiss även sa, men det som avgör verkar helt enkelt vara vem som bedömer den. olika bud om allt från alla när det kommer till fertilitet 


    Låter jättekonstigt tycker jag! Min gynekolog menade att det inte var någon tvekan om att jag inte skulle behöva vänta lika länge... Hoppas att din remiss blir godkänd den här gången då i alla fall!

    Vi har ju sagt att om något skulle krångla med Letrozolen den här gången så blir det IVF (men bekostar själv då eftersom jag redan har ett barn), så tror det är därför jag är lite extra nervös den här gången. Men under dagen har jag börjat få lite ägglossningstecken, så jag hoppas verkligen att det stämmer och att det inte är jag som har misstolkat symptomen.
    Anonym (M) skrev 2021-02-15 12:03:02 följande:

    Nej endast äl-test då hon bara jobbar administrativt ons-fre denna veckan. 

    Blir ju nojjig sist jag hade en liten blåsa på 15 mm (utan letrozol) så tillbakabildades den så jag räknar med att denna omgång så blir det inget och att jag förmodligen får öka till 3 tabletter nästa gång. 

    Jaa kanske är så att man reagerar i början men sen måste man öka till man hittar sin dos som alltid fungerar!

    Åh vad härligt att höra <3 Håller tummarna att denna gång är det ett riktigt jävla guldägg så att remissen inte behövs :).


    Låter jättestörigt att hon inte kan göra ett ultraljud på dig, det tar ju max 10 minuter! Finns det ingen annan gyn som kan göra ett på dig?
  • Mon 15 Feb 2021 16:05
    Vicki89 skrev 2021-02-15 14:52:00 följande:

    Låter jättekonstigt tycker jag! Min gynekolog menade att det inte var någon tvekan om att jag inte skulle behöva vänta lika länge... Hoppas att din remiss blir godkänd den här gången då i alla fall!

    Vi har ju sagt att om något skulle krångla med Letrozolen den här gången så blir det IVF (men bekostar själv då eftersom jag redan har ett barn), så tror det är därför jag är lite extra nervös den här gången. Men under dagen har jag börjat få lite ägglossningstecken, så jag hoppas verkligen att det stämmer och att det inte är jag som har misstolkat symptomen.Låter jättestörigt att hon inte kan göra ett ultraljud på dig, det tar ju max 10 minuter! Finns det ingen annan gyn som kan göra ett på dig?


    Ja :) skönt ändå att få bestämma själv hur länge ni tar letrozol och när ni är redo för ivf :) hur gick det på vul?
Svar på tråden Letrozol, PCO