• Tue 25 Feb 2020 15:53
    104130 visningar
    3231 svar
    3231
    104130

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Mon 22 Feb 2021 14:06
    Anonym (M) skrev 2021-02-22 13:28:25 följande:
    Gud vad skönt att han äntligen förstår! De känns som att de kanske är "vanligt" att männen inte förstår. Ja det är exakt så jag känner också det är ju vårt gemensamma mål men det är bara jag som kämpar för de. Och jag tror inte han fattar hur jävla stressigt de är! Tycker att de räcker med att vi ska springa till gyn stup i kvarten, trycka i oss hormoner och behöva vänta hela tiden, på mens, på tablettstart, på vul, på äl, på spruta och sen testdag/mens. De är liksom inte jättekul det är faktiskt vi kvinnor som får dra de tunga lasset här!

    Jag kände imorse att om inte jag börjar känna att han också är med och delaktig då skiter jag i det här och de kommer jag nog säga till honom att om inte vi är in this together då får det vara! Jag tänker inte gå igenom allt de här månad ut och månad in för att han kanske ska "ställa upp".
    Det jag också känner ilska kring är att jag in princip aldrig nekar honom sex men de känns ju som han nekar mig sex när vi verkligen behöver ha sex. Jag tycker väl inte heller att de är så kul att ligga på schema men vi har ju inte så mycket att välja på. Det är inte självvalt att sitta här med pcos liksom. 
    Verkligen, det var ett par skakiga månader i början där jag nästan ville ge upp... men det lilla min man kan göra är att hålla min hand under alla läkartider samt ha samlag mina fertila dagar och det gör han nu. I början kunde han inte se meningen med att följa med på mina vul men efter att jag förklarat om hur mycket hans stöd betyder så missar han inte ett enda möte ( även ifall jag måste gå dit 3 dagar i rad och mäta). Jag är väldigt tacksam över att han förstår mina känslor nu. 

    Du är helt berättigad dina känslor, det är som du säger ERAT mål, det finns ingen logik i att du ska göra "allt jobb". Som du säger är det fan inte kul för oss att ligga på schema heller, man känner sig som en satans avelkossa! Passionen försvinner helt men det är ett pris jag gärna betalar för att få vårt efterlängtade barn... även våra män måste vara villiga att betala det priset annars blir det inget barn. <3
  • Anonym (M)
    Mon 22 Feb 2021 21:13
    Russin112 skrev 2021-02-22 14:06:28 följande:

    Verkligen, det var ett par skakiga månader i början där jag nästan ville ge upp... men det lilla min man kan göra är att hålla min hand under alla läkartider samt ha samlag mina fertila dagar och det gör han nu. I början kunde han inte se meningen med att följa med på mina vul men efter att jag förklarat om hur mycket hans stöd betyder så missar han inte ett enda möte ( även ifall jag måste gå dit 3 dagar i rad och mäta). Jag är väldigt tacksam över att han förstår mina känslor nu. 

    Du är helt berättigad dina känslor, det är som du säger ERAT mål, det finns ingen logik i att du ska göra "allt jobb". Som du säger är det fan inte kul för oss att ligga på schema heller, man känner sig som en satans avelkossa! Passionen försvinner helt men det är ett pris jag gärna betalar för att få vårt efterlängtade barn... även våra män måste vara villiga att betala det priset annars blir det inget barn. <3


    Jaa jag misstänker att vi är under dom skakiga månaderna nu. Gud var underbart ändå att han följer med och stöttar dig numera <3 jag tror att de också gör att de får en ännu djupare förståelse när de får följa med faktiskt.

    Nej exakt! Ja så precis så! Man känner sig inte supersexig när man är en avelskossa. Ja det är ju just de jag vill att han ska vara beredd att betala priset om jag ska det med.

    Men vi pratade och jag sa faktiskt det rätt ut att jag tycker de är sjukt jävla jobbigt och jag känner redan nu att jag till och från inte orkar. För honom är de här vårt eventuellt tredje försök. Men jag sa de allt de här började ju för mig i april förra året. Jag sa de jag tycker inte de här har varit jätte kul med utredningar, tester, och gynbesök till förbannelse.

    Berättade om att de är jobbigt med all väntan och psykisk stress vi får genomgå som kvinnor i de här. Jag sa de att de minsta jag kräver är att du tar de seriöst och att du får gå med på sex schema en gång i månade för annars skiter jag i de här vi måste vilja kämpa lika mycket.

    Och han förstod faktiskt kändes de som. Han har nog inte fattat hur stressande detta faktiskt är!

    Vet inte vad jag skulle göra utan den här tråden och utan dig/er! Tack <3
  • Tue 23 Feb 2021 10:33
    Anonym (M) skrev 2021-02-22 21:13:20 följande:
    Jaa jag misstänker att vi är under dom skakiga månaderna nu. Gud var underbart ändå att han följer med och stöttar dig numera <3 jag tror att de också gör att de får en ännu djupare förståelse när de får följa med faktiskt.

    Nej exakt! Ja så precis så! Man känner sig inte supersexig när man är en avelskossa. Ja det är ju just de jag vill att han ska vara beredd att betala priset om jag ska det med.

    Men vi pratade och jag sa faktiskt det rätt ut att jag tycker de är sjukt jävla jobbigt och jag känner redan nu att jag till och från inte orkar. För honom är de här vårt eventuellt tredje försök. Men jag sa de allt de här började ju för mig i april förra året. Jag sa de jag tycker inte de här har varit jätte kul med utredningar, tester, och gynbesök till förbannelse.

    Berättade om att de är jobbigt med all väntan och psykisk stress vi får genomgå som kvinnor i de här. Jag sa de att de minsta jag kräver är att du tar de seriöst och att du får gå med på sex schema en gång i månade för annars skiter jag i de här vi måste vilja kämpa lika mycket.

    Och han förstod faktiskt kändes de som. Han har nog inte fattat hur stressande detta faktiskt är!

    Vet inte vad jag skulle göra utan den här tråden och utan dig/er! Tack <3
    Men precis, så skönt att även din man verkar förstå nu, ibland behövs det bara att verkligen spy ut sina känslor totalt. Hoppas att han verkligen tar åt sig och visar mer förståelse för din oro och stress nu <3 

    Jag är också så tacksam över denna tråd/er/dig, att få ventilera alla sina tankar men också en plats där det är helt okej att gnälla hur mycket man vill är för mig ovärdeligt. Att ni alla förstår är guld värt <3 

    Hur har det gått idag? Hur såg lillblåsan ut?
  • Anonym (M)
    Tue 23 Feb 2021 14:46
    Russin112 skrev 2021-02-23 10:33:29 följande:
    Men precis, så skönt att även din man verkar förstå nu, ibland behövs det bara att verkligen spy ut sina känslor totalt. Hoppas att han verkligen tar åt sig och visar mer förståelse för din oro och stress nu <3 

    Jag är också så tacksam över denna tråd/er/dig, att få ventilera alla sina tankar men också en plats där det är helt okej att gnälla hur mycket man vill är för mig ovärdeligt. Att ni alla förstår är guld värt <3 

    Hur har det gått idag? Hur såg lillblåsan ut?
    Ja sååå skönt!!! Jaa jag tror verkligen att de behövdes för min skull och även hans. 

    Jaa alltså detta är liksom något ingen annan som inte genomgår detta kan förstå. Den här tråden är verkligen en livboj <3

    Min lillblåsa har överlevt!!!
    Har till och med två!! En på vänster sida som är 18 mm och en på höger sida som är 19 mm! Jag ska ta ovitrelle imorgon kl 18.00 och sen ska vi ha sex torsdag, fredag och lördag!

    Hon frågade om jag ville testa att ha naturlig ägglossning eller ta spruta. Jag sa jag vet inte om jag vågar skippa sprutan vad tycker du? Hon svarade: jag tycker att det är bättre att ta sprutan. 
  • Tue 23 Feb 2021 16:30
    Anonym (M) skrev 2021-02-23 14:46:05 följande:
    Ja sååå skönt!!! Jaa jag tror verkligen att de behövdes för min skull och även hans. 

    Jaa alltså detta är liksom något ingen annan som inte genomgår detta kan förstå. Den här tråden är verkligen en livboj <3

    Min lillblåsa har överlevt!!!
    Har till och med två!! En på vänster sida som är 18 mm och en på höger sida som är 19 mm! Jag ska ta ovitrelle imorgon kl 18.00 och sen ska vi ha sex torsdag, fredag och lördag!

    Hon frågade om jag ville testa att ha naturlig ägglossning eller ta spruta. Jag sa jag vet inte om jag vågar skippa sprutan vad tycker du? Hon svarade: jag tycker att det är bättre att ta sprutan. 
    Men WOW! Stort grattis!! Det måste kännas helt fantastiskt :D
    Vad olika det är med både ovitrelle tid och sex instruktioner, vi ska alltid ta sprutan dagen blåsan är över 18 mm och alltid ha sex dagen ovitrelle tas (har till och med läst att man har störst chans att bli gravid vid sex dagen man tar sprutan). 

    Hellre en spruta för mycket än en för lite kanske ;)
  • Anonym (M)
    Tue 23 Feb 2021 18:14
    Russin112 skrev 2021-02-23 16:30:51 följande:

    Men WOW! Stort grattis!! Det måste kännas helt fantastiskt :D

    Vad olika det är med både ovitrelle tid och sex instruktioner, vi ska alltid ta sprutan dagen blåsan är över 18 mm och alltid ha sex dagen ovitrelle tas (har till och med läst att man har störst chans att bli gravid vid sex dagen man tar sprutan). 

    Hellre en spruta för mycket än en för lite kanske ;)


    Jaa jag blev så förvånad! Har känt av i båda äggstockarna men tänkte att de säkert berott på att de blev en cykel utan äl och att blödning är på g. Har känt mig på så bra humör idag!

    Ja jag vart lite nojjig där att jag inte skulle ta den på en gång men och andra sidan har mina andra två varit 20 och 24 vid tidigare spruta.

    Vilken tidpunkt brukar ni ta sprutan?

    Ja nu när du säger de sa alltid förra gyn sex sprutdagen och två dagar efter. Undra varför hon sa dagen efter sprutdag?

    Hm kanske ska skita i de och ha sex på sprutdagen ändå! Får nog inte med sambon på sex fyra dagar i rad när jag precis avtalat mig till tre dagar haha!

    Ja hon sa sprutan är ju helt ofarlig så bättre å ta än å inte ta!
  • Tue 23 Feb 2021 19:19
    Anonym (M) skrev 2021-02-23 14:46:05 följande:

    Ja sååå skönt!!! Jaa jag tror verkligen att de behövdes för min skull och även hans. 

    Jaa alltså detta är liksom något ingen annan som inte genomgår detta kan förstå. Den här tråden är verkligen en livboj <3

    Min lillblåsa har överlevt!!!

    Har till och med två!! En på vänster sida som är 18 mm och en på höger sida som är 19 mm! Jag ska ta ovitrelle imorgon kl 18.00 och sen ska vi ha sex torsdag, fredag och lördag!

    Hon frågade om jag ville testa att ha naturlig ägglossning eller ta spruta. Jag sa jag vet inte om jag vågar skippa sprutan vad tycker du? Hon svarade: jag tycker att det är bättre att ta sprutan. 


    Vad roligt att höra, grattis!! Håller tummarna för att åtminstone en av oss tre får ett plus den här månaden (men helst alla tre!!)
  • Anonym (Sysko­nförsö­k)
    Tue 23 Feb 2021 20:24
    Anonym (M) skrev 2021-02-23 14:46:05 följande:

    Ja sååå skönt!!! Jaa jag tror verkligen att de behövdes för min skull och även hans. 

    Jaa alltså detta är liksom något ingen annan som inte genomgår detta kan förstå. Den här tråden är verkligen en livboj <3

    Min lillblåsa har överlevt!!!

    Har till och med två!! En på vänster sida som är 18 mm och en på höger sida som är 19 mm! Jag ska ta ovitrelle imorgon kl 18.00 och sen ska vi ha sex torsdag, fredag och lördag!

    Hon frågade om jag ville testa att ha naturlig ägglossning eller ta spruta. Jag sa jag vet inte om jag vågar skippa sprutan vad tycker du? Hon svarade: jag tycker att det är bättre att ta sprutan. 


    Grattis till blåsorna <3

    Håller med att det är så skönt att prata med några som faktiskt förstår hur jobbigt detta är!
  • Anonym (Sysko­nförsö­k)
    Tue 23 Feb 2021 20:30
    Anonym (M) skrev 2021-02-23 18:14:12 följande:

    Jaa jag blev så förvånad! Har känt av i båda äggstockarna men tänkte att de säkert berott på att de blev en cykel utan äl och att blödning är på g. Har känt mig på så bra humör idag!

    Ja jag vart lite nojjig där att jag inte skulle ta den på en gång men och andra sidan har mina andra två varit 20 och 24 vid tidigare spruta.

    Vilken tidpunkt brukar ni ta sprutan?

    Ja nu när du säger de sa alltid förra gyn sex sprutdagen och två dagar efter. Undra varför hon sa dagen efter sprutdag?

    Hm kanske ska skita i de och ha sex på sprutdagen ändå! Får nog inte med sambon på sex fyra dagar i rad när jag precis avtalat mig till tre dagar haha!

    Ja hon sa sprutan är ju helt ofarlig så bättre å ta än å inte ta!


    Vi har alltid fått att vi ska ha sex 36h efter sprutan...
  • Tue 23 Feb 2021 20:52
    Anonym (M) skrev 2021-02-23 18:14:12 följande:

    Jaa jag blev så förvånad! Har känt av i båda äggstockarna men tänkte att de säkert berott på att de blev en cykel utan äl och att blödning är på g. Har känt mig på så bra humör idag!

    Ja jag vart lite nojjig där att jag inte skulle ta den på en gång men och andra sidan har mina andra två varit 20 och 24 vid tidigare spruta.

    Vilken tidpunkt brukar ni ta sprutan?

    Ja nu när du säger de sa alltid förra gyn sex sprutdagen och två dagar efter. Undra varför hon sa dagen efter sprutdag?

    Hm kanske ska skita i de och ha sex på sprutdagen ändå! Får nog inte med sambon på sex fyra dagar i rad när jag precis avtalat mig till tre dagar haha!

    Ja hon sa sprutan är ju helt ofarlig så bättre å ta än å inte ta!


    Hurra! Tror det blir toppen att ta den imorgon så får de växa till sig lite ytterligare :) Om de mot all förmodan skulle släppa av sig själva innan så skadar det ju inte med sprutan.

    Jag tyckte också torsdag, fredag, lördag va lite sent? Ägget släpper väl 36 h efter sprutan och då vill man väl att det redan finns gott om spermier på plats... de kan ju leva flera dagar där inne. Särskilt lördag då borde det väl va för sent? Då är det ju bättre att börja redan på onsdag. Min gyn sa alltid sprutdagen och dagen efter iaf. Alltså vilken jäkla vetenskap detta är...
Svar på tråden Letrozol, PCO