• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105222 visningar
    3231 svar
    3231
    105222

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Anonym (Sysko­nförsö­k)
    Sun 7 Mar 2021 13:56
    Anonym (St932) skrev 2021-03-07 10:38:28 följande:

    Hej!

    Jag är på cd 10 idag och har tagit letrozol 2.5 mg cd 3-7. Fick vallningar men inte så mycket mer än så. Känner mig helt som mig själv igen.

    När kan jag kanske förvänta mig äl? Jag har egen äl som brukar vara på dag 17-19. Äl testen är sjukt svaga (mer svaga än de brukar vara i ?naturlig? cykel). Ska på vul cd 12 och tror inte att det är någon follikel på g där inne.


    Jag har inte fått ägglossning med bara letrozol så är rätt osäker men jag har fått med hjälp av Ovitrelle nångång mellan cd14-20
  • Sun 7 Mar 2021 14:13
    Vicki89 skrev 2021-03-07 10:19:04 följande:

    Skönt att det verkar ha gått bra med behandlingen ändå då. <3

    Jag hade småblödning rätt länge efter cytetecen som jag minns det, och sedan plötsligt började jag blöda mer igen, tänkte att det kanske var mensen som kom men gynekologen sa att det nog bara var det sista som behövde komma ut. En månad efter jag tagit cytotec fick jag en riktig mens igen och kunde då börja med Letrozol. Låter inte som så länge nu, men minns att det kändes som en evighet efter MA:t innan jag kunde börja försöka igen. På tredje försöket efter MA:t blev jag gravid igen och den gången gick allt bra!


    Ja jag tycker dessa 2 veckor efter cytotec har varit en evighet! Men hade jag inte fått mens 6 veckor efter cytotec så skulle jag höra av mig men hoppas att den kommer av sig själv och rätt snart.
    Anonym (Syskonförsök) skrev 2021-03-07 13:47:03 följande:

    Skönt att det börjar kännas lite bättre igen <3


    Ja verkligen <3
  • Anonym (M)
    Mon 8 Mar 2021 10:37
    Anonym (St932) skrev 2021-03-07 10:38:28 följande:

    Hej!

    Jag är på cd 10 idag och har tagit letrozol 2.5 mg cd 3-7. Fick vallningar men inte så mycket mer än så. Känner mig helt som mig själv igen.

    När kan jag kanske förvänta mig äl? Jag har egen äl som brukar vara på dag 17-19. Äl testen är sjukt svaga (mer svaga än de brukar vara i ?naturlig? cykel). Ska på vul cd 12 och tror inte att det är någon follikel på g där inne.


    Jag har fått äl cd 15, 16 och 22 så väldigt varierande. Men har då tagit ovitrelle också, har din gyn sagt något om ovitrelle?
  • Anonym (M)
    Mon 8 Mar 2021 10:40
    Vicki89 skrev 2021-03-07 08:37:32 följande:
    Mensen kom nu på morgonen. Nu börjar jag med sista Letrozolkuren i övermorgon och går det inte så blir det IVF nästa månad.
    Hejja dig Vicki89 hoppas att det går vägen denna månad! Om inte annat så har ni en helt annan resa framför er som jag tror kanske är skönare på ett sätt? Tänker mycket på att de kanske är skönare att "lämna" över ansvaret till andra liksom. Vilket fall så hejjar jag på er allihopa! 
  • Anonym (M)
    Mon 8 Mar 2021 10:43
    palettblad1 skrev 2021-03-06 13:36:02 följande:
    Det kanske är skönt med en paus, att få fokusera på relationen och läka det som blev skadat i denna process. Sen tänker jag att det är upp till din kille att visa att han är 100% med på tåget och att han förstår dig och vill kämpa för ER dröm. Hejar på er! <3
    Jaa det är lite det jag är inne på också! Jag har dock sagt att jag vill att gyn ringer upp mig så att jag har ett paket letrozol redo tills jag väl känner att jag/vi vill dra igång. Men funderar på att be om provera också, vet ju inte hur min cykel fungerar utan letrozol längre. Innan kurerna hade jag ingen egen mens alls liksom.

    Tack <3 och detsamma<3
  • Anonym (M)
    Mon 8 Mar 2021 14:01

    Okej, så en av mina nära tjejkompisar är förmodligen gravid IGEN. Hon gjorde en abort för ca: 4 månader sedan. Tror att de var hennes 10:e abort eller något sådant. Men hon säger att denna gången så kommer hon behålla även om hennes kille inte vill behålla så de är väl positivt i den meningen att hon inte gör abort igen. Hennes kille ville inte behålla för 4 månader sedan så tror inte han vill det denna gång heller, tyvärr då han har två barn sen innan och hon ett (och de bort 2 timmar fån varandra). 
    Känns så frustrerande att hon testar att bli gravid då och då med den hon för närvarande är tillsammans med bara för att "se" om killen vill behålla . Hon har alltså alltid blivit gravid med den hon är dejtar/är tillsammans med och gör sedan abort för att killen inte vill behålla.

    Det enda positiva är väl om hon behåller då men det är så oerhört frustrerande att folk kan bli gravida bara för att se om den andra vill behålla och sen göra abort som om de vore ingenting istället för att bara kommunicera på en gång jag vill ha barn med den man dejtar/är tillsammans med.

    Medan vi andra kämpar för att ens bli gravida!

    Förlåt för negativiteten behövde bara spy ur mig detta!

  • Anonym (M)
    Mon 8 Mar 2021 14:02

    Okej, så en av mina nära tjejkompisar är förmodligen gravid IGEN. Hon gjorde en abort för ca: 4 månader sedan. Tror att de var hennes 10:e abort eller något sådant. Men hon säger att denna gången så kommer hon behålla även om hennes kille inte vill behålla så de är väl positivt i den meningen att hon inte gör abort igen. Hennes kille ville inte behålla för 4 månader sedan så tror inte han vill det denna gång heller, tyvärr då han har två barn sen innan och hon ett (och de bort 2 timmar fån varandra). 
    Känns så frustrerande att hon testar att bli gravid då och då med den hon för närvarande är tillsammans med bara för att "se" om killen vill behålla . Hon har alltså alltid blivit gravid med den hon är dejtar/är tillsammans med och gör sedan abort för att killen inte vill behålla.

    Det enda positiva är väl om hon behåller då men det är så oerhört frustrerande att folk kan bli gravida bara för att se om den andra vill behålla och sen göra abort som om de vore ingenting istället för att bara kommunicera på en gång jag vill ha barn med den man dejtar/är tillsammans med.

    Medan vi andra kämpar för att ens bli gravida!

    Förlåt för negativiteten behövde bara spy ur mig detta!

  • Anonym (M)
    Mon 8 Mar 2021 15:33

    Okej tjejer, pratade med gyn (min nya) och bad om provera och letrozol (inför en eventuell start efter pausen). Mitt hjärta sjönk lite när hon sa jag trodde du ringde för att du var gravid! Menmen tillbaka till ämnet såg dock detta inne på mina recept:  2 tabletter på morgonen SIK i 5 dagar från mens dag 5
    Någon annan som också fått den rekommendationen? Att inte ät dag 5-10 istället för 3-7? Finns det några för/nackdelar?

  • Anonym (Sysko­nförsö­k)
    Mon 8 Mar 2021 16:49
    Anonym (M) skrev 2021-03-08 14:01:52 följande:

    Okej, så en av mina nära tjejkompisar är förmodligen gravid IGEN. Hon gjorde en abort för ca: 4 månader sedan. Tror att de var hennes 10:e abort eller något sådant. Men hon säger att denna gången så kommer hon behålla även om hennes kille inte vill behålla så de är väl positivt i den meningen att hon inte gör abort igen. Hennes kille ville inte behålla för 4 månader sedan så tror inte han vill det denna gång heller, tyvärr då han har två barn sen innan och hon ett (och de bort 2 timmar fån varandra). 

    Känns så frustrerande att hon testar att bli gravid då och då med den hon för närvarande är tillsammans med bara för att "se" om killen vill behålla . Hon har alltså alltid blivit gravid med den hon är dejtar/är tillsammans med och gör sedan abort för att killen inte vill behålla.

    Det enda positiva är väl om hon behåller då men det är så oerhört frustrerande att folk kan bli gravida bara för att se om den andra vill behålla och sen göra abort som om de vore ingenting istället för att bara kommunicera på en gång jag vill ha barn med den man dejtar/är tillsammans med.

    Medan vi andra kämpar för att ens bli gravida!

    Förlåt för negativiteten behövde bara spy ur mig detta!


    Spy ur dig precis så mycket du vill <3 Det är så orättvist att vi som verkligen vill har svårt att bli gravida och så finns det sånna, blir så upprörd på sånt beteende! I dagens samhälle så finns stora möjligheter till att undvika graviditet om inte båda vill. Ett barn är inte en leksak!
  • Anonym (Sysko­nförsö­k)
    Mon 8 Mar 2021 16:52
    Anonym (M) skrev 2021-03-08 15:33:35 följande:

    Okej tjejer, pratade med gyn (min nya) och bad om provera och letrozol (inför en eventuell start efter pausen). Mitt hjärta sjönk lite när hon sa jag trodde du ringde för att du var gravid! Menmen tillbaka till ämnet såg dock detta inne på mina recept:  2 tabletter på morgonen SIK i 5 dagar från mens dag 5

    Någon annan som också fått den rekommendationen? Att inte ät dag 5-10 istället för 3-7? Finns det några för/nackdelar?


    Hört talas om det men inte mer än så. Jag har alltid fått cd3-7.
Svar på tråden Letrozol, PCO