• Russin112

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Lofffsan
    Russin112 skrev 2021-03-28 10:18:21 följande:

    Jag mår bra! inga symptom men jag har inte haft någon pms denna månad, kan ju vara en korrelation men jag hoppas att det handlar för att jag är gravid :D vore så jäkla skönt att slippa ivf!


    Så svårt med symtom, ibland är det alla symtom och ibland inget! Men tycker det låter lovande när du inte haft pms, det brukar vara etr säkert symtom ;) längtar att höra hur det går för dig på onsdag :D
  • Russin112
    Lofffsan skrev 2021-03-28 11:36:52 följande:

    Så svårt med symtom, ibland är det alla symtom och ibland inget! Men tycker det låter lovande när du inte haft pms, det brukar vara etr säkert symtom ;) längtar att höra hur det går för dig på onsdag :D


    Ja men verkligen och att mens och graviditet symptom är så lika gör ju inte det hela enklare Hahah. Hoppas förstås men vågar inte tro <3
  • barnlängtan2021
    Lofffsan skrev 2021-03-28 09:12:40 följande:

    Ja tack <3 jag kan ju säga att jag inte känner mig alla gravid som jag gjort mina två tidigare graviditeter. Så hopper finns ju alltid tills mensen kommer!

    Hur länge blödde du efter cytotec? :)Ja det får vi hoppas! Håller er uppdaterade! :)

    Hur mår du? Inte många dagar till ons/tor? <3


    Ungefär 3,5 vecka. Slutade först efter 2 veckor och var blödningsfri i 2 dagar men sen drog det igång igen och resten kom ut. Men vill bara ha mens nu så jag kan börja med letrozol! Hade varit skönt om jag slapp ringa kliniken efter påsk för att mensen inte kommit.
  • Lofffsan
    barnlängtan2021 skrev 2021-03-28 21:08:47 följande:

    Ungefär 3,5 vecka. Slutade först efter 2 veckor och var blödningsfri i 2 dagar men sen drog det igång igen och resten kom ut. Men vill bara ha mens nu så jag kan börja med letrozol! Hade varit skönt om jag slapp ringa kliniken efter påsk för att mensen inte kommit.


    Ja det förstår jag verkligen! Har känt av någon ägglossning nu efter? :)

    Ja, alltid skönt att slippa ringa!
  • barnlängtan2021
    Lofffsan skrev 2021-03-28 21:39:36 följande:

    Ja det förstår jag verkligen! Har känt av någon ägglossning nu efter? :)

    Ja, alltid skönt att slippa ringa!


    Nope. Men har inte lyckats få ägglossning utan letrozol innan heller :( men i två dagar nu har jag haft ont i livmodern ibland och brösten ömmar lite när jag tar av mig bhn på kvällen. Så hoppas mensen är på gång.
  • Lofffsan
    barnlängtan2021 skrev 2021-03-29 05:57:15 följande:

    Nope. Men har inte lyckats få ägglossning utan letrozol innan heller :( men i två dagar nu har jag haft ont i livmodern ibland och brösten ömmar lite när jag tar av mig bhn på kvällen. Så hoppas mensen är på gång.


    Ja men då hoppas vi verkligen den är pågång så kan du kan börja om igen! <3 håll oss uppdaterade när mensen kommer!!
  • Anonym (M)
    Lofffsan skrev 2021-03-25 20:28:36 följande:
    Åh men då är vi verkligen synkade i situationen. Min dotter är född juli 2019 :)

    Hur många försök har du haft med letrozol? Och när fick du reda på din PCOS?
    Haha ja verkligen! 

    Har gjort 3 försök med letrozol, nu fjärde omgången har jag tagit "paus" men ätit tabletterna ändå ihop om att jag slipper provera. Tanken är att vi ska köra i gång igen nästa blödning.

    Jag fick min första mens efter förlossningen april 2020 men det dröjde ända till december 2020 innan jag fick diagnosen. Hur lång tid tog det för dig att får reda på din PCOS?

    Och grattis igen till plusset<3 
  • Lofffsan
    Anonym (M) skrev 2021-03-29 11:40:40 följande:

    Haha ja verkligen! 

    Har gjort 3 försök med letrozol, nu fjärde omgången har jag tagit "paus" men ätit tabletterna ändå ihop om att jag slipper provera. Tanken är att vi ska köra i gång igen nästa blödning.

    Jag fick min första mens efter förlossningen april 2020 men det dröjde ända till december 2020 innan jag fick diagnosen. Hur lång tid tog det för dig att får reda på din PCOS?

    Och grattis igen till plusset<3 


    Hur har du reagerat på tabletterna? Fått ägglossning? :)

    Jag fick nog min mens efter några månader efter förlossning, tänkte nog inte på när den kom för har väl aldrig tänkt att den inte skulle komma haha! Men sen började vi första april, så då hade jag typ regelbunden men till juni-juli. Då trodde jag stenstäkert på att jag var gravid för fick inte mens. Hade en cykel på 52 dagar, så efter sommaren och lite pusch från kompisen sökte jag privat klinik och fick reda på pcos november 2020. Dock hann jag inte ta letrozol första menscykeln i december, sen blev då gravid med missfallet i januaricykeln. Så faktiskt bara ätit en kur! Men det verkade tydligen fungera bra på min kropp :)

    Tack! <3 vet du när det är dags för mensen för dig?
  • barnlängtan2021
    Lofffsan skrev 2021-03-29 09:54:27 följande:

    Ja men då hoppas vi verkligen den är pågång så kan du kan börja om igen! <3 håll oss uppdaterade när mensen kommer!!


    Den är nog på g nu. Kom en liten liten droppe i toaletten och lite orange/rosa på pappret
  • MiniNin
    Anonym (M) skrev 2021-03-26 21:24:21 följande:

    Letrozol funkar ju till viss del jag får äggblåsor men med väldigt olika resultat de är liksom alltid olika stora varenda gång trots vul samma dag och samma dos så vet inte om de är därför hon vill testa sprutor. Åh spännande att menopur funkade så bra så snabbt för er! Det ger mig verkligen hopp<3 Gyn sa att menopur är jättebra! Hur såg en kur/procedur ut med menopur?


    Hoppas Menopur ska funka för dig också! :)

    Första omgången såg ut så här:

    Start cd 1. 75IE 8 dagar, 93,75 IE 15 dagar. Ovitrelle cd 21. Fyra VUL. Blåsa runt 20mm (hittar inte inlägg/anteckning med exakta mått). Mens Ovitrelle+16.

    Andra omgången såg ut så här:

    Start cd 2. 93,75IE 15 dagar. Ovitrelle cd 17. Tre VUL. Blåsa 21 mm. Mens Ovitrelle+14.

    Tredje omgången såg ut så här:

    Start cd 4. 93,75IE 12 dagar. Ovitrelle cd 16. 2 VUL. Blåsa 20 mm. Positivt graviditetstest Ovitrelle+14.

    Så med facit i hand så blev det lättare och lättare när vi väl hittat rätt dos. Kroppen hängde liksom med och fattade galoppen så behövde inte lika många dagar med sprutor tredje omgången. Är tacksam för att jag följdes upp med täta VUL och att jag fick tydliga instruktioner för när Ovitrelle skulle tas, när vi skulle ha sex och vilken dag jag skulle testa. På tredje försöket gick det och är SUPER-tacksam och lycklig för det.

    Som sagt, hoppas att det funkar för dig också. Lycka till!
Svar på tråden Letrozol, PCO