• Tue 25 Feb 2020 15:53
    105406 visningar
    3231 svar
    3231
    105406

    Letrozol, PCO

    Hej! jag skall strax påbörja min första letrozol kur (äter provera nu för att få igång en blödning) men sen så är det dags :D 


    är det någon annan med Pco som har påbörjat behandling och vill följas åt? jag känner mig så fruktansvärt ensam i det här. 

  • Svar på tråden Letrozol, PCO
  • Mon 26 Apr 2021 21:15
    Russin112 skrev 2021-04-26 19:34:21 följande:

    Hatar dem dagarna... men som anonym m säger så tror jag också man ska låta sig bryta ihop och att det på något sätt är bra, att man liksom bryter ihop och sedan reser sig igen. Det kanske är en liten tröst nu men när du väl lyckas så kommer det vara så värt varenda tår.

    Jag säger som min läkare alltid brukade säga till mig, det är inte en fråga om barn eller barnlös utan bara när. Fortsätt kämpa och vi finns här <3


    Tack, det känns bättre idag. Nu är det bara den här veckan, sen är det nya tag - om det blir letrozol eller provera först vet jag inte än bara men någonting händer iaf.
  • Anonym (Zophi­ah)
    Mon 26 Apr 2021 22:25

    Hej, en fråga till er med pco;

    Måste man ha mycket ökad kroppsbehåring när man har pco? Och är det ett vanligt symptom att ha oregelbunden mens eller kan man ha regelbunden mens men ändå ha pco?

  • Wed 28 Apr 2021 19:18

    Imorgon ska jag ta graviditetstestet. Är helt hundra på att det är negativt men kan ändå inte sluta hoppas. Var 2 veckor sen jag var på vul och hade 12 mm ägg så tror inte det har växt till sig och släppt. Sen blir det provera på måndag om inte mensen kommer under helgen.

  • Wed 28 Apr 2021 20:05
    barnlängtan2021 skrev 2021-04-28 19:18:39 följande:

    Imorgon ska jag ta graviditetstestet. Är helt hundra på att det är negativt men kan ändå inte sluta hoppas. Var 2 veckor sen jag var på vul och hade 12 mm ägg så tror inte det har växt till sig och släppt. Sen blir det provera på måndag om inte mensen kommer under helgen.


    Vad spännande! Har du fått ta något test för att bekräfta äl? Håller tummarna att du blir chockad och får ett positivt test imorgon :D
  • Wed 28 Apr 2021 20:13
    Anonym (Zophiah) skrev 2021-04-26 22:25:33 följande:

    Hej, en fråga till er med pco;

    Måste man ha mycket ökad kroppsbehåring när man har pco? Och är det ett vanligt symptom att ha oregelbunden mens eller kan man ha regelbunden mens men ändå ha pco?


    Hej. Jag tror inte man behöver ha det men det är ett vanligt symptom. Man kan även ha regelbunden mens men som jag förstått det rätt ovanligt.
  • Anonym (Zophi­ah)
    Wed 28 Apr 2021 20:26
    Russin112 skrev 2021-04-28 20:13:27 följande:

    Hej. Jag tror inte man behöver ha det men det är ett vanligt symptom. Man kan även ha regelbunden mens men som jag förstått det rätt ovanligt.


    Så hur vet man då om man har pco? Tack för att du svarade
  • Wed 28 Apr 2021 20:40
    Anonym (Zophiah) skrev 2021-04-28 20:26:22 följande:

    Så hur vet man då om man har pco? Tack för att du svarade


    Du går till en gynekolog som ser om du har pco-äggstockar på ett vaginalt ultraljud, och sedan tittar de på ens hormonhalter genom ett blodprov, och du får berätta ifall du har oregelbunden mens eller inte. Man måste inte ha allt för att det ska räknas som PCOS. Jg själv har normala hormonnivåer men oregelbunden mens och typiska PCO-äggstockar. Som jag har förstått det behöver man ha PCO-äggstockar plus ett av de två andra kriterierna.
  • Wed 28 Apr 2021 20:52
    Russin112 skrev 2021-04-28 20:05:20 följande:

    Vad spännande! Har du fått ta något test för att bekräfta äl? Håller tummarna att du blir chockad och får ett positivt test imorgon :D


    Jag var på vul den 16. Den 17 tog jag ett äl-test och det var negativt men det syntes fortfarande två streck. Tog ett nytt test den 20 och då var det nästan helt blankt.

    Så har jag haft ägglossning ska det varit någon gång där mellan typ eftersom testet blev svagare sen men tror tyvärr inte det eftersom ägget ändå var så litet.
  • Wed 28 Apr 2021 21:36
    barnlängtan2021 skrev 2021-04-28 20:52:08 följande:

    Jag var på vul den 16. Den 17 tog jag ett äl-test och det var negativt men det syntes fortfarande två streck. Tog ett nytt test den 20 och då var det nästan helt blankt.

    Så har jag haft ägglossning ska det varit någon gång där mellan typ eftersom testet blev svagare sen men tror tyvärr inte det eftersom ägget ändå var så litet.


    Aaah okej. Segt att du inte får börja med provera direkt :/ de hade ju kunnat ta ett progresteron test och om de visade på att du inte har haft äl så hade du kunnat få börja direkt (istället för att slösa massa dagar)
  • Wed 28 Apr 2021 22:22
    barnlängtan2021 skrev 2021-04-28 19:18:39 följande:

    Imorgon ska jag ta graviditetstestet. Är helt hundra på att det är negativt men kan ändå inte sluta hoppas. Var 2 veckor sen jag var på vul och hade 12 mm ägg så tror inte det har växt till sig och släppt. Sen blir det provera på måndag om inte mensen kommer under helgen.


    Spännande! Uppdatera oss imorgon, jag håller tummarna!
Svar på tråden Letrozol, PCO