• Fri 28 Feb 2020 12:33
    27009 visningar
    689 svar
    +1
    689
    27009

    Letrozol - följas åt 2020

    Hej


    Vi har senaste 9 månaderna försökt få fram ett syskon till vån son (han blir 2 i april). Han kom på första försöket - och gick helt av sig själv.


    Nu när vi ska skaffa ett syskon, verkar det betydligt svårare.


     


    Allting ser bra ut med mig, jag har gjort VUL och allt ser kanon ut. Där emot har jag sedan jag slutade amma januari 2019 haft väldigt lång menscykel och ganska oregelbunden. Alltifrån 31-41 dagars cykel. med ägglossning ca 10 dagar innan mens, alltså ganska kort lutealfas. Vi kör med NC - och har gjort i flera år. Jag hittar oftast min ägglossning, ibland via appen, ibland via ägglossningstest.


     


    Nu går vi hos privat klinik och ska börja med Letrozol, eftersom jag har så långa cykler och oftast får ägglossning på dag 30 isch, ska bli fantastiskt att börja få ÄL på dag 14 typ.


     


    Dock blev jag lite orolig då jag igår, på dag 27, helt plötsligt fick mens. Jag hade ÄL på dag 21, och sen kom mensen på dag 27?! HElt pltörligt liksom typ 13 dagar tidigare än vanligt?? Iof kört progesterontillskott nu denna månaden, det kan ju korta ner cykeln säger dom.


    Dock har inte min temp sjunkit lika mycket som den brukar vid mens. Den sjönk från 36,50 till 36:08, och legat så nu i 3 dagar. Annars när min mens kommer brukar den alltid sjunka ner till 35,80 typ.


    Så jag tog ett gravtest imorse (visa 6 dagar tidigt), men det var negativt.


    Någon som vet vad som händer om man börjar äta Letrozol, och detta inte är mensen, utan bara en mellanblödning? Vad händer då?


     


    Hur som helst, imorgon börjar vi nog äta Letrozol, vore kul att följas åt, flera som ska göra det här nu framöver?


     


    //Loo


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-28 18:14
    Puff??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-06 10:17
    Blev gravid med min andra dos Letrozol.
    Trotts lång cykel och folliklar som inte växte. Så lyckades jag ändå få en ägglossning på CD 25-26.
    Är just nu gravid i vecka 4(3+6).
  • Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020
  • Anonym (M)
    Tue 3 Mar 2020 21:42
    #21
    LucyLoo skrev 2020-03-03 20:25:04 följande:

    Hej!

    Vad skönt ändå att få börja med letrozol igen?

    När ska du börja med första tablett? Och har du redan nu ett inbokat VUL?

    Vill du så skriver jag upp dig i listan så följs vi åt?


    Ja det känns jättebra men det tär ju lite som ni kanske vet:) jag tog första tabletten idag. Där jag bor får man inte göra VUL utan jag tog ett blodprov dag 24 i cykeln och då konstaterade man ägglossning. När jag åt enkeldos visade blodprovet dåligt resultat så därav dubbeldos. Ska ni göra VUL och när gör ni det? Det jobbiga med att de inte kollar med VUL är att det är lite svårt att veta när man har ÄL. Jag har aldrig riktigt fått till det där med ägglossningstester. Hur gör ni?

    Du får gärna skriva med mig i listan!
  • Wed 4 Mar 2020 12:42
    #22
    Anonym (M) skrev 2020-03-03 21:42:42 följande:

    Ja det känns jättebra men det tär ju lite som ni kanske vet:) jag tog första tabletten idag. Där jag bor får man inte göra VUL utan jag tog ett blodprov dag 24 i cykeln och då konstaterade man ägglossning. När jag åt enkeldos visade blodprovet dåligt resultat så därav dubbeldos. Ska ni göra VUL och när gör ni det? Det jobbiga med att de inte kollar med VUL är att det är lite svårt att veta när man har ÄL. Jag har aldrig riktigt fått till det där med ägglossningstester. Hur gör ni?

    Du får gärna skriva med mig i listan!


    Förstår vad du menar med att det tär på en, har lite hatkärlek för dem haha.

    Vet du varför man inte får göra VUL hos er? Tänker att under VUL så ser de ju hur många äggblåsor som har vuxit och förmodas släppa :/ Där jag bor finns det ingen fertilitetshjälp att få så får lov att åka ca 7 mil enkel resa varje gång det är dags för VUL eller annan läkarträff :(

    När jag har varit på VUL så brukar läkaren säga vilken dag jag ska börja testa på, har även menskalendern Flo som hjälper mig hålla reda på dagarna :)
  • Anonym (M)
    Wed 4 Mar 2020 18:26
    #23
    Mammamadde03 skrev 2020-03-04 12:42:56 följande:

    Förstår vad du menar med att det tär på en, har lite hatkärlek för dem haha.

    Vet du varför man inte får göra VUL hos er? Tänker att under VUL så ser de ju hur många äggblåsor som har vuxit och förmodas släppa :/ Där jag bor finns det ingen fertilitetshjälp att få så får lov att åka ca 7 mil enkel resa varje gång det är dags för VUL eller annan läkarträff :(

    När jag har varit på VUL så brukar läkaren säga vilken dag jag ska börja testa på, har även menskalendern Flo som hjälper mig hålla reda på dagarna :)


    Åh vad långt att åka. :/ Ja i grannkommunen får de göra VUL men inte där jag bor, men de känner sig nöjda att mäta genom blodprov. De kollar progesteronvärdet. Jag har och och har ingen mens alls men nu när jag äter letrozol så har jag en regelbunden cykel så de säger att jag kan lite på att det funkar då. Vi brukar försöka få till det kring dag 14 plus/minus några dagar där omkring. Jag upplever dock att jag har väldigt kort mens och ganska så sparsamt men men.

    När har du BIM?
  • Wed 4 Mar 2020 18:37
    #24
    +1

    Hej!

    Jag blir 33 år i maj, min sambo är 32 år.
    Vi har inga gemensamma barn, men jag har 2 barn sedan innan som är 6 och 8 år, hade inga problem att bli gravid med dom.

    Efter att ha försökt bli gravida i 1 år så har vi nu påbörjat en utredning som inte visar några fel på varken mig eller min sambo.

    I utredningen har vi lämnat prover båda två. Han blandannat blodprov och spermieprov.
    Jag har fått göra en äggledarspolning, efter den skulle jag ÄL testa hemma och vid positivt resultat tog jag otrivelle spruta.
    Därefter skulle jag ringa gyn mensdag 1-2 om den dök upp, vilket den gjorde i söndags.

    Nästa steg blev Letrozol, cykeldag 3, vilket var igår.
    Jag har känt av trötthet, illamående och diarre än så länge vilket är mindre kul men vad gör man inte för att i slutändan kanske få en liten :)

    Ska till gyn på tisdag då cykeldag 10 för att göra ett VUL och få mer info.
    Kul att kunna bolla detta med andra som är i samma sits :)

  • Wed 4 Mar 2020 19:05
    #25
    Anonym (M) skrev 2020-03-04 18:26:36 följande:

    Åh vad långt att åka. :/ Ja i grannkommunen får de göra VUL men inte där jag bor, men de känner sig nöjda att mäta genom blodprov. De kollar progesteronvärdet. Jag har och och har ingen mens alls men nu när jag äter letrozol så har jag en regelbunden cykel så de säger att jag kan lite på att det funkar då. Vi brukar försöka få till det kring dag 14 plus/minus några dagar där omkring. Jag upplever dock att jag har väldigt kort mens och ganska så sparsamt men men.

    När har du BIM?


    Ja det är en bit att åka :( lång resa för ett rätt kort besök. Jag hade mens ca en gång i halvåret innan letrozol och nu har jag varje månad.

    Det är däromkring vi också brukar försöka och sen brukar det göras en VUL antingen dag 13 eller 14 beroende på tiderna de har att erbjuda.

    Enligt Flo så har jag BIM nu 8/3, men händer att den är någon dag sen ibland.
  • Sat 14 Mar 2020 19:31
    #26
    Mammamadde03 skrev 2020-03-04 19:05:08 följande:

    Ja det är en bit att åka :( lång resa för ett rätt kort besök. Jag hade mens ca en gång i halvåret innan letrozol och nu har jag varje månad.

    Det är däromkring vi också brukar försöka och sen brukar det göras en VUL antingen dag 13 eller 14 beroende på tiderna de har att erbjuda.

    Enligt Flo så har jag BIM nu 8/3, men händer att den är någon dag sen ibland.


    Mammamadde03 skrev 2020-03-04 19:05:08 följande:

    Ja det är en bit att åka :( lång resa för ett rätt kort besök. Jag hade mens ca en gång i halvåret innan letrozol och nu har jag varje månad.

    Det är däromkring vi också brukar försöka och sen brukar det göras en VUL antingen dag 13 eller 14 beroende på tiderna de har att erbjuda.

    Enligt Flo så har jag BIM nu 8/3, men händer att den är någon dag sen ibland.


    Hur har det gått för dig? Du hade BIM 8/3?

    Dag 14 var jag på VUL. då har mina störta folliklar 8 mm. Alltså en bra bit kvar till 18-24 mm...

    Idag är jag på CD 17. Fortfarande inga positiva ägglossningstest. Undrar hur myxlet de växer per dag?

    Nästa cykel skulle jag ta dubbla tabletter letrozol sa min gyn.
  • Sat 14 Mar 2020 19:34
    #27
    Fendi1987 skrev 2020-03-04 18:37:06 följande:

    Hej!

    Jag blir 33 år i maj, min sambo är 32 år.

    Vi har inga gemensamma barn, men jag har 2 barn sedan innan som är 6 och 8 år, hade inga problem att bli gravid med dom.

    Efter att ha försökt bli gravida i 1 år så har vi nu påbörjat en utredning som inte visar några fel på varken mig eller min sambo.

    I utredningen har vi lämnat prover båda två. Han blandannat blodprov och spermieprov.

    Jag har fått göra en äggledarspolning, efter den skulle jag ÄL testa hemma och vid positivt resultat tog jag otrivelle spruta.

    Därefter skulle jag ringa gyn mensdag 1-2 om den dök upp, vilket den gjorde i söndags.

    Nästa steg blev Letrozol, cykeldag 3, vilket var igår.

    Jag har känt av trötthet, illamående och diarre än så länge vilket är mindre kul men vad gör man inte för att i slutändan kanske få en liten :)

    Ska till gyn på tisdag då cykeldag 10 för att göra ett VUL och få mer info.

    Kul att kunna bolla detta med andra som är i samma sits :)


    Välkommen! Hoppa de tar sig!

    Ja vi följa gärna åt!

    Jag fick en Otriville-spruta att ta samma dag som jag får positivt på ÄLtest.

    Men en fråga - HUR tar jag sprutan? Var liksom? Magen? Låret?

    Sen sen samma dag som sprutan samt dagen efter?

    Kör ni clearblues advanced ägglossningstest? Jag gör det. Ska man ta sprutan när smileyn är konstant. Alltså inte blinkar?

    Mina senaste cykler har den bara blinkat. Aldrig lyst fast?

    Vad innebär det liksom? Jag vet att det innebär att man bara har höjning av Östrogen, och inte av LH. men vad innebär det mer? Kan man trigga LH genom sprutan?
  • Sat 14 Mar 2020 19:50
    #28
    LucyLoo skrev 2020-03-14 19:34:27 följande:
    Välkommen! Hoppa de tar sig!

    Ja vi följa gärna åt!

    Jag fick en Otriville-spruta att ta samma dag som jag får positivt på ÄLtest.

    Men en fråga - HUR tar jag sprutan? Var liksom? Magen? Låret?

    Sen sen samma dag som sprutan samt dagen efter?

    Kör ni clearblues advanced ägglossningstest? Jag gör det. Ska man ta sprutan när smileyn är konstant. Alltså inte blinkar?

    Mina senaste cykler har den bara blinkat. Aldrig lyst fast?

    Vad innebär det liksom? Jag vet att det innebär att man bara har höjning av Östrogen, och inte av LH. men vad innebär det mer? Kan man trigga LH genom sprutan?
    Tack!

    Jag var på VUL cykeldag 10 i tisdags, den största äggblåsan var på 15 mm vilket gjorde mig så glad, då jag tidigare haft så små som 7mm på dag 13.

    Min gynekolog skrev ut ÄL spruta igen och bad mig ta den torsdag kväll.
    Min gynekolog visade hur jag skulle ta sprutan, och då ska man ta tag i fettet strax nedanför naveln, antingen på vänster eller höger sida. 
    Så det var så jag gjorde.

    Tog min spruta torsdag kväll 19.30, vi hade sex samma kväll, morgonen efter (igår alltså) och i morse. 
    Gå efter det ni känner :)

    Jag kör med ÄL test från testlagret, och inte clearblue, men jag har testat dom tidigare.
    Jag hade nog tagit sprutan när den blinkar, för sprutan får den ju att visa fast sen, i och med att du får ÄL av sprutan.

    Lycka till!
  • Sun 15 Mar 2020 10:11
    #29
    Fendi1987 skrev 2020-03-14 19:50:50 följande:

    Tack!

    Jag var på VUL cykeldag 10 i tisdags, den största äggblåsan var på 15 mm vilket gjorde mig så glad, då jag tidigare haft så små som 7mm på dag 13.

    Min gynekolog skrev ut ÄL spruta igen och bad mig ta den torsdag kväll.

    Min gynekolog visade hur jag skulle ta sprutan, och då ska man ta tag i fettet strax nedanför naveln, antingen på vänster eller höger sida. 

    Så det var så jag gjorde.

    Tog min spruta torsdag kväll 19.30, vi hade sex samma kväll, morgonen efter (igår alltså) och i morse. 

    Gå efter det ni känner :)

    Jag kör med ÄL test från testlagret, och inte clearblue, men jag har testat dom tidigare.

    Jag hade nog tagit sprutan när den blinkar, för sprutan får den ju att visa fast sen, i och med att du får ÄL av sprutan.

    Lycka till!


    Åh vad spännande!!

    Vilket datum har du BIM?! Håller verkligen alla tummarna!!

    Ok bra. Då tror jag jag fattar hur jag ska ta den!

    Imorse blinkade min smiley.

    Men som sagt. Bör den inte vara fast för att visa på LH-ökning också?

    Man måste väl ha båda? Annars kan ett ägg ändå inte släppa?!

    Jag har från restlagret också. Får testa ta med dom ikväll.

    Ska även kolla mitt sekret hur de ser ut!

    Ja precis. Kanske visar den fast efter man tagit sprutan??! Hmmmm.
  • Sun 15 Mar 2020 11:42
    #30
    +1

    Hej!

    Jag hänger gärna på här!

    Har en son på snart 4 år. Syskonförsök har gjorts i över 3 år. Lilleman blev till på första försöket, så frustrerande att det inte tar sig nu. Blev erbjudna nedreglering för 1,5 år sedan. Men vi drog ut på det pga biverkningar. Har endometrios i grunden.

    Nyårslöftet blev att ta tag i det hela. Vi slapp nedreglering, han var schyst och körde på dubbeldos Letrozol direkt, vul och spola äggledarna på CD 12. Då såg han 2 äggblåsor på 18 mm och en på 17 mm. Så chans för tvillingar. Gick lite trögt att spola, så möjligen varit på väg till stopp i äggledarna.

    Kändes som vårat liv fick ett uppsving. Från 2 % chans till betydligt bättre odds.

    Haft ägglossning i helgen, bim beräknat till 29/3.

    Skriver till mig i listan

    LucyLoo - första kuren Letrozol. VUL 14/3 för att se om äggen växt 

    Mammamadde03 - väntar på BIM ca 8/3. 

    Almaanda85 - ska börja med Letrozol nästa menscykeln!

    Capone - dubbeldos Letrozol. Vul 11/3 cd 12, 2 äggblåsor 17+18 mm. Bim 29/3.

Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020