• Fri 28 Feb 2020 12:33
    27271 visningar
    689 svar
    +1
    689
    27271

    Letrozol - följas åt 2020

    Hej


    Vi har senaste 9 månaderna försökt få fram ett syskon till vån son (han blir 2 i april). Han kom på första försöket - och gick helt av sig själv.


    Nu när vi ska skaffa ett syskon, verkar det betydligt svårare.


     


    Allting ser bra ut med mig, jag har gjort VUL och allt ser kanon ut. Där emot har jag sedan jag slutade amma januari 2019 haft väldigt lång menscykel och ganska oregelbunden. Alltifrån 31-41 dagars cykel. med ägglossning ca 10 dagar innan mens, alltså ganska kort lutealfas. Vi kör med NC - och har gjort i flera år. Jag hittar oftast min ägglossning, ibland via appen, ibland via ägglossningstest.


     


    Nu går vi hos privat klinik och ska börja med Letrozol, eftersom jag har så långa cykler och oftast får ägglossning på dag 30 isch, ska bli fantastiskt att börja få ÄL på dag 14 typ.


     


    Dock blev jag lite orolig då jag igår, på dag 27, helt plötsligt fick mens. Jag hade ÄL på dag 21, och sen kom mensen på dag 27?! HElt pltörligt liksom typ 13 dagar tidigare än vanligt?? Iof kört progesterontillskott nu denna månaden, det kan ju korta ner cykeln säger dom.


    Dock har inte min temp sjunkit lika mycket som den brukar vid mens. Den sjönk från 36,50 till 36:08, och legat så nu i 3 dagar. Annars när min mens kommer brukar den alltid sjunka ner till 35,80 typ.


    Så jag tog ett gravtest imorse (visa 6 dagar tidigt), men det var negativt.


    Någon som vet vad som händer om man börjar äta Letrozol, och detta inte är mensen, utan bara en mellanblödning? Vad händer då?


     


    Hur som helst, imorgon börjar vi nog äta Letrozol, vore kul att följas åt, flera som ska göra det här nu framöver?


     


    //Loo


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-28 18:14
    Puff??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-06 10:17
    Blev gravid med min andra dos Letrozol.
    Trotts lång cykel och folliklar som inte växte. Så lyckades jag ändå få en ägglossning på CD 25-26.
    Är just nu gravid i vecka 4(3+6).
  • Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020
  • Mon 23 Mar 2020 08:02
    #41
    LucyLoo skrev 2020-03-19 18:46:23 följande:
    Hej och välkommen ????

    Åh vad tråkigt med missfallet - förhoppningsvis bättre lycka denna gången! Är det ert första barn ni kämpar för?

    Okej kul - stor blåsa !! Tar du Ovitrelle-spruta?

    När har du BIM?

    Jag kan lägga in dig i listan om du vill! Men skriv i så fall gärna BIM då så har vi lite koll.

    Mig kan du följa på @jakttornet. Vad heter du? Och hur vet man om man har PCOS? om man inte har de klassiska symptomen?
    Tackar! - något sent svar, men åkte till sommarstugan i helgen och uppkopplingen är inte den bästa där..;)
     
    Mycket tråkigt, framförallt då det var min första graviditet (inga barn ännu). Men vi kämpar på!

    Jag fick pos ägglossningstest i lördags, och tog även Ovitrelle-spruta efter det. Vågar nämligen inte lita på ägglossningstester, då jag många gånger (utan behandling med Letrozol dock) fått positiva tester utan någon ägglossning som följd. Men med sprutan har jag alltid ägglossat (y). 

    Gör det, jag har BIM 5/4 :D Jag lade till dig på insta, jag heter @saraniilsson.

    Via vaginalt ultraljud kan en gynekolog se ifall man har "typiska" PCO-äggstockar, det vill säga ett ökat antal omogna folliklar. Detta brukar i sin tur orsaka att man kan få andra symtom såsom, oregelbunden/utebliven mens, utebliven ägglossning, acne, ökad manlig behåring (pga ökade värden av testosteron i kroppen) och viktuppgång.
    Utöver PCO-äggstockar, behöver man minst ETT symtom till för at få diagnosen PCOS. Jag har PCO-äggstockar, men de enda symtomet jag har utöver det är just utebliven ägglossning, och mens då. Haft mens ca 3-4 ggr per år, och aldrig någon ägglossning. Har inga andra besvär. Men det räcker för att ställa diagnosen.
  • Sun 29 Mar 2020 09:42
    #42

    Hej Alla

    Jag fick mens idag - CD32! Segt!

    Men ändå pepp. För denna månaden då ska jag köra dubbeldos på letrozol!

    LucyLoo - första kuren Letrozol. VUL 16/3 (CD19) Visade äggblåsa på 16 mm. Tog Ovitrelle 16/3. BIM 28/3. Mens 29/3. Nu dubbeldos Letrozol från 31/3.

    Mammamadde03 - började med dubbel letrozolkur 14/3.

    Almaanda85 - ska börja med Letrozol nästa menscykeln!

    Capone - dubbeldos Letrozol. Vul 11/3 cd 12, 2 äggblåsor 17+18 mm. Bim 29/3.

    Levnudösen- BIM 5/4.

  • Sun 29 Mar 2020 17:11
    #43

    Hej!

    Jag vill gärna hoppa in i tråden. Är på CD12 och ska på vul imorgon må 30/3 CD13. Min första enkelkur letrozol :)

  • Sun 29 Mar 2020 19:21
    #44
    Bellanlover skrev 2020-03-29 17:11:52 följande:

    Hej!

    Jag vill gärna hoppa in i tråden. Är på CD12 och ska på vul imorgon må 30/3 CD13. Min första enkelkur letrozol :)


    Hej!

    Välkommen!!

    Kopiera gärna vår lista och lägg till sig själv!

    Enklast är att alla uppdaterar listan när något händer :)

    Hoppa det går bra på VUL! Återkom gärna hur det gick!

    //L
  • Sun 29 Mar 2020 23:21
    #45

    Jag fick utslag på ältest idag så nu har vi myst lite extra och hoppas på det bästa :) beräknad bim är omkring 13-14/4 (var ju rätt sen sist :/)

    Blir det inget denna gång heller så kommer jag ta ett uppehåll från letrozol tills efter sommaren.

  • Mon 30 Mar 2020 10:33
    #46
    +1

    Info.

    Ni får gärna själva kopiera listan och hålla den uppdaterad när något ?händer?. Så ser vi till att den hålls vid liv!

    Hoppas hoppas det tar sig för er Madde!

    Fråga - någon som börjat fundera på ivf? Om ja/nej? Utveckla gärna hur tankarna går!

  • Mon 30 Mar 2020 12:26
    #47

    Hej!

    Var på VUL idag CY13 och tyvärr såg det mörkt ut, en äggblåsa på 10mm.. och det tråkigaste av allt är att mottagningen stänger ner nu pga Corona och jag kommer inte få fortsätta med letrozolstimulering förens efter sommaren.. är helt förstörd. Jag svarade alltså inte bra på enkelkur letrozol och nu är jag så desperat att jag funderar på att testa dubbeldos på eget initiativ! Är det en jättedålig idé? Jag tänker att enkeldos fungerade ju inte så nästa steg hade ju ändå varit att öka dosen? Usch mår verkligen skitdåligt av denna eviga väntan..

  • Mon 30 Mar 2020 12:43
    #48
    Bellanlover skrev 2020-03-30 12:26:45 följande:

    Hej!

    Var på VUL idag CY13 och tyvärr såg det mörkt ut, en äggblåsa på 10mm.. och det tråkigaste av allt är att mottagningen stänger ner nu pga Corona och jag kommer inte få fortsätta med letrozolstimulering förens efter sommaren.. är helt förstörd. Jag svarade alltså inte bra på enkelkur letrozol och nu är jag så desperat att jag funderar på att testa dubbeldos på eget initiativ! Är det en jättedålig idé? Jag tänker att enkeldos fungerade ju inte så nästa steg hade ju ändå varit att öka dosen? Usch mår verkligen skitdåligt av denna eviga väntan..


    Arghhh vad tråkigt för dig!!! Men jag var lite i samma sits senast.

    På min CD 14 hade jag 1 blåsa på 11 mm.

    Så jag fick vänta lite - till CD19. Nytt VUL då. Och då var en blåsa på 16 mm. Då tog jag Ovitrelle. Dagen efter hade jag utslag på ÄLtest.

    Men denna månaden fick det inte för mig. Fick mens igår.

    Så nu ska jag köra dubbeldos. Så fortsätt ta ältest. Den kommer nog växa på sig inom 1 vecka!

    Jag vågar inte råda dig vad du ska göra - men om jag bara utgår från mig själv, så hade jag tagit eget initiativ och kört dubbeldos framöver.

    Har du fått utskrivet Ovitrelle?
  • Mon 30 Mar 2020 14:20
    #49
    LucyLoo skrev 2020-03-30 12:43:21 följande:

    Arghhh vad tråkigt för dig!!! Men jag var lite i samma sits senast.

    På min CD 14 hade jag 1 blåsa på 11 mm.

    Så jag fick vänta lite - till CD19. Nytt VUL då. Och då var en blåsa på 16 mm. Då tog jag Ovitrelle. Dagen efter hade jag utslag på ÄLtest.

    Men denna månaden fick det inte för mig. Fick mens igår.

    Så nu ska jag köra dubbeldos. Så fortsätt ta ältest. Den kommer nog växa på sig inom 1 vecka!

    Jag vågar inte råda dig vad du ska göra - men om jag bara utgår från mig själv, så hade jag tagit eget initiativ och kört dubbeldos framöver.

    Har du fått utskrivet Ovitrelle?


    Tack snälla för ditt svar, det känns verkligen så bra att ha ngn att bolla med gällande det här. Men okej då kanske det inte är helt kört denna cykel.... Fick iaf inbokat nytt vul på fredag för att se om den växt något. Ej fått ovitrelle men läkaren sa att det kan bli aktuellt beroende på hur det ser ut på fredag.. Men ska göra som du säger, fortsätta med ägglossningstester ett tag till!! Blir det skit denna cykel kmr jag nog testa dubbeldos letrozol..
  • Mon 30 Mar 2020 23:06
    #50
    LucyLoo skrev 2020-03-30 10:33:29 följande:

    Info.

    Ni får gärna själva kopiera listan och hålla den uppdaterad när något ?händer?. Så ser vi till att den hålls vid liv!

    Hoppas hoppas det tar sig för er Madde!

    Fråga - någon som börjat fundera på ivf? Om ja/nej? Utveckla gärna hur tankarna går!


    Håller alla tummar och tår för att det blir något denna gång :)

    Vi har diskuterat IVF men kommer förmodligen inte kunna göra det på grund av kostnaden, läkaren jag har informerade att vi tyvärr inte kan få hjälp med det då vi kunde få ett gemensamt barn med endast tabletter tidigare :( så om vi vill göra det så är det 30 000 per/försök på en privat klinik som gäller.
Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020