• Anonym (Kaffedraken)

    Letrozol - följas åt 2020

    Hej


    Vi har senaste 9 månaderna försökt få fram ett syskon till vån son (han blir 2 i april). Han kom på första försöket - och gick helt av sig själv.


    Nu när vi ska skaffa ett syskon, verkar det betydligt svårare.


     


    Allting ser bra ut med mig, jag har gjort VUL och allt ser kanon ut. Där emot har jag sedan jag slutade amma januari 2019 haft väldigt lång menscykel och ganska oregelbunden. Alltifrån 31-41 dagars cykel. med ägglossning ca 10 dagar innan mens, alltså ganska kort lutealfas. Vi kör med NC - och har gjort i flera år. Jag hittar oftast min ägglossning, ibland via appen, ibland via ägglossningstest.


     


    Nu går vi hos privat klinik och ska börja med Letrozol, eftersom jag har så långa cykler och oftast får ägglossning på dag 30 isch, ska bli fantastiskt att börja få ÄL på dag 14 typ.


     


    Dock blev jag lite orolig då jag igår, på dag 27, helt plötsligt fick mens. Jag hade ÄL på dag 21, och sen kom mensen på dag 27?! HElt pltörligt liksom typ 13 dagar tidigare än vanligt?? Iof kört progesterontillskott nu denna månaden, det kan ju korta ner cykeln säger dom.


    Dock har inte min temp sjunkit lika mycket som den brukar vid mens. Den sjönk från 36,50 till 36:08, och legat så nu i 3 dagar. Annars när min mens kommer brukar den alltid sjunka ner till 35,80 typ.


    Så jag tog ett gravtest imorse (visa 6 dagar tidigt), men det var negativt.


    Någon som vet vad som händer om man börjar äta Letrozol, och detta inte är mensen, utan bara en mellanblödning? Vad händer då?


     


    Hur som helst, imorgon börjar vi nog äta Letrozol, vore kul att följas åt, flera som ska göra det här nu framöver?


     


    //Loo


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-28 18:14
    Puff??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-06 10:17
    Blev gravid med min andra dos Letrozol.
    Trotts lång cykel och folliklar som inte växte. Så lyckades jag ändå få en ägglossning på CD 25-26.
    Är just nu gravid i vecka 4(3+6).
  • Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020
  • Anonym (Kaffedraken)

    LucyLoo - första kuren Letrozol. VUL 16/3 (CD19) Visade äggblåsa på 16 mm. Tog Ovitrelle 16/3. BIM 28/3. Mens 29/3. Nu dubbeldos Letrozol från 31/3.

    Mammamadde03 - fick utslag för äl 29/3, beräknad BIM omkring 13/4.

    Almaanda85 - ska börja med Letrozol nästa menscykeln!

    Capone - dubbeldos Letrozol. Vul 11/3 cd 12, 2 äggblåsor 17+18 mm. Bim 29/3.

    Levnudösen- BIM 5/4.

  • Anonym (Kaffedraken)

    LucyLoo - första kuren Letrozol. VUL 16/3 (CD19) Visade äggblåsa på 16 mm. Tog Ovitrelle 16/3. BIM 28/3. Mens 29/3. Nu dubbeldos Letrozol från 31/3.  

    Mammamadde03 - fick utslag för äl 29/3, beräknad BIM omkring 13/4.  

    Almaanda85 - ska börja med Letrozol nästa menscykeln! 

    Capone - dubbeldos Letrozol. Vul 11/3 cd 12, 2 äggblåsor 17+18 mm. Bim 29/3. 

    Levnudösen- BIM 5/4. Negativt tidigt test 31/3, BIM-5.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej gruppen!

    Tog ett tidigt gravtest idag, nyfiken som man är. Negativt, helt blankt. 
    Är ju dock endast inne på ÄL +9 (BIM-5) idag...och vet att man kanske borde väntat med att testa till BIM men nu blev så inte fallet. Känns nu som att de är helt kört...har inga symtom alls, på verken mens eller graviditet. Någon här som varit med om ett negativt test först och sedan fått positivt på BIM eller några dagar senare? Skulle behöva lite solskenshistorier (a)

    Angående frågan om IVF är vi inte riktigt där ännu. Vi vill köra 6 lyckade letrozol behandlingar och hoppas att det går på den vägen, funkar inte det får vi börjar fundera vidare på andra behandlingsalternativ.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Levnudösen skrev 2020-03-31 11:33:15 följande:

    Hej gruppen!

    Tog ett tidigt gravtest idag, nyfiken som man är. Negativt, helt blankt. 

    Är ju dock endast inne på ÄL +9 (BIM-5) idag...och vet att man kanske borde väntat med att testa till BIM men nu blev så inte fallet. Känns nu som att de är helt kört...har inga symtom alls, på verken mens eller graviditet. Någon här som varit med om ett negativt test först och sedan fått positivt på BIM eller några dagar senare? Skulle behöva lite solskenshistorier (a)

    Angående frågan om IVF är vi inte riktigt där ännu. Vi vill köra 6 lyckade letrozol behandlingar och hoppas att det går på den vägen, funkar inte det får vi börjar fundera vidare på andra behandlingsalternativ.


    Alltså jag är precis likadan. Varje gång. Nu senast tog jag typ 3 gravtest. 2 tidiga och ett vanligt. Så svårt att låta bli. Blir ju så besviken när det visar negativt. Men vad gör man?! Man vill ju veta!

    Jag tenor också dock, och kört med NC i flera år. Så jag ser ju på min temp (är den fortfarande hög så lever hoppet, men när den börjar dala så börjar man bli orolig)

    Lycka till.
  • Anonym (Kaffedraken)
    LucyLoo skrev 2020-04-01 06:50:41 följande:

    Alltså jag är precis likadan. Varje gång. Nu senast tog jag typ 3 gravtest. 2 tidiga och ett vanligt. Så svårt att låta bli. Blir ju så besviken när det visar negativt. Men vad gör man?! Man vill ju veta!

    Jag tenor också dock, och kört med NC i flera år. Så jag ser ju på min temp (är den fortfarande hög så lever hoppet, men när den börjar dala så börjar man bli orolig)

    Lycka till.


    Jag tempar ska det stå!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Visst är det så. Man testar och testar och slösar en massa pengar på negativa tester. Men samtidigt, som du säger, är det något vill man ju veta så snabbt som möjligt! Lika så vill man ju inte gå runt och hoppas och tro att man är gravid om man nu skulle vara det.... Jobbigt dilemma.
    Jag tempar inte, men de är kanske är något jag borde börja med, det kanske kan dra ner test-testandet något..

    Ska inte ta något till test förrän testdagen nu, alternativt vänta in mensen helt. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    LucyLoo skrev 2020-04-01 06:50:41 följande:
    Alltså jag är precis likadan. Varje gång. Nu senast tog jag typ 3 gravtest. 2 tidiga och ett vanligt. Så svårt att låta bli. Blir ju så besviken när det visar negativt. Men vad gör man?! Man vill ju veta!

    Jag tenor också dock, och kört med NC i flera år. Så jag ser ju på min temp (är den fortfarande hög så lever hoppet, men när den börjar dala så börjar man bli orolig)

    Lycka till.
    Visst är det så. Man testar och testar och slösar en massa pengar på negativa tester. Men samtidigt, som du säger, är det något vill man ju veta så snabbt som möjligt! Lika så vill man ju inte gå runt och hoppas och tro att man är gravid om man nu skulle vara det.... Jobbigt dilemma.
    Jag tempar inte, men de är kanske är något jag borde börja med, det kanske kan dra ner test-testandet något..

    Ska inte ta något till test förrän testdagen nu, alternativt vänta in mensen helt.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej jag hoppar in här! :) jag och min sambo har försökt bli gravida sen i somras men har väldigt långa oregelbundna cykler. Vi bokade in en fertilitetsutredning och var på första besöket idag. De tyckte allt såg bra ut men jag har tydligen PCO och svårt att ägglossa av mig själv. Fick provera, dubbelkur letrozol och ovitrelle utskrivna så jag ska börja med första tabletten provera imorgon, så himla taggad!!

    Någon som har tagit provera och kan säga ungefär hur lång tid det tar att få mens efter kuren på 10 dagar? :) tips om när på dygnet man borde ta tabletterna?

  • Anonym (Kaffedraken)
    amandakollb skrev 2020-04-02 20:19:44 följande:

    Hej jag hoppar in här! :) jag och min sambo har försökt bli gravida sen i somras men har väldigt långa oregelbundna cykler. Vi bokade in en fertilitetsutredning och var på första besöket idag. De tyckte allt såg bra ut men jag har tydligen PCO och svårt att ägglossa av mig själv. Fick provera, dubbelkur letrozol och ovitrelle utskrivna så jag ska börja med första tabletten provera imorgon, så himla taggad!!

    Någon som har tagit provera och kan säga ungefär hur lång tid det tar att få mens efter kuren på 10 dagar? :) tips om när på dygnet man borde ta tabletterna?


    Spännande! Får man fråga vilken del av Sverige ni bor i? Jag Och min sambo har precis blivit nekad/blivit pausad från fertilitetsutredning pga civil-19. Hade precis fått testa min första enkeldos letrozol som ej gav effekt.. tråkigt. Hur kommer det sig att du ska köra dubbeldos leteozol direkt? Så himla olika det är beroende på klinik haha. Men som svar på din fråga, jag får oftast mens inom tre dagar efter sista tabletten provera :) har dock hänt att mensen även kommit ca 7 dagar efter sista tabletterna. Lycka till!!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Bellanlover skrev 2020-04-02 21:09:33 följande:
    Spännande! Får man fråga vilken del av Sverige ni bor i? Jag Och min sambo har precis blivit nekad/blivit pausad från fertilitetsutredning pga civil-19. Hade precis fått testa min första enkeldos letrozol som ej gav effekt.. tråkigt. Hur kommer det sig att du ska köra dubbeldos leteozol direkt? Så himla olika det är beroende på klinik haha. Men som svar på din fråga, jag får oftast mens inom tre dagar efter sista tabletten provera :) har dock hänt att mensen även kommit ca 7 dagar efter sista tabletterna. Lycka till!!
    Hej, tack för svar! :) 

    Ja jag har läst om vissa kliniker som stänger ned :( jag bor i sthlm och går till en privatklinik och de verkar ha öppet som vanligt. vet faktiskt inte, jag förklarade situationen, och då sa läkaren att jag skulle testa dubbelkur. Kanske för att jag ägglossar så dåligt, har typ mens 3-4 gånger per år. har du regelbundna cykler? 

    Vilken stad/del av sverige bor ni i? 
Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020