• Fri 28 Feb 2020 12:33
    27321 visningar
    689 svar
    +1
    689
    27321

    Letrozol - följas åt 2020

    Hej


    Vi har senaste 9 månaderna försökt få fram ett syskon till vån son (han blir 2 i april). Han kom på första försöket - och gick helt av sig själv.


    Nu när vi ska skaffa ett syskon, verkar det betydligt svårare.


     


    Allting ser bra ut med mig, jag har gjort VUL och allt ser kanon ut. Där emot har jag sedan jag slutade amma januari 2019 haft väldigt lång menscykel och ganska oregelbunden. Alltifrån 31-41 dagars cykel. med ägglossning ca 10 dagar innan mens, alltså ganska kort lutealfas. Vi kör med NC - och har gjort i flera år. Jag hittar oftast min ägglossning, ibland via appen, ibland via ägglossningstest.


     


    Nu går vi hos privat klinik och ska börja med Letrozol, eftersom jag har så långa cykler och oftast får ägglossning på dag 30 isch, ska bli fantastiskt att börja få ÄL på dag 14 typ.


     


    Dock blev jag lite orolig då jag igår, på dag 27, helt plötsligt fick mens. Jag hade ÄL på dag 21, och sen kom mensen på dag 27?! HElt pltörligt liksom typ 13 dagar tidigare än vanligt?? Iof kört progesterontillskott nu denna månaden, det kan ju korta ner cykeln säger dom.


    Dock har inte min temp sjunkit lika mycket som den brukar vid mens. Den sjönk från 36,50 till 36:08, och legat så nu i 3 dagar. Annars när min mens kommer brukar den alltid sjunka ner till 35,80 typ.


    Så jag tog ett gravtest imorse (visa 6 dagar tidigt), men det var negativt.


    Någon som vet vad som händer om man börjar äta Letrozol, och detta inte är mensen, utan bara en mellanblödning? Vad händer då?


     


    Hur som helst, imorgon börjar vi nog äta Letrozol, vore kul att följas åt, flera som ska göra det här nu framöver?


     


    //Loo


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-28 18:14
    Puff??

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-06 10:17
    Blev gravid med min andra dos Letrozol.
    Trotts lång cykel och folliklar som inte växte. Så lyckades jag ändå få en ägglossning på CD 25-26.
    Är just nu gravid i vecka 4(3+6).
  • Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020
  • Sun 5 Apr 2020 20:20
    #89

    Förra månaden. Då mer som vanligt.

    Låg temp på ca 35,85.

    Sen ägglossning på CD 20. Sen höjdes den. Som vanligt vid ägglossning.

    Var dock typ sjuk och hade feber precis vid ägglossning. Därav saknas temp vid tidpunkten för sex typ CD 16-20.

  • Sun 5 Apr 2020 20:45
    #90
    +1
    Mammamadde03 skrev 2020-04-04 23:51:12 följande:

    Jag har också pco och väldigt långa cyklar (ibland fått mens någon gång i halvåret) och tveksam till ägglossning på egen hand, men med dubbeldos letrozol brukar jag få 1-2 ägg att lossna. Hoppas att det fungerar även för dig :)


    Okej och det har då skett utan ovitrelle? Då finns det hopp även för mig ;) ska börja med provera imorn och sen kör jag en dubbeldos letrozol och hoppas på min första ägglossning :) tack för att du delar med dig av din erfarenhet som kan ge hopp och pepp!
  • Sun 5 Apr 2020 23:33
    #91
    amandakollb skrev 2020-04-05 06:48:41 följande:

    Har du ätit letrozol nästan ett år? Trodde man bara gjorde det i 6 månader och sedan gick över till ivf! Hur länge ska ni fortsätta testa med letrozol innan ni testar ivf eller något annat? :) Ska du också köra med ovitrelle hädanefter? :)


    Då vi har ett gemensamt barn sedan tidigare så har vi tyvärr inte.rätt till hjälp med IVF :( så läkaren har sagt att vi får använda oss av letrozole så länge som jag orkar, dock känner jag att kroppen börjar bli i obalans av stimuleringen från tabletterna och har bestämt med min sambo att ta en paus till augusti cirka.

    Provade som sagt ovitrelle en gång, men blev väldigt dålig av den, varvade magsmärtor med extremt illamående enda.fram tills mensen kom :(
  • Sun 5 Apr 2020 23:40
    #92
    Bellanlover skrev 2020-04-05 20:45:13 följande:

    Okej och det har då skett utan ovitrelle? Då finns det hopp även för mig ;) ska börja med provera imorn och sen kör jag en dubbeldos letrozol och hoppas på min första ägglossning :) tack för att du delar med dig av din erfarenhet som kan ge hopp och pepp!


    Ja enligt cb ägglossningstest så har jag fått äl efter varje dubbelkur utan ovitrelle :) dock inget som tagit sig för min del än. Fick starta mensen med provera i mars förra året och sedan i september igen efter sommaruppehåll.

    Kör på du ;) Håller tummarna för dig :D Det är bara kul att kunna dela med sig av erfarenheter och tankar ^^
  • Mon 6 Apr 2020 08:10
    #93

    Hej.

    Kör ju dubbeldos nu. CD 9 idag. Och mitt ägglossningstest är ganska starkt. Strecken är inte lika starka än. Men ser ut som jag ska snart ägglossa?! Kan det ske redan CD 10-11?!

  • Mon 6 Apr 2020 09:40
    #94
    +1
    Mammamadde03 skrev 2020-04-05 23:33:17 följande:
    Då vi har ett gemensamt barn sedan tidigare så har vi tyvärr inte.rätt till hjälp med IVF :( så läkaren har sagt att vi får använda oss av letrozole så länge som jag orkar, dock känner jag att kroppen börjar bli i obalans av stimuleringen från tabletterna och har bestämt med min sambo att ta en paus till augusti cirka.

    Provade som sagt ovitrelle en gång, men blev väldigt dålig av den, varvade magsmärtor med extremt illamående enda.fram tills mensen kom :(
    Ah okej, jag förstår :/ håller tummarna för att det ska lyckas nästa gång! :) 
  • Mon 6 Apr 2020 09:42
    #95
    LucyLoo skrev 2020-04-05 20:18:44 följande:

    Alltså idag.

    CD 8.



    Högre temp än vanligt. Tickat uppåt. Äter dubbeldos letrozol för första gången. Förra gången var enkeldos


    Jag har för mig att jag läst att många får högre temp vid tabletter så det är nog normalt tror jag :) jag brukar normalt ligga på 36,2 i lutealfasen men sedan jag började ta provera har jag legat på 36,4-5 istället så provera verkar också påverka tempen. 
  • Mon 6 Apr 2020 19:51
    #96
    amandakollb skrev 2020-04-06 09:42:47 följande:

    Jag har för mig att jag läst att många får högre temp vid tabletter så det är nog normalt tror jag :) jag brukar normalt ligga på 36,2 i lutealfasen men sedan jag började ta provera har jag legat på 36,4-5 istället så provera verkar också påverka tempen. 


    Ah tack för svar. Googlade lite och håller med - verkar vara flera som har högre temp när de äter letrozol.

    Ska bli spännande imorgon. Ta nytt ÄLtest.

    Idag var strecken nästan lika skarpa. Imorgon är jag på CD 10.
  • Tue 7 Apr 2020 06:39
    #97
    LucyLoo skrev 2020-04-06 19:51:24 följande:

    Ah tack för svar. Googlade lite och håller med - verkar vara flera som har högre temp när de äter letrozol.

    Ska bli spännande imorgon. Ta nytt ÄLtest.

    Idag var strecken nästan lika skarpa. Imorgon är jag på CD 10.


    Spännande, hur va testet idag?
  • Tue 7 Apr 2020 07:37
    #98


    Tycker nog testet var sämre idag än igår.

    Men måste varit något konstigt eftersom det digitala testet visar absolut noll.

    Och det vanliga testet är ju inte lika starkt.

    Så de dröjer nog lite till!

    Känns skönt eftersom de känns för tidigt att ägglossa på CD 10

    Hur mår alla? Går de bra för alla?
Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020