• Sat 29 Feb 2020 09:50
    7949 visningar
    33 svar
    33
    7949

    Effektivast mot tät näsa på spädbarn?

    Som rubriken lyder skulle jag gärna ta tips på era mest effektiva preparat mot tät näsa på spädbarn. Har en snart 5-veckors som fått slemhosta och snorig/tät näsa.

    Använder just nu Renässans näsdroppar i pipett och suger sedan näsan med en näsfrida, vilket funkat bra för att få ut snoret. Dock tycker jag han blev tät i näsan inatt och då hände det inte mycket med nässugen. Dropparna gjorde ingen större skillnad heller. Han låter snorig men inget kommer. Kan det i själva verket vara slemmet i halsen som "fladdrar" när han andas?

    Tacksam för alla tips då vi skall åka till apoteket och fylla upp förrådet idag.

  • Svar på tråden Effektivast mot tät näsa på spädbarn?
  • Sat 29 Feb 2020 09:56
    #1

    Bröstmjölk funkade bra på min dotter när hon ammade, nuförtiden använder jag koksalt som mjukar upp snoret tillräckligt för att kunna suga ut allt. Hon har blivit ganska duktig på att "snyta" ut det själv dock :)


    Koksalt kan du ju göra själv eller köpa i pipetter på apoteket.

  • Mascar­aklump­ar
    Sat 29 Feb 2020 09:58
    #2
  • Mascar­aklump­ar
    Sat 29 Feb 2020 09:59
    #3
  • Sat 29 Feb 2020 10:16
    #4

    Bröstmjölk är utan jämförelse bäst. Om du inte har tillgång till det, så är det liksom bara koksaltlösning att välja på. Näsfrida är väl bra för en kort stund, men den gör att det produceras extra mycket snor, så i längden gör den allting värre.

  • Sat 29 Feb 2020 10:31
    #5
    lövet2 skrev 2020-02-29 10:16:36 följande:

    Bröstmjölk är utan jämförelse bäst. Om du inte har tillgång till det, så är det liksom bara koksaltlösning att välja på. Näsfrida är väl bra för en kort stund, men den gör att det produceras extra mycket snor, så i längden gör den allting värre.


    Oj det hade jag ingen aning om! Använt näsfridan i flera nätter nu. Låter dock bli på dagarna då det är bättre i upprätt position (han sitter mycket i bärsele)

    Ät pipett eller spray att föredra? Har endast provat pipett hittils.
  • Sat 29 Feb 2020 10:34
    #6
    Sasu skrev 2020-02-29 09:56:09 följande:

    Bröstmjölk funkade bra på min dotter när hon ammade, nuförtiden använder jag koksalt som mjukar upp snoret tillräckligt för att kunna suga ut allt. Hon har blivit ganska duktig på att "snyta" ut det själv dock :)

    Koksalt kan du ju göra själv eller köpa i pipetter på apoteket.


    Smart! Att göra själv har jag inte tänkt på. Skall göra det och testa ikväll.

    Flaskmatar så tyvärr finns ingen bröstmjölk att tillgå.
    Sasu skrev 2020-02-29 09:56:09 följande:

    Bröstmjölk funkade bra på min dotter när hon ammade, nuförtiden använder jag koksalt som mjukar upp snoret tillräckligt för att kunna suga ut allt. Hon har blivit ganska duktig på att "snyta" ut det själv dock :)

    Koksalt kan du ju göra själv eller köpa i pipetter på apoteket.


    Smart! Inte tänkt på att man kan göra egen koksaltlösning. Skall testa det ikväll. Flaskmatar så tyvärr finns ingen bröstmjölk att tillgå.
  • Sat 29 Feb 2020 10:58
    #7

    Inga droppar i pipett. Det ger väldigt dålig effekt. Koksalt i spray, typ Physiomer, är långt mer effektivt. Eller, om det behövs, nästoalett. Googla för instruktioner. Det ska vara lite brutalt för effekt.

  • Sat 29 Feb 2020 14:23
    #8

    Jag sprutade en hel pipett i vardera näsborre, detta mjukar upp snoret. Väntade en kort stund och ammade sedan, det gör att barnet kommer använda näsan för att andas och när snoret är mjukt så sugs det mer i svalget med första andetagen. Om man inte ammar borde flaskmatande göra samma sak tänker jag.

    Sen la vi några böcker under sängsbenen vid huvudsidan för att barnet skulle sova lite upprätt.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Nezer­il)
    Sat 29 Feb 2020 16:01
    #9

    På barnakuten i vår stad (har hört av vänner att det rekommenderas av barnläkare även i andra städer) rekommenderar de att man blandar 4 droppar koksaltlösning med 3 droppar Nezeril 0,25 mg/ml. Då blir lösningen ca 0,1 mg/ml vilket är den gamla styrkan på avsvällande för bebisar från 1 månad och uppåt. Sen suger man upp lösningen i en pipett och ger bebis under tre månader en droppe i varje näsborre och bebis över tre månader två droppar i varje näsborre. Det är det enda som funkar riktigt bra när bebis är svullen i näsan och inte bara snorig.

    Jag funderar själv på hur bra det skulle funka om man droppade bröstmjölk i sin egen näsa när man är riktigt täppt och inte bara snorig ;) Sådär kan jag tänka mig!

  • Sat 29 Feb 2020 16:26
    #10
    Caliot skrev 2020-02-29 10:34:11 följande:
    Smart! Att göra själv har jag inte tänkt på. Skall göra det och testa ikväll.

    Flaskmatar så tyvärr finns ingen bröstmjölk att tillgå.
    Sasu skrev 2020-02-29 09:56:09 följande:

    Bröstmjölk funkade bra på min dotter när hon ammade, nuförtiden använder jag koksalt som mjukar upp snoret tillräckligt för att kunna suga ut allt. Hon har blivit ganska duktig på att "snyta" ut det själv dock :)

    Koksalt kan du ju göra själv eller köpa i pipetter på apoteket.


    Smart! Inte tänkt på att man kan göra egen koksaltlösning. Skall testa det ikväll. Flaskmatar så tyvärr finns ingen bröstmjölk att tillgå.
    Se till att att göra koksalt för spädbarn, ska vara mindre salt i koksalten till spädbarn.
    1 tsk salt till 1 liter ljummet vatten eller 1 krm till 1 dl ljummet vatten, tror det var detta min BVC sköterska sa, ska också vara salt fritt från jod.
Svar på tråden Effektivast mot tät näsa på spädbarn?