• Sat 29 Feb 2020 19:41
    1413 visningar
    56 svar
    56
    1413

    Coronavirus- vad händer egentligen om skolan stängs ner?

    Idag läste jag en artikel om hur länet jag bor i hanterar Coronaviruset. Mannen som intervjuades sa att de är väl förberedda men att invånarna måste vara beredda på snabba förändringar och att man ska prata hemma om hur man ska göra om skolan och förskolan stängs ned.

    Vad skulle egentligen hända då? Både jag och min man jobbar inom skolan och vi har ett barn på förskola och ett i tvåan. Skulle vi få lön? Om man inte råkar ha en förälder som är lärare, skulle då barnen ha rätt till någon form av digital hemundervisning?

    Alltså jag är absolut inte orolig över detta kommer hända utan är mest intresserad över att veta hur det skulle se ut om man skulle behöva stänga ner skolan

  • Svar på tråden Coronavirus- vad händer egentligen om skolan stängs ner?
  • Anonym (Mi)
    Sat 29 Feb 2020 20:13
    #1

    Jag undrar samma sak. Det kan bli riktigt illa om skola och flera arbetsplatser stängs ner. Får man då lön? Jag är dock orolig och ser kaos framför mig, har tre barn att ta hand om. Är orolig att vi inte har rätt beredskap för detta.

  • Anonym (Göteb­orgare­)
    Sat 29 Feb 2020 20:26
    #2

    Om min arbetsplats eller barnens skola tvingas stänga pga smittorisk är pengar mitt minsta bekymmer. Kan jag minska risken av ett virus som troligen skulle döda flera av mina äldre släktingar kan jag hemskola mina ungar några veckor helt gratis.

  • KKarat­e
    Sat 29 Feb 2020 20:29
    #3

    Jag som doktor är också orolig, mest beroende på den underliga rapporteringen av dödstalen viruset och dess följder.

    I Kina rapporterades först 2 % sedan 3 % men det lutar mer åt 5-6 % döda och det är en ganska hög siffra.

    I Iran är siffran 7 %.

    I Sydkorea är siffran 0.5 %

    Det är extrema skillnader.

    Något som inte stämmer här. Det är inte bara olika sjukvård. Kan vara olika genetiska strängar/mutationer, kan vara olika rapportering beroende på olika dolda agendor, kan vara att olika folkslag är olika bra på att hantera viruset. Kan vara vilka variabler som helst i kombination.

  • Sat 29 Feb 2020 20:37
    #4
    Anonym (Göteborgare) skrev 2020-02-29 20:26:03 följande:

    Om min arbetsplats eller barnens skola tvingas stänga pga smittorisk är pengar mitt minsta bekymmer. Kan jag minska risken av ett virus som troligen skulle döda flera av mina äldre släktingar kan jag hemskola mina ungar några veckor helt gratis.


    Självklart är det viktigaste för mig också att smittan inte sprids, jag frågar mest av nyfikenhet. För oss är det ekonomiska inget direkt problem men det finns ju såklart människor som skulle drabbas hårt om lönen uteblev i flera veckor eller månader. Det skulle ju också drabba ex sjukvården, polis och många andra organisationer om personalen behöver vara hemma med sina barn för att skolan är stängd. Hur löser man det?
  • Anonym (Ovanl­igt)
    Sat 29 Feb 2020 20:47
    #5
    KKarate skrev 2020-02-29 20:29:17 följande:

    Jag som doktor är också orolig, mest beroende på den underliga rapporteringen av dödstalen viruset och dess följder.

    I Kina rapporterades först 2 % sedan 3 % men det lutar mer åt 5-6 % döda och det är en ganska hög siffra.

    I Iran är siffran 7 %.

    I Sydkorea är siffran 0.5 %

    Det är extrema skillnader.

    Något som inte stämmer här. Det är inte bara olika sjukvård. Kan vara olika genetiska strängar/mutationer, kan vara olika rapportering beroende på olika dolda agendor, kan vara att olika folkslag är olika bra på att hantera viruset. Kan vara vilka variabler som helst i kombination.


    Rätt ovanligt att vara läkare och referera till sig själv som ?doktor?. Just saying... fast du kanske är doktor i typ praktisk filosofi eller sydkreolska språkstammar eller nåt haha
  • Anonym (qwark­)
    Sat 29 Feb 2020 20:49
    #6
    Brommatjej skrev 2020-02-29 20:37:02 följande:
    Självklart är det viktigaste för mig också att smittan inte sprids, jag frågar mest av nyfikenhet. För oss är det ekonomiska inget direkt problem men det finns ju såklart människor som skulle drabbas hårt om lönen uteblev i flera veckor eller månader. Det skulle ju också drabba ex sjukvården, polis och många andra organisationer om personalen behöver vara hemma med sina barn för att skolan är stängd. Hur löser man det?
    Man hjälps åt. Alla har inte jobb i vården t ex.
  • Anonym (Ovanl­igt)
    Sat 29 Feb 2020 20:52
    #7
    Brommatjej skrev 2020-02-29 20:37:02 följande:

    Självklart är det viktigaste för mig också att smittan inte sprids, jag frågar mest av nyfikenhet. För oss är det ekonomiska inget direkt problem men det finns ju såklart människor som skulle drabbas hårt om lönen uteblev i flera veckor eller månader. Det skulle ju också drabba ex sjukvården, polis och många andra organisationer om personalen behöver vara hemma med sina barn för att skolan är stängd. Hur löser man det?


    Skönt för göteborgaren att vara ekonomiskt oberoende, du glömde att gratulera honom
  • Anonym (Ovanl­igt)
    Sat 29 Feb 2020 20:53
    #8
    Brommatjej skrev 2020-02-29 20:37:02 följande:

    Självklart är det viktigaste för mig också att smittan inte sprids, jag frågar mest av nyfikenhet. För oss är det ekonomiska inget direkt problem men det finns ju såklart människor som skulle drabbas hårt om lönen uteblev i flera veckor eller månader. Det skulle ju också drabba ex sjukvården, polis och många andra organisationer om personalen behöver vara hemma med sina barn för att skolan är stängd. Hur löser man det?


    Skönt för göteborgaren att vara ekonomiskt oberoende, du glömde att gratulera honom
  • Anonym (Göteb­orgare­)
    Sat 29 Feb 2020 20:58
    #9
    Anonym (Ovanligt) skrev 2020-02-29 20:53:13 följande:
    Skönt för göteborgaren att vara ekonomiskt oberoende, du glömde att gratulera honom
    Nja, du kommer nog inte bli vräkt eller helt stå utan mat.
    Man hjälps åt.
    Dessutom är våra myndigheter till för att underlätta vid liknande saker sker.
  • Sat 29 Feb 2020 21:08
    #10

    Fast alltså även om en arbetsplats stängs så har man ju fortfarande sitt anställningsavtal så varför skulle lönen utebli? Lönen slutar komma efter att jag blivit uppsagd och min uppsägningstid är över tänker ju jag...

Svar på tråden Coronavirus- vad händer egentligen om skolan stängs ner?