• Anonym (Kvinna 30+)

    Herpes

    Ngn här som har problem med herpes i underlivet?

    Vet det är vanligt, men gör ont, är genant och påfrestande psykisk och fysiskt.

    Hur ofta får ni skov?

    Minskat med tiden?

    Tycker jag lever sunt, men ändå ploppar det upp ibland.

  • Svar på tråden Herpes
  • Anonym (Knäckt)

    Jag fick min diagnos idag, vet inte vad jag ska ta mig till...
    Har haft sex med mitt ex oskyddat, så dumt.
    Har flytningar ur penis, blåsor på den svullen som bara fan. och kissar glödande taggtråd.
    Just nu känns det mesta mörkt. Är 41 år..

  • Anonym (Kvinna 30+)

    Jag lider med dig, vet hur det känns, om det är till någon hjälp. Det första utbrottet är alltid värst och om det kommer tillbaka så brukar det bli betydligt lindrigare. HR du fått tex Zylocain gel? Denna kan du smeta på innan tex toalettbesök. Herpes är ett helvetet, men ofarligt virus. Farligt vid förlossning men det är ju inte aktuellt eftersom du är man :)

    Tycker du ska se till att få valaciklovir tabletter utskrivna som du alltid har hemma/ eller med dig på tex resa och t direkt enligt anvisning om du ser något eller känner av utbrott. Var noga med tvätta med ljummet vatten och lufta underlivet så det läker snabbare.

    Hade ditt ex synliga symtom?

    Undvik sånt som triggar viruset som typ choklad, nötter. Försök att ej stressa och se till att inte slarva med sömnen, ta hand om dig helt enkelt med bra kost.

  • Anonym (3)
    Anonym (Kvinna 30+) skrev 2020-03-06 13:54:27 följande:

    Jag lider med dig, vet hur det känns, om det är till någon hjälp. Det första utbrottet är alltid värst och om det kommer tillbaka så brukar det bli betydligt lindrigare. HR du fått tex Zylocain gel? Denna kan du smeta på innan tex toalettbesök. Herpes är ett helvetet, men ofarligt virus. Farligt vid förlossning men det är ju inte aktuellt eftersom du är man :)

    Tycker du ska se till att få valaciklovir tabletter utskrivna som du alltid har hemma/ eller med dig på tex resa och t direkt enligt anvisning om du ser något eller känner av utbrott. Var noga med tvätta med ljummet vatten och lufta underlivet så det läker snabbare.

    Hade ditt ex synliga symtom?

    Undvik sånt som triggar viruset som typ choklad, nötter. Försök att ej stressa och se till att inte slarva med sömnen, ta hand om dig helt enkelt med bra kost.


    Vill bara tillägga att gällande smörjandet så ska man aldrig ta på ett herpesutbrott med blåsor med händer och fingrar då det kan smitta dit eller till andra kroppsdelar .
  • Anonym (Kvinna 30+)

    Sant, men du kan ta gel med hjälp av tex tops. Givetvis tvättar man händerna innan och efter noga, men det gör iaf jag alltid

  • Anonym (Knäckt)

    Jo nu är man väl tillbaka något i vardagen, fick xylocain med men det är inte heller roligt att spruta in en tjock kräm in i snorren..?
    Det funkade dock bra på blåsorna på tungan.
    Det värsta nu är väl hur man ska gå vidare, jag vill absolut inte smitta någon med detta.
    Många tankar som far runt i huvudet..
    Ska se till att jag alltid har en dos med antibiotika hemma. 
    Tack för stöd.

  • Anonym (Kvinna 30+)

    Förlåt för sent svar, inte varit inne här på ett tag. Jag förstår att det känns mindre roligt att spruta in xylocain i den. Om det kommer tillbaka så kommer det troligtvis bli mildare, men det är ju inte säkert att det kommer tillbaka. Jag tycker herpes är ett helvetet och det gör ont och man, eller jag blir helt nere när det blommar ut. Men det är inget farligt och väldigt vanligt. Har du testat att börja äta tillskott av l-lysin kapslar? Dessa finns att köpa på hälsokost och jag äter de sen flera år tillbaka. Såklart vill man inte smitta någon, inget man gör med vilje, men samtidigt så tycker jag personligen det är väldigt svårt att berätta. Herpes lyder inte under smittskyddslagen, men det är mer en moralisk fråga.

    Se till att att alltid ha valaciklovirtaböettwr hemma, eller med dig om du ska resa och ta dessa enligt ordination vid minsta känning.

    Bara att Skriva om du undrar över något :)

  • Anonym (Anonym)

    Jag har herpes i underlivet, fick diagnosen i december 2018, trodde mitt liv var över, det tror jag iofs fortfarande, är 23 år gammal och fick det av en kille jag känner men inte är tillsammans med. Får utbrott varenda jävla månad och jag är så less. Det gör så ont, både att bara sitta men även att kissa, kliar gör det också, vet inte vad man ska göra, finns det inga tabletter man kan ta dagligen för att inte få så mycket utbrott..? Känner mig så sjukt ensam.

  • Gabriel28

    Hej,

    Ditt liv är inte över alls och du är definitivt inte ensam. Men jag känner exakt samma som du!

    Det finns tablett och man kan få ta 1 tablett om dagen i 6 månader som gör att du blir mer eller mindre symptomfri (kanske är olika för alla) kan även minska utbrotten efter ?behandlingen?.

    Tabletterna heter valaciklovir. (Kanske stavade fel)..

Svar på tråden Herpes