• Sun 1 Mar 2020 07:30
    1005 visningar
    13 svar
    13
    1005

    Hjälp!!!

    Ska ta det kort. Min dotter är 15 snart 16 och går sista terminen i 9:an. Hon har absolut inga vänner varken i skolan eller hemma.
    Detta har resulterat i att hon inte kommer iväg till skolan och idag fått dispans av skolan och praktisera 3 dagar i veckan och dom övriga två dagarna läser hon hemifrån. 

    Att ens barn inte har några vänner är en förälders mardröm och jag vet inte hur jag ska hjälpa henne.
    Hon har inga direkta fritidsintressen och gillar inte träna. 
    Hennes önskan är att ha vänner att gå på bio med, fika, gå runt i butiker eller bara  vara och prata som tjejkompisar gör. Hon mår fruktansvärt dåligt över detta.
    Hon har tex sett så mycket fram mot skolbalen som är nu till sommaren och sett ut både klänning och skor men har ingen vän att gå med så hon ska inte gå.Däremot har vi i familjen tänkt göra något fint för henne så hon ändå får en minnesvärd dag men det är såklart inte samma sak som att gå på en skolbal tillsammans med en massa vänner.
    Hon har även sett fram mot att gå på Ungdomsfestivalen som är varje år men samma där hon har ingen att gå dit med och hur kul är det att gå med mamma dit.

    Finns det någon som är i samma situation som jag som mamma och kanske kan hjälpa tjejerna traven?
    Tänker måste vara fler i samma situation och tänker om dom träffas och kanske hittar varandra.

    Vi bor i Stockholmsområdet och jag vill bara ha seriösa svar. Och tänker att om man ska ses att man är med dom första gången och ser att det är seriöst. Kanske då ses på en naturlig plats som inte blir så konstigt , stelt och pinsamt för tjejerna :)

  • Svar på tråden Hjälp!!!
  • Anonym (Hold my beer)
    Sun 1 Mar 2020 08:34
    #1

    Jag förstår verkligen inte att den här frågan ens ställs... Om ditt barn vill ha vänner får hon väl ta sig upp från soffan och GÖRA nåt, med andra! T ex någon form av träning eller gå med i en förening. Man måste faktiskt prova sig fram och inte tro att allt serveras för en. Den här attityden borde ni föräldrar ha tagit tag i för läääänge sen.

  • Anonym (Hold my beer)
    Sun 1 Mar 2020 08:35
    #2

    Och hon kan gå på festivalen utan mamma, jisses! I den åldern är det inte normalt att vara så beroende av sin mamma, faktiskt. Uppmuntra henne att göra saker utan dig, helt ensam om så krävs.

  • Sun 1 Mar 2020 08:51
    #3

    Tack för ditt positiva svar. Om du visste varför hon är ensam så kanske du inte skulle dömma så hårt. Hon vittnade i en rättegång mot en kille i "kompisgänget" hon hade därefter vände alla henne ryggen.

  • Anonym (?)
    Sun 1 Mar 2020 09:16
    #4

    Har ni inte funderat över att byta skola för henne?

  • Sun 1 Mar 2020 09:27
    #5

    Hon har bara denna termin kvar sedan gymnasiet och där hoppas på nystart. Men det är några månader kvar och blir långa månader när man är ensam.

  • Sun 1 Mar 2020 09:32
    #6

    Tänker att du bör kontakta rektorn på skolan, de bör ha en handlingsplan kring detta. Ingen elev skall behöva vara själva under skoltid. Detta får lärare och rektorer ta tag i med gemenskapsövningar på skolan


    Läs min blogg: Orsakullan som blev mamma vid 20 nuspecialpedagog. www.saramadeleine.se
  • Sun 1 Mar 2020 09:32
    #7

    Tänker att du bör kontakta rektorn på skolan, de bör ha en handlingsplan kring detta. Ingen elev skall behöva vara själva under skoltid. Detta får lärare och rektorer ta tag i med gemenskapsövningar på skolan


    Läs min blogg: Orsakullan som blev mamma vid 20 nuspecialpedagog. www.saramadeleine.se
  • Anonym (?)
    Sun 1 Mar 2020 09:49
    #8
    pinglan137 skrev 2020-03-01 09:27:07 följande:
    Hon har bara denna termin kvar sedan gymnasiet och där hoppas på nystart. Men det är några månader kvar och blir långa månader när man är ensam.
    Byta klass då? Hur hanterar skolan detta? Är det ok att alla fryser ut henne pga att hon vittnat? Är de andra rädda, eller tycker de faktiskt att hon hade fel och personen hon vittnade mot hade rätt? Vilken typ av stödsamtal får hon och de tidigare kompisarna via skolan?
    Om det handlar om att de andra tycker hon gjorde rätt men är rädda, kanske det funkar att bjuda hem någon i taget i smyg?
  • Sun 1 Mar 2020 10:17
    #9
    Daladoula skrev 2020-03-01 09:32:15 följande:

    Tänker att du bör kontakta rektorn på skolan, de bör ha en handlingsplan kring detta. Ingen elev skall behöva vara själva under skoltid. Detta får lärare och rektorer ta tag i med gemenskapsövningar på skolan


    Vi har haft flertal möten med rektorn men det här inte hjälpt.
  • Sun 1 Mar 2020 10:19
    #10
    Anonym (?) skrev 2020-03-01 09:49:28 följande:

    Byta klass då? Hur hanterar skolan detta? Är det ok att alla fryser ut henne pga att hon vittnat? Är de andra rädda, eller tycker de faktiskt att hon hade fel och personen hon vittnade mot hade rätt? Vilken typ av stödsamtal får hon och de tidigare kompisarna via skolan?

    Om det handlar om att de andra tycker hon gjorde rätt men är rädda, kanske det funkar att bjuda hem någon i taget i smyg?


    vi har provat med detta oxå men inte hjälpt. Killen går ej kvar på skolan. Men dom har iaf tagit avstånd från henne.
  • Anonym (Hold my beer)
    Sun 1 Mar 2020 10:47
    #11
    pinglan137 skrev 2020-03-01 08:51:25 följande:

    Tack för ditt positiva svar. Om du visste varför hon är ensam så kanske du inte skulle dömma så hårt. Hon vittnade i en rättegång mot en kille i "kompisgänget" hon hade därefter vände alla henne ryggen.


    Jaha, och?? Så hon är helt inkapabel att skaffa vänner utanför den kretsen då menar du? Det finns väl en hel skola att träffa nya människor, och ffa utanför den!
  • Anonym (Mamma till 4)
    Sun 1 Mar 2020 10:48
    #12

    Prata med hennes gamla tjejkompisar själv.

  • Sun 1 Mar 2020 11:25
    #13
    pinglan137 skrev 2020-03-01 10:17:15 följande:
    Vi har haft flertal möten med rektorn men det här inte hjälpt.

    Då tycker jag att det är dags för dig att ringa till kommunen och säga ifrån. Det är skolans ansvar att se till att en elev inte är ensam under skoltiden.


    Läs min blogg: Orsakullan som blev mamma vid 20 nu specialpedagog. www.saramadeleine.se
Svar på tråden Hjälp!!!