• Sockär­ring
    Wed 4 Mar 2020 16:15
    1545 visningar
    18 svar
    18
    1545

    Buda på en rutten lägenhet

    *LÅNG TEXT MEN LÄS GÄRNA*

    Jag behöver tips och hjälp kring en bostadsrätt som är till salu. Det är visning på söndag och jag o min sambo ska gå! Vi har letat länge och kollat på mååånga lägenheter men inte budat ännu. Lånelöfte är klart och vårt hus är sålt. Denna lägenhet finns i Sveriges fjärde största stad och ligger i en av de mest populära stadsdelar på en fin gata.

    Det är en stor tvåa nästan 70 kvm med öppen spis, det är en gavellägenhet och den ligger på BV. Balkong finns belägen mot innergården men har gatan precis till vänster, ett annat lägenhetshus precis framför och garagenedfart precis under så ingen balkong man äter frukost på i morgonrocken så att säga.

    Lägenheten är ett dödsbo som är i stort behov av renovering, allt utom badrum är original sen 1945 då huset byggdes och det är oerhört slitet. Golv och tapeter har som svartnat av rök eller nåt. Det finns som hål i köksluckor och garderobsdörrar. Kyl och frys samt ugn och spis är sen 80-talet minst och måste bytas det med. Badrummet har ju genomgått stamrenovering och är ok.

    1 995 000 är accepterat pris, bra pris om man ser till läget och vad andra lägenheter sålts för i området. Men ändå dyrt om man ser till skicket på lgh.

    Vi är förstås väldigt intresserade av denna då vi letat efter renoveringsobjekt samt att den ligger ett område som tilltalar oss väldigt mycket men där vi aldrig hade haft råd att köpa en "normal" lägenhet. Avgiften ligger på 3 400 ish vilket varken är billigt eller dyrt, typ standard. Man cyklar ner till city på under 10 minuter och bussen går 300 meter bort.

    Som sagt blir detta den första budgivningen vi ger oss in i, hur ska vi tänka, strategier flr budgivningen? och vilket bud är rimligt att starta med? Vill inte reta upp säljare eller mäklare så är rädd för skambud.. HELP!!

  • Svar på tråden Buda på en rutten lägenhet
  • Wed 4 Mar 2020 16:19
    #1
    +1

    Tänk på att det kan vara ganska lätt för den som läser ditt inlägg att lista ut vilken lägenhet det handlar om.


  • Wed 4 Mar 2020 16:51
    #2

    Förstår inte vad den ingående presentationen har med din frågeställning att göra. Som ovanstående skriver så är det väldigt enkelt att kolla upp vilken lägenhet du pratar om, så nu kanske det blir fler intressenter ;)

    Som svar på frågan tänker jag att ni kan buda 1,6 för att se vad de säger. Alltid svårt att veta vart man ska lägga första budet.

  • Wed 4 Mar 2020 17:09
    #3

    Vad har liknande lägenheter sålts för?

  • Wed 4 Mar 2020 17:18
    #4

    Gör en budget för renoveringen lägg till så mycket ni kan buda. Vad får ni för annan bostad för den summan?

  • Wed 4 Mar 2020 17:19
    #5
    Sockärring skrev 2020-03-04 16:15:54 följande:

    Avgiften ligger på 3 400 ish vilket varken är billigt eller dyrt, typ standard.


    3451 om man ska vara exakt.

    Du kunde i princip lika gärna lagt in en länk till annonsen, tog ca 1 minut att hitta på lägenheten med infon du angett...
  • Wed 4 Mar 2020 17:39
    #6
    Lovart skrev 2020-03-04 16:51:12 följande:
    Förstår inte vad den ingående presentationen har med din frågeställning att göra. Som ovanstående skriver så är det väldigt enkelt att kolla upp vilken lägenhet du pratar om, så nu kanske det blir fler intressenter ;)
    Som svar på frågan tänker jag att ni kan buda 1,6 för att se vad de säger. Alltid svårt att veta vart man ska lägga första budet.
    Nåja, det verkar inte vara något fynd med så stort renoveringsbehov, så TS behöver nog inte oroa sig för ökad konkurrens. 
  • Wed 4 Mar 2020 17:41
    #7

    Just tapeter och golv kan man ju förnya ganska lätt. Det är ju inte så himla dyrt heller. Att badrummet är nytt är ju en fördel, det är svårare att göra ny. Jag skulle riva ut allt det där gamla. Även köket. Och göra nytt. 

  • Wed 4 Mar 2020 17:41
    #8
    Tecum skrev 2020-03-04 17:39:18 följande:

    Nåja, det verkar inte vara något fynd med så stort renoveringsbehov, så TS behöver nog inte oroa sig för ökad konkurrens. 


    Håller med, det ser ut som marknadspris och lägenheten ligger ju ute hos mäklare så verkar vara en vanlig budgivning.
  • Wed 4 Mar 2020 17:50
    #9

    Marknadsvärdet på en normalrenoverad lägenhet är ca 2.1 msek på samma gata Att begära 2 msek för extremt renoveringsbehov är sjukt överpris. Ser framför mig ca renoveringar för 300 000 kr.

  • Wed 4 Mar 2020 18:07
    #10

    Bostaden har två stora problem.

    1.BV, det är alltid en minus

    2.Garageinfart, hur flitigt används garaget? Det kan låta något fruktansvärt med en garageport.

    Sedan behöver ni blåsa ut allt utom badrummet. Golv, väggar, tak, kök, garderober mm. Det kan handla om 2-300 kkr.

    Utifrån punkterna 1 och 2 ovan undrar jag om det verkligen är rätt bostad att investera så mycket i.

  • Wed 4 Mar 2020 18:11
    #11

    Det kanske är trådstartaren som säljer denna lägenhet och vi andra är för nyfikna vilket innebär fler klick på fastigheten ;) hihi

  • Thu 5 Mar 2020 11:50
    #12

    Det verkar vara 4 garage i en länga.

    Badrummet verkar ok på bilderna om man bortser från rengöring.

    Men allt annat måste göras om, är den inrökt så är det ännu mer jobb.

    Jag hade inte lagt begärt pris.

  • Moklut­te
    Thu 12 Mar 2020 23:02
    #13

    Denna lägenhet ligger på Tegnérgatan 5A i luthagen, en av Uppsalas finaste stadsdelar. Just nu är det budgivning om den inte sålts ännu och sist jag kollade så låg den så högt som 400k över utropspris, ingen överraskning. Något som däremot kom som en överraskning var när en kusin till mig som känner mäklaren berättade att damen som bott i lägenheten hade dött där, på golvet i matrummet. Det dröjde några veckor innan de hittade henne och då var det pga stanken i trapphuset. Nu snackar vi hela köret med likmask och likvätskor över golvet (därav det nya golvet i matrummet, resten är gamla golv). Jag hade inte vart särskilt nöjd om jag betalat så mycket pengar för ett renoveringsobjekt där det dessutom legat ett lik och ruttnat så tidigt som i somras. Detta är förmodligen ingenting som varken säljare eller mäklare har för avsikt att informera om, man kan ju hoppas att dem läser familjeliv ?

  • Sat 14 Mar 2020 10:40
    #14

    Objektet verkar inte  ligga på hemnet än?

  • Mon 23 Mar 2020 07:43
    #15
    Moklutte skrev 2020-03-12 23:02:43 följande:

    Denna lägenhet ligger på Tegnérgatan 5A i luthagen, en av Uppsalas finaste stadsdelar. Just nu är det budgivning om den inte sålts ännu och sist jag kollade så låg den så högt som 400k över utropspris, ingen överraskning. Något som däremot kom som en överraskning var när en kusin till mig som känner mäklaren berättade att damen som bott i lägenheten hade dött där, på golvet i matrummet. Det dröjde några veckor innan de hittade henne och då var det pga stanken i trapphuset. Nu snackar vi hela köret med likmask och likvätskor över golvet (därav det nya golvet i matrummet, resten är gamla golv). Jag hade inte vart särskilt nöjd om jag betalat så mycket pengar för ett renoveringsobjekt där det dessutom legat ett lik och ruttnat så tidigt som i somras. Detta är förmodligen ingenting som varken säljare eller mäklare har för avsikt att informera om, man kan ju hoppas att dem läser familjeliv ?


    Mmm ytterligare en spekulant här tydligen....
  • Tue 24 Mar 2020 00:44
    #16

    Vad du ska göra är att du ska göra en auktoriserad besiktning. Begär offerter från olika ställen eller ring och prata med dem. Det är i alla lägen värt det, så att ni inte råkar ut för något problem i framtiden, även om det bara gäller en lägenhet.

    Jag bodde i en brf där den tämligen nyinflyttade grannen fick vattenläcka i badrummet, bakom badkaret, där vattnet rann ner i mitt badrumstak. Allt detta skulle gå på grannens försäkring, men försäkringsbolaget ville inte ta i saken eftersom de ansåg att det hela berodde på oaktsamhet. Grannen var övertygad om att felen fanns där när denne flyttade in, men fick ta hela smällen. Brf stod för renoveringen av mitt och (möjligen) grannens badrum och grannen sålde sin lägenhet för att täcka kostnaderna. Djupt tragiskt.

  • Tue 24 Mar 2020 00:44
    #17

    Vad du ska göra är att du ska göra en auktoriserad besiktning. Begär offerter från olika ställen eller ring och prata med dem. Det är i alla lägen värt det, så att ni inte råkar ut för något problem i framtiden, även om det bara gäller en lägenhet.

    Jag bodde i en brf där den tämligen nyinflyttade grannen fick vattenläcka i badrummet, bakom badkaret, där vattnet rann ner i mitt badrumstak. Allt detta skulle gå på grannens försäkring, men försäkringsbolaget ville inte ta i saken eftersom de ansåg att det hela berodde på oaktsamhet. Grannen var övertygad om att felen fanns där när denne flyttade in, men fick ta hela smällen. Brf stod för renoveringen av mitt och (möjligen) grannens badrum och grannen sålde sin lägenhet för att täcka kostnaderna. Djupt tragiskt.

  • Tue 24 Mar 2020 20:41
    #18
    Hyllemor skrev 2020-03-24 00:44:29 följande:

    Vad du ska göra är att du ska göra en auktoriserad besiktning. Begär offerter från olika ställen eller ring och prata med dem. Det är i alla lägen värt det, så att ni inte råkar ut för något problem i framtiden, även om det bara gäller en lägenhet.

    Jag bodde i en brf där den tämligen nyinflyttade grannen fick vattenläcka i badrummet, bakom badkaret, där vattnet rann ner i mitt badrumstak. Allt detta skulle gå på grannens försäkring, men försäkringsbolaget ville inte ta i saken eftersom de ansåg att det hela berodde på oaktsamhet. Grannen var övertygad om att felen fanns där när denne flyttade in, men fick ta hela smällen. Brf stod för renoveringen av mitt och (möjligen) grannens badrum och grannen sålde sin lägenhet för att täcka kostnaderna. Djupt tragiskt.


    Objektet ligger inte kvar på hemnet.
Svar på tråden Buda på en rutten lägenhet