• Wed 4 Mar 2020 17:24
    1381 visningar
    6 svar
    6
    1381

    Tolka dettat brev?

    Hej fina!

    Jag gör undersökningar 2 ggr på år då jag har en ärftlighet i bröstcancer. Gjorde en MR för 2 veckor sen. Fick detta brev idag , började gråta o blev jätte rädd... Men sen började jag försöka tänka logiskt och jag och min man sa att det står ju faktiskt "inga cancermisstänkta". Hur hade ni tolkat? :(

    (var vänlig inte skräm upp mig med massa historier, då jag lider av ångest och har deprission osv förr, jag är superkänslig )

    Mvh

  • Svar på tråden Tolka dettat brev?
  • Wed 4 Mar 2020 17:24
    #1
  • Wed 4 Mar 2020 17:27
    #2

    Oj. Bilder funkar inte längre.

    Står såhär :

    Bästa Sofia!

    Den MR som gjordes på dig visade inga cancermisstänkta förändringar. Det finns en bindvävsknuta i höger bröst. Som är oförändrad sen sist. Man ser en liknande förändring i vänster bröst där vi vill komplettera med mammografi och ultraljud. Sannolikt kommer vi ta ett vävnadsprov på plats! Du kommer kallas till mammografin.

    Mvh läkare

  • Wed 4 Mar 2020 17:40
    #3
    Fibroadenom är en godartad tumör i bröstet hos kvinnor. De kan uppstå var som helst i bröstet. Storleken varierar, men är i genomsnitt mellan 1 och 3 cm i diameter. Nio av tio nya knölar i brösten hos kvinnor före övergångsåldern beräknas vara godartade.

    https://www.netdoktor.se/kvinnlig-halsa/gyn-halsa/sjukdomar/bindvavsknuta-i-brostet-fibroadenom/

    Man måste göra biopsi för att skilja dessa knutor från cancer.

    Utveckling av cancer i ett fibroadenom är ytterst sällsynt och det verkar inte finnas något sammanband mellan de två tillstånden.
  • Wed 4 Mar 2020 17:51
    #4
    Mortiscia80 skrev 2020-03-04 17:40:13 följande:

    Fibroadenom är en godartad tumör i bröstet hos kvinnor. De kan uppstå var som helst i bröstet. Storleken varierar, men är i genomsnitt mellan 1 och 3 cm i diameter. Nio av tio nya knölar i brösten hos kvinnor före övergångsåldern beräknas vara godartade.

    www.netdoktor.se/kvinnlig-halsa/gyn-halsa/sjukdomar/bindvavsknuta-i-brostet-fibroadenom/

    Man måste göra biopsi för att skilja dessa knutor från cancer.

    Utveckling av cancer i ett fibroadenom är ytterst sällsynt och det verkar inte finnas något sammanband mellan de två tillstånden.


    Jo ja jag förstår. Jag har gjort vävnadsprov på höger bröstet. Jag blir bara nojig och rädd. För jag tänker - varförr ska de ta prov om det inte är cancermisstänkt?

    Tacl för du svarade!
  • Wed 4 Mar 2020 19:56
    #5
    Sofiiakarin skrev 2020-03-04 17:51:24 följande:
    Jo ja jag förstår. Jag har gjort vävnadsprov på höger bröstet. Jag blir bara nojig och rädd. För jag tänker - varförr ska de ta prov om det inte är cancermisstänkt?

    Tacl för du svarade!
    De tar prover just för att utesluta, även om risken är väldigt låg. Och antagligen är det ännu viktigare eftersom det finns i släkten och så nära dessutom.
  • Wed 4 Mar 2020 20:08
    #6
    +1
    Mortiscia80 skrev 2020-03-04 19:56:41 följande:

    De tar prover just för att utesluta, även om risken är väldigt låg. Och antagligen är det ännu viktigare eftersom det finns i släkten och så nära dessutom.


    Tack för svar. Jag är lite lugnare :)
Svar på tråden Tolka dettat brev?