• Wed 4 Mar 2020 21:10
    733 visningar
    5 svar
    5
    733

    Hund & planerar barn

    Min sambo vill skaffa en till hund (vi har nu en amstaff & 2 katter).

    Problemet är att jag inte vill ha ett till husdjur just nu. Vi bor i hus på landet men det är inte så stort. Tycker redan att det är trångt med oss 2 plus 3 djur.

    Han säger att han respekterar att jag inte vill men visar ändå annonser på malinios mm och vill vi ska köpa...

    inte nog med att det är trångt... vi har även försökt bli gravida i snart ett halvår och planerar en liten för fullt.. han verkar inte förstå hur mkt det KAN vara med en bebis och tycker jag är negativ när jag säger att jag inte vill skaffa barn & hund i samma veva.

    Jag säger att jag kan tänka mig fler djur när vi flyttat till större hus men han blir så otroligt ledsen när jag säger så. Han säger att jag bara ser problemen och att han ser lösningar och att man fixar allt bara man vill. Jo.. de kanske man gör, men varför bygga på allt innan man vet? Skulle aldrig vilja sälja ett djur av en sån anledning. Vi har inga barn sedan innan därför tycker jag det är dumt att skaffa hund när man inte vet liksom. Bebisen kanske har kolik mm, och tar mer ork än man planerat. Jag vill inte skaffa massa mer ansvar än de vi redan har. Har jag fel? Hur ska jag få han att lugna sig med hundköp och hur förklarar jag det för honom så han verkligen förstår?

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Hund & planerar barn
  • Wed 4 Mar 2020 21:35
    #1

    Även med ett lugnt friskt barn är det otroligt mycket som ska göras o fixas, inte så mycket i början kanske men allt mer ju äldre det blir. Från 2-årsåldern ungefär kommer även trots, dvs frigörelsen sätter igång, och det kan vara väldigt påfrestande. Skaffa inga fler djur nu, du får vänligt men bestämt säga att saken är färdigdiskuterad så du behöver inte titta på några fler annonser.

  • Wed 4 Mar 2020 22:07
    #2

    Känns som att han är lite omogen. Det jag främst undrar är hur dom hundar ni har nu tas om hand av honom. Går ni minst två långa promenader om dagen med dom och stimulerar dom med träning både mentalt och fysiskt? Om han inte gör det då ska han definitivt inte skaffa en till hund. Tycker det är nog många människor som skaffar hundar som sen blir understimulerade. Och även om ni skulle ha en gård med tomt så räcker det inte att bara låta dom vara på tomten. Sen om han funderar på en malinois då bör ni titta på detta klipp först för det visar tydligt varför ni inte bör skaffa en sån om ni ska skaffa barn. Inte för att dom skulle vara farliga men dom kräver fruktansvärt mycket och jag får en känsla att din kille är en sån som vill ha en häftig hund som verkar tuff men som sen inte kommer orka det arbete som det kräver. Ska ni dessutom skaffa ett barn som kommer att kräva fruktansvärt mycket speciellt den första tiden då är det inte en bra ide. Skaffa barnet först sen när ni har vaknätter och annat så kan han fundera om han dessutom vill ha en hund som kräver ständig stimulering. Tror att han kommer att tänka annorlunda när han inte får sova på nätterna. Men som sagt var kolla in detta klipp så kan ni i varje fall se varför ni inte ska skaffa en malinois som är en fin ras men som kräver aktivering. Se hela klippet för dom trick som hunden visar kommer med ett pris,


    ">

  • Wed 4 Mar 2020 22:36
    #3

    Ja han tar väldigt stort ansvar för djuren. Amstaffen får minst en timmas promenad om dagen och sen då också kortare kisspromenader. Detta av bara sambon. Sen går jag ofta en promenad på kanske 30 min när jag kommer hem. Även träning mentalt inomhus varje dag. Så det är jag inte de minsta övertygad om. Han är väldigt engagerad. Snarare tvärt om, jag undrar hur han ska få plats med en bebis i sitt schema med alla djur han vill ha i framtiden då han jobbar natt också.

    Pablo som vår fina amstaffkille heter är alltid jättetrött efter dagens aktiviteter och sover hela kvällarna om han får, så hans engagemang till djuren är inga problem. Han har även läst på länge ang maliniois och vet vad rasen innebär. Han jobbar som livvakt så det är därför han dras till rasen, vill kunna jobba med den och träna hunden så han ev skulle kunna ha med den i jobbet. Så han klarar hunden på alla sett det är jag helt övertygad om. Det är jag som inte vill/har behov efter en till hund just nu med bebis och allt. Vet bara inte hur jag ska få ner honom på jorden och FÖRSTÅ att jag verkligen inte vill. Han kan på något sätt inte ta att alla i hushållet måste vara med på det, annars funkar de inte.

  • Wed 4 Mar 2020 22:54
    #4
    Lelles123 skrev 2020-03-04 22:36:18 följande:

    Ja han tar väldigt stort ansvar för djuren. Amstaffen får minst en timmas promenad om dagen och sen då också kortare kisspromenader. Detta av bara sambon. Sen går jag ofta en promenad på kanske 30 min när jag kommer hem. Även träning mentalt inomhus varje dag. Så det är jag inte de minsta övertygad om. Han är väldigt engagerad. Snarare tvärt om, jag undrar hur han ska få plats med en bebis i sitt schema med alla djur han vill ha i framtiden då han jobbar natt också.

    Pablo som vår fina amstaffkille heter är alltid jättetrött efter dagens aktiviteter och sover hela kvällarna om han får, så hans engagemang till djuren är inga problem. Han har även läst på länge ang maliniois och vet vad rasen innebär. Han jobbar som livvakt så det är därför han dras till rasen, vill kunna jobba med den och träna hunden så han ev skulle kunna ha med den i jobbet. Så han klarar hunden på alla sett det är jag helt övertygad om. Det är jag som inte vill/har behov efter en till hund just nu med bebis och allt. Vet bara inte hur jag ska få ner honom på jorden och FÖRSTÅ att jag verkligen inte vill. Han kan på något sätt inte ta att alla i hushållet måste vara med på det, annars funkar de inte.


    Han kanske klarar den nu utan barn men det är en helt annan sak med en bebis. Han kan väl åtminstone vänta tills ni har fått barnet och ser hur det fungerar för båda kommer att bli trötta av småbarnsåren och barnet kommer kräva sitt. Kan du inte få honom att åtminstone vänta tills dess att ni fått barnet och känt hur det fungerar och ta en ny diskussion då? Ni har ju hela livet på er sen att skaffa en hund till. Sen när det gäller malanoisen så kommer det krävas mer än 1,5 timme om dagen dom kräver väldigt mycket. Kan han aktivera den genom att arbeta med den på jobbet så är det bra det kommer göra mycket. Men det kommer bli när den blivit lite större. Innan dess kan ni klara av valptid och annat och då blir det svårt att kombinera.
  • Thu 5 Mar 2020 00:20
    #5

    Han får ta de vare han vill eller inte. Jag har sagt att om han ska skaffa hund så vill jag börja äta p-piller igen. Blir bara ledsen på mig själv när jag vet hur gärna han vill ha en till hund. Men nu har vi pratat iallafall. Tack för svar.

Svar på tråden Hund & planerar barn