• Sun 8 Mar 2020 09:26
    2607 visningar
    13 svar
    13
    2607

    Renovera i cancerframkallande asbest

    I fredags fick jag informationen att när dom ska fixa balkonger, byta fönster och som dom skriver göra en "fasadrenovering" på vårat lägenhetshus från 1970 så kommer det att arbetas i asbest (som finna i huset) , antar borras i asbest och liknande..

    Det står att man ska ha allt stängt under denna period, som ventiler, fönster, spaltventiler. Detta för att asbest är cancerframkallande, står det. Jag ringde genast till ansvarig som jag nu i efterhand känner inte gav mig all info jag behöver för att känna mig lugn.

    Han sa att det kommer börja på måndag 9 mars och fortsätta utanför vårat lägenhetshus till slutet av maj.

    Sen kommer dom fortsätta med nästa hus som ligger upp för backen.

    Jag har nu ångest över detta och är rädd för mina barns skull.

    Dom har skrivit att dom ska plasta in fönster samt ventiler innan dom börjar med fasadrenovering, antar att detta görs för att skydda oss från att få in asbestdammet i springor i fönster och liknande? Vad tror ni?

    Det är ju gamla hus så detta har varit nåt jag tänkt mycket på nu under helgen, just att det riskerar att sippra in från olika håll.

    Kan jag känna mig lugn, vad tycker ni?

    Sen det som jag också oroar mig för är när barnen ska till skola eller påväg till buss/bil. Yrar dammet inte omkring i luften om det finns öppna "hål" i asbesten i husfasaden? Eller är det inte alls farligt utomhus?

    Fastnar detta på kläder/hår utomhus osv och utgör någon risk??

    Hittar INGET på internet liknande min situation.

    Asbest är konstaterat cancerframkallande och dammet från det försvinner inte ur kroppen eller lungorna utan ligger kvar där och i värsta fall utvecklas det till en av de farligaste cancerformerna.. Detta kan ta upp till 20 år innan det blir cancer, så då ska man gå och undra i 20 år om det ska hända nåt hemskt.

    Jag är alltså livrädd att mina barn kommer andas in allt från ett litet dammkorn till flera under denna period som ju är 2 och halv mån (!)

    Ska jag flytta ut under denna period, vad hade ni gjort?

    Känns så stressigt att det ska börja imorgon också...

    Snälla svara så gott ni kan.

    Mvh ångestfylld mamma till tre småbarn

  • Svar på tråden Renovera i cancerframkallande asbest
  • Sun 8 Mar 2020 10:13
    #1

    Jag tycker du kan känna dig lugn.

    Du skulle kulla ringa och prata med ett sanerings företag så

    Jan nog dom förklara en hel del av dina funderingar.

    Asbest är väl farligast att andas in. Det som kommer på kläder är ju som damm o borstas eller tvättas bort.

  • Sun 8 Mar 2020 10:39
    #2
    Daniel1986 skrev 2020-03-08 10:13:52 följande:

    Jag tycker du kan känna dig lugn.

    Du skulle kulla ringa och prata med ett sanerings företag så

    Jan nog dom förklara en hel del av dina funderingar.

    Asbest är väl farligast att andas in. Det som kommer på kläder är ju som damm o borstas eller tvättas bort.


    Tack för svar.

    Jo jag ringde redan i fredags till arbetsmiljöverket och ville få reda på om dom ens fått grönt för att starta denna renovering. Jag ville också ta upp mina funderingar med dom men tyvärr ringde jag in försent och dom hade stängt. Så mitt inlägg är mest till för att höra era funderingar tills imon då jag kommer slänga mig på telefonen för "professionell" info.

    Angående kläder hår osv så får jag en bild i mitt huvud där barnen går till bilen tex på morgonen och damm fastnar på kläder liknande och sen i bilen så andas dom in det :(
  • Sun 8 Mar 2020 11:00
    #3

    Har ni någon möjlighet att bo hos släktingar under tiden..? Eller åtminstone barnen? Inte optimalt men med sådan oro skulle jag inte chansa i onödan.

    Hoppas du får tag i rätt människor imorgon!

  • Sun 8 Mar 2020 11:02
    #4

    Jag har förståelse för din oro, och asbestdamm är givetvis inte bra. Samtidigt har de som dött p.g.a. asbest främst varit de stackarna som arbetade med skiten dag ut och dag in utan någon nämnvärd utrustning. Jag gissar att de som arbetar med denna typ av sanering vet hur ni boende skyddas på bästa sätt.

  • Sun 8 Mar 2020 11:12
    #5

    Hej! Det är en hel del regler som ska följas när det gäller sanering av asbets. Eftersom det handlar om hälsan hade jag gjort som du har tänkt att ta reda på om detta går rätt tillväga när dom sanerar! Det är inte bara farligt att andas in direkt via luften utan partiklarna hamnar även på kläder och liknande som ni sen andas in. Det kommer säkert damma en del utvändigt när dom river i fasaden så det förstår jag inte är roligt att behöva vistas i! Jag hade flyttat där ifrån under tiden om jag hade möjlighet då vet man helt säker att man inte andas in något när dom börjar riva utvändigt. Täcker dom över fönster och dyrligt borde det inte komma in så mycket i innemiljön utan att ni kan städa ur när ni kommer hem. Bra att veta är att dom använde asbets i mycket byggnadsmaterial förr om det kommer på tal att renovera invändigt också. Jag är dock ingen expert men så hade jag tänkt. Ta reda på vad som gäller och hur ni ska göra för att vara säkra på att inte andas in något så du slipper gå och tänka på detta framöver. Prata med experter som vet så du kan känna dig lugn.

  • Sun 8 Mar 2020 11:44
    #6

    Ring till byggnadsfackets skyddsombud, det gjorde jag, de vet allt om asbest

  • Sun 8 Mar 2020 12:12
    #7
    Soos skrev 2020-03-08 10:39:09 följande:

    Tack för svar.

    Jo jag ringde redan i fredags till arbetsmiljöverket och ville få reda på om dom ens fått grönt för att starta denna renovering. Jag ville också ta upp mina funderingar med dom men tyvärr ringde jag in försent och dom hade stängt. Så mitt inlägg är mest till för att höra era funderingar tills imon då jag kommer slänga mig på telefonen för "professionell" info.

    Angående kläder hår osv så får jag en bild i mitt huvud där barnen går till bilen tex på morgonen och damm fastnar på kläder liknande och sen i bilen så andas dom in det :(


    Låter ju inte som dom ska göra någon sanering av asbest utan arbeta på balkonger och renovera fasad. Så några jätte mängder med Damm som flyger runt tror jag inte det kommer

    Vara. Men du gör nog rätt som kollar upp det mera på måndag ????
  • Sun 8 Mar 2020 12:30
    #8

    Gissar att det är eternit, som innehåller relativt lite asbest, det handlar om? Täcker dom allt bra skulle jag inte vara orolig. Sen vet jag inte hur det ser ut när ni går ut till bil och så, går ni igenom byggplatsen då eller finns det någon bakgång? Som någon skrev om att borsta av och tvätta kläder och städa hemma efter, går tyvärr inte. Tvättar man kläder med asbestdamm försvinner ingen asbest utan allt isf hamnar på alla kläder i maskinen. Du kan heller t.ex. inte dammsuga asbestdamm med vanlig dammsugare, allt damm går bara rätt genom filter och påse och rakt ut i luften igen.

    Men som sagt, ska dom arbeta med eternit utvändigt och alla springor är vältejpade/plastade skulle jag inte vara orolig.

  • Sun 8 Mar 2020 18:10
    #9

    Jag hade frågat hur de gör med ventilationen, om man kommer att ställa den så att det säkert är övertryck inifrån byggnaden och ut, så att asbestfibrer från fönsterrenoveringen far utåt istället för att sugas in i lägenheterna.

    På mitt förra jobb hittades asbest i våra gamla fönsterfoder när det skulle bytas fönster och det arbetet utfördes medan vi jobbade i lokalerna, det verkade gå bra.

    Så ja, asbest är skadligt, men det handlar mer om långtidseffekter i utsatta yrken än en tillfällig exponering. De som får diagnoser som specifikt länkas till asbest tillhör dessa kategorier:

    Män: Rörmokare, byggnadsarbetare, elektriker, isolerare och murare
    Kvinnor: Textilarbetare, sömmerskor, postarbetare, tryckare, packare och byggstäderskor  /källa Dagens Arbete 2015

    Se vidare detta samt mer svar om asbest på den länkade sidan nedan:


    Större risker vid stor exponering

    När man arbetar med asbest och exempelvis gör en sanering eller byter ut material som innehåller asbest kan fibrer från asbesten släppas fria och sväva runt i luften och det är när fibrerna andas in som riskerna kommer. Att utsättas för asbest kan bland annat leda till sådant som förtjockningar i lungorna och flera olika typer av cancer. Hur stora riskerna är att bli sjuk beror dock alltså på hur mycket av fibrerna som andas in och om det sker regelbundet eller inte.


    Riskerna att bli sjuk av asbest brukar beräknas på en skala från låg exponering till hög exponering. Om man tillfälligt, under en kortare stund, utsätts för asbestfibrer kan risken att insjukna generellt sägas vara väldigt liten. Om man däremot regelbundet andas in asbesten blir riskerna större. För dem som röker blir också riskerna större att få vissa av sjukdomarna i och med att lungorna redan är utsatta för tobak.


    Det finns flera olika typer av asbest. Den typ som brukar anses vara farligast är den blåa asbesten som har använts bland annat när fartyg till militären har byggts. Den som innebär minst risker brukar anses vara den vita asbesten som hittas i ibland annat plattor av asbest och cement.

    https://miramix.se/faq/asbestsanering/%C3%A4r-tillf%C3%A4llig-kortvarig-exponering-av-asbest-farlig


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • Steven­Diese
    Sun 8 Mar 2020 20:48
    #10

    Tror att de brukar vattna materialet för att reducera dammandet. Men nån som vet säkert kanske informerar oss snart här i tråden?

  • Sun 8 Mar 2020 21:43
    #11

    Sedan ska man ju komma ihåg att det är farligt att leva rent generellt, det är generellt sett större risk att en eller ens barn blir påkörd och dör - än att dö av enstaka asbestdammexponeringar. Annat som också är farligt och cancerframkallande är vägdamm och avgaser... Med det sagt är det såklart viktigt att du tar reda på riskerna med arbetet som ska utföras utanför er bostad TS. Är ju onödigt att utsättas i onödan om det nu skulle vara något företag som ska arbeta på byggnaden som saknar kunskap (men det tror jag inte).

  • Sun 8 Mar 2020 21:45
    #12
    Soos skrev 2020-03-08 09:26:55 följande:

    I fredags fick jag informationen att när dom ska fixa balkonger, byta fönster och som dom skriver göra en "fasadrenovering" på vårat lägenhetshus från 1970 så kommer det att arbetas i asbest (som finna i huset) , antar borras i asbest och liknande..

    Det står att man ska ha allt stängt under denna period, som ventiler, fönster, spaltventiler. Detta för att asbest är cancerframkallande, står det. Jag ringde genast till ansvarig som jag nu i efterhand känner inte gav mig all info jag behöver för att känna mig lugn.

    Han sa att det kommer börja på måndag 9 mars och fortsätta utanför vårat lägenhetshus till slutet av maj.

    Sen kommer dom fortsätta med nästa hus som ligger upp för backen.

    Jag har nu ångest över detta och är rädd för mina barns skull.

    Dom har skrivit att dom ska plasta in fönster samt ventiler innan dom börjar med fasadrenovering, antar att detta görs för att skydda oss från att få in asbestdammet i springor i fönster och liknande? Vad tror ni?

    Det är ju gamla hus så detta har varit nåt jag tänkt mycket på nu under helgen, just att det riskerar att sippra in från olika håll.

    Kan jag känna mig lugn, vad tycker ni?

    Sen det som jag också oroar mig för är när barnen ska till skola eller påväg till buss/bil. Yrar dammet inte omkring i luften om det finns öppna "hål" i asbesten i husfasaden? Eller är det inte alls farligt utomhus?

    Fastnar detta på kläder/hår utomhus osv och utgör någon risk??

    Hittar INGET på internet liknande min situation.

    Asbest är konstaterat cancerframkallande och dammet från det försvinner inte ur kroppen eller lungorna utan ligger kvar där och i värsta fall utvecklas det till en av de farligaste cancerformerna.. Detta kan ta upp till 20 år innan det blir cancer, så då ska man gå och undra i 20 år om det ska hända nåt hemskt.

    Jag är alltså livrädd att mina barn kommer andas in allt från ett litet dammkorn till flera under denna period som ju är 2 och halv mån (!)

    Ska jag flytta ut under denna period, vad hade ni gjort?

    Känns så stressigt att det ska börja imorgon också...

    Snälla svara så gott ni kan.

    Mvh ångestfylld mamma till tre småbarn


    Förstår din oro! Finns ingen ersättningslägenhet att bo i så länge? Om du är medlem i hyresgästföreningen så hör med dem vad du kan kräva för åtgärder i detta fallet. Jag hade också känt oro för mina barn och inte velat bo kvar
  • Tue 24 Mar 2020 22:19
    #13

    Tackar så hjärtligt för hjälpsamma och snälla svar. Jag kan berätta att jag dagen därpå bestämde mig för att helt och hållet flytta ut tills arbetet avslutats. Känner att det var ett bra beslut, om inget annat slipper man oron för barnen och såklart en själv. Glad att jag har en syster som ställer upp till slutet av maj månad :)

Svar på tråden Renovera i cancerframkallande asbest