• Anonym (?)
    Tue 10 Mar 2020 12:54
    1055 visningar
    40 svar
    40
    1055

    efterarv efter dödsboanmälan?

    Tacksam om någon vet hur det fungerar med efterarv när det inte gjorts bouppteckning vid dödsfall utan dödsboanmälan. Vid mitt googlande ser jag bara att dödsboanmälan bör undvikas när det kan bli aktuellt med efterarv, men i detta fall har det alltså gjorts.
    (Konkret: Min pappa försörjde sin fru under deras år tillsammans, men avled utan tillgångar att ärva så dödsboanmälan gjordes. Inget testamente fanns. Nu har hon gått bort och jag kommer att åberopa min rätt till efterarv om sådan rätt finns efter dödsboanmälan när ingen bouppteckning gjorts.)

  • Svar på tråden efterarv efter dödsboanmälan?
  • Anonym (A)
    Tue 10 Mar 2020 12:58
    #1
    Anonym (?) skrev 2020-03-10 12:54:06 följande:

    Tacksam om någon vet hur det fungerar med efterarv när det inte gjorts bouppteckning vid dödsfall utan dödsboanmälan. Vid mitt googlande ser jag bara att dödsboanmälan bör undvikas när det kan bli aktuellt med efterarv, men i detta fall har det alltså gjorts.
    (Konkret: Min pappa försörjde sin fru under deras år tillsammans, men avled utan tillgångar att ärva så dödsboanmälan gjordes. Inget testamente fanns. Nu har hon gått bort och jag kommer att åberopa min rätt till efterarv om sådan rätt finns efter dödsboanmälan när ingen bouppteckning gjorts.)


    När kan man göra en dödsboanmälan?

    Man kan göra en dödsboanmälan om den avlidnas tillgångar inte räcker till mer än begravningskostnader och andra utgifter med anledning av dödsfallet. Om den avlidna var gift räknar man även med hens eventuella andel i den efterlevande makans eller makens giftorättsgods till tillgångarna (20 kap. 1 § andra stycket och 8 a § första stycket ÄB).


    När kan man inte göra en dödsboanmälan?

    En dödsboanmälan kan inte göras om tillgångarna överstiger kostnaderna för begravning m.m., eller om den avlidna ägde fast egendom eller tomträtt (20 kap. 8 a § första stycket ÄB).


    Socialnämnden gör en dödsboanmälan

    Det är bara kommunernas socialnämnder som får göra en dödsboanmälan (20 kap. 8 a § första stycket ÄB). Det är socialnämnden som ska pröva om det finns förutsättningar för att göra en dödsboanmälan.

  • Anonym (A)
    Tue 10 Mar 2020 13:00
    #2
    Anonym (?) skrev 2020-03-10 12:54:06 följande:

    Tacksam om någon vet hur det fungerar med efterarv när det inte gjorts bouppteckning vid dödsfall utan dödsboanmälan. Vid mitt googlande ser jag bara att dödsboanmälan bör undvikas när det kan bli aktuellt med efterarv, men i detta fall har det alltså gjorts.
    (Konkret: Min pappa försörjde sin fru under deras år tillsammans, men avled utan tillgångar att ärva så dödsboanmälan gjordes. Inget testamente fanns. Nu har hon gått bort och jag kommer att åberopa min rätt till efterarv om sådan rätt finns efter dödsboanmälan när ingen bouppteckning gjorts.)


    Du ärver inget eftersom det inte finns något att ärva.
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Tue 10 Mar 2020 16:01
    #3
    Anonym (A) skrev 2020-03-10 13:00:16 följande:
    Du ärver inget eftersom det inte finns något att ärva.
    Frågan handlade inte om arv utan om efterarv. Det gjordes aldrig något arvsskifte vid pappas bortgång (då det mycket riktigt inte fanns något att ärva). Nu finns det däremot en del i boet. Hade det gjorts en vanlig bouppteckning där boet inte uppkommit i fyra basbelopp hade jag fortfarande inte ärvt något vid pappas bortgång men jag hade haft rätt till efterarv nu vid änkans bortgång,men jag vet inte om det gäller även vid dödsboanmälan.
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Tue 10 Mar 2020 16:02
    #4
    Anonym (A) skrev 2020-03-10 12:58:48 följande:
    När kan man göra en dödsboanmälan?

    Man kan göra en dödsboanmälan om den avlidnas tillgångar inte räcker till mer än begravningskostnader och andra utgifter med anledning av dödsfallet. Om den avlidna var gift räknar man även med hens eventuella andel i den efterlevande makans eller makens giftorättsgods till tillgångarna (20 kap. 1 § andra stycket och 8 a § första stycket ÄB).


    När kan man inte göra en dödsboanmälan?

    En dödsboanmälan kan inte göras om tillgångarna överstiger kostnaderna för begravning m.m., eller om den avlidna ägde fast egendom eller tomträtt (20 kap. 8 a § första stycket ÄB).


    Socialnämnden gör en dödsboanmälan

    Det är bara kommunernas socialnämnder som får göra en dödsboanmälan (20 kap. 8 a § första stycket ÄB). Det är socialnämnden som ska pröva om det finns förutsättningar för att göra en dödsboanmälan.


    Tack men dödsboanmälan gjordes vid tillfället. Frågan gällde ev rätt till efterarv.
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Tue 10 Mar 2020 16:04
    #5

    Var snälla och skriv inte svar om ni inte heller vet, eller vet var info finns om detta. Det är den specifika frågan om efterarv när det tidigare gjorts dödsboanmälan jag undrar över.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Tue 10 Mar 2020 16:06
    #6

    För att förtydliga. När min pappa dog utan att arvsskifte gjordes fanns det inga tillgångar men i hans änkas dödsbo idag så finns det tillgångar. Om jag saknar rätt till efterarv så kommer de att gå till allmänna arvsfonden.

  • Anonym (A)
    Tue 10 Mar 2020 16:07
    #7
    Anonym (?) skrev 2020-03-10 16:01:55 följande:
    Frågan handlade inte om arv utan om efterarv. Det gjordes aldrig något arvsskifte vid pappas bortgång (då det mycket riktigt inte fanns något att ärva). Nu finns det däremot en del i boet. Hade det gjorts en vanlig bouppteckning där boet inte uppkommit i fyra basbelopp hade jag fortfarande inte ärvt något vid pappas bortgång men jag hade haft rätt till efterarv nu vid änkans bortgång,men jag vet inte om det gäller även vid dödsboanmälan.
    Är änkan din mamma?

    Om inte, så ärver du inte henne. Det är därför det gjordes en dödsboanmälan, eftersom det inte fanns några efterarvingar.
  • Tue 10 Mar 2020 16:11
    #8
    Anonym (?) skrev 2020-03-10 16:06:51 följande:

    För att förtydliga. När min pappa dog utan att arvsskifte gjordes fanns det inga tillgångar men i hans änkas dödsbo idag så finns det tillgångar. Om jag saknar rätt till efterarv så kommer de att gå till allmänna arvsfonden.


    Så vid bodelning när din far dog fanns inga tillgångar. Nu, senare, har hans efterlevande maka tillgångar. Om vi antar att det inte är din mor, hon har inga andra arvingar, det finns inget testamente så går pengarna till arvsfonden.

    Hade hon velat att någon skulle få hennes tillgångar hade hon kunnat skriva ett testamente.


  • Anonym (?) Trådstartaren
    Tue 10 Mar 2020 18:13
    #9
    Anonym (A) skrev 2020-03-10 16:07:08 följande:
    Är änkan din mamma?

    Om inte, så ärver du inte henne. Det är därför det gjordes en dödsboanmälan, eftersom det inte fanns några efterarvingar.
    Nu förstod jag inte. Efterarvingar fanns. Dödsboanmälan gjordes för att det inte fanns tillgångar. Eller hur menar du?
  • Tue 10 Mar 2020 18:18
    #10
    Anonym (?) skrev 2020-03-10 16:06:51 följande:

    För att förtydliga. När min pappa dog utan att arvsskifte gjordes fanns det inga tillgångar men i hans änkas dödsbo idag så finns det tillgångar. Om jag saknar rätt till efterarv så kommer de att gå till allmänna arvsfonden.


    Varifrån kommer änkans tillgångar?
Svar på tråden efterarv efter dödsboanmälan?